Mikä moottori?

Mikä moottori mihinkin lennokkiin?

Ihmettelin esim. lennokkia:

http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.11891&familj=FamFaltAGP&BildLopNr=01

Siinä käsketään laittaan 2-tahtinen .90 moottori, mutta kun menee katteleen moottorivalmistajan sivuja, niin törmää mainokseen, että laita 20 % tehokkaampi:

http://www.youtube.com/watch?v=N--Z9cQWSfM&p=521B741B3307918D

kyseessä moottori 120AX

http://www.osengines.com/engines/osmg0650.html

Kumpi kannattaa laittaa? Ite laitan mieluusti tehokkaamman, mutta tarviiko sitten myös isomman potkurin?

10

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkömoottori..

      Huh, huh!

      Havittelet alatasokonetta, vaikkei edes moottoriasiat ole sulle selviä. :O Oletko ihan aloittelija? SIlloin kannattaa harkita ihan toisenlaista konetta...

      Sähkömoottorin laittaisin tuohon, jos pitäisi valita.

    • Selviä on!

      Supermarine Spitfireä valmistettiin moottoreilla:

      Mk I Merlin II tai Merlin III 990 hp tai 1,030 hp
      Mk V Merlin 45, 46, 50 1440 (45), 1190 (46), 1230 (50)
      F.Mk IX Merlin 61 tai 63 1560 (61), 1690 (63)
      Mk XIV Griffon 65 tai 66 2035 at 7,000 ft (65)

      Spitfiren kaikki moottorit olivat Rolls-Roycen valmistamia.

    • Rolls-Royce Merlin oli ehkä toisen maailmansodan merkittävin lentokonemoottori. Merlin-moottoreita käytettiin paitsi monessa brittiläisessä konemallissa, myös muutamassa yhdysvaltalaisessa konemallissa. Ilman Merlin-moottoria taistelu Englannista ja sen mukana koko toinen maailmansota olisi voinut päättyä aivan toisella tavalla.

      Rolls-Royce antoi moottoreilleen päiväpetolintujen nimiä. Nimi "merlin" tarkoittaa englanniksi ampuhaukkaa (Falco columbarius).

      Kun uuden sukupolven Hawker Hurricane- ja Supermarine Spitfire-hävittäjiä alettiin kehittää vuonna 1936, valittiin PV12 molempien moottoriksi. Niiden myötä PV12-projekti nousi Rolls-Roycen tärkeimmäksi moottorihankkeeksi, ja moottorille annettiin nimi Merlin.

      Ensimmäiset Merlin-moottorit olivat melko epäluotettavia. Sytytysjärjestelmän magneetoissa oli vikoja ja mäntävaurioita sattui. Moottori oli myös herkkä polttoaineseoksen asetuksille. Käyttötuntien määrän kasvaessa moottorin rakenteeseen syntyi halkeamia. Tämä johtui siitä että kampikammio sekä sylinterilohkot olivat yksi valukappale. Moottorin rakenne suunniteltiin uudelleen siten, että kukin sylinterilohko ja kampikammio valmistettiin erillisinä, mikä ratkaisi ongelman. Tämä versio sai nimen Merlin II.[1]

      Moottorin muut luotettavuusongelmat oli ratkaistu ennen sodan alkua, ja moottori olikin yksi sodan luotettavimpia lentokonemoottoreita. Isompia ja tehokkaampia Rolls Royce Vulture- ja Napier Sabre -moottoreita luotettavuusongelmat vaivasivat pahasti sodan aikana, ja joitain koneita suunniteltiin uudelleen käyttämään Merlineitä Vultureiden sijasta. Tällainen oli mm. Avro Lancaster - pommikone, jonka prototyyppi muunnettiin kahta Vulture- moottoria käyttävästä Avro Manchester- tyypistä.

      Moottorissa oli sylinterinkansien yläpuoliset nokka-akselit ja kaksi imu- ja pakoventtiiliä/sylinteri. Kansi oli lisäksi nk. läpihengittävä eli imusarja ja pakosarja olivat sylinterinkansien vastakkaisilla puolilla. Lisäksi palotilat olivat puolipallon muotoiset, mitä pidetään ihanteellisena rakenteena. Mahdollisen sytytyshäiriön aiheuttaman polttoaineseoksen syttyminen imusarjassa (ns.takapotku) oli estetty verkkomaisella liekinsammuttimella. Sivuvaikutuksena polttoaineseos sekoittui hyvin, mikä vähensi detonaation mahdollisuutta suurilla tehoasetuksilla. Moottorin moderni rakenne helpotti osaltaan myöhemmin lisätehon saantia.

      Sodan aikana moottoria paranneltiin lähinnä ahdinta parantamalla, mutta myös kaasutin kehittyi. Polttoaineen virtauksen katkeaminen negatiivisessa kiihtyvyydessä ratkaistiin takaisinvirtauksen rajoittimella. Muutos toteutettiin maaliskuuhun 1941 mennessä. Vuonna 1943 Bendix kehitti paineistetun kaasuttimen.

      Uudemmat suurempioktaaniset bensiinilaadut olivat myös olennaisesti mahdollistamassa ahtimien säätämistä suuremmille ahtopaineille ja siten suuremman tehon saavuttamista moottorilla. Sodan loppupuolella Merlin-moottorista saatiinkin yli 1 700 hv tehoja.

      Myös yhdysvaltalainen Packard alkoi valmistaa Merlin-moottoria lisenssillä, ja moottori osoittautui selvästi paremmaksi kuin aiempi Allisonin valmistama V12-moottori. Packardin valmistamat varaosat eivät kuitenkaan sopineet Rolls-Roycen valmistamiin moottoreihin ja päinvastoin johtuen amerikkalaisten ja brittiläisten tuumamittojen eroista.

    • The Rolls-Royce Griffon is a British 37-litre (2,240 cu in) capacity, 60-degree V-12, liquid-cooled aero engine designed and built by Rolls-Royce Limited. In line with company convention, the Griffon was named after a bird of prey, in this case the Griffon Vulture.

      Design work on the Griffon started in 1938 at the request of the Fleet Air Arm, for use in new aircraft designs such as the Fairey Firefly. In 1939 it was also decided that the engine could be adapted for use in the Spitfire. However development was temporarily put on hold to concentrate efforts on the smaller Merlin and the 24 cylinder Vulture, and the engine did not go into production until the early 1940s.

      The Griffon was the last in the line of V-12 aero engines to be produced by Rolls-Royce with production ceasing in 1955.[1] Griffon engines remain in Royal Air Force service today with the Battle of Britain Memorial Flight and also power the last remaining airworthy Avro Shackleton.

      • Eikös tässä vähän vastaavanlainen ongelma pienoismallin esikuvassa? Alkuun pärjäiltiin heikommalla, mutta sitten sodan loppupuolella laitettiin kunnon kone keulille, tuplasti isomman Fairey Firefly tukialushävittäjän moottori Griffon. Eli kyllähän samaan lennokkiin voi aina pykälän isomman koneen laittaa, eikö?


    • Huomasitteko, mitä koneita osallistui prinssi Williamin häiden kunikaallisten ilmavoimien ylilentoon ;-)

    • Klo 13.25 hääpari tulee palatsin parvekkeelle tervehtimään väkijoukkoa ja katsomaan ohilentoa, joka tehtiin Avro Lancaster, Spitfire ja Hurricane -lentokoneiden muodostamalla ryhmällä. Niiden jälkeen tuli kaksi Eurofighter Typhoon -konetta ja kaksi Panavia Tornado -konetta.

      lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prinssi_Williamin_ja_Kate_Middletonin_häät

      vanhat 2. maailmansodan ajoilta säilyneet koneet:
      Avro Lancaster http://fi.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster
      Spitfire http://fi.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
      Hurricane http://fi.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hurricane

      Kaikissä näissä koneissa käytettiin aikoinaan Rolls-Royce Merlin moottoria. Hävittäjissä yksi koneeseen, Avro Lancesterissa neljä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin

      Eurofighter Typhoon http://fi.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon
      Panavia Tornado http://fi.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado

    • Haa löysimpäs:

      http://www.kyosho.fi/images/modeller/01.11895_05_A.jpg

      Suositteleevat laitettavaks

      Moott. Suos. 4T 110-120

      mutta ovat ite laittaneet kiinni O.S. Engines FS-91 Surpass II

      eli pykälää pienemmän, mitä suosituksissa

      Ihmettelinkin, että näyttäviä videoita ovat saaneet youtubeen, mutta se tosin taitaa edellyttää pienempää moottoria, kun isommalla ohjauksesta tulee herkempi ja lennokista muutenkin levottomampi... eikö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe