Puolivuotias labradori

kivakunonkevät

Minulla on ensimmäistä kertaa iso koira, labradori. Kohta puolivuotias, isokokoinen uros joka syö pääasiassa juniori Jahtia & Vahtia, hieman kotiruokaa lisänä.
Olisiko jotakin nyrkkisääntöä ruuan määrään, nappuloita / päivä. Pentu on syönyt tähän saakka kolmesti päivässä, olen miettinyt kahteen kertaan päivässä siirtymistä.
Tiedän ettei ruokaa saa antaa liikaa, tiedän ettei liian pitkiä lenkkejä saa tehdä, mutta mikä on se sopiva määrä, oikeastaan noihin molempiin?

8

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ameeeeba

      Oma nuori labbikseni on 7,5 kk ikäinen. Se syö samaa ruokaa ( kotiruokaa lisäksi jos on) kuin sinun koirasi. Koirani syö 4 dl päivässä nappuloita, eli 2 dl kerrallaa. Tämän ikäisen pennun päiväannaossuositus on 5 dl/pv, mutta jos annan tälle koiralle yhtään enempää, se lihoo, joten pysytellään tässä nyt jonkun aikaa ainakin. Ja 5 kk iässä siirryttiin kahteen päiväannokseen.

      Se vähän riippuu aina koirasta. Jos pentusi on sopusuhtainen ja kasvaa, ruokinta on hyvä. Kylkiluiden ei tule näkyä, mutta tulee tuntua ilman suurempia paineluja.

    • kivakunonkevät

      Kiitos vastauksesta!
      Meillä siirrytään heti tänään 2x päivässä ruokailuun, olen noihin määriin verrattuna antanut kyllä liikaa ruokaa. On aika vaikea tietää, kun labbis on kuitenkin "pohjaton" eikä itse säätele ruuan määrää. No, korjaan tilanteen.

      Entäs sitten aikuisena,, minkälaisia määriä niille silloin. Ja milloin labbis katsotaan aikuiseksi?

      Koirakoulukin alkaa tällä viikolla, paljon uusia asioita tulossa =)

    • Pen_tu

      Ruokinta kannattaa aloittaa pakkauksessa olevan ohjeen mukaan. Niin kauan kuin koiralla tuntuu kylkiluut ja niiden päällä on vain hieman rasvaa, koira on sopivan painoinen. Ruokamäärä riippuu siis ihan koirasta. Labbikset taitavat myös olla aika herkkiä lihomaan, joten kannattaa mieluummin pitää pentu hoikkana.

      Myös liikunnan määrä riippuu koirasta. Itselläni on 10 kk vanha pentu (ei tosin labbis). Käymme päivittäin noin tunnin lenkin (joskus 2 tuntia) ja lisäksi pissilenkit aamulla ja illalla. Pentu saa viikoittain mahdollisuuksien mukaan leikkiä muiden koirien kanssa ja juosta vapaana. Oma pentuni on sen verran energinen, että se jaksaisi vaikka kuinka kauan. Joskus pidän kyllä myös lepopäiviä, milloin ulkoilemme rauhallisemmin ja käymme pienemmän lenkin. Huomaat kyllä, jos pentusi väsyy lenkillä. Se alkaa viivytellä ja istuksia paikalleen. Pennuille suositellaan enemmän muiden kanssa leikkimistä ja metsässä kulkemista kuin remmilenkkejä asfaltilla.

    • ameeeeba

      Henkisesti labbis on aikuinen siinä 5 vuoden iässä :D Jos silloinkaan.. Mutta fyysisesti noin vuoden iässä, ehkä reilun vuoden.. Pentuna koirat syö enemmän kuin aikuisena, koska pentuna ruokaa kuluu myös kasvuun että liikkumiseen. Aikuisena vaan siihen, mitä tekee.

      Labbiksilla todellakin on pohjaton maha ja taipuvaisuutta lihoa herkästi. Joten ruokinnan kanssa saa olla tarkka, ja liikuntaakin saa tarkkailla, ettei liiku sitten liikaa (kasvuhöiriöitä voi tulla myös liiasta liikunnasta).

    • kivakunonkevät

      Just nää jutut on olleet mun mielestä niin ristiriitaisia, kun selviä sääntöjä ei ole
      . Koiria minulla on kyllä ollut 25-vuotta ja aiemminkin, mutta aina ennen kääpiökoiria, ovat sikäli erilaisia.
      Mutta hyvin me klaarataan, poika on tottelevainen ja emäntäänsä palvova. Pieni ongelma on se, että asumme maaseudulla eikä ihmis-eikä koirakontaktejakaan ole paljoa. Sen sijaan vapaata maastoa ja metsää riittää kyllä, hihnassa kävelykin onnistuu hyvin.
      Koirakoulussa onkin tarkoitus opettaa, että muitakin ihmisiä ja koiria on olemassa ;), viikonloppuna olin sen kanssa vapputapahtumassa. Kauniisti hihnassa kulkijasta tulikin yhtäkkiä kova vetämään, kun kaaaaaaikki mahdollinen kiinnosti!

    • ameeeeba

      Kaverini asuu oman noutajanpentunsa kanssa maalla joten hänelläkin on tämä samainen ongelma, kun ei ole häiriötekijöitä. Siksi hän usein pakkaa pennun autoon ja ajaa kylälle.

      Oma pentuni on hyvin kiinnostunut ja utelias luonne. Kiihtyy tietynlaisista ärsykkeistä. Kovaa koulua sen kanssa olen joutunut toisinaan käyttämään. Talvella pari kertaa kiihtyi juoksijasta niin, että loppu lenkistä ei meinannut tulla mitään. Oli pakko istuttaa se -20 asteen pakkasissa lumihankeen vartiksi keräilemään itseään :D Rauhottumista tuon kanssa joutuu paljon harjoittelemaan.

      Hyviä näistä tulee, vaikka välillä tuntuu että ei tästä tule mitään :)

    • labu

      meille annettiin ruokintaohjeeks et jos maha on pyöreä ruuan jälkeen, ruokaa on annettu liikaa. käy-linjanen nyt 9kk ja 23kg. ja saa 4dl päivässä ruokaa.

    • Anonyymi

      Meillä annetaan 3x2dl mutta nyt ajattelin siirtyä 2x3dl ja namit päälle 😎 koira on 7kk ja painaa noin 23kg uros

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe