Kun nuoret tekojensa vaikutuksia sen paremmin ajattelematta maalaa taginsa tai enemmänkin jonkin rakennuksen seinään, sen ja muiden vastaavien töhryjen poistaminen maksaa vuosittain Tampereen kokoisessa kaupungissa n. 1, 5 milj. €. Helsingissä vähintään 5 milj. €.
Mistä nämä rahat sitten ovat poissa? Epäilemättä nuorisotoiminnasta, mutta myös sairaan- ja vanhustenhoidosta. Kaikesta.
Millä sitten saataisiin maan tulevaisuuden toivot ajattelemaan asioita niiden vaikutusten kautta? Luulen että vikaa on sekä nykyisessä kotikasvatuksessa että koulussa. Tietoja päntätään, mutta moraalisia arvoja tuskin sivutaan.
Menneitten aikojen koulussa kasvatus moraaliseksi ihmiseksi oli vähintään yhtä tärkeää kuin tiedollinen sivistys.
Minusta se on edelleen yhtä tärkeää. Miksi se on hukattu? Siitä maksavat isät ja äidit rahallaan ja nuoret selkänahallaan.
Graffitit ja muu töhriminen
9
245
Vastaukset
- ---
Järkevämpi ois jättää pesemättä kokonaan jos kerta tommosii summii siihenki tarvitaan...
- M. Scaevola
Amerikassa on ehditty kokeilla myös graffitien paikalleen jättämisen vaikutuksia. Ne olivat mielenkiintoisia, vaikka ikäviä. - Yleinen roskaantuminen ja ilkivalta, kuten ikkunoitten ja muun ympäristän rikkominen lisääntyi.
Ympäristön muutoksen seurauksena kunnolliset kansalaiset muuttivat ja heidän mukanaan kaupat ja muut yritykset. Heidän tilalleen tulivat irtolaiset rikolliset ja narkomaanit.
Joten, jos kaupunki halutaan säilyttää asuttavana, ainoa mahdollisuus on kallis mutta välttämätön töhryjen ja muun sotkun poistaminen.
Ehdottaisin spraymaaleihin ostoikärajaa tai jonkin sortin käyttötarkoitus-selvitystä tietyn henkilön allekirjoittamana. Vai menisikö liian vaikeaksi? Lupakortti ostaa erilaisia kemikaaleja voisi rajoittaa ainakin vähän.
- fgdgfdgdfgdfgdf
Eikö me vittu saada maalata omaa taidetta? Aina tulee seurauksia. Joku tanssii kadulla, linnaan? Joku tekee kankaalle maalausta ihan missä tahansa, linnaan? Joku soittaa musiikkia kadulla kerjäämättä rahaa ja tahtoo näyttää taitojansa joka on myös omasta mielestäni taidetta, linnaan? Luuletteko tosiaan että ne maalit on meille ilmasia joita me käytetään teidän miellyttämiseksi? Jotku tykkää jotku ei, pitäkää silmät kiinni jos niin haittaa. En itsekkään pidä mistää pysäkkien yms. sotkemisesta mut muuten kyllä ja maalaan itsekkin. Järki käteen...
- ashalsghahsglikgasg'
Voi vitun jonne, käytä niitä aivojasi.
Toivon että oli trolli. - ggyugj
Me maalataan teidän "taiteen" päälle. Ihan piruuttamme.
- Bommaaja
Itse olen wraitteri, eli graffitimaalaaja. Olen asiasta samaa mieltä siinä mielin, että turhien tagien ja rumien piissien maalaaminen pitäisi saada loppumaan. Mutta en ymmärrä sitä kun valitetaan että verorahat menee noitten seinien puhdistamiseen yms. Miksei niitä verorahoja sitten voitaisi käyttää laillisten graffitiseinien järjestämiseen nuorille, ja edistettäisi nuorten oman taiteen kehittymistä, eikä yritettäisi saada nollatoleranssia jolloin nuoret eivät voisi tehdä omaa taidettaan. En myöskään ymmärrä sitä kun esimerkiksi harmaita alikulkuja puhdistetaan, koska suuri osa ihmisistä ainakin kuvitelmieni mukaan kulkee mieluummin värikkään ja hienon tunnelin läpi kuin harmaan ja tylsän tunnelin läpi.
- bvjvh09856
Usein niihin on piirrelty myös kaikenmaailman kyrpiä ja kirkkoveneitä, joten siitä hienoudesta voidaan olla montaa mieltä.
- katutaiteilija++++
MIKSI se rahamäärä siis käytetään graffitien poistoon, jos vuosi toisensa jälkeen ollaan todettu, että muutosta tilanteeseen ei näy??
Graffiti ilmiönä EI TULE katoamaan Suomesta. Kaatakaa seinät, porukka maalaa katuun.
MINUN MIELESTÄNI tällasessa toiminnassa ei ole mitään järkeä.
"Millä sitten saataisiin maan tulevaisuuden toivot ajattelemaan asioita niiden vaikutusten kautta? Luulen että vikaa on sekä nykyisessä kotikasvatuksessa että koulussa. Tietoja päntätään, mutta moraalisia arvoja tuskin sivutaan."
Eikö enemmän arveluttavaa ole se, että ihmiset noudattavat LAKIA ja SÄÄNTÖJÄ lainkaan niiden olemassaolon syytä miettimättä, kuin se, että jokainen itse pohtii, miksi näin on 'hyvä' ja 'oikein' toimia?
Valtio, esimerkiksi median ja koulun kautta, pystyy syöttämään ihmisille mitä vain. Toistamme perässä kuin papukaijat: 'graffiti on töhry, graffiti on taiderikos' LAINKAAN ITSE miettimättä, mitä sanat tarkoittavat.
Onko julkinen taide taidetta vain silloin, kun se on tilattu, maksettu - kun raha on liikkunut johonkin suuntaan?
mua vähän etoo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857415- 965364
- 2534524
- 444455
- 623227
- 482646
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222328Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘282291- 482240
- 412164