Valaiskaa mua kertomalla että mitä käytännössä kuuluu matalapainepesijän työhön? Työkohteena elintarviketuotantolaitos. Päälimmäisinä seuraavat kysymykset mielessä:
1. Miten fyysisesti raskasta?
2. Onko stressaavaa/kiireistä?
3. Miten helposti uuden työntekijän opittavissa?
4. Millaiset suojavaatteet?
matalapainepesijä
9
14810
Vastaukset
Hei !
Vastaan tähän oman kokemuksen perusteella, kun olen aikanaan kyseistä työtä tehnyt.
1. Työ on kyllä aika raskasta, pitäen sisällään hankaliakin työasentoja. Eniten rasittuvat varmasti hartianseutu ja yläkropan alue muutenkin. Mutta jos ei ole mitään lihasvaivoja yms, niin hyvin sitä jaksaa tehdä, liikuntaa ei tarvitse enää paljon omalla ajalla harrastaa, työ käy kuntoilusta. =)
2. Riippuu pestävästä alueesta, mutta pääsääntöisesti pikku hoppua saa kyllä pitää, rutiinin kasvaessa oma pesuvauhtikin nopeutuu, mutta yleensä on aina vähän kiirettä. Stressiäkin varmasti tulee, jos on vain siihen taipuvainen =)
3. Työn oppii helposti, siinä ei ole mitään ongelmaa.
4. Ns. "alusasuna" on ihan normaalit haalarit. Niiden päälle laitetaan kurahousut ja sadetakki, jalkaan kumisaappaat. Käsineinä on pitkävartiset kumihanskat. Sitten tietysti on vielä myssy päässä ja kuulosuojaimet. Suojalaseja voi käyttää, jos haluaa itselläni ei ollut niitä. Hengitystä ei tarvitse suojata. Vesiroiskeita saa päällensä varmasti, joten "kurapuku" on työssä välttämätön.
Sinänsä työ on ihan mukavaa "aivot narikkaan" työtä, kunhan sen oppii ja tulee rutiinia työhön. Haittapuolina voi tietysti olla työolosuhteet; lämpötila vaihtelee viileästä aika lämpimään ja kosteutta riittää. Omalla kohdalla pidin ikävimpänä asiana hikoilemista, kurapuku päällä tulee herkästi kuuma :)- JalmariKalmari
Mikähän mahtaa olla perus palkka matalapainepesijällä? Ja millaset on yölisät jne?
- Kilu2
Itsekin olin aikoinaan viisi vuotta painepesuhommissa, kunnes päätin lähteä opiskelemaan. Uteliaana on pakko kysyä, että minne päin Suomea olet menossa peseskelemään? Itse olen ollut Pohjanmaalla lihatehtaassa...
Aluksi työ on raskasta, kunnes ajan myötä yläkropan lihakset vahvistuvat ja tottuvat paineeseen. Työn laatua vahditaan tarkasti ja aloittelevalla menee varmasti hermot! Sitten, kun opit pesemään oman alueesi hyvin, peseminen on ihan hauskaa.
Viimeaikoina siivoajien palkat ovat nousseet aika merkittävästi ja painepesijä saa parempaa palkkaa, kun tavallinen siivooja. Tarkkaa määrää en osaa sanoa. Jos/kun pääset tekemään työtä urakalla, työaika ja palkka ovat sopivassa suhteessa. Minulla keskituntiansio oli reilu 12 euroa ja "kovilla pesijöillä" lähemmäs 20 euroa.
Kannattaa koittaa alaa, jos muuta ei oo tiedos!
- tyttipytteri
Pärjääkö naiset matalapainepesijän hommassa ja paljonko olettelijalla on palkka yölisät?
- pesijä
Voin sanoa että kyllä naisetkin tuossa työssä pärjää siinä kuin miehetkin, ainakin firmassa, missä itse oon pesemässä, on myös naisia, jopa aika paljonkin. Hyvää fyysistä kuntoa toki vaaditaan, ja toki työ sinänsä jo käy kuntoilusta :)
Palkasta en tiedä kovin tarkasti sanoa, että onko aloittelijapalkka erikseen.. Itse saan reilun 10 euroa tunnilta, mutta en ole ns. aloittelija. - ...
...
- Esimiehenä
Matalapainepesijän palkka on ainakin meillä 9,64 euroa tunnilta ja yölisä 1,24 euroa tunnilta. Työ on tosiaan pääsääntöisesti yötyötä. Tammikuussa palkka nousee muistaakseni 10,20 euroon tunnilta. Laajalti on käytössä urakkatyöt ja tällöin keskituntiansiot liikkuu jossakin 12-20 euron välillä, ehkä keskimäärin noin 13-15 euroa tunnilta, mutta työtunteja ei välttämättä kerry kokoaikaisesti, eli saattaa olla esim. 30 viikkotuntia, mutta toki osa tekee ihan täysiäkin tunteja. Naiset pärjäävät alalla siinä missä miehetkin, kunhan peruskunto on kohdillaan.
- SOL haisee
Ainakin omalla kohdalla kun kokemusta 4v. niin palkka aivan naurettavan paska kun lapaseen jää vajaa 1500e kk, työ tarkkaa kun elintarvike tehtaassa. raskasta ja paskasta. varmasti tuon rahan voin tienata "mukavallallakin" työllä ja kun työajat aina öisin niin sekin syö.mutta jokainen sopeutuu eritavalla ja arvostaa eri asioita,itse lähden heti nykimään tästä hommasta kun muuta löytyy. ja kun työn antaja vielä hoitaa oman osansa kokoajan ns. juosten kustuna eli niin sekin vituttaa.
- hyväruoka
Nurmossa ainakin tienasin urakalla keskituntiansioon 17 e/tunti. Urakalle pääsee muutaman kuukauden kuluessa aloituksesta, vähän riippuen.
Työ ihan iisiä kun vauhtiin pääsee, keskimääräinen työaika n. 6 tuntia, joskus enemmän, eli sitä koko yötä ei edes tarvitse kykkiä työmaalla vaan hyvän liksan saa käteen vähemmällä. Se ei kuitenkaan tarkoita että urakkatöissä voi livahtaa ennen aikojaan kotiin, vaan työ on kyllä todella vastuullista ja ne hommat on yksinkertaisesti tehtävä ohjeiden mukaan että saadaan puhdasta ruokaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879