Mikä kirja on pelottavin ja miksi?

Lukiolainen.........

Kuten otsikkokin kertoo nyt etsitään kaikkein pelottavinta kirjaa, joka on aiheuttanut eniten sydämmen tykytyksiä.

Henkilökohtaisella kärkisijalla ovat
1. Thomas Harris: Uhrilampaat
2. Douglas Preston ja Lincoln Child: Ihmeiden kabinetti
3. Stephen King: Hohto

Mielestäni näissä kirjoissa yhdistyy mainiosti trillerimäinen ja psykologinen pelko. Itse olen lukenut kirjat ennen kuin olen katsonut elokuvia (ilmeisesti nekin ovat klassikkoja kauhuelokuvien saralla) kyseisistä kirjoista ja voin sanoa ensimmäisen kerran olleen pelottava lukukokemus pimeässä ja (lähes) autiossa kodissa kylmänä talvi-iltana.

45

1893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisos324

      En ole koskaan lukenut Thomas Harrisin kirjoja, mutta jos ne ovat edes yhtä hyviä kuin elokuvat ehkä minun pitäisi.

      Parhaimpina kauhukirjoina pidän Stephen Kingin Se. Mutta syynä saattaa olla osittainen pellejen pelko.

    • pelkään

      Raamattu on kaikkein pelottavin. Varsinkin vanhassa testamentissa on paljon väkivaltaa.

      • Lukiolainen.........

        Puhumattakaan ilmestyskirjasta O_o


      • Profeetta Mouses

        Raamattuhan on sinänsä huvittavan höperö kirja. Pelottavaa on se että monet hölmöt ottavat sen tosissaan.


      • sitroen.
        Lukiolainen......... kirjoitti:

        Puhumattakaan ilmestyskirjasta O_o

        Mikäs siinä pelottaa? Mehän elämme sitä juuri parasta aikaa. Kolmannes maailman vesistä/meristä on muuttumassa myrkylliseksi (Fukushima) jne. Avaa silmäsi ja lue Ilmestyskirjaa avoimin mielin. Ymmärrät mitä tapahtuu. Ja se 666:n salaisuuskin on selvinnyt. Minä sen selvitin...


      • Biblefantasy
        Profeetta Mouses kirjoitti:

        Raamattuhan on sinänsä huvittavan höperö kirja. Pelottavaa on se että monet hölmöt ottavat sen tosissaan.

        Raamattu on keskinkertainen fantasiakokoelma. Parempia fantasiakirjoja on kirjoitettu tuhansia.


      • Uskofasismi

        Kristinusko perustuu kauhufantasiaromaaniin, jossa tapetaan, raiskataan, murhataan lapsia,naisia, kokonaisia kansakuntia,. Sieltä on kristinusko ammentanut verisen uskonsa, jonka varjolla on murhattu ja raiskattu ja kidutettu viattomia kansakuntia. AHNEUTEEN perustuu koko verinen uskonto!


      • Eifailtorni Pbaaris
        Profeetta Mouses kirjoitti:

        Raamattuhan on sinänsä huvittavan höperö kirja. Pelottavaa on se että monet hölmöt ottavat sen tosissaan.

        Useat Raamatun tarinat on todistettu todeksi ihan tieteen ja historian avulla. Jos luet tarkemmin löydät ne kyllä. Ei millään pahalla, mahalla, kuhalla taikka rahalla.


    • Huolestuttaa....

      Suomen tulo- ja menoarvio seuraavalle vuodelle

    • mini-merkki

      Lukiolaisena ja peruskoululaisena tuli luettua juuri Kingin kirjoja. Hohtohan niistä yhenä hienoimpana jäi mieleen, mutta jostain syystä pelottavimpina pidin ainakin silloin Christine - tappaja-autoa ja Uinu, uinu lemmikiäni.

    • Tiedoton sdf

      En ole koskaan lukenut Kingin kirjoja, mutta olen nähnyt elokuvia niistä eivätkä ne mielestäni olleet erityisen pelottavia. Osaisiko joku kuvailla miten Kingin kirjat poikkeavat normaalista kauhukrääsästä?

      • ÄliöjokakerääHuomiot

        Kirjoissa yleensä kirjoitetaan pitemmältä ajalta osaatko kuvitella kuinka pelottavalta se kuulostaa kun murhaaja terottaa veistä kaksikymmentäviisi tuntia ja samaan aikaan syö aamupalan, harjaa hampaansa, käy paskalla, kävelee ulos menee töihin, saa potkut kun pelkästään terottaa veistä, menee kotiin, ryyppää ittensä melkein henkiltä, oksentaa, katsoo kauhuelokuvaa, kuuntelee nintendosaatananpalvontaelämänhelvetillisyys harthcore heavyblackfolk metallimusiikkia, lähtee kadulle, kuuntelee tätä musaa samalla kun kävelee ja hymäilee pink pank pänk pönk kling ersh paar tiida tiida da tiida da da, polttaa tupakkia sitten tulee aamun tunteina se murha kohtaus joka on sensuroitu liian väkivaltapuheisuuden ja rasismin takia koko Skandinaviassa.


    • jgjuuyuui86876888

      se originaali Bram Stoker: Dracula, luin sen yläasteikäisenä aurinkoisina kesäpäivinä mutta silloinkin piti vilkuilla välillä olan yli onko vampyyri niskassa.

    • pets cemetary

      Elokuvia ja kirjoja on turha vertailla,kun ne on joskus niin erilaisia ettei tunnista samasta tehdyksi.Kirjailija harvoin vaikuttaa siihen millainen kuva tehdään.Aikoinani muistan juuri tämän Uinu ,uinu lemmikkini että menetin kyllä yöunet.....kirjana vielä järkyttävämpi,jos on vain hyvä mielikuvitus....sitähän on huomattavasti siistitty ettei sensuuri ole iskenyt.Poika taisi vetää isukilta akillesjänteet poikki ja sitten ...???

      • Tiedoton sdf

        Lainasin just Uinu ,uinu lemmikkini -kirjan. Ihan sydän lyö tässä vaiheessa =)


    • Pelottavin

      on ehdottomasti Peter Straubin Kummitusjuttu. Suosittelen!

      • Tosi on

        Tätä kommenttia voi kompata.


      • 14 + 13

        Kummitusjuttu on jäänyt minullekin pelottavimpana lukukokemuksena mieleen. Teininä luin sen eräänä lumisena talvena, ja eläytyminen oli voimakasta. Parina yönä tuli nukuttua vähän huonosti...


      • tyr6r56465454543543

        Straubilla on muitakin hyviä.


    • Olin yläasteikäinen, kun luin ensimmäisen kerran Oskar Reposen Kirotun talon. Se oli ainakin silloin tosi pelottava.

    • 1 luokalainen

      nalle puhit on pelottavii ;( varsinkin möhköfantti :o!!!

      • 5 + 19

        Ihan ok opus tuokin. Ei pelottavimmasta päästä, mutta ok.


    • Leo.Lepotuoli@gmail.

      Vakintani ei ole 'kauhukirjaä, mutta aiheutti samoja viboja kuin kauhukirjat. Ele eli: Alfred Döblinin Berlin Alexanderplatz pelotti niin, etten pystynyt lukemaan vikaa 50 sivua moneen vuoteen...Frans Biberkoff -parka, and so on.

      Kiinnostaisiko sinua Kingit? Olsi dubbeleita. Hinta kolme egeä opus eli halvalla menee.

    • Ulko

      Hmm, kokeile "the colour from outer space" by H.P: Lovecraft.
      See on yksi parhaimmista, kuulema.

    • Max Renn

      Luepa Ted Dekkerin Kolm3, vaikka on hengellisen kustantamon kirja niin sen ei pidä antaa säikyttää, tarjolla mainio ja yllätyksellinen tarina joka menee myös pelottaviinkin sfääreihin.

      Toinen hyvä on William Goldmanin Taikuri, eka osio viittaa tietynlaiseen tarinaan - mutta vinkkeli muuttuu 2. osion myötä täysin.

      Dean Koontzin Pelko tulee hiipimällä, nykyään huonosti saatavilla, mutta kantsii hommata käsiin, alkaa sairaalaromaanina ja muuttuu vähitellen joksikin ihan muuksi...

      • Lukiolainen.........

        Hitto, ei löydy edes William Goldmanin Taikuria, saati sitten Dean Koontzin Pelko tulee hiipimällä.

        Kiitos muuten tosta Ted Dekkerin Kolm3 kirjavinkistä.


      • Taikuri William
        Lukiolainen......... kirjoitti:

        Hitto, ei löydy edes William Goldmanin Taikuria, saati sitten Dean Koontzin Pelko tulee hiipimällä.

        Kiitos muuten tosta Ted Dekkerin Kolm3 kirjavinkistä.

        Goldmanin Taikuri on mahtava kirja!


    • mdslökjf

      Guy de Maupassant säväytti joskus, melkein 10 vuotta sitten lukioikäisenä.
      Yön tarinoita taisi olla teoksen nimi.

    • Kingin Pet Cemetery oli paha, myös leffana.

    • Yhdyn tuohon Kingin Pet Semataryyn. Erittäin jännittävä kirja ja luinkin sen aikoinaan parissa päivässä. Jälkeenpäin tarina aiheutti kyllä kovat ahdistukset :D Kirjan leffa pitäis vielä joskus ehtiä tsekata.
      Sitten tulee myös mieleen eräs toinen Kingin kirja, joka ei kyllä varmaankaan ole mikään tunnetuimmista, Gerald's Game (suom. Julma leikki.) On kyllä ensimmäinen kirja omassa lukuhistoriassani, jonka lukeminen on saanut minut enemmänkin voimaan fyysisesti pahoin kuin pelkäämään, ja tämän aiheutti kirjassa eräs pitkitetty ja suht tarkasti kuvattu inhottava kohtaus.

      • Kannattaa etsiä käsiinsä Pet Cemetary leffana - en tiedä onko siitä tehty muita versioita, mutta ainakin se minkä näin 90 luvun alussa oli kirjaakin ahdistavampi ja seuraavana yönä ei nukkunut kovinkaan rauhallisesti :)

        Myös Kingin Hohto elokuvassa on hyvin tehtyjä kohtauksia.


      • ikallion71 kirjoitti:

        Kannattaa etsiä käsiinsä Pet Cemetary leffana - en tiedä onko siitä tehty muita versioita, mutta ainakin se minkä näin 90 luvun alussa oli kirjaakin ahdistavampi ja seuraavana yönä ei nukkunut kovinkaan rauhallisesti :)

        Myös Kingin Hohto elokuvassa on hyvin tehtyjä kohtauksia.

        Joo, no se leffa löytyy tallennettuna boksilta, mutta en ole ehtinyt/uskaltanut katsoa sitä vielä. Voin kyllä uskoa, että yöunet saattaa siinä mennä, jos sen katsomisen ajoittaa ennen nukkumaanmenoa :D

        Hohdon oon kirjana lukenut ja tykkäsin erittäin paljon! Senkin leffan näkeminen puuttuu mun sivistyksestä, joten täytyypä sekin sivistysaukko joskus korjata :) Kehuja olen siitä paljon kuullut!


    • eräs professori

      Olet tyhmän näköinen jätkä. Pääsikin on tärähtänyt.

    • sitroen.

      Etsi käsiisi kirja nimeltä "Eräs meidän ajan profeetta".
      Ainakin sinulle tulee paha olo pitkäksi aikaa eikä sitä suositella oikein kellekään. Se kertoo Helena Konttisesta, joka todellisuudessa oli pimeitten henkivaltojen profeetta, vaikk on siinä seassa tottakin siteeksi.

    • NössötTeoksetEiJaksa

      Mene lääkikseen ja pidä päiväkirjaa, jos uskallat.

    • Realisti Tom

      Mitä saaatanaa kirjassa on pelkäämistä?
      Pahinta mitä voi tapahtua, on se että nukahdat tuoliin ja kirja putoaa varpaillesi.
      Ja sekin vaaramomentti koskee vain paksuja kovakantisia kirjoja.

    • noh itse pidin näistä Metro 2033 ja 2034 ei ne niin kauhistuttavia ollu mutta kirjat jakso kiinnosa alusta loppuun

    • kaardemu20.

      Vedä sä jätkä v i t t u päähäs kauhujes kaa.

    • Mulle saa pistellä kirjavinkkejä!

      Koulutehtävänä lukea tän vuoden aikana _suomalainen_ kirja ja itseäni tämä kauhu inspaa eniten. Suomalaisten kirjalijoiden kauhuteoksia siis hakusessa!

    • Emarkin

      Luin kerran Draculan parina kylmänä talvi-iltana. Meinasi mennä yöunet. Nämä verenvähyyttä potevat tv-teinivampyyrit kalpenevat klassikon rinnalla. Toinen mieleen jäänyt klassikko on kokoelma "Fantastisia kertomuksia", toim. Erkki ja Sulamit Reenpää.

    • <3ES<3

      Niin runessa halloween onkin aika pelottava... haluaako joku treffit huomenna 9.12.2011 koffin puistossa voin ottaa suihin tai vetää käteen... PS. olen mies... nähdään

    • LillyMoon

      John Adjive Algvist: ihmissatama
      Dan Simmons; kesäyön kauhu
      Stephen King: It

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe