"Omistaja myy"

siviliostaja

Hyvät asuntonne myyjät! Pitääkö minun mielestänne kertoa olevani kiinteistövälittäjä jos olen "siviilissä" ostamassa asuntoa tai kesämökkiä itselleni. Ammattini puolesta se kuuluisi hyvään välitystapaan kertoa, sekin jopa, jos ostaja olisi sukulaiseni, lapseni tai joku muu serkunkumminkaima. Mutta kun olen esiintynyt omalla nimelläni, en edustamassa firmaa. Omalla rahalla ostamassa, en tekemässä minkäälaista toimeksiantoa, en myynnin tai oston suhteen.
Olen huomannut myyjän asenteen muuttuvan kertaheitolla. On jopa kieltäydytty myymästä. Toisen välittäjän kanssa kaupat luonnollisesti hoituvat, mutta teidän "omistajamyy" kanssa on kyllä hyvin vaikea asioida.
Eli nyt olen pari kertaa jättänyt kertomatta, sain vihaisen soiton perään miksi en keronut olevani kuka ole. Kerroin ystävällisesti, että en ollut töissä, ihan sivilinä katsoin asuntoa tyttärelleni. Hommasin jopa väliaikaisen puhelin liittymän, jotta oikeasti olisin "kukatahansa ostaja"
. .......Ja mitä hassuun otsakkeeseen "omistaja myy" tulee, ainahan se omistaja myy, vaikka olisi välissä välittäjä, vouti tai kuka tahansa hanslankari..........myyjänä on omistaja:)

11

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varovaiset

      Pelkäävät varmaan että alat hankalaksi koska sinulla on laista enemmän tietämystä kuin myyjällä. Samoin ihmiset olisivat varmasti epäluuloisia jos ostajana olisi juristi. Ei sinun ole pakko kertoa, mutta jos/kun googlettamalla ammattisi varmasti selviää niin ei ainakaan herätä luottamusta jos ammattiasi et mainitse.

    • ertr

      Minä en missään tapauksessa kertoisi. Uskon että se ei ole pelkkä pelko toisen paremmasta lain tuntemuksesta vaan yksinkertaisesti myös kateus. Myyjä ajattelee että toinen ostaa asunnon hyötyäkseen siitä ja sehän nyt ei tietenkään käy. Aikanaan kun ostin sijoitusasuntoja vuokratakseni niitä niin kylmästi kerroin ostavani omaa käyttöä varten. Sujui kaupankäynti ja tinkiminen huomattavsti helpommin,

    • Eräs ostaja

      No, voit miettiä, että onkohan ammattikuntasi edustajilla hyvä maine, kun ostajissa aiheutuu tuollainen reaktio.

      Toisaalta kun kerran tuollaisilla konsteilla yrität salata olevasi välittäjä, niin ainakin minulle tulee mieleen, että miksi noin salailet ja toisaalta mistä tiedät nämä kaikki konstit...

      Valitettava totuus on, että monikaan suomalainen ei ole törmännyt täysin rehelliseen välittäjään. Itsekin suhtaudun kaikkeen välittäjien kertomaan puolitotuutena. Jos asuntoa tai asunto-osakeyhtiötä kehutaan kovasti, niin haistelen heti palaneen käeryä ja syy on ihan omat ja ystävien sekä sukulaisten kokemukset...

      • siviliostaja

        -Lueppas kysymys nyt uudestaan. Olin ostamassa asuntoa yksityisenä ihmisenä, en myymässä.
        -Suomalaiset vaihtavat asunto keskimäärin 7 vuoden välein. Eli ei kovin montaa asuntokauppaa elämässään kerkeä tekemään. Valitettavaa että, nämä harvat asunnon osto- tai myynt kokemuksesi ovat olleet noinkin negatiiviset. Lapseni pelkäsi hammaslääkäriä, kun kaksi ensimmäistä kertaa olivat niin kamalia ja hänelle jäi trauma, kaikki lääkärit ovat pelottavia. Sitten kun olet myymässä tai ostamassa kymmenettä asuntoasi, varmaan siinä vaiheessa olet jo erimieltä. Jokaisessa ammattikunnassa on omat osaajansa. Osa päteviä, toiset vähemmän päteviä. Ammattilaisia silti.


    • dtuyh

      Et tainnut huomata että kyse oli ostamisesta eikä myymisestä. Ettei vain olisi niin että myyjillä on jotain salattavaa ja pelkäävät että se paljastuu kun on ammattilaien ostajana.

    • myyjällä kaikk koton

      Turhaan kerrot ammattiasi. Jos myyjä noin kärkkäästi suuttuu siitä että välittäjän ammatissa toimiva henkilö haluaa ostaa talon niin tulee kysymys mieleen että onkohan siinä jotain vikaa talossa tai myyntitavassa? vai miksi niin hermoilee? Käyväthän ruokakaupankassatkin ostamassa ruuat toisten kassoilta ja ei silloin suututa?

      • mitäpä sillä väliä

        Peesaan tätä vastausta, kyselevätkö ne myyjät muiltakaan niiden ammattia? Myydäänkö nihkeämmin juristille, poliisille ja helpommin jollekin muulle:)


    • fef wef

      En oikein ymmärrä, miksi joku suuttuisi kuullessaan ammattisi. Toisaalta en menisi itse kertomaan, mitä se ylipäänsä kenellekään vieraalle kuuluu, mitä kukin tekee elääkseen.

    • sdfdfsdfsadds

      En kyllä ymmärrä, miksi asuntokaupassa pitää tuoda ammattinsa esille?
      Toisaalta, jos sitä kysytään, niin kaippa siihen vastataan. Varmasti joku suhtautuu kielteisesti asiaan, kun kuulee ostajan olevan "alan ammatilainen", mutta toisaalta... Ostaja kun ostaja.

      Mulla on yksi asunto myynnissä eli olen just kuvattu "omistaja myy" ja mulle on aivan sama, minkä ammattikunnan edustaja mahdollinen ostaja on. Pääasia että kaupat syntyy ja saan hinnan mikä miellyttää. Varmasti kiinteistöalan ammattilainen osaa myöskin tavan pudottaa hintaa itselleen edulliseksi, mutta jos kaupat siitä huolimatta syntyy niin ilmeisesti molemmat osapuolet on tyytyväisiä.

      Edellisen kämpän myyntiä aloittelin myöskin itse, Pari kuukautta jaksoin sitä ja sen jälkeen annoin sen välitäjälle, joka myi sitä puolivuotta, kunnes kaupat syntyi. Nyt tämän hetkistä asuntoa olen myynyt viikon ja ainakin kuukauden yritän sitä kaupata.

      Jos nyt jotain pahaa sanottavaa on välittäjistä, niin ainakin nyt ärsyttää välittäjät jotka on bongannut myynti- ilmoitukseni ja tarjoavat sen kauppaamista...prk... Eikö välittäjät tajua, että jos omistaja myy niin se ihan oikeesti haluaa sitä itse kaupata... Jos ei haluaisi, niin kait se osaa itse ottaa välittäjään yhteyttä. Toisaalta ymmärrän välittäjien toimen, koska sehän niiden työtä on eli haluaa kohteita myyntiin jne. Itsekkin varmasti tekisin näin, mutta myyjänä se hieman ärsyttää. Puhelu tulee, niin hetken luulee, että se on tosi ostaja, kunnes paljastuu, että se onkin välittäjä :-)

      ps. jos kolmio Hämeenlinnasta kiinnostaa, niin tulkaa katsomaan ja ostamaan se pois :-)

    • lkvlkvlkv

      En kertoisi eikä tarvitsekaan.
      Tosin olet heikoilla jos tulee riitaa jälkeenpäin koska olet 'ammattilainen'.

      Ihan kuten että juristien kanssa ei kannata ruveta kauppoihin eikä sopimuksiin mutta aina joskus on toki pakkokin, täytyyhän niidenkin ostaa ja myydä asuntoja ym.

      Ed. kirjoittaja:
      Hyvän välitystavan mukaan:
      -välittäjä ei saa esiintyä ostajana
      -välittäjä ei saa markkinoida sinulle JOS LUKEE ''ei välittäjille''

      Muutenhan toki välittäjä yrittää etsiä myytävää.

    • Kohta myyntiin

      Just näin, sama kenelle myy, kun vain rahat saa pois.
      Voisin itse myydä vaikka mustalaisille, saisivat naapurit tärkeytensä takaisin.
      Jos pelkää myydä asuntoa välittäjälle, rakennustarkastajalle, poliisille yms. luulisi ettei asunto ole kunnossa tai myyjällä on jotain vilppiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe