Mitenkäs tämä nyt menee? Kertokaa ja selittäkää... En enää kehtaa soittaa rakennusvalvontavirastoon, kun olen niin monta kertaa jo sinne asioinut.
;)
Haetaan aidanrakentamiselle toimenpidelupa, täällä sellainen tarvitaan.
Rakennustarkastaja myöntää luvan ja sanoo, että tytöt kirjoittaa paperit valmiiksi ja pistävät postiin.
Lupa tulee postiennakkona. Kuinka kauan siihen menee?
Julkipanosta on kaksi viikkoa (14 vrk) aikaa naapureille tms. valittaa luvasta rakennuslautakuntaan, jonka seuraava kokous on vasta elokuussa.
Koska saa alkaa rakentamaan aitaa? Heti, kun lupa on tullut? Kahden viikon päästä siitä, jos kukaan ei valita? Elokuussa, kun valitus on käsitelty lautakunnassa?
Pitääkö aita purkaa pois, jos joku valitus meneekin elokuussa läpi?
Auttakee!
Rakennuslupa ja valittaminen
2
457
Vastaukset
- Wolf
Rakennustyön saa heti aloittaa kun lupa on tullut. Jos valituksia tulee niin tuskin se siihen kaatuu, jos asemakaavassa on sallittu aidan mahdollisuus niin lupa on siihen vaan muodollisuus. Ja jos aitaa ei saakkaan rakentaa niin aina voi istuttaa vaikka pensaita riviin tarpeeksi tiheään että tulee näköestettä. Luonnollehan ei voi mitään et se kasvattaa kasveja. ;)
Aina laista löytyy sopiva porsaan reikä jota voi hyödyntää... ja uusia _____päitä joittenka silmää ei jokin uusi asia maisemassa miellytä.- Maanmittari
Wolf esitti asiaan käytänöllisen ratkaisun joka kuitenkaan ei ole lainmukainen.
Luvan vaativaa rakennelmaa (tässä aitaa) ei pääsääntöisesti saa rakentaa ennekuin päätös on lainvoimainen. Lainvoiman päätös saa silloin kun siihen ei enää saa tavanomaisulla muutoksenhakukeinoilla hakea muutosta. Päätös on lainvoimainen silloin kun valitusaika on päättynyt jos päätöksestä ei ole valitettu. Muutoin pitää odottaa valitusten käsittelyä.
Kuitenkin maankäyttö ja rakennuslaki (144§) antaa mahdollisuuden lupavan antaneen viranomaisen (eli tässä rakennustarkastajan) antaa lupa aloittaa toimenpide ennekuin päätös on saanut lainvoiman. Tällöin kuitenkin hakija joutuu antamaan hyväksyttävän vakuuden sille että mikäli viranomaisen päätös kumotaan niin on varaa purkaa rakennelma ja saattaa ympäristö ennalleen. Valitusviranomainen voi luonnollisesti keskeyttää toimenpiteen.
Itse suosittelisin sinun tapauksessasi että odotat sen aidan kanssa tuon kaksi viikkoa ja mikäli siitä valitetaan niin kysyt voisiko rakennustarkastaja antaa aloitusluvan kun rakennuslautakunnan kokous on kerta vasta elokuussa. Kuten Wolf sanoi päätös tuskin kaatuu vaikka siitä valitaankin joten rakennustarkastaja voi vaikka suostuakkin siihen. Ehkä jopa kannattaa olla yhteydessä rakennustarkastajaan etukäteen siitä suostuisiko hän aloitusluvan antamaan jos toimenpideluvasta valitetaan. Tämä ainakin siinä tapauksessa jos epäilee että joku oikeasti valittaa aidasta. Yleensähän ne on naapurit jotka valittaa jos valittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1522170
- 171896
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241718- 951367
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77968