Precut

Rakentaja 2012

Mikä se sellainen precut talopaketti oikein on? Missä niitä tehdään, onko useampia valmistajia?

11

4408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Precut rakentamisella tarkoitetaan paikallarakentamista, jossa hyödynnetään esivalmistettuja rungon osia. Useimmiten precut-talopakettitoimittajat hankkivat nuo rungon osat alihankkijoiltaan eli precut-talopakettikauppiaat eivät useimmiten omista minkäänlaista tehdaskapasiteettia itse.
      Suomessa on tällä hetkellä puolenkymmentä tehdasta, jotka omaavat kunnolliset valmiudet precut-komponenttien tuotantoon, mutta precut-talopakettimekkejä on enemmän.
      Precut soveltuu erinomaisesti järjestelmäksi pienemmälle paikalliselle talotoimittajalle, mutta valtakunnallisiakin precut-talopakettimerkkejä on muutamia.
      Nykyisin myös perinteinen "pitkästä rakentaja" voi halutessaan toteuttaa hankkeensa precut-tekniikalla, koska noita kapulointilaitoksia on ylikapasiteetiksi asti ja aiemmin jonkun tietyn merkin toimittamiseen omistautuneet komponenttitoimittajat ovat ryhtyneet tarjoamaan tuotteitaan myös suoraan kuluttajille.
      Jos puhutaan järjestelmistä loppukäyttäjän näkökulmasta ei precut tai elementtirakentamisen välistä eroa äkkinäinen edes huomaa, mutta vaarana on toki se, että ostaa epähuomiossa precut-talopaketin vähemmän valmiina kuin elementtitalon. Esimerkiksi runkopystytys tarkoittaa elementtipuolella sisälevystä vähintään tuulensuojaan - mahdollissti jopa ulkoverhoukseen - ulottuvaa asennusta, kun se precut-talopakettien tapauksessa tarkoittaa todellakin vain rungon asennusta.
      Kauppamerkeistä en ole pitänyt tapanani puhua näillä palstoilla.

• setrghjkjhl

rauno, mikset suoraan sano että precut on "kasa valmiiksi sahattua puutavaraa". Ei mitään tekemistä elemettirakentamisen kanssa.
        Joo kyllä ne talot samalta valmiina näyttää...

Oli kyseessä elemetti, pre-cut tai "paikalla rakennettu", kaiketi tärkeintä on pystytysporukan ammattitaito ja ammattiylpeys.
        Onneakin pitää olla hieman mukana; pre-cut pystytys pahimmilla syysmyrskyillä on surkea tilanne...

Itselläni onneksi kävi tsägä, kahden viikon elementtipystytys ja sää oli pelkkää auringonpaistetta. Ekat pisarat tuli vasta aluskatteelle.

• rk

Precut näyttäytyy maallikon silmiin "kasana valmiiksi sahattua puuavaraa", mutta on se jotain vähän muutakin - se on huoliteltua logistiikkaa yms.

Precut on ihan pätevä systeemi rakentaa talo.

Ja vesimyrskyistä: ne ovat moninverroin suurempi ongelma elementtirakentamiselle, sillä runko saa kastua ihan huoleti - se kuivuu kyllä. Kastunutta elementtiä sitävastoin ei kuivata itse pirukaan.

Itse muistan päivän, jolloin Helsingin olympiastadionilla keskeytettiin kisat vesisateen vuoksi - olin samassa sateessa pystyttämässä precut-runkoa ilman sen suurempia huolia (vain elementtimiehiä kävi sääliksi)

• noviisi-

Minulla olisi rk:lle tarkentava kysymys tuosta kuivumisesta. Olen todellinen noviisi ja pitkästä rakentaminen (timpurien avulla)mietityttää juuri tuon kastumisen takia. Miten pitkästä tehty kuivuisi, mutta ei elementti? Siis jos molemmat ovat ns. muovitaloja?( esim. simons vs. kastelli-tyyppisesti tehty) En oikeasti tiedä, eli kysymykseni ei ole mikään palstaprovon juttu:)

• 12+17

Maallikko (en ole rakennuspuolen insinööri ja nainenkin kaiken lisäksi olen) näkee asian näin: elementti on valmis seinä, joka on yläreunasta yleensä auki siten, että sinne pääsee satamaan sisään - JOS elementin yläreunaa ei ole suojattu sateelta. Ja se muovi voi hajota, kun elementtejä käsitellään. Elementit laitetaan pystyyn, sen jälkeen laitetaan kattotuolit, aluskate ja sitten vesikatto. Aika kauan elementit ovat paljaaltaan.

Precutissa taas usein tehdään pelkkä runko, siis puupatikoista kasattu puuranka, jonka päälle lyödään kattoristikot, aluskate ja vesikatto. Sitten ryhdytään rakentamaan niitä seiniä.

Puun kastuminen sateessa ei ole ongelma, ilmavasti runkona seistessään se kuivuu kyllä. Eristeiden ja muovien sisään sataminen ON ongelma, siellä kosteus jää muhimaan eikä kuivu mihinkään, jos rakenteita ei avaa.

Eli elementtiasennuksessa sade on usein ongelma (ei aina), precutissa se yleensä ei ole ongelma.

• Juuri noin. Umpinaisen seinärakenteen kastuminen on ongelma - ei pelkän rungon kastuminen. Elementtirakentamisessa valmiiksi umpinaiset seinät nostetaan pystyyn taivasalle ja sitten rakennetaan katto päälle, paikallarakentajat tekevat katon ennen kuin laittavat seinät umpeen.
      Kummassakin järjestelmässä on tietty riski umpiseinän kastumiselle: elementtirakentamisessa lyhyt mutta vakava, paikallarakentamisessa pidempi muttei niin vakava.
      Kummallakin järjestelmällä voi tuon asian tyriä, jos on tyriäkseen - tärkeintä on tietää, että kummallakin järjestelmällä voi rakentaa ja kastumisvaara on huomioitava.

• Stuure72

Noita pre-cuttina rakennettavia talotoimittajia on useita ja rakentavat ihan muuttovalmiinakin. Kastelli www.kastelli.fi on aina rakentanut precuttina ja alkanut tarjoamaan muuttovalmiitakin ratkaisuja. Hinnassa taitaa kuitenkinkin olla harmaita alueita toteutuksen suhteen. Yks minkä ite tiedän on myös Sievitalo www.sievitalo.fi josta saa talon yhdellä sopimuksella saa tarkan hinnan. Designtalo tekee elementeistä. Pre-cut on joidenkin mielestä energiatehokkaampi.

• Talo2012

Mitä harmaita alueita muuttovalmiissa kastellien hinnoiss on?

• Stuure72

Mä en ole ainakaan aivan selvyyttä saanut kaikista yllätyskuluista mitä siellä on. Kait ne selviää kun kaivaa. Siellä on TOIMITUSSISÄLTÖ mutta tavallinen pelle kun ei tajua mitä sen ulkopuolelle kuuluu. Voisi selkeemmin lukee mitä asiakkaan tarvii tehdä ja maksaa esim maatyöt, perustukset jne. Kotisivuilta en ihan heti löytänyt - sisältökin muuttunut kun en ole nyt pariin vuoteen ihan Kastellia seurannut. En tarkoita Kastellin muuttovalmista morkata missään nimessä. Mun mielikuva Kastellista on laadukas. Designtalo ja Sievitalo molemmat mainostaa että vain maatyöt kuuluu asiakkaalle. Ja nehän taas saa yhdeltä maaurakoitsijalta kaikki eli aika helppoa "periaatteessa". Hommaa tietysti on muutenkin...

• Stuure72

Taisin puhua potaskaa, jos toi taulukko pitää kutinsa niin onhan sinne sittenkin merkitty. http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/toimitussisallot/muuttovalmis/muuttovalmis.pdf
        Mutta jotain pitää varautua muutakin maksaan kun peruspaketti on aina aika karvalakkimallia esim. keittiöiden osalta. Jotkut toimittajat taas panostaa paljonkin niihin ja se näkyy hinnassa eli suoraan vertailukelpoisia paketit ei ole jos pelkkää hintaa tuijottaa.

• paikalla tehty

Elementti vai pre-cut. Aina vaahdotaan sateesta. Pitää muistaa hyvät ihmiset myös rakentamisen aikainen kosteus mitä tapahtuu katon alapuolella. Betoni laatta ja ym rakennus aikainen kosteus. Pre-cut menetelmällä kun tehdään, aina voi varmistua että rakenne on kuiva, ennen kun peitellään mitään. Elementit tuodaan ensiksi sateen vaaralle eristeineen ja sisäpuoline levyineen ja sen jälkeen altistuu myös sisäpuolella olevalle vaaralle, rakennusaikaiselle kosteudelle. Paikalla rakennettu talo, siitä tulee kaikkein tiivein. Ei ole saumoja. Se on energia ystävällisin tapa tehdä talot ja perinteisin tapa.
      nimimerkki 12 17 heitti muuten paljon oikeeta asiaa mitä rakentajien pitäisi miettiä.
      Loistavaa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe