Koiranpentu kiljuu muiden koirien tullessa

30

Olin koirapuistossa ja näin tapauksesn, jossa koiranpentu kiljui peloissaan kun isot koirat ympäröivät sen joka puolelta. Kuuluuko koiran omistajan tällaisessa tilanteessa mennä ottamaan pentu pois vain antaa sen kiljua? Koirien omistajat sanoivat, että se on pikkupennun tapa vain "kertoa", että se on pentu. Itse olisn koiranomistajan hakenut sen pois muiden koirien luota. Miten on??? Minusta isot koirat olivat liian rajuja.

9

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omistajan tulee olla "alfa" ja puollustaa koiraansa. Tilanteeseen olisi tullut puuttua kaikkien ko. koirien omistajien, mikäli tilanne oli oikeasti uhkaava. Jos taas kyseessä oli tutustumistilanne ja täysin normaalia kanssa käymistä niin ei mitään hätää. Tosin jos pentu aidosti pelkäsi, niin siihen olisi omistajan täytynyt reagoida. Koiraa tulee tuntea olonsa aina turvatuksi omistajan läsnä ollessa, jos se pelkää niin silloin ottaa itse ohjat käsiinsä eikä se ole aina hyvä asia.

    • jhbkls-tgbxztgb

      Vaikea sanoa, kun ei nänyt. Riippuu mitä aikuiset tekivät ja miten peloissaan pentu oli.

      En tosin ymmärrä, miksi pentu viedään puistoon useamman aikuisen keskelle. Moni aikuinen uros ei siedä pentuja, syntyy helposti rähinää ja pennulle ikuiset traumat. Siitä kasvaa pelosta rähjäävä ja sitten omistaja syyttelee koiraansa ja harkitsee pallien poistoa, kun on itse viimekädessä aiheuttanut epävarmuuden pennulleen.

    • grtyuutiuyuo

      Minulle kävi noin kanssa pentuni ollessa pieni, pentuni luuli että se tapetaan siihen paikkaan ja alistui sulki silmänsä ja kiljui kun isot ryntäsi päälle. Ja olimme ihan tavallisella lenkkipolulla ja isot irti.

      No otin koirani pois koirien keskeltä ja olisin alkanut juttelemaan isojen koirien omistajille että tilanne olisi rauhoittunut ja saisin tilanteen nollattua..paskan marjat tytöt meni nenä pystyssä ohi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Suututtavaa ihan varmasti näkivät pennun pelon. Olisi pyytänyt tuomaan koirat uudestaan että pentuni huomaisisi ettei hätää.

      No aika kului ja koirani ärisi vaaleille isoille ja yritin saada hyväluonteisen vaalean koiran omistajan juttusille että koirani lopettaisi pelkonsa. Aika kului ja sain pelon pois..mutta vieläkin suututtaa omistajien välinpitämättömyys ja kylmyys pentuani kohtaan. :(

    • 3w52rw33wrfw3fw3

      Meillä oli kans tapaus kun omaa koiraani hieman suurempi pentu "kiljui" kun oma 10kk vanha pentuni yritti siihen tutustua.

      Siitä ei oikein saanut selvää pelkäsikö se vai mikä oli mutta kyseisen kiljuvan pennun omistaja sanoi että antaa vaan tutustua toisiinsa kun kulemma kaikki muut koirat tähän asti ovat pelänneet sitä.

      Oma koirani sitten juoksin "ajohaukun" kanssa sen perässä kun tämä kiljuva juoksi edellä kiljuen. Melko hupaisa tilanne.

      Oma koirani ei ollut millään tavalla aggressiivinen, vain leikkiä vailla ja innostui selkeästi tuosta toisen koiran omituisesta ääntelystä. Itseäni olisi kyllä tehnyt mieli ottaa hieman etäisyyttä siitä toisesta koirasta kun piti niin ikävää ääntä välillä mutta omistaja vaan toppuutteli että antaa nyt tutustua sellaiseenkin koiraan joka ei pelkää toista.

      Tulipas sekava teksti. :D

      • grtyuutiuyuo

        Hm huh huh olipas aika erikoista en olisi antanut oman pentuni nollata noin sillä pelkohan vain kasvoi pennulla kun hänen laumanjohtajansa jätti laumansa heitteille. Ei todellakaan hyvä. Miten tuo pentu voi luottaa enään omistaajaansa :(

        Oman pentuni 5kk olisin antanut nollata ihan vain siten että olisin pyytänyt tyttöjä laittamaan koiransa kiinni ja olisin antanut pentuni tutustua omassa tahdissa toiseen niistä. Kaksi kerralla on liikaa. Pentuni pelästyi äkkinäistä tilannetta ja kun vielä kaksi isoa koiraa rynni päälle. Vaikkei pahaa tehneetkään. Mutta koiranpentuni ei kerennyt sitä näkemään.

        Jotain olin kyllä tehnyt oikein sillä varmaotteinen luotettava koira tuosta pennusta kehkeytyi. :)
        Mutta laumanjohtaja katsoo aina laumansa perään että se voi hyvin ja viihtyy. Ja suojaa myös tarvittaessa. Ja komentaa myös tarvittaessa. jne.


    • Eipentuapuistoon

      Ei pitäisi viedä pientä pentua puistoon, kuin vain varmasti turvallisten ja rauhallisten aikuisten koirien kanssa. Jos pentu viedään sisään puistoon, jossa muita tuntemattomia koirai se tietenkin pelkää, se on itsesuojeluvaistoa.

      Kamalaa stressata pentua tuolla tavalla, jotkut eivät parane traumoistaa ikinä.

      • Tuleva remmirähisijä

        Samaa mieltä,
        todennäköisesti alkaa aikuistuttuaan räyhätä remmissä ja karkoittaa jo valmiiksi pelottavat toiset koirat kauas. Ja tuntee, että itse on niin tehtävä (sillä omistaja "ei taaskaan auta ja hoida hommaa")
        Mutta riippuu toki koirasta.


    • kaikillatassut

      Se myös kannattaa kyllä muistaa, että jos pennun nostaa aina sen kiljuessa syliin "turvaan isoilta pahoilta koirilta" , pentu oppii tämän käytösmallin ja sitten ollaan vanhempanakin pyrkimässä syliin ja kiljumassa aina jos pelottaa. Olen huomannut tämän etenkin pienten koirarotujen kanssa - jotkut omistajat sitten vielä sotkevat koiran ääntelyn todellisen uhan määrään, vaikka näinhän se ei ole.

      Omistajahan voi käydä vaikka pennun eteen ja suojata ja komentaa muita koiria kauemmas, tällä tavoin osoittaa että hallitsee tilanteen. Jos on paljon isoja, vauhdikkaita koiria puistossa, tulisin pentuni kanssa myöhemmin uudelleen, kun on puistossa vain yksi rauhallinen koira tms.

      • vcbhgjkhl,l

        Itse jouduin ottamaan pentuni isompien koirien välistä. Normaalisti en niin tee mutta tuossa tilanteessa ei ollut muuta keinoa ja hyvin on silti mennyt kun on saanut rauhassa tutustua tasapainoisiin koiriin. Eikä ole niin sanottu helposti muiden kanssa toimeentuleva rotu. :)

        Yleensä otan vieraan koiran kiinni(tai sanon omistajalle komentaa koiraansa) jos ei osaa käyttäytyä eli suojelen koiraani tarvittaessa ja koirastani tosiaan tullut hyvä varma tasapainoinen koira joka ei provosoi eikä provosoidu.

        En itsekään suosittele syliin ottamista. Ellei tilanne ole tosiaan kriittinen ja vaikea eli pakon edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe