ketjulinja

Vili

Voisko joku kertoa miten helpoimmin varmistan että takaratas tulee oikeaan linjaan (siis ketjulinjaan). Vaihdoin pyörääni ketjut sekä rattaat ja jäin miettimään onkohan se nyt varmasti linjassa...
Kiitos!

11

5204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taavi

mutta helppo tapa on käyttää metallista pitkää linjainta (viivotin tai vatupassi) kun ketjut vielä eivät ole paikallaan. Linjain takarattaan kylkeen ja
      sitten tiirailemaan takaa, sojottaako se samalla sivulle eturatasta. Apulainen lienee välttämätön.

• suuntaan

Pistä laudat/lauta takarenkaan kylkeä vasten ja katso miten on linjaus eturenkaan suhteen. Tulee suht. tarkkaan linjattua.

• Henri
        suuntaan kirjoitti:

Pistä laudat/lauta takarenkaan kylkeä vasten ja katso miten on linjaus eturenkaan suhteen. Tulee suht. tarkkaan linjattua.

Niinkuin joku jo kirjoitti on suora lauta erittäin hyvä, siis pyörä keskijalle seisomaan ja asetetaan lauta takapyörän molemmin puolin. Yleensä takapyörä on etupyörää leveämpi, jolloin laudan tulee ohittaa etupyörä samalla lailla molemmin puolin.

• rev

siellä on semmoset merkit siellä kiristimissä...
      KÄYTÄ NIITÄ !!!

• Taavi

Jos tarkoitat takahaarukan asteikkoja, niihin ei kannata liikaa luottaa. hyvinkin pieni heitto kääntää pyörää paljon.

• epäilijä
        Taavi kirjoitti:

Jos tarkoitat takahaarukan asteikkoja, niihin ei kannata liikaa luottaa. hyvinkin pieni heitto kääntää pyörää paljon.

onks se noin

• toimii

ota digikameralla kuva takaapäin ja tutki sitä suurennettuna tietokoneelta

• Kari

Näkee asian kohtuuhyvin. Kun ajelet tien päällä, niin kaveri voi tarkistaa pyörien "linjauksen" ajamalla jonkin matkan päässä takana.

Pelkällä silmälläkin näkee jos prätkä etenee suoralla tiellä kylkimyyryä kuin "ajokoira".

Joskus olen nähnyt tien päällä prätkiä, joissa pyörät menee semmoset 10 senttiä eri linjassa.

• Anonyymi

Vetopakanlaakerin kulumisen aiheuttamana ketjulinjaa ei voi oikeaksi pelkästään linjausviivoittimella varmuudella saada, sen voi saada lähelle takarissan kulumiskuviota tarkastelemalla ajonjälkeen kun pyörä on pysäytetty etujarrulla varovasti pystyasennossa (jonkajälkeen katsotaan ensin takarissaa takaapäin onko rissan hammas keskellä ketjunlenkkiä ja siten ketjunpuolan kulumiskuviota ja sitten ketjua siirellään sivuittain takarissan takapuolelta siirtyikö se samanverran sivuttain kummallaekkin puolelle ratasta), kulumiskuvion pitäisi ketjun helassa olla mahdollisimman keskellä eikä reunoissa, huomioituna sekin että vetopäällä ajossa vetopakanlaakeri saattaa joustaa kun vetokumit on aina hieman väljät eihän ne muuten vaimentaisi ja ne ovat vanteenpuoleisella sivulla ratasta ja siksi kampeavat ajonaikana vinoon ketjulinjaa hieman. Sitten säädetään ja ajetaan ja säädetään ja ajetaan kunnes ketjulinja ok. Aina kun pysähtyy niin kannattaahan se vilkaista onko linja hyvin. Samalla tarkistetaan että ketju on oikealla kireydellä. Saatta mennä ihan kokopäiväkin eikä hoppu hyväksi.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6082
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      347
      5470
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2737
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2629
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      102
      1982
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1738
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1601
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1573
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1474
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1433
    Aihe