Mikä moottori mihinkin lennokkiin?
Ihmettelin esim. lennokkia:
http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.11891&familj=FamFaltAGP&BildLopNr=01
Siinä käsketään laittaan 2-tahtinen .90 moottori, mutta kun menee katteleen moottorivalmistajan sivuja, niin törmää mainokseen, että laita 20 % tehokkaampi:
http://www.youtube.com/watch?v=N--Z9cQWSfM&p=521B741B3307918D
kyseessä moottori 120AX
http://www.osengines.com/engines/osmg0650.html
Kumpi kannattaa laittaa? Ite laitan mieluusti tehokkaamman, mutta tarviiko sitten myös isomman potkurin?
Mikä moottori?
10
433
Vastaukset
- Sähkömoottori..
Huh, huh!
Havittelet alatasokonetta, vaikkei edes moottoriasiat ole sulle selviä. :O Oletko ihan aloittelija? SIlloin kannattaa harkita ihan toisenlaista konetta...
Sähkömoottorin laittaisin tuohon, jos pitäisi valita. Selviä on!
Supermarine Spitfireä valmistettiin moottoreilla:
Mk I Merlin II tai Merlin III 990 hp tai 1,030 hp
Mk V Merlin 45, 46, 50 1440 (45), 1190 (46), 1230 (50)
F.Mk IX Merlin 61 tai 63 1560 (61), 1690 (63)
Mk XIV Griffon 65 tai 66 2035 at 7,000 ft (65)
Spitfiren kaikki moottorit olivat Rolls-Roycen valmistamia.Rolls-Royce Merlin oli ehkä toisen maailmansodan merkittävin lentokonemoottori. Merlin-moottoreita käytettiin paitsi monessa brittiläisessä konemallissa, myös muutamassa yhdysvaltalaisessa konemallissa. Ilman Merlin-moottoria taistelu Englannista ja sen mukana koko toinen maailmansota olisi voinut päättyä aivan toisella tavalla.
Rolls-Royce antoi moottoreilleen päiväpetolintujen nimiä. Nimi "merlin" tarkoittaa englanniksi ampuhaukkaa (Falco columbarius).
Kun uuden sukupolven Hawker Hurricane- ja Supermarine Spitfire-hävittäjiä alettiin kehittää vuonna 1936, valittiin PV12 molempien moottoriksi. Niiden myötä PV12-projekti nousi Rolls-Roycen tärkeimmäksi moottorihankkeeksi, ja moottorille annettiin nimi Merlin.
Ensimmäiset Merlin-moottorit olivat melko epäluotettavia. Sytytysjärjestelmän magneetoissa oli vikoja ja mäntävaurioita sattui. Moottori oli myös herkkä polttoaineseoksen asetuksille. Käyttötuntien määrän kasvaessa moottorin rakenteeseen syntyi halkeamia. Tämä johtui siitä että kampikammio sekä sylinterilohkot olivat yksi valukappale. Moottorin rakenne suunniteltiin uudelleen siten, että kukin sylinterilohko ja kampikammio valmistettiin erillisinä, mikä ratkaisi ongelman. Tämä versio sai nimen Merlin II.[1]
Moottorin muut luotettavuusongelmat oli ratkaistu ennen sodan alkua, ja moottori olikin yksi sodan luotettavimpia lentokonemoottoreita. Isompia ja tehokkaampia Rolls Royce Vulture- ja Napier Sabre -moottoreita luotettavuusongelmat vaivasivat pahasti sodan aikana, ja joitain koneita suunniteltiin uudelleen käyttämään Merlineitä Vultureiden sijasta. Tällainen oli mm. Avro Lancaster - pommikone, jonka prototyyppi muunnettiin kahta Vulture- moottoria käyttävästä Avro Manchester- tyypistä.
Moottorissa oli sylinterinkansien yläpuoliset nokka-akselit ja kaksi imu- ja pakoventtiiliä/sylinteri. Kansi oli lisäksi nk. läpihengittävä eli imusarja ja pakosarja olivat sylinterinkansien vastakkaisilla puolilla. Lisäksi palotilat olivat puolipallon muotoiset, mitä pidetään ihanteellisena rakenteena. Mahdollisen sytytyshäiriön aiheuttaman polttoaineseoksen syttyminen imusarjassa (ns.takapotku) oli estetty verkkomaisella liekinsammuttimella. Sivuvaikutuksena polttoaineseos sekoittui hyvin, mikä vähensi detonaation mahdollisuutta suurilla tehoasetuksilla. Moottorin moderni rakenne helpotti osaltaan myöhemmin lisätehon saantia.
Sodan aikana moottoria paranneltiin lähinnä ahdinta parantamalla, mutta myös kaasutin kehittyi. Polttoaineen virtauksen katkeaminen negatiivisessa kiihtyvyydessä ratkaistiin takaisinvirtauksen rajoittimella. Muutos toteutettiin maaliskuuhun 1941 mennessä. Vuonna 1943 Bendix kehitti paineistetun kaasuttimen.
Uudemmat suurempioktaaniset bensiinilaadut olivat myös olennaisesti mahdollistamassa ahtimien säätämistä suuremmille ahtopaineille ja siten suuremman tehon saavuttamista moottorilla. Sodan loppupuolella Merlin-moottorista saatiinkin yli 1 700 hv tehoja.
Myös yhdysvaltalainen Packard alkoi valmistaa Merlin-moottoria lisenssillä, ja moottori osoittautui selvästi paremmaksi kuin aiempi Allisonin valmistama V12-moottori. Packardin valmistamat varaosat eivät kuitenkaan sopineet Rolls-Roycen valmistamiin moottoreihin ja päinvastoin johtuen amerikkalaisten ja brittiläisten tuumamittojen eroista.The Rolls-Royce Griffon is a British 37-litre (2,240 cu in) capacity, 60-degree V-12, liquid-cooled aero engine designed and built by Rolls-Royce Limited. In line with company convention, the Griffon was named after a bird of prey, in this case the Griffon Vulture.
Design work on the Griffon started in 1938 at the request of the Fleet Air Arm, for use in new aircraft designs such as the Fairey Firefly. In 1939 it was also decided that the engine could be adapted for use in the Spitfire. However development was temporarily put on hold to concentrate efforts on the smaller Merlin and the 24 cylinder Vulture, and the engine did not go into production until the early 1940s.
The Griffon was the last in the line of V-12 aero engines to be produced by Rolls-Royce with production ceasing in 1955.[1] Griffon engines remain in Royal Air Force service today with the Battle of Britain Memorial Flight and also power the last remaining airworthy Avro Shackleton.Eikös tässä vähän vastaavanlainen ongelma pienoismallin esikuvassa? Alkuun pärjäiltiin heikommalla, mutta sitten sodan loppupuolella laitettiin kunnon kone keulille, tuplasti isomman Fairey Firefly tukialushävittäjän moottori Griffon. Eli kyllähän samaan lennokkiin voi aina pykälän isomman koneen laittaa, eikö?
Siinä on särpetillä vasvaavan kokoisessa lennokissa juurikin tuo os 120 ax
http://www.rcuniverse.com/forum/m_8712298/mpage_8/key_/tm.htm
Mutta kun ei oo ehtiny viel laittaa minnee kommenttia, miten lentää!!!!Huomasitteko, mitä koneita osallistui prinssi Williamin häiden kunikaallisten ilmavoimien ylilentoon ;-)
Klo 13.25 hääpari tulee palatsin parvekkeelle tervehtimään väkijoukkoa ja katsomaan ohilentoa, joka tehtiin Avro Lancaster, Spitfire ja Hurricane -lentokoneiden muodostamalla ryhmällä. Niiden jälkeen tuli kaksi Eurofighter Typhoon -konetta ja kaksi Panavia Tornado -konetta.
lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prinssi_Williamin_ja_Kate_Middletonin_häät
vanhat 2. maailmansodan ajoilta säilyneet koneet:
Avro Lancaster http://fi.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster
Spitfire http://fi.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
Hurricane http://fi.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hurricane
Kaikissä näissä koneissa käytettiin aikoinaan Rolls-Royce Merlin moottoria. Hävittäjissä yksi koneeseen, Avro Lancesterissa neljä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin
Eurofighter Typhoon http://fi.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon
Panavia Tornado http://fi.wikipedia.org/wiki/Panavia_TornadoNiin ja jos haluu nyt sitt sen 4-tahtisen, niin mitenköhän tollain:
155FS-a Pumped 4-Stroke Engine
http://www.osengines.com/engines/osmg0998.htmlHaa löysimpäs:
http://www.kyosho.fi/images/modeller/01.11895_05_A.jpg
Suositteleevat laitettavaks
Moott. Suos. 4T 110-120
mutta ovat ite laittaneet kiinni O.S. Engines FS-91 Surpass II
eli pykälää pienemmän, mitä suosituksissa
Ihmettelinkin, että näyttäviä videoita ovat saaneet youtubeen, mutta se tosin taitaa edellyttää pienempää moottoria, kun isommalla ohjauksesta tulee herkempi ja lennokista muutenkin levottomampi... eikö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082