Moikka vaan!
Keskiviikkona olin siis laser-leikkauksessa. Tänään ensimmäistä päivää töissä uuden näön kanssa :)
Näin jälkeenpäin ajatellen kaikki tapahtui suhteellisen nopeassa aikataulussa. Tiistaina olin esitutkimuksessa, jossa tsekattiin kaikki mahdollinen. Siinä meni reilut kaksi tuntia. Lopuksi oli palaveri leikkaavan lääkärin kanssa joka vain totesi kaiken olevan kunnossa ja että leikkaus voidaan suorittaa. Ei muuten edes kysynyt oliko itsellä mielessä joku tietty tekniikka, vaan kirjoitti suoraan papereihin että lasikPlussa tehdään, ja sillä selvä. Nimet alle leikkausturvapapereihin, ja kotiin odottelemaan seuraavaa päivää.
Ihme ja kumma sain nukutuksi erittäin hyvin. En oikeastaan edes muistanut ajatella koko asiaa. Osaltaan varmaan vaikutti, kun henkilökunta oli niin osaavan ja varman tuntuista. Niin ja kyllähän se leikkausturvasopimuskin antaa todella paljon turvallisuudentunnetta!!
Keskiviikkona menin paikalle sovittuna aikana. Aluksi piti ottaa vielä jotain uusinta kuvia toisesta silmästä, kun edellisen päivän kuvat oli vähän epätarkkoja kun ripset oli menneet eteen. (Kerrankin sanottiin, että ripset on liian pitkät :)) Tämän jälkeen otin rauhoittavan lääkkeen. Odottelin puolituntia istuskellen aulassa, kunnes kutsuttiin sisään. Olo oli kyllä ihan mukavan rento. Leikkauspöytä oli myös ihan mukava. Hoitaja kysyi haluanko peiton päälle. Lääkäri kertoi aluksi toimenpiteen kulun, ja selitti myös koko ajan mitä tekee seuraavaksi. Luomenlevittimen laitto oli kaikista epämiellyttävintä. Muuten ei kyllä sattunut ollenkaan. Sellainen jännä fiilis vaan, kun silmässä surisee ja alkaa tulla palaneenkäryä.. Koko operaatio kesti n. 20 minuuttia, siis siitä kun menin leikkaushuoneeseen ja pääsin sieltä ulos. Molemmat silmät leikattiin. Sitten taas odottelin enimmäkseen silmät kiinni odotusaulassa ja kuuntelin musiikkia mukanani olleista korvalappustereoista. (Suosittelen muuten ottamaan mukaan, kun ei voi lukeakaan mitään ja silmiä täytyy pitää kiinni, niin onnistuu paremmin kun ei tarvitse kuunnella muuta hälinää)
Vajaan tunnin kuluttua leikannut lääkäri katsoi vielä, että kaikki on kunnossa. Sen jälkeen pääsinkin sitten kotiin. Vettä valui ensimmäisen tunnin aika vuolaasti. Roskan tunnetta oli ehkä viitisen tuntia. Sekin loppui, kun otin vähän buranaa. Eilen ei särkenyt enää yhtään. Silmä- ja kostutustipat on kyllä tarpeen, kun kuivuminen on tällä hetkellä se suurin ongelma. Onneksi helposti hoidettavissa.
Että sellaista. Upeaa kun näkee niin kirkkaasti ja tarkasti. Eilen illalla huomasin ajattelevani välillä että "täytyypä muistaa käydä ottamassa piilarit pois päästä..." Heh, nauratti kun tajus etteipäs muuten tarviikkaan!!
Tulipas pitkä sepustus..
Sanna
Ohi on laseri..
34
16662
Vastaukset
- -Savage-
Kunpa mulla (ja siskollani) menisi tulevat leikkaukset yhtä hyvin! Nyt on kuumetta ja kamala nuha =(, mutta uskon, että ens viikolla olen jo terve. Kirjoittelehan jatkossakin kokemuksistasi.
- Sanna
Aivan varmasti menee hyvin molemmilla!! Itsellänikin oli viikko ennen leikkausta vähän flunssaa. Onneksi se meni ohi.
- cilla79
Kiva kuulla, että kaikki meni hyvin. Itselläni on jo yli pari kuukautta leikkauksesta ja voin sanoa, että en kadu yhtään...Luulin, että leikkausesta seuraavat pari kuukautta menee kuolettavan hitaasti mutta toisin kävi. On mennyt niin lujaa, että ei ole edes muistanut, että vasta oli leikkuupöydällä. On aika karu sana muuten tuo "leikkuupöytä", se kun ei varsinaiselta pöydältä vaikuttanut. Kuinka kauan muuten sun täytyy käyttää tippoja ja moniako eri tippoja käytät. Itselläni on edelleen kosteustipat ja ja leikkausesta noin neljä viikkoa käytin kosteustippojen ohella myös jotain muita tippoja.
Mutta kuten sanottua, onnea! Varmaan sulla on yhtä mukava fiilis kun mulla.....- Sanna
Sain sairaalasta mukaan silmätippoja joita täytyy käyttää viikon verran 4 kertaa päivässä. Kävin myös ostamassa apteekista kostutustippoja joita tiputtelen aina kun siltä vähänkin tuntuu. Lääkäri sanoi, ettei kostutustippoja ainakaan liikaa voi käyttää näin ensimmäisinä päivinä. Ja jos voisikin, niin parempi liikaa kuin liian vähän. Ne ei onneksi olleet kamalan kalliita. n. 14 euroa maksoi paketti jossa 30 kertakäyttö ampullia.
Nuo silmätipat on tarkoitettu ehkäisemään tulehduksia ym. ainakin minulle annettiin ohjeeksi käyttää viikko. Tosin sain reseptin siltä varalta, että tarvii enempi.
Tällä hetkellä kun olen istunut melkein 7 tuntia koneella, alkaa silmät jo hieman väsymään. Mut fiilis on loistava!!!!!!
Sanna :)
- Wanda
Mulle tehtiin tää lasikplus-laserointi vuoden 2000 lopussa. Onnistui hyvin ja ei tullut mitään arpikudosta tms. Lähtörvot oli n. -6 ja ikää 24v. Näin hvyin vuoden verran, sen jälkeen näkö lähti hiljalleen huononemaan ja nyt tilanne -2.75 (hieman hajataitteisuutta). Vähän pettynyt olen, mutta onhan minulla silti parempi näkö kuin leikaukseen mennessä. Sitä olen miettinyt, että olisiko näkö muutenkin vielä heikentynyt näin paljon, siis ilman leikkausta... Siihen haluaisin vastauksen!
- Laseroitu
Hei!
Olen pahoillani, jos ne eivät muistaneet kertoa sinulle, että leikkaus ei hidasta eikä vaikuta millään lailla näön luonnolliseen heikkenemiseen.
Minulle sanottiin, kun menin 31-vuotiaana leikattavaksi, että olen ideaali-iässä. Näön kehitys oli ollut muutaman vuoden stabiili, hajataitteisuus oli ainoastaan enää elänyt.
Nyt, kaksi vuotta leikkauksen jälkeen näen vieläkin kauas hyvin toisella ja lukea hyvin toisella. Tehtiin se kalkkis-leikkaus, eli toiseen jätettiin pikkaisen (-0,75) miinusta, ettei tarvitse ihan heti ikänäöstä murehtia. Kun oli jo valmiiksi mononäkökin.
Tsemppiä!
Toivottavasti näkösi heikkeneminen pysähtyy tuohon. -2,75 on vielä siedettävä, ja sen kanssa voi elääkin, mutta mikä tahansa yli -4 alkaa olla jo uimisen yms kannalta inhottavaa.
Muistan kyllä. - Sanna
Todella harmi kuulla, että näköarvosi ovat huonontuneet. Missä sinulle tehtiin tuo laserointi, jos saa kysyä? Eikö silloin ollut mahdollista ottaa leikkausturvasopimusta? Oletko ajatellut mennä uusintaleikkaukseen? Kamalasti kysymyksiä, mutta kun jostain syystä kiinnostaa.. :) Kiva jos jaksat vaistailla. Ps: arvosi ovat nyt samat kuin minulla ennen leikkausta. Harmittaisi todella paljon!!
Minulla nyt siis viides päivä leikkauksen jälkeen menossa. Silmien kuivuus vaivaa vähän edelleen, mutta vähemmän joka päivä. Aamuisin varsinkin vähän säikähtää, kun silmät on yön aikana kuivuneet, ja ne on vaikea avata. Pari päivää joutuu käyttämään vielä silmätippoja, ja sitten voi alkaa elää taas normaalisti (meikkaamaan, treenaamaan jne..) Ihanaa!!
Sanna - potilas
klikoilla on takuu, että tarkentavat toimenpiteet on maksuttomia. Kannattaa käydä silmälääkärillä uudestaan, koska uusintaleikkaus auttaa miinukseen vaikka olisi tullut lisää!
- Mari
Moi!
Enää vajaa viikko h-hetkeen, äkkiä on tämä odotteluaika mennyt. Mun silmät leikataan niin, että on viikko välissä, joten joudun odottelemaan "tuplasti" silmien paranemista. Mutta se ei haittaa jos muuten menee hyvin! Onneksi on siskolikka tukena ja turvana :)- Sanna
Juu kyllä se loppujen lopuksi menee tosi nopeasti tuo aika. Itsellä onneksi enää kolme päivää silmätippojen laittelua, niin pääsee taas jatkamaan "normaalielämää" Siis saa laittaa silmämeikkiä ja pääsee treenaamaan. Ihanaa! Ainoa juttu mikä tuottaa näköjään ongelmia on aurinkolasien muistaminen. Ei tule nimittäin mieleen aamuisin kun lähtee töihin ja on synkkää ja hämärää, että päivällä voi kuitenkin paistaa aurinko. Olen joutunut jo kaksi kertaa lainaamaan kavereilta laseja. ;) Mutta ehkä munkin puupää oppii jossain vaiheessa pitämään niitä mukana.
Se on kyllä kiva et sulla on sisko tukena! Mustakin oli ihanaa kun oli tuttuja jotka on käyneet saman operaation läpi. Lääkäriltä kun ei välttämättä "kehtaa" tai muista kysyä kaikkea sellaista mikä ehkä kuitenkin tuntuu tärkeältä tiedolta. Ystäviltä ja siskoilta kun voi kysellä niitä vähän tyhmempiäkin kyssäreitä!! ;)
Kerrothan heti leikkauksen jälkeen fiilikset!! Tai siis kunhan kykenet koneelle!
Sanna - windya
Sanna kirjoitti:
Juu kyllä se loppujen lopuksi menee tosi nopeasti tuo aika. Itsellä onneksi enää kolme päivää silmätippojen laittelua, niin pääsee taas jatkamaan "normaalielämää" Siis saa laittaa silmämeikkiä ja pääsee treenaamaan. Ihanaa! Ainoa juttu mikä tuottaa näköjään ongelmia on aurinkolasien muistaminen. Ei tule nimittäin mieleen aamuisin kun lähtee töihin ja on synkkää ja hämärää, että päivällä voi kuitenkin paistaa aurinko. Olen joutunut jo kaksi kertaa lainaamaan kavereilta laseja. ;) Mutta ehkä munkin puupää oppii jossain vaiheessa pitämään niitä mukana.
Se on kyllä kiva et sulla on sisko tukena! Mustakin oli ihanaa kun oli tuttuja jotka on käyneet saman operaation läpi. Lääkäriltä kun ei välttämättä "kehtaa" tai muista kysyä kaikkea sellaista mikä ehkä kuitenkin tuntuu tärkeältä tiedolta. Ystäviltä ja siskoilta kun voi kysellä niitä vähän tyhmempiäkin kyssäreitä!! ;)
Kerrothan heti leikkauksen jälkeen fiilikset!! Tai siis kunhan kykenet koneelle!
Sannamoi! mä olin tänään puolivuotistarkastuksessa, leikkaus oli marraskuussa. mulla oli kans se lasikplus (joku zyoptik tms.) metodina. näkö on pysynyt hyvänä, mutta silmät ovat edelleen kuivat. leikkauksen yhteydessä tuli pieni haava, joten läppä ei heti kiinnittynyt. antibiootti kuitenkin paransi tämän hetkessä. aamuisin on silmät herkemmät kuin ennen, käytän siis edelleen aamuin-illoin kostutustippoja. leikkaava lääkäri sanoi ainakin mulle, että on hyvä käyttää reislusti kostutusta, vaikka silmät ei olisikaan enää kuivat. on tämä kyllä ihanaa kun ei enää laseja tarvitse, lähtöarvot mulla oli -6.5 ja -6.75. toivon todella, että näköni pysyisi ennallaan! aurinkoa kesään kaikille, eiks oo mahtavaa käyttää vihdoin aurinkolaseja ilman ainaista piilareilla sähläystä!?
- Sanna
windya kirjoitti:
moi! mä olin tänään puolivuotistarkastuksessa, leikkaus oli marraskuussa. mulla oli kans se lasikplus (joku zyoptik tms.) metodina. näkö on pysynyt hyvänä, mutta silmät ovat edelleen kuivat. leikkauksen yhteydessä tuli pieni haava, joten läppä ei heti kiinnittynyt. antibiootti kuitenkin paransi tämän hetkessä. aamuisin on silmät herkemmät kuin ennen, käytän siis edelleen aamuin-illoin kostutustippoja. leikkaava lääkäri sanoi ainakin mulle, että on hyvä käyttää reislusti kostutusta, vaikka silmät ei olisikaan enää kuivat. on tämä kyllä ihanaa kun ei enää laseja tarvitse, lähtöarvot mulla oli -6.5 ja -6.75. toivon todella, että näköni pysyisi ennallaan! aurinkoa kesään kaikille, eiks oo mahtavaa käyttää vihdoin aurinkolaseja ilman ainaista piilareilla sähläystä!?
Kiva kuulla et kaikki meni sullakin suht ok. Miten muuten, saitko jotain korvausta kun sulle tuli se haava? Siis alennusta tai jotain?
Huomaan myös että silmät on aamuisin tosi herkät ja kuivat. Välillä vielä oikein säikähtää, kun herää ja silmiä on vaikea avata. Onneksi helpottaa heti kun vähän kostuttaa. Niin ja nyt kun leikkauksesta on viikko olen alkanut huomaamaan valojen ympärillä näitä "sumentumia" täytyy toivoa, etteivät ne ainakaan pahene.
Ainiin!! On aivan ihanaa käyttää aurinkolaseja ilman sitä ainaista piilarirumbaa!!
Sanna ;) - windya
Sanna kirjoitti:
Kiva kuulla et kaikki meni sullakin suht ok. Miten muuten, saitko jotain korvausta kun sulle tuli se haava? Siis alennusta tai jotain?
Huomaan myös että silmät on aamuisin tosi herkät ja kuivat. Välillä vielä oikein säikähtää, kun herää ja silmiä on vaikea avata. Onneksi helpottaa heti kun vähän kostuttaa. Niin ja nyt kun leikkauksesta on viikko olen alkanut huomaamaan valojen ympärillä näitä "sumentumia" täytyy toivoa, etteivät ne ainakaan pahene.
Ainiin!! On aivan ihanaa käyttää aurinkolaseja ilman sitä ainaista piilarirumbaa!!
Sanna ;)En saanut mitään korvausta, kun kyseessä oli vaan pieni haava, joten läppä ei heti kiinnittynyt. Haava hoidettiin antibiootilla, jonka jälkeen laitoin kortsonitippoja vähän aikaa ja sitten ei enää edes tuntunut mitään. Ensin se oli todella kivulias ja pelästyin että mitä ihmettä, emnikö leikkaus pilalle, mutta todellisuudessa se parani tosi hyvin! Itseasiassa vas. silmässä, mihin se haava tuli, mulla oli vielä jopa pikkuisen ylikojausta, joten näkö on todella loistava vielä puolen vuoden jälkeen. Toivottavasti Sanna sullakin pysyy hyvänä. Olis muuten mielekiintoista kuulla enemmänkin kokemuksia, miten näkö on pysynyt kun leikkaus on tehty esim. jo vuosia sitten? :)
- Arvot pysyneet
windya kirjoitti:
En saanut mitään korvausta, kun kyseessä oli vaan pieni haava, joten läppä ei heti kiinnittynyt. Haava hoidettiin antibiootilla, jonka jälkeen laitoin kortsonitippoja vähän aikaa ja sitten ei enää edes tuntunut mitään. Ensin se oli todella kivulias ja pelästyin että mitä ihmettä, emnikö leikkaus pilalle, mutta todellisuudessa se parani tosi hyvin! Itseasiassa vas. silmässä, mihin se haava tuli, mulla oli vielä jopa pikkuisen ylikojausta, joten näkö on todella loistava vielä puolen vuoden jälkeen. Toivottavasti Sanna sullakin pysyy hyvänä. Olis muuten mielekiintoista kuulla enemmänkin kokemuksia, miten näkö on pysynyt kun leikkaus on tehty esim. jo vuosia sitten? :)
Minulle on tehty PRK oikeaan silmään 1995, vasempaan 1997 ja uusinta oikeaan 1998. Lähtöarvot olivat noin -3 molemmissa silmissä ja lisäksi jotain 0,25 hajataittoa molemmissa silmissä. Nykyarvot on oikeassa 0,25 ylikorjaus ja vasemmassa -0,25 eli hyvin on arvot pysyneet ja näen erittäin hyvin kauas oikealla silmällä. Vasen silmä on sitten sopivasti miinuksella näyttöpäätetyötä ja lukemista ajatellen.
Eka PRK vuonna 1995 oli virhe, kun laitteet oli vielä silloin niin alkeellisia, mutta nuo sen jälkeiset PRK:t olivat elämäni paras sijoitus. Tosin silmät kuivuu edelleen ja siitä vaivasta ei taida ikinä päästäkään.
Ihmetellen täällä lueskelen omien kokemusteni vuoksi, miten jotkut leikkauttaa silmänsä yhtäaikaa. Mitä jos jotain ongelmia esiintyy? Miksi on niin kiire ettei voi rauhassa antaa toisen silmän parantua ja katsoa mihin arvoon se asettuu ja vasta sitten leikkuuttaa toinen silmä. Tällöinhän voidaan tehdä tarvittaessa ylikorjaus toiseen silmään, jos eka silmä tuli alikorjatuksi.
Vuonna 1995 oli tapana että toinen silmä leikataan vasta vuoden päästä ja minulla siihen meni 2 vuotta. Minusta 1-3 kuukautta väliä silmien välillä olisi järkevää nykyäänkin, mutta ilmeisesti ihmiset ei tiedosta mahdollisia riskejä tai niistä ei kerrota tarpeeksi, kun kilpailu laserleikkauksista on niin kovaa. - Sanna
Arvot pysyneet kirjoitti:
Minulle on tehty PRK oikeaan silmään 1995, vasempaan 1997 ja uusinta oikeaan 1998. Lähtöarvot olivat noin -3 molemmissa silmissä ja lisäksi jotain 0,25 hajataittoa molemmissa silmissä. Nykyarvot on oikeassa 0,25 ylikorjaus ja vasemmassa -0,25 eli hyvin on arvot pysyneet ja näen erittäin hyvin kauas oikealla silmällä. Vasen silmä on sitten sopivasti miinuksella näyttöpäätetyötä ja lukemista ajatellen.
Eka PRK vuonna 1995 oli virhe, kun laitteet oli vielä silloin niin alkeellisia, mutta nuo sen jälkeiset PRK:t olivat elämäni paras sijoitus. Tosin silmät kuivuu edelleen ja siitä vaivasta ei taida ikinä päästäkään.
Ihmetellen täällä lueskelen omien kokemusteni vuoksi, miten jotkut leikkauttaa silmänsä yhtäaikaa. Mitä jos jotain ongelmia esiintyy? Miksi on niin kiire ettei voi rauhassa antaa toisen silmän parantua ja katsoa mihin arvoon se asettuu ja vasta sitten leikkuuttaa toinen silmä. Tällöinhän voidaan tehdä tarvittaessa ylikorjaus toiseen silmään, jos eka silmä tuli alikorjatuksi.
Vuonna 1995 oli tapana että toinen silmä leikataan vasta vuoden päästä ja minulla siihen meni 2 vuotta. Minusta 1-3 kuukautta väliä silmien välillä olisi järkevää nykyäänkin, mutta ilmeisesti ihmiset ei tiedosta mahdollisia riskejä tai niistä ei kerrota tarpeeksi, kun kilpailu laserleikkauksista on niin kovaa.Moi!
Itse luin paljon etukäteen tietoa leikkauksista, kyselin tuttavilta joille on tehty sama operaatio jne. Niin ja eniten päätökseeni vaikutti lääkäri jonka mielestä ei ollut mitään estettä etteikö molempia silmiä voitaisi leikata samaan aikaan.
Tietysti se on jokaisen oma päätös leikkaako erikseen vai ei, mutta minulla myös oli hieman kiire saada äkkiä näkö kokonaan kuntoon. Olen hakemassa kouluun (jonka takia alunperinkin menin leikkaukseen) ja sinne joutuu muutenkin odottamaan vuoden leikkauksen jälkeen ennen kun voi hakea.
Vaikea siis sanoa johtuuko molempien silmien samaan aikaan leikkaaminen niinkään kiireestä, vai siitä ettei siihen ole mitään syytä. (Siis olla leikkaamatta molempia) Tietysti riskejä on aina olemassa, mutta jos se toisen silmän leikkaus epäonnistuu silloin kun molemmat silmät leikataan, niin voihan se epäonnistua myös silloin kun ne leikataan erikseen.
sainpas kirjoittua epäselvästi. No mutta kuitenkin..
Sanna ;) - cilla79
Arvot pysyneet kirjoitti:
Vuonna 1995 oli tapana että toinen silmä leikataan vasta vuoden päästä ja minulla siihen meni 2 vuotta. Minusta 1-3 kuukautta väliä silmien välillä olisi järkevää nykyäänkin, mutta ilmeisesti ihmiset ei tiedosta mahdollisia riskejä tai niistä ei kerrota tarpeeksi, kun kilpailu laserleikkauksista on niin kovaa.Mulla silmät leikattiin reilut kaksi kuukautta sitten, samaan aikaan. Aluksi olin sitä mieltä, että silmät leikataan eri aikoina mutta asioista otettua hieman selkoa, multa leikattiin molemmat silmät kerralla ja en ole katunut. Totesin, että pääsen huomattavasti helpommalla kun kärsin kaikki (ne vähäiset) kivut kerralla enkä esim eka toisen silmän ja viikkoa myöhemmin toisen silmän kivut....Toinen asiaan vaikuttava tekijä oli se, että leikkautin silmäni Tallinnassa, joten pääsin helpommalla kun kävin kerralla leikkauttamassa. Sit kolmas syy minkä vuoksi molemmat silmät kerralla niin se, että ei tarvitse kulkea puolisokeana kaupungilla. On aika ikävää kulkea ilman laseja mutta ei ole varmasti kiva kulkea lasien kera tai kehykset toisella linssillä varustettuna.
- tuntematon potilas
Sanna kirjoitti:
Moi!
Itse luin paljon etukäteen tietoa leikkauksista, kyselin tuttavilta joille on tehty sama operaatio jne. Niin ja eniten päätökseeni vaikutti lääkäri jonka mielestä ei ollut mitään estettä etteikö molempia silmiä voitaisi leikata samaan aikaan.
Tietysti se on jokaisen oma päätös leikkaako erikseen vai ei, mutta minulla myös oli hieman kiire saada äkkiä näkö kokonaan kuntoon. Olen hakemassa kouluun (jonka takia alunperinkin menin leikkaukseen) ja sinne joutuu muutenkin odottamaan vuoden leikkauksen jälkeen ennen kun voi hakea.
Vaikea siis sanoa johtuuko molempien silmien samaan aikaan leikkaaminen niinkään kiireestä, vai siitä ettei siihen ole mitään syytä. (Siis olla leikkaamatta molempia) Tietysti riskejä on aina olemassa, mutta jos se toisen silmän leikkaus epäonnistuu silloin kun molemmat silmät leikataan, niin voihan se epäonnistua myös silloin kun ne leikataan erikseen.
sainpas kirjoittua epäselvästi. No mutta kuitenkin..
Sanna ;)Varmasti kuka tahansa lääkäri joka ajattelee lompakollaan suosittelee molempien silmien leikkaamista samalla kertaa. Onhan se huomattavasti kustannustehokkaampaa kun saa rahat molemmista silmistä samalla kertaa ja pääsee potilaasta mahdollisimman nopeasti eroon voidakseen jo keskittyä seuraavaan maksavaan asiakkaaseen..
Mikäli molemmat silmät leikataan samalla käynnillä, niin sillonhan on olemassa riski että molempien silmien leikkaus epäonnistuu ja näkö jää kummassakin silmässä lopullisesti huomattavasti lähtötilannetta huonommaksi.
- toinen näkökulma
Tässä vähän toisenlaista juttua laseroinnista. Kävin eilen lasik plus zyoptics 100 (tai jotain sinnepäin) leikkauksessa, ja ihan hyvä kuva jäi henkilökunnasta ja asiantuntevuudesta..mutta. Molemmat silmät oli tarkoitsa leikata samalla, ja tavoite 0/0 näkö, koska aluksikin oli likinäköisyyttä -1.5 ja -1.25 sekä hajataittoa molemmissa se -1.25. Oikea silmä leikattiin ensin (siinä oli vähemmän miinusta, ei se syy ollut mutta kuitenkin), ja kaikki meni hyvin. Ei sattunut kuin vähän nipisti se luomenlevitin. No, hetken päästä aloitettiin toisen silmän kanssa. Niille jotka eivät tiedä, tässä leikkaustavassa ensin leikataan läppä silmän pintaan (jätetään jostain kohti kiinni) ja avataan se, ja sitten laserilla hiotaan sopivaksi, ja laitetaan läppä takasin. No vasemman silmän kohdalla ensinnäkin jostain syystä oli ongelmia saada silmä pysymään semmoisessa imurenkaassa, joka hieman nostaa silmämunaa. Huomasin kuinka ne koittivat pari kertaa. Sitten se kai onnistui ja he leikkaisivat läpän. Tämän jälkeen on aina tarkistus, ja he huomasivat että läpästä tuli liian pieni. Syytä en tiedä. Sanoivat että laserointia ei voida tehdä koska läppä ei ole sopiva, eli leikkaus keskeytetään. Eli läppä leikattiin, mutta näkö sama vanha.
Nyt sitten oikea silmä parani hyvin eilen ei edes ollut juurikaan roskan tunnetta. Vasen silmä puolestaan oli melko arka, roskan tunne iltaan asti, aamulla ei mitään kipua. Vasen silmä on nyt saatava kuntoon eli läpän on kasvettava takaisin ennen kuin leikkaus voidaan uusia ja näkö korjata. Tämä läpän epäonnistuminen on kuulemma harvinaista. Oli hyvä tuuri mulla..Nyt joudun odottamaan vähintään 3kk, maksimi 6kk että läppä on taas kiinni. Eli nyt näen hyvin oikealla silmällä, vasemmalla tällä hetkellä ehkä huonomminkin kuin ennen, koska se leikkaus kuitenki vissiin turvottaa silmän pintaa sen verran. Ainakin valo tuntuu hajoavan enenmmän nyt kuin ennen. Tänään on jälkitarkastus ja kyselen enemmän. Onneksi näköni ei ollut kovin huono ennen leikkausta joten tämä yhteisnäkö on luultavasti ok esim autolla ajamiseen ja semmoseen. Kuten näette näen lukea, ja näen telkkarista tekstit.Joten kaikki siinä mielessä ok.
Mutta kyllä ketuttaa kun jos molemmat silmät olisivat nyt kuin oikea, olisi näkö NIIN hyvä! Inhottaa ajatus että joudun katselemaan maailmaa eriparisilmin vähintään 3kk, ennen kuin ne voi korjata..
Näinkin voi käydä.Silti, en kadu leikkausta, ainakaan jos toinen silmä saadaan lopulta hyväksi :) Kyllä tämä on sen arvoista, vaikkakin vähän inhottavaa. Suosittelen silti leikkausta, kunhan ottaa mahdoliset riskit huomioon. Minun kohdallani mitään peruuttamatonta ei ainakaan vielä ole tapahtunut. Jos jotain kiinnostaa niin kävin Lauttasaaren Silmälaserissa, ja ovat ammittitaitoisen tuntuisia, olen kuullut kaikkea hyvää. Ja ainakin he kertoivat asiat heti kuten ne ovat, olen kuullut huijarifirmoista jotka ovat leikanneet molemmat silmät vaikka ensimmäinen on selvästi epäonnistunut..- Sanna
Heips!
Olipas harmillinen juttu!!! Itselläni sama menetelmä, sama paikka, ja luultavasti myös samat laitteet ja leikkaava lääkäri (R. Mustonen?)
Onhan se varmasti tosi inhottavaa kun on ns."toispuoleinen" näkö ja kuitenkin samat joudut nyt kärsimään samat jälkiongelmat. Höh.
Otithan kuitenkin leikkausturvan? Näinollen se uusintahan on ilmainen ja kaikki siihen liittyvät toimenpiteet.
Jos ajatellaan positiivisesti, niin ei nyt mitään täysin peruuttamatonta ole tapahtunut. Se hyvä näkö vaan vähän lykkääntyy. Niin ja kuten itsekin sanoit, niin sinullahan ei paljoa tuota miikkaa edes ollut, joten varmasti helpottaa sekin jonkin verran.
Tsemppiä kuitenkin.
Sanna :)
Ps: Itselläni näköjään tuota valon "hajontaa" esiintyy myös. Tosi inhottavaa, varsinkin jos katselee telkkaria pimeässä.. - Arvot säilyneet
Kumma että noin pienillä arvoilla tehdään selvästi riskialttiimpaa LASIK:ia. Olisin itse päätynyt PRK-tekniikkaan, vaikka sen paraneminen kestääkin kauemmin. Onkohan tässä jo menty siihen että haluavat rahastaa kalliimmalla LASIK:lla rahat pois mieluummin kuin tekisivät halvemman PRK:n. Onhan myös olemassa LASEK, jossa ikäänkuin kuoritaan pelkkä epiteeli kemiallisesti pois ja liimataan se sitten takaisin. Miksei tätä voitu tehdä sinulle?
Minulle ei suostuttu vuonna 1997 edes tekemään LASIK:ia Helsingin Kirurgipalvelussa -3:n näköön, vaikka sitä pyysin, kun sitä pidettiin vielä silloin paljon riskialttiimpana.
Ei se yksisilmäisyys niin kamalaa ole. Itse olin yksisilmäinen -3 näöllä 2 vuotta ennen kuin uskaltauduin uuteen leikkaukseen. 1. sukupolven Laser-laite teki vielä aika epätarkkaa jälkeä ja korjautin ongelmasilmäni sitten 1998, kun se meni myös -0,75 miinukselle. Antoivat sen uusintaleikkauksen hinnalla, vaikka alkuperäinen leikkaus oli muualla. Eli palvelu oli tosi hyvää minun osallani ja PRK osoittautui oikeaksi menetelmäksi. Jotenkin tuollainen LASIK-läppä vaikuttaa niin arveluttavalle, ettei siihen ihan pienellä likinäöllä kannattaisi suostua. - Sanna
Arvot säilyneet kirjoitti:
Kumma että noin pienillä arvoilla tehdään selvästi riskialttiimpaa LASIK:ia. Olisin itse päätynyt PRK-tekniikkaan, vaikka sen paraneminen kestääkin kauemmin. Onkohan tässä jo menty siihen että haluavat rahastaa kalliimmalla LASIK:lla rahat pois mieluummin kuin tekisivät halvemman PRK:n. Onhan myös olemassa LASEK, jossa ikäänkuin kuoritaan pelkkä epiteeli kemiallisesti pois ja liimataan se sitten takaisin. Miksei tätä voitu tehdä sinulle?
Minulle ei suostuttu vuonna 1997 edes tekemään LASIK:ia Helsingin Kirurgipalvelussa -3:n näköön, vaikka sitä pyysin, kun sitä pidettiin vielä silloin paljon riskialttiimpana.
Ei se yksisilmäisyys niin kamalaa ole. Itse olin yksisilmäinen -3 näöllä 2 vuotta ennen kuin uskaltauduin uuteen leikkaukseen. 1. sukupolven Laser-laite teki vielä aika epätarkkaa jälkeä ja korjautin ongelmasilmäni sitten 1998, kun se meni myös -0,75 miinukselle. Antoivat sen uusintaleikkauksen hinnalla, vaikka alkuperäinen leikkaus oli muualla. Eli palvelu oli tosi hyvää minun osallani ja PRK osoittautui oikeaksi menetelmäksi. Jotenkin tuollainen LASIK-läppä vaikuttaa niin arveluttavalle, ettei siihen ihan pienellä likinäöllä kannattaisi suostua.Minäkin olen miettinyt ihan samaa. Siis itseni kohdalla. Arvonihan olivat "vain" -2.50 ja -2-75, joten olisin luullut, että edes lääkäri olisi kysynyt olenko miettinyt millä menetelmällä haluan itseni leikattavan.
Toisaalta itsekseni kun tutkin asioita, ja vertailin eri menetelmiä, niin mielestäni kyllä tämä läppäleikkaus oli kaikista paras vaihtoehto. Kaikissa tietysti omat hyvät ja huonot puolensa.
Eniten vaikutti kuitenkin tämä leikkausturvasopimus. Sitä ei olisi saanut mihinkään muuhun kuin tähän zyoptics-leikkaukseen. Vanhakin lasik-leikkaus olisi antanut turvaa vain ekalle vuodelle, ja silloinkin uusintaleikkauksesta olisi joutunut maksamaan vielä puolet. Ajattelin siis pienessä päässäni, että ennemmin maksan uusimmasta tekniikasta vähän enemmän, kuin vanhemmasta huonommalla turvalla.
Sanna :) - Mari
Sanna kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt ihan samaa. Siis itseni kohdalla. Arvonihan olivat "vain" -2.50 ja -2-75, joten olisin luullut, että edes lääkäri olisi kysynyt olenko miettinyt millä menetelmällä haluan itseni leikattavan.
Toisaalta itsekseni kun tutkin asioita, ja vertailin eri menetelmiä, niin mielestäni kyllä tämä läppäleikkaus oli kaikista paras vaihtoehto. Kaikissa tietysti omat hyvät ja huonot puolensa.
Eniten vaikutti kuitenkin tämä leikkausturvasopimus. Sitä ei olisi saanut mihinkään muuhun kuin tähän zyoptics-leikkaukseen. Vanhakin lasik-leikkaus olisi antanut turvaa vain ekalle vuodelle, ja silloinkin uusintaleikkauksesta olisi joutunut maksamaan vielä puolet. Ajattelin siis pienessä päässäni, että ennemmin maksan uusimmasta tekniikasta vähän enemmän, kuin vanhemmasta huonommalla turvalla.
Sanna :)No niin, ollaan pikkuhiljaa päästy asiaan. Esitutkimus oli eilen, tänään leikattiin oikea silmä. Molempia en halunnut kerralla leikkauttaa ihan oman mielenrauhanikaan takia... Joutuuhan tässä tekemään tuplatyön mutta se on pieni vaiva, jos kaikki menee muuten suunnitellusti.
Toisen silmän leikkaus on viikon päästä. Sitä ennen täytyy pitää sellaisia aurinkolaseja, joissa toinen linssi on vahvuudella ja toinen ei.
Vieläkään en tiedä jälkisäryistä mitään, vaikka mennään jo leikkauspäivän illassa. Ainut haitta on nämä upeet-mahtavat-seksikkäät suojalasit, joiden kanssa näyttää kärpäseltä. Onneks ne saa huomenaamulla pois ja sitten niitä tarvii enää öisin (paitsi viikon päästä kun toinen silmä leikataan)!
Tekniikka oli Zyoptix-LASIK, ainut inhottava vaihe oli läpän teko kun sen jotenkin tiedosti...yöks! Paikkana Treen Medilaser, uskomattoman hyvää palvelua ja melko komea lääkäri ;)
Palailen asiaan ensi viikolla. Pitäkää siihen asti peukkuja!
Mari (kärpäslasit IHAN huurussa... huh-huh) - -Savage-
Mari kirjoitti:
No niin, ollaan pikkuhiljaa päästy asiaan. Esitutkimus oli eilen, tänään leikattiin oikea silmä. Molempia en halunnut kerralla leikkauttaa ihan oman mielenrauhanikaan takia... Joutuuhan tässä tekemään tuplatyön mutta se on pieni vaiva, jos kaikki menee muuten suunnitellusti.
Toisen silmän leikkaus on viikon päästä. Sitä ennen täytyy pitää sellaisia aurinkolaseja, joissa toinen linssi on vahvuudella ja toinen ei.
Vieläkään en tiedä jälkisäryistä mitään, vaikka mennään jo leikkauspäivän illassa. Ainut haitta on nämä upeet-mahtavat-seksikkäät suojalasit, joiden kanssa näyttää kärpäseltä. Onneks ne saa huomenaamulla pois ja sitten niitä tarvii enää öisin (paitsi viikon päästä kun toinen silmä leikataan)!
Tekniikka oli Zyoptix-LASIK, ainut inhottava vaihe oli läpän teko kun sen jotenkin tiedosti...yöks! Paikkana Treen Medilaser, uskomattoman hyvää palvelua ja melko komea lääkäri ;)
Palailen asiaan ensi viikolla. Pitäkää siihen asti peukkuja!
Mari (kärpäslasit IHAN huurussa... huh-huh)Sama homma täällä kuin Marilla, eli eilen esitutkimus ja tänään ekan silmän laserointi. Yllättävän kivaahan se oli - tai sitten musta löytyy masokistisia piirteitä *hymy*. Tämän illan kun jaksais kökkiä nämä käheet ja huuruiset "julkkiskärpäsuimalasit" päässä...huokaus. Nyt täytyy vain muistaa jälkihoito ja hyvä hygienia, ettei tule mitään pöpöjä silmään. Toivottavasti uusintaleikkauksen tarvetta ei tule ja tämä homma olisi kerralla ok, myös ens viikolla laseroitavan silmän osalta. Yllättävää tosiaan, että silmä ei ole ollenkan kipeä - mitä nyt pikkusen kutittaa - ja että sillä näkee jo nyt aika hyvin =). Lähen tästä taas läträämään tippojen kanssa...
- -Savage-
-Savage- kirjoitti:
Sama homma täällä kuin Marilla, eli eilen esitutkimus ja tänään ekan silmän laserointi. Yllättävän kivaahan se oli - tai sitten musta löytyy masokistisia piirteitä *hymy*. Tämän illan kun jaksais kökkiä nämä käheet ja huuruiset "julkkiskärpäsuimalasit" päässä...huokaus. Nyt täytyy vain muistaa jälkihoito ja hyvä hygienia, ettei tule mitään pöpöjä silmään. Toivottavasti uusintaleikkauksen tarvetta ei tule ja tämä homma olisi kerralla ok, myös ens viikolla laseroitavan silmän osalta. Yllättävää tosiaan, että silmä ei ole ollenkan kipeä - mitä nyt pikkusen kutittaa - ja että sillä näkee jo nyt aika hyvin =). Lähen tästä taas läträämään tippojen kanssa...
Pakko vielä lisätä tuohon edelliseen yks vähän surkuhupainen tositarina: oltiin tulossa Marin kans tänään junalla Treelta ja hehkutettiin siinä toisillemme, että eihän nämä suojalasit nyt niin kamalat ole, että nämähän menee kauempaa katsottuna ihan aurinkolaseista. No, päästiin melkein perille, kun ohitsemme käveli kaks ala-asteikäistä poikaa. Toinen katsoi meitä lievästi sanottuna oudolla ilmeellä ja "kuiskasi" (lue: luuli kuiskaavansa) toiselle, että kato nuita. Eihän siinä voinut kuin vajota vielä syvemmälle penkkiin ja nauraa. Pikkusen hävetti! The truth is out there...
- Sanna
-Savage- kirjoitti:
Pakko vielä lisätä tuohon edelliseen yks vähän surkuhupainen tositarina: oltiin tulossa Marin kans tänään junalla Treelta ja hehkutettiin siinä toisillemme, että eihän nämä suojalasit nyt niin kamalat ole, että nämähän menee kauempaa katsottuna ihan aurinkolaseista. No, päästiin melkein perille, kun ohitsemme käveli kaks ala-asteikäistä poikaa. Toinen katsoi meitä lievästi sanottuna oudolla ilmeellä ja "kuiskasi" (lue: luuli kuiskaavansa) toiselle, että kato nuita. Eihän siinä voinut kuin vajota vielä syvemmälle penkkiin ja nauraa. Pikkusen hävetti! The truth is out there...
Moikka vaan!!
Hienoa et kaikki meni hyvin teillä molemmilla. Munkin mielestä se läpän teko tuntu tosi jännältä, vaikkei sattunutkaan yhtään. Kutitti enneminkin.
Nyt siis tasan viikko ja kaksi päivää leikkauksesta. Vähän heittelee näön tarkkuus välillä, johtuneeko sitten koneella istumisesta, vai mistä, mutta kuiteskin. Antibiootit lopetin keskiviikkona, ja kostuketta tiputtelen enää kerran tai kaksi päivässä.
Eilen vähän pelotti, kun oli silmämeikkiä naamassa, ja se piti pestä pois. Mietin et kumpi olis parempi: pestä saippualla käsin, vai silmämeikinpoistoaineella ja pumpulilla pyyhkien? Päädyin kuitenkin saippuaan lopulta. Eihän siinä kuitenkaan hankaa kuin ripsiä, ja tuo lv:n saippua on tarkoitettu herkille silmille. Varmaankin siis parempi vaihtoehto kuin öljyinen meikinpoistoaine? Vai mitä luulette?
Toinoiniin.. Mikäs juttu se on noi kärpäs/suojalasit? En mää vaan mitään sellasii saanut...
- Missr
Mun silmät (miinusta oikeassa -5.5 ja vasemmassa -6.5) leikattiin vajaat kaksi vuotta sitten lasek-menetelmällä. Lasik ei mulle soveltunut, koska sarveiskalvoni olivat siihen liian ohuet.
Silmät leikattiin yhtaikaa, mutta mulle tulikin sitten kunnon samentumat molempiin silmiin leikkauksen jälkeen, ja niiden parantuminen kesti nelisen kuukautta. Näkö oli samentumien vuoksi huono alkuvaiheessa. Vasempaan silmään miinusta jäi lopulta 0.5, ja saman verran hajataittoa, eli ei kovin hyvä näkö. Oikeassa silmässä tällä hetkellä normaali näkö. Pärjään ilman laseja ihan hyvin edelleen, mutta paremmin näin ennen leikkausta silmälaseilla tai piilareilla, kuin mitä nyt näen. Mutta en siltikään kadu leikkausta.- -Savage-
No me käytiin Marin kans Treen Medilaserissa, ja siellä laitettiin heti leikkauksen jälkeen sellaiset uimalaseja muistuttavat mutta isommat ja tummennetut suojalasit päähän. Niitä pitää käyttää tauotta seuraavaan aamuun asti (pois saa ottaa vain tippojen laiton ajaksi). Niiden tarkoitus on suojata silmiä pöpöiltä ja ennen kaikkea siltä, ettei silmään vahingossakaan osu mikään ja ettei sitä hiero unissaan yöllä. Suojalaseja käytetään viikon ajan leikkauksesta öisin. Ja sit noista kortisoni-antibioottitipoista: meille annettiin sellainen ohje, että niitä käytetään kolmesti päivässä kahden viikon ajan! Käytäntöjä on sitten kai monia. Meikki kannattaa silmähoitajan mukaan poistaa ulkonurkasta sisänurkkaan päin vanutupolla pyyhkimällä, yhdensuuntaisin vedoin ja hangata ei saa! Silmien pitää tietty olla kiinni. Näin ainakin ihan alkuun, mutta ko. hoitsu sanoi, että oman kokemuksen mukaan meikin saa parhaiten pois pyyhkimällä meikin ripsien suuntaisesti, siis ylhäältä alas...tämäkin silmät kiinni. Kyllä on ihanaa, että ainakin eka silmän leikkaus sujui ilman komplikaatioita (peukut pystyyn, ettei jatkossakaan tule mitään, mikä vaatisi uusintoja...); toivotaan nyt, että toisen silmän leikkaus ja paraneminen sujuvat yhtä hyvin. Sinulle, Missr: olen tosi pahoillani, että sinulle kävi laserleikkauksessa noin =(. Riskihän on aina olemassa. Onneksi omat sarveiskalvot on niin paksut, että lasik oli mahdollinen ja näillä arvoilla tietysti se paras vaihtoehto. Viestitellään jatkossakin ja tsemppiä kaikille silmiään paranteleville tai leikkaukseen meneville =)!
- windya
-Savage- kirjoitti:
No me käytiin Marin kans Treen Medilaserissa, ja siellä laitettiin heti leikkauksen jälkeen sellaiset uimalaseja muistuttavat mutta isommat ja tummennetut suojalasit päähän. Niitä pitää käyttää tauotta seuraavaan aamuun asti (pois saa ottaa vain tippojen laiton ajaksi). Niiden tarkoitus on suojata silmiä pöpöiltä ja ennen kaikkea siltä, ettei silmään vahingossakaan osu mikään ja ettei sitä hiero unissaan yöllä. Suojalaseja käytetään viikon ajan leikkauksesta öisin. Ja sit noista kortisoni-antibioottitipoista: meille annettiin sellainen ohje, että niitä käytetään kolmesti päivässä kahden viikon ajan! Käytäntöjä on sitten kai monia. Meikki kannattaa silmähoitajan mukaan poistaa ulkonurkasta sisänurkkaan päin vanutupolla pyyhkimällä, yhdensuuntaisin vedoin ja hangata ei saa! Silmien pitää tietty olla kiinni. Näin ainakin ihan alkuun, mutta ko. hoitsu sanoi, että oman kokemuksen mukaan meikin saa parhaiten pois pyyhkimällä meikin ripsien suuntaisesti, siis ylhäältä alas...tämäkin silmät kiinni. Kyllä on ihanaa, että ainakin eka silmän leikkaus sujui ilman komplikaatioita (peukut pystyyn, ettei jatkossakaan tule mitään, mikä vaatisi uusintoja...); toivotaan nyt, että toisen silmän leikkaus ja paraneminen sujuvat yhtä hyvin. Sinulle, Missr: olen tosi pahoillani, että sinulle kävi laserleikkauksessa noin =(. Riskihän on aina olemassa. Onneksi omat sarveiskalvot on niin paksut, että lasik oli mahdollinen ja näillä arvoilla tietysti se paras vaihtoehto. Viestitellään jatkossakin ja tsemppiä kaikille silmiään paranteleville tai leikkaukseen meneville =)!
On kiva kuulla, että parinkin vuoden jälkeen on ihan hyvä näkö vielä. Ainoa pelko mulla on, että näkö ei pysy, joten olis tosi mielenkiintoista kuulla lisää kokemuksia esim. jo useita vuosia sitten tehdyistä leikkauksista! Mä olin muutes kans helsingin lauttasaaren silmälaserissa... :) Mukavaa viikonloppua kaikille!!
- Sanna
-Savage- kirjoitti:
Aika jännä juttu kyllä, et noi jälkihoidot on noinkin paljon erilaisia eri paikoissa!?! Alkoi jo tulla epäilys mieleen, että pitäisköhän sittenkin jatkaa tota kuuria...? Tosin silmät on ihan ok, ettei siinä mitään, mut mitä jos kuitenkin.... Niin ja ehdin lukea jostain sivuilta, että kostutustippoja pitäisi käyttää jopa 3 kuukautta?? Tosin siinä luki vielä että tai tarpeen mukaan, mutta onkohan toi mun 1-2 krt. päivässä liian vähän? Kun en ihan oikeasti tunne niitä niin kovin enää tarvitsevani..
Sanna - cilla79
Sanna kirjoitti:
Aika jännä juttu kyllä, et noi jälkihoidot on noinkin paljon erilaisia eri paikoissa!?! Alkoi jo tulla epäilys mieleen, että pitäisköhän sittenkin jatkaa tota kuuria...? Tosin silmät on ihan ok, ettei siinä mitään, mut mitä jos kuitenkin.... Niin ja ehdin lukea jostain sivuilta, että kostutustippoja pitäisi käyttää jopa 3 kuukautta?? Tosin siinä luki vielä että tai tarpeen mukaan, mutta onkohan toi mun 1-2 krt. päivässä liian vähän? Kun en ihan oikeasti tunne niitä niin kovin enää tarvitsevani..
SannaOn joo aika outoa, että kuinka noiden tippojen laittamista suositellaan eri aikoja eri paikoissa. Mulla esimerkiksi laitettiin toiset tipat (ne mitä laitettiin ihan leikkauksen jälkeen) parin viikon ajan ja sit noita kosteustippoja sanottiin, että pitää laittaa kolmisen kuukautta (tai enemmänkin). Kun kävin tarkastuksessa Tampereella ja kysyin näistä tipoista lääkäriltä, hän sanoi suositelleensa, että kosteustippoja käytettäisiin jopa puolivuotta leikkauksen jälkeen. Mä oon nyt laittanut kosteustippoja pari kertaa päivässä ja on ollut ihan hyvä olla. Alussa saatoin laittaa 5-7 kertaa päivässä toiset tipat 1-3 krt päivässä eli ihan leikkauksen jälkeen oli kyllä aika naimisissa tippapullojen kanssa. No, nyt se on historiaa...Vika pullo kosteustippoja menossa (jollei sit joudu käymään ostamassa vielä yhtä pulloa), että sillain.
- tuntematon potilas
Mulla on nyt kulunut suurinpiirtein 4kk Lasek toimenpiteessä. Lähtöarvot oli suunnilleen -6 molemmissa silmissä ja ne leikattiin eri kerroilla, n. 2 viikon välein. 3kk tarkastuksessa mitattuna toinen silmä oli nollilla ja toinen 0,75.
Hazea ei tullut paranemisen missään vaiheessa, ehkä sen ansioista, että olen käyttänyt aurinkolaseja aina ulkona ollessa.
Aamulla herätessä laitan kostutustipat silmiin, lähinnä vaan vanhasta tottumuksesta. Vielä on niitä yksi paketti jäljellä, sen ajattelin käyttää loppuun, vaikka en niitä varsinaisesti tunne tarvitsevani.- -Savage-
Joo, mullekin sanottiin, että kostutustippoja ei voi käyttää liikaa ja että niitä kannattaa tosiaan käyttää ainakin muutama kuukausi leikkauksen jälkeen. Kyllä sen tuntee, jos silmä on kuiva. Eikä mua yhtään haittaa, vaikka oisin "naimisissa" tippapullojen kanssa, sillä sitä olin piilareita käyttäessänikin. Piilarit kinahti tosi inhottavasti silmiin, joten aina kun lähdin vähän pidemmäksi aikaa pois kotoa piilarit päässä, tipat piti muistaa ottaa mukaan. Tuntematon potilas: häiritseekö tuo silmän plussa-arvo katsomista? Ymmärtääkseni on kummiskin yleistä, että aluksi silmä on "plussalla" laserin jälkeen. Saa nähdä, mihin arvoihin nää mun silmät asettuu...toivottavasti nollille!
- tuntematon potilas
-Savage- kirjoitti:
Joo, mullekin sanottiin, että kostutustippoja ei voi käyttää liikaa ja että niitä kannattaa tosiaan käyttää ainakin muutama kuukausi leikkauksen jälkeen. Kyllä sen tuntee, jos silmä on kuiva. Eikä mua yhtään haittaa, vaikka oisin "naimisissa" tippapullojen kanssa, sillä sitä olin piilareita käyttäessänikin. Piilarit kinahti tosi inhottavasti silmiin, joten aina kun lähdin vähän pidemmäksi aikaa pois kotoa piilarit päässä, tipat piti muistaa ottaa mukaan. Tuntematon potilas: häiritseekö tuo silmän plussa-arvo katsomista? Ymmärtääkseni on kummiskin yleistä, että aluksi silmä on "plussalla" laserin jälkeen. Saa nähdä, mihin arvoihin nää mun silmät asettuu...toivottavasti nollille!
Normaalissa molemmilla silmillä tapahtuvassa yleiskatselussa tuo toisen silmän plussaisuus ei mitenkään haittaa, eikä sitä käytännössä edes huomaa, jollei tarkoituksella ala silmiä vertailemaan.
Nyt jos esim. otan tässä pöydällä olevan filmirullan käteen ja rupean katselemaan mitä siinä lukee, vasemmalla silmällä (=nollasilmä) katsomalla nään heti ensivilkaisulla siinä olevat tekstit, kun taas oikealla silmällä (=plussasilmä) katsoessa pitää hieman tarkemmin keskittyä nähdäkseen kaikki tekstit. Muutenkin tuntuu, että lyhyille etäisyyksille (alle 3m) katsottaessa nään vasemmalla silmällä hieman tarkemmin.
Alkuun mulla oli leikkauksen jälkeen ensimmäisten viikkojen aikana aika usein päänsärkyä. Muutaman kerran sen verran pahana että päätin lähteä kesken päivän kotiin nukkumaan, mutta yleensä kyllä Burana auttoi jaksamaan. - windya
tuntematon potilas kirjoitti:
Normaalissa molemmilla silmillä tapahtuvassa yleiskatselussa tuo toisen silmän plussaisuus ei mitenkään haittaa, eikä sitä käytännössä edes huomaa, jollei tarkoituksella ala silmiä vertailemaan.
Nyt jos esim. otan tässä pöydällä olevan filmirullan käteen ja rupean katselemaan mitä siinä lukee, vasemmalla silmällä (=nollasilmä) katsomalla nään heti ensivilkaisulla siinä olevat tekstit, kun taas oikealla silmällä (=plussasilmä) katsoessa pitää hieman tarkemmin keskittyä nähdäkseen kaikki tekstit. Muutenkin tuntuu, että lyhyille etäisyyksille (alle 3m) katsottaessa nään vasemmalla silmällä hieman tarkemmin.
Alkuun mulla oli leikkauksen jälkeen ensimmäisten viikkojen aikana aika usein päänsärkyä. Muutaman kerran sen verran pahana että päätin lähteä kesken päivän kotiin nukkumaan, mutta yleensä kyllä Burana auttoi jaksamaan.mulla siis on tosiaan puoli vuotta (yli) leikkauksesta ja käytän edelleen pari kertaa päivässä kostutustippoja. varsinkin aamuisin silmät ovat vähän herkät tai pikkuisen kuivemmat kuin "heränneinä". lääkäri sanoi mulle kans, ettei tippoja voi käyttää liikaa, päinvastoin, mitä enemmän sitä parempi. kostutustipat ovat silmälle kuin omaa kyynelnestettä ja jos silmä kuivuu, se herkistyy ja aristusta saattaa ilmentyä. mun mielestä tipat on niin pieni vaiva ainaisen piilarirumban jälkeen et käytän ihan mielelläni paljon, monethan käyttää tippoja vaikkei leikkauksessa olis ollutkaan, esim. päätteellä työskentelevät, paljon autoa ajavat, lentokoneessa matkustavat yms. tipat ovat siis hyvä juttu!! :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307