n16 -02 tunkin kesto?

pitäkää tunkkinne!

Vaihtelin kesägummeja allun alle ja tietysti auton omalla tunkilla betonilattian päällä. Tunkin ja lattian välissä oli tietysti kakkosnelosen kalikka vähentämässä veivaamista.

Kun kääntelin tunkkia ilman painoa paikalleen huomasin sen hieman vääntelehtivän kuin kusihädästä kärsivän käärmeen autiomaassa, vaikuatti että se kierre olisi ollut vänkyrä. Olen vaihtanut tuolla tunkilla pariin useampaan kertaan ilman mitään havaintoja kiemurtelusta.

Onko se ominaisuus vai vika eli onko tuo tunkki vaarassa hajota joku kerta? Näistä heikoista ja vaarallisista tunkeista on kovasti peloteltu ja varoiteltu etenkin rengasliikkeiden toimesta. Aikaisemmissa autoissani (2 kpl, NISSAN ja Mazda) on ollut TÄSMÄLLEEN samanlaiset tunkit ja ne ovat aina kestäneet sen minkä pitääkin, mut nyt nuorimmaiseni tunkki osoittaa lievää muljahtelua sitä käytettäessä. Voihan se tietysti olla, että tunkki on kokenut kovia edellisen omistajan käsissä.

Hallitunkin käyttömahdollisuus oli, mutta siihen ei ollut pehmusteita enkä myöskään osannut arvioida mihin kohtaan se olisi ollut turvallisinta edes laittaa, ettei mee vahingossa lahosta lattiasta läpi, joten turvauduin auton omaan tunkkiin tälläkin kertaa.

Onko kellään kanssa-autoilijoista omaa kokemusta tunkin kestosta kausivaihdossa?

11

2191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+18

      Pikku vinkki hallitunkin käyttöön. Väliin (tunkin ja auton) lankun pätkä.
      Takapään saat kerralla ilmaan, U-palkista keskeltä, joka sijaitsee takapyörien takana. Tämä on virallinen nostokohta nostettaessa hallitunkilla.

      Edessä on myös hallitunkille paikka. Keskellä aika edessä, ennen kuin tukipalkki haaraantuu. Saattaavat olla merkittyinä myös käyttöohjekirjaan. tai voit kysyä Nissan-merkkiliikkeestä. Ovat merkin edustajia ja neuvovat mielellään.

    • U-mutka

      Ei ainakaan takaakselista keskeltä saa nostaa.

      • afdaseerer

        Kuinka niin ei saa ? Nissan Almera N16 huolto-korjausoppaassa on nimenomaan kyseinen paikka merkitty nostokohdaksi.


    • näinon ....

      Ei saa laittaa 2x4 saksitunkin alle. Ja miksikö ei ? No, tunkki pääsee helpommalla kun ensin kädessä ruuvataan tunkin korkeus sopivaksi, ja sitten auton alle. Kun tunkkki on alimmassa asennossa ja siitä joutuu heti nostamaan autoa, tunkin vipuvarret ja kierretanko ovat heikolla välitysteholla, joka paranee mitä ylempänä tunkki on. Elikkä, tunkin alle kannattaa kaivaa tilaa, kunhan pyörä nousee ilmaan.

    • N16....

      Saksitunkki on tarkoitettu vain vararenkaanvaihtoon n. 4-5 kertaa. Sitä ei ole tarkoitettu koko rengassarjojen vaihtoon. En tiedä miksi rakennetta on muutettu useissa autoissa heikoksi. Renkaat tulee vaihtaa muuten asiallisella hallitunkilla.

    • Hyvin on

      N16:ssa tunkki pelannut ja ihan asialliselta, jopa tyrnältä työkalulta tuo vaikuttaa. Helmakantin ja tunkin väliin olen tunkenut jotain vällyä mitä kulloinkin on käteen sattunut. Se varmaan on tärkeetä, että tunkki on suorassa joka suuntaan ja jalka/talla on suorassa lattiaa vasten, jolloin paino tunkkiin kohdistuu tasaisesti.

    • Vaihdan itse renkaat

      Itse olen nostanut tukivarren alta auton ilmaan (joka muutoinkin on tehty kantamaan auton painosta noin neljäsosa tietyllä varmuuskertoimella lisättynä) ja hyvin on joka kerta auto noussut.

      • Vaihdan itse renkaat

        Toki me vaikuttaa myös kuinka läheltä tukivarren korinpuoleista kiinnityspistettä nostaa.. mitä lähempää sen parempi = Ei vääntömomenttia


    • pitäkää tunkkinne!

      No niin,

      nyt on taas kumit vaihdettu n16 datsuniin, auton omalla tunkilla. Tällä kertaa otin neuvoista vaarin ja laitoin nyt ohkasemman laudan tunkin alle. Ei natissut tunkki ja nätisti nousi auto joka kulmasta kerrallaan. Tunkin alla on melkein pakko olla jotain, pelkkä tunkin ala on niin vähäinen että saattaa painua pehmeään maahan. Samoin lauta tms. alla antaa anteeksi alustan pieniä epätasaisuuksia. Jos alusta on hieman vino, voi laudan suoristaa esim. laittamalla sanomalehteä sopivasti laudan alle.

      Lauta vaikutti huomattavan paremmalta ratkaisulta kuin tuo aikaisempi 2"x4"-palikka, joten taidan ottaa laudan kuljeksimaan takakonttiin jos joutuu vaikka tuolla tienposkessa renkaanvaihtohommiin. Toisaalta laudanpätkälle tms. joutuu raivaamaan isomman tasaisen alustan kuin pelkälle tunkille. Toivotaan ettei tarvii tienposkessa vaihdella kumeja.

      • renkaat alle ajoissa

        Kyllä minulla on ollut laudan pala autossa mukana jo ensimmäisestä autosta alkaen, koska joskus voi joutua vaihtamaan renkaan vaikka talven liukkailla. Silloin auton oma metallinen tunkki saattaisi liukua juuri kun auton on nostettu maksimikorkeuteen ja pyörä on jo irroitettu.

        Koska renkaat ovat nykyään kestäviä, eivätkä ihan pienestä hajoa, ei ole tarvinnut tien päällä rengasta 20 vuoteen vaihtaa. Tietysti joskus näkee että tee-se-itse miehet kuljettaa rakennusjätettä kaatopaikalle peräkärryllä, ja sieltä kyydistä voi montuissa putoilla laudan tai levyn paloja, joissa on nauloja tai ruuveja. Hyvällä kelillä ne kyllä näkee ja voi ehtiä väistämään, mutta pimeässä voi joskus tulla yllätyksiä. Tältä varalta täytyy olla kunnon välineet renkaan vaihtoon, ja lisäksi vielä ilmaa vararenkaassa. Niin ainakin -01 Allu HB:ssa on vielä oikea vararengas. Ja kun on muutenkin peltivanteet, niin ei tarvitse pulttien kanssa sekoilla.

        Itselläni on tämän auton oman tunkin käyttämiseen pidempi veivi, jossa on riittävän kokoinen silmukkalenkki päässä. Se veivi, mikä auton mukana tuli, hieman ruuvimeisseliä pidempi, oli aivan mahdoton. Meinasin sillä naarmuttaa auton kylkiä, kun sitä joskus kokeilin.

        Itse vaihdoin tänä syksynä ensimmäistä kertaa renkaat kotipihassa hallitunkilla, jonka alla oli levynpala, etteivät pyörät painuneet hiekkaan. Nostin samasta helmaan merkatusta kohdasta, mistä olen aikaisemmin saksitunkilla nostanut.


    • pitäkää tunkkinne!

      3 rengasrikkoa 16 vuoden aikana:

      1) joku epämääräinen suhina, rengas laskeutuu maata kohden -> vaihto tienpäällä edellisellä Nissanilla. Suoranaista vikaa en löytänyt.

      2) Sepeli painautui kulutuspinnan läpi Mazdassa -> renkaanvaihto ja uusi kumi tilalle. Ihmettelin kun rengas oli tyhjä ja sit rengasta täytettäessä kuului vaan suhinaa....

      3) Kesän alussa raksatyömaalla meni naula takarenkaaseen n16. Tämä oli suhteellisen tiivis rikkoutuma, koska autoilin koko kesän ilman mitään ongelmia. Rengas näytti OK:lta ulkoapäin, mittari kertoi totuuden joskus elokuun tienoilla. Pari viikkoa myöhemmin tuli ilmat pihalle korvessa, mutta onneksi oli sattumalta pumppu mukana joten pumppasin renkaaseen ilmaa ja pääsin ihmisten ilmoille vaihtamaan renkaan ja syyllinenkin vuotoon löytyi. En jaksanut siellä korvessa käydä vääntämään.

      Aluslauta auttanee vähentämään painetta, metallinen tunkinalusta saattaa painua talvella myös jään sisään, jolloin korkeus vähenee ja tunkin nostokapasiteetti ei enää riitäkään esim. laittamaan ehjää kumia tilalle.

      Miksi autoissa on muuten vararenkaana aina kesärengas? Jos talvella joutuu näihin renkaanvaihtohommiin, eikö ole laitonta ajaa jos yksi rengas on nastaton rengas ja muissa on nastat???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe