Vuokrasuhteen piti alkaa 1.5. mutta nykyinen tai lähinnä entinen asukas ei ollut palauttanut avaimia. Millaisia oikeuksia minulla asunnon vuokraajana on vaatia hyvitystä? Miten te muut olette vastaavassa tilanteessa toimineet? Varsinaista haittaa minulle ei tästä ole syntynyt, koska maksan kuitenkin vuokraa vielä toisesta asunnosta, enkä kuitenkaan olisi välittömästi muuttanut uuteen asuntoon. Tästä huolimatta korvaus lienee paikallaan...
Asunto ei vapautunutkaan
4
160
Vastaukset
- : )
No eipä käytännössä minkäänlaisia. Vuokralaisella on oikeus pitaä avaimia vuokrasuhteen päättymistä suraavaan arkipäivään eli käytännössä siis huomiseen, jolloin sinulla on oikeus saada huoneisto hallintaasi.
- VappuWalpuri
Niin, muuttopäivä on siis vasta huomenna joten jos huomenna et saa avaimia niin sitten voit alkaa kysellä korvauksia tai vuokranmaksun alennusta.
- lakikirjanen
Jos ollaan pikkutarkkoja, niin muuttopäiväjuttu menee laissa näin: "Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan".
Todennäköisesti edellisen vuokralaisen sopimus on päättynyt 30.4., ja kun 1.5. oli tänä vuonna pyhäpäivä, niin vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä on siis tänään 2.5., jolloin puolet asunnosta pitää olla vapaana! Ja vasta huomenna 3.5. se koko asunto.
Mahdollisia korvauksia voi siis ryhtyä ajattelemaan vasta 2.5. (3.5.) jälkeen. Yleisesti ottaen Suomessa ei tunneta mielipahakorvauksia, eli korvauksia määrätään maksettavaksi toteutuneista haitoista. Ei siis kannata ryhtyä rahastamaan kovin hanakasti heti vuokrasuhteen alussa, ettei ole vuokranantajan silmissä pahis, jos jossain vaiheessa menee jotain oikeasti solmuun. - erikrtjk
Ja jos ollaan oikein pikkutarkkoja niin muuttopäivällä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Edellisen asukkaan muuttopäivä ei vaikuta uuden asukkaan vuokrasopimukseen mitenkään. Uuden asukkaan vuokrasopimus alkaa silloin kuin on sovittu ja lain mukaan asunnon pitää silloin olla saatavilla. Lain toinen kohta taas sanoo että mikäli määräpäivä jonkun suorituksen suorittamiseen on lauantai tai pyhä saa sen suorittaa seuraavana arkipäivänä. Nämä lainkohdat siis määrittelevät vuokrasopimuksen alkamisajankohdan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202970Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3612653Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o482410Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä302390Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581948Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181479Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121472- 721393
- 571349
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?141321