Vuokralle omakotitaloon

Maiju 25v

Mitä asioita on otetta huomioon kun muuttaa yksin vuokralle omakotitaloon?Mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on verrattuna esimerkiksi kun asuu vuokralla kerrostalossa?

Kiitos paljon etukäteen!

12

5637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omakotitalosta

      Omakotitalossa joutuu tekemään jopa asumisensa eteen jotain ylläpitotöitä yms.Omakotitalossa jos on hyvällä paikalla on kaikki parempaa kuin kerrostalossa asumiskustannuksia lukuun otamatta.

      • Jep jpe

        Omakotitalossa on jotain parempaa?

        Kun herään kerrostaloasunnossani, niin piha ja kaikki tiet on jo aurattu ja hiekattu. Entä omakotitalossa?

        Hana vuotaa, soitan isännöitsijälle ja kerron ongelmasta, kun tulen töistä kotiin hana on jo korjattu. Kustannukset 0€.

        Liesi tai jääkaappi hajoaa, soitan taas isännöitsijälle ja kerron ongelmasta, seuraavanna päivänä kotiini tuodaan upouusi jääkaappi/pakastin tai liesi. Kustannukset 0€.

        Naapurissa asuu bilettävä teini, soitan parille naapurille otan nimet ja viikon päästä häirikkö saa häädön. Entäs omakotitalossa, missä naapurissa asuu vaikka moottoripyöräjengiläinen?

        Kämppä kaipaa uutta väriä seiniin, käyn taloyhtiössä ja saan pari purkkia maalia ilmaiseksi! Saan myös neuvoteltua 20% vuokra-alennukseksesta tästä kuusta, kun teen remontin itse. jne...

        En ikinä muuttaisi omakotitaloon !!!


      • Omakotitalosta
        Jep jpe kirjoitti:

        Omakotitalossa on jotain parempaa?

        Kun herään kerrostaloasunnossani, niin piha ja kaikki tiet on jo aurattu ja hiekattu. Entä omakotitalossa?

        Hana vuotaa, soitan isännöitsijälle ja kerron ongelmasta, kun tulen töistä kotiin hana on jo korjattu. Kustannukset 0€.

        Liesi tai jääkaappi hajoaa, soitan taas isännöitsijälle ja kerron ongelmasta, seuraavanna päivänä kotiini tuodaan upouusi jääkaappi/pakastin tai liesi. Kustannukset 0€.

        Naapurissa asuu bilettävä teini, soitan parille naapurille otan nimet ja viikon päästä häirikkö saa häädön. Entäs omakotitalossa, missä naapurissa asuu vaikka moottoripyöräjengiläinen?

        Kämppä kaipaa uutta väriä seiniin, käyn taloyhtiössä ja saan pari purkkia maalia ilmaiseksi! Saan myös neuvoteltua 20% vuokra-alennukseksesta tästä kuusta, kun teen remontin itse. jne...

        En ikinä muuttaisi omakotitaloon !!!

        Kerrostalo asumisella on taipumus perityä kuin ei paremmasta tiedä eikä omakotitalossa asumiseen ole varaa.Tästä osoituksena on miljoonat asuntokolhoosit mitä kerrostalot ovat.Varmasti ennemistö asuisi oakotitaloissa jos kykenisivät taloudellisesti ja järjenjuoksultaan taitaa olla liikaa vaadittu kolhoosipunkkeriin tottuneilta jotain joutuis tekemään.


      • stadilainen vaan
        Omakotitalosta kirjoitti:

        Kerrostalo asumisella on taipumus perityä kuin ei paremmasta tiedä eikä omakotitalossa asumiseen ole varaa.Tästä osoituksena on miljoonat asuntokolhoosit mitä kerrostalot ovat.Varmasti ennemistö asuisi oakotitaloissa jos kykenisivät taloudellisesti ja järjenjuoksultaan taitaa olla liikaa vaadittu kolhoosipunkkeriin tottuneilta jotain joutuis tekemään.

        Tekisin varmasti itsarin, jos joutuisin asumaan jossain keskellä korpea omakotitalossa. Mikään ei voita Kampissa asumista, kaikki palvelut, kaupoista, pankkeihin ja elokuvateattereihin ovat kävelymatkan päästä. Joka puolella on elämää, tuttavat ja kaverit.. Aina löytyy tekemistä ja menoa!

        Olen asunut pari kesää mummolassa, niin se oli kuin vankilassa. Ei mitään tekemistä, kauppaankin on matkaa 10 km, eikä siinä edes ole mitään. Aivan hirveätä!

        EN IKINÄ muuttaisi kantakaupungin ulkopuolelle, mihinkään hevonvi*uu syrjäseudulle. Ehkä toiset ihmiset ovat kaupunkilaisia veressä ja toiset juntteja, itse olen kaupunkilainen ja minulle omakotitalossa asuminen kuin traktorilla ajaminen. Niin landea kuin vain voi olla.


      • mistä kukakin tykkää
        Jep jpe kirjoitti:

        Omakotitalossa on jotain parempaa?

        Kun herään kerrostaloasunnossani, niin piha ja kaikki tiet on jo aurattu ja hiekattu. Entä omakotitalossa?

        Hana vuotaa, soitan isännöitsijälle ja kerron ongelmasta, kun tulen töistä kotiin hana on jo korjattu. Kustannukset 0€.

        Liesi tai jääkaappi hajoaa, soitan taas isännöitsijälle ja kerron ongelmasta, seuraavanna päivänä kotiini tuodaan upouusi jääkaappi/pakastin tai liesi. Kustannukset 0€.

        Naapurissa asuu bilettävä teini, soitan parille naapurille otan nimet ja viikon päästä häirikkö saa häädön. Entäs omakotitalossa, missä naapurissa asuu vaikka moottoripyöräjengiläinen?

        Kämppä kaipaa uutta väriä seiniin, käyn taloyhtiössä ja saan pari purkkia maalia ilmaiseksi! Saan myös neuvoteltua 20% vuokra-alennukseksesta tästä kuusta, kun teen remontin itse. jne...

        En ikinä muuttaisi omakotitaloon !!!

        Mikäpä sen ihanampaa kuin hertä aamulla klo 4 lumiauran kolahduksiin..


    • Villa Lööperi

      Kyllä ne kustannukset sulle tulee maksettavaksi nousseena vuokrana. Silmänlumetta nuo nollahintaiset kustannukset...

    • vankilaaaa

      ite en asuisi vapaaehtoisesti vankilamaisissa kerroskopeissa ! yök .

    • ok-taloasujat 2 kpl

      Täällä joku jep jpe jo runoilee hanan vuotamisesta... jos asuu ok-talossa vuokralla, kyllä se hanankorjaaja sinnekin osaa ja tekee korjauksen hintaan 0 euroa! Mitähän sinä yritit sanoa viestilläsi?
      Jos liesi tai jääkaappi hajoaa, kyllä ne vain korjataan tai korvataan uudella. Miten sinusta vuokralla olo ok-talossa poikkeaa jotenkin näiden asioiden kohdalla kerrostaloasunnosta?
      Entä maalien tai muiden remonttitarpeiden kanssa? Me asumme ok-talossa vuokralla. Taloon tehtiin pyynnöstämme remontti: lattiamatot uusittiin, huoneet tapetoitiin ja maalattiin, vc-kylpyhuone kaakeloitiin. Meille se ei tietenkään maksanut mitään.
      Sovimme myös vuokranantajan kanssa, että maalaamme talon itse, jos hän tuo pelit ja pensselit. Näin tapahtui, vuokranantaja hyvitti meille kuukauden vuokran.
      Vai aikoo tämä jpe häätää naapurista viikossa bilettävän teinin? Heh heh, jotkut ovat kuunnelleet näitä jumputuksia/tappeluita/koroilla kävelyitä vuosikymmeniä (kuten voit naapuri-palstaltakin lukea), eipä ole häädöt onnistuneet. Meidän naapurimme eivät ainakaan metelöi, eivätkä aiheuta meille häiriöitä. Ei sillä, että se meille kuuluisikaan, eiväthän he asu seinän takana.

      Mutta ap. kyseli hyviä ja huonoja puolia.
      Hyviä puolia on se, että voit asua rauhassa. Ok-talon sijainti tietysti määrittelee joitakin asioita. Voihan ok-talokin olla vaikka keskellä kaupunkia ja näin esim. liikenteestä voi tulla haittaa.
      Ok-talossa on yleensä jonkin kokoinen piha. Jos olet kiinnostunut kasvattamaan kukkia, hyötykasveja tms. se onnistuu mainiosti.
      Pihatöistä saat mukavasti liikuntaa. Meillä esim. vuokranantaja toimittaa meille keväällä ruohonleikkurin ja syksyllä se haetaan huoltoon. Samoin on muiden puutarhavälineiden laita.
      Voit itse suunnitella pihasi kalustuksen ja viettää mukavia grillihetkiä pihallasi. Jos sinulla on ok-talossasi sauna, voit lämmittää sitä vaikka keskellä yötä, jos sattuu huvittamaan.
      Suihkussa, kylvyssä jne. voit käydä, milloin sinua huvittaa.
      Lemmikkieläinten pito on mukavampaa ok-talossa.
      Pihaan voit hankkia vaikka uima-altaan, jos olet kiinnostunut uimisesta. Meilläkin on sellainen koottava, johon mahtuu noin 5000 litraa vettä.
      Joku voi kokea ongelmalliseksi lämmityspuuhat. Joskus olen itsekin niihin työlääntynyt. Riippuu tietysti, mikä lämmitys on kyseessä.
      Ok-talossa sähkölaskut ovat messevät. Meillä kuukaudessa noin 100-200 euroa, vaikkei sähköllä paljoa lämmitetäkään.
      Polttopuita pitää hankkia talven varalle. Joillain paikkakunnilla ne voivat olla kalliitakin, meillä ainoastaan 20 e/kuutiolta. Mutta hommansa on roudata niitä sisälle, sytytellä uunit ja huolehtia pelleistä. Siivota roskat, joita puista tuntuu alituiseen leviävän. Puulämmityksessä on melko tavalla sidottuna. Sanotaan, että puulämmitys on ihanampaa kuin sähkölämmitys. Niin se onkin, mutta vanhoissa taloissa ongelma on usein, että kun lämmittää, sinä iltana on hiton kuuma. Mutta kun talo on harva, jäähtyy se niin pikapuoliin, että saat ryhtyä uusinta hommiin.

      Onhan näitä vapauksia, mutta ok-talossa asuminen ei ole laiskan ihmisen puuhaa!

    • kuten sovitte

      Vuokrasopimukseen on hyvä kirjata hieman kerrostaloasuntoa tarkemmin että mitä asioita on kenenkin vastuulla, tekemisen ja/tai kustannusten puolesta.

      (sähkö, vesi, kaaplelitv, puhelinliittymä, jätehuolto, kunnossapito, nuohous, vakuutukset yms.)

      Yleensä vuokralainen huolehtii kaikista kuluista ja asunnon kunnossapidosta, paitsi että vuokranantaja maksaa vuokralaisesta riippumattomat tarpeelliset korjaukset. ja teitysti sellaiset maksut jotka kuuluu omistajalle, kuten kiinteistövero, kiinteistön vakuutus ja ehkä myös nuohous. Joskus vuokranantaja haluaa myös varmistaa että sähkö ja vesimaksut tulee varmasti maksettua, eikä vuokralaisen poismuuttaessa ole liittymät suljettuina, joten vuokranantaja voi haluta läpilaskuttaa nämä kulut.

      Kannattaa vuokran suuruutta arvioidessa muistaa että vuokran päälle tulee kuluja, jotka kerrostalossa kuuluu vuokraan.

    • Laupias.

      Niin tai näin, vuokralainen maksaa lopulta kaiken, myös sen nuohouksen.(tarvitaan myös kerrostaloissa)

      Kannattaa ostaa oma! (kerrostalo-osake tai okt)

    • jne.jep

      Joo, ketju on vanha, kirjoitan silti.
      Oli kyse sitten omakotitalosta tai taloyhtiöstä, ne remontit maksavat aina. Vaikka se uusi jääkaappi kustantaakin sen "0€", tulee se silti näkymään vuokran korotuksissa ja yhtiövastikkeissa. Taloyhtiössä SINÄ maksat myös naapurien remontit, ja ne nollan euron jääkaapit..

    • Paljon_sovittavaa

      Ainakin vuokrasopimuksessa on paljon enemmän sovittavia asioita. Tulisi sopia mistä vastaa vuokranantaja ja mistä vuokralainen ja miten menetellään, jos tulee korjaustarpeita yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe