15 v kyselee kuukautisista

Huolestuttaaaa

Oon kohta 16, ei vielä kuukautisia ja ihan pienet rinnat. On ollu muistaakseni 4 vuotta jo valkovuotoa. Tuleekohan kohta kuukautiset? Toivottavasti ei vielä... :(

4

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34534534566

16 vuoteen mennessä pitäisi alkaa menkat, taisin lukea jostain, mutta sitten jossain taas luki että ennen 18 vuotta.
      Sitten taas voi johtua esim stressistä, masennuksesta, laihduttamisesta-alipainosta että menkkoja ei näy, tai jostain muista syistä...
      Käy vaan lääkärillä jos oot huolestunut, niin saat mielenrauhan...:)

• eeemt;oo

Omien tietojeni mukaan jos kuukautiset eivät ole tulleet 18 vuotta täytettyä pitäis käydä lääkärillä. Ja pienet rinnat varmaan johtuu siitä jos vaan kehityt hitaammin...? (=

• kuukkeli..

Jos lähiaikoina ala niin voit mennä ensin terveyskeskukseen ja sieltä laittavat eteenpäin jos tarvetta. Tuo valkovuoto voi kyllä viitata siihen, että alkavat piakkoin. Miksi suhtaudut noin?

"Kuukautisten puuttuminen eli amenorrea edellyttää aina tutkimuksia.
      Primaarin amenorrean tutkimukset erikoissairaanhoidossa tulee aloittaa jo 13 vuoden iässä, jos murrosiän ulkoiset merkit puuttuvat, ja 16-vuotiaana, mikäli tytön kehitys on muuten normaali. Syyksi voi osoittautua anatominen tai geneettinen poikkeama, jolloin tyttö tarvitsee monialaista neuvontaa ja hoitoa. Sekundaari amenorrea on nykyään yhä useammin syömishäiriön tai runsaan liikunnan tai molempien aiheuttama."

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95188.pdf

• asasasasasasasa

Ei hätää. Mulla oli aikoinaan sama ja menkat alkoi lopulta kun olin 16 ja pari kuukautta. Valkovuotoa oli ollu jo kauan. Itsellä johtui varmaan siitä kun olin, ja olen vieläkin, tosi alipainoinen. Terkkari lähetti mut gynekologille tutkittavaks ja mulle olis voitu antaa jotain ihme hormonihoita, mutta just ennen sitä aikaa menkat sit alko eikä mun tarvinnu mennä sinne:) Itellä oli kyllä toi sama, että en oikeen ees halunnu niitten alkavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      347
      4401
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      142
      2478
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2096
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      144
      1626
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1167
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      43
      1150
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      32
      1106
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      79
      1041
    9. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      140
      999
    10. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      338
      978
    Aihe