Hei

Mirjami S.

kysyisin tällaista asiaa,miten varauduitte ensimmäiseen taxotere hoitoon,tai voiko siihen varautua,tarkoitan esim.jaksaako ajaa hoidista takaisin kotiin noin 50km. matkan?
Jos teistä joku on halukas kertomaan millainen on ensimmäinen hoito,lukisin mielelläni,kiitos. Jännittää jonkin verran näin etukäteen.

6

73

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eka tiputusmuisto

Ensimmäisessä hoidossa on koko ajan hoitaja paikalla, hän tarkkailee sinun reaktiotasi ja vointejasi, kun suoneesi tippuu solusalpaaja-aine. Hän mittaa verenpainettasi ajoittain. Hän selostaa tapahtumakulkua. Kai ennen sitä tiputusta otetaan laboratoriokokeet.
      Tämä on minun muistikuvani ensimmäisestä tiputushoidostani.
      Minulle ei suositeltu oman auton käyttöä kun silloin kysyin. Sain siihen aikaan kaksi eri solusalpaaja-ainetta. Tulin taksilla ja takaisin kotiin, taksikuitit talteen ja Kelaan anomus.
      Ensimmäisen tiputuksen jälkeen saattaa tulla makuaistiin muutoksia, kasvot saattavat punoittaa ja yliaktiivisuus 2-3 pv ajan annetun kortisoniannoksen seurauksena. Sen jälkeen romahtaa kunto.
      Silti kaikki on niin yksilöllistä, niin olen ymmärtänyt.
      Kysy aktiivisesti tiputushoitajalta! Tsemppiä!

• Laxoperon..

No ei siihen voi varautua sen kummemmin, mitä hoito-ohjeessa on annettu. Onko sulla ollut jo HOIDON OHJAUS sairaanhoitajalla? Jos ei ole, siinä annetaan tarkat ohjeet. Mitään muuta en minä valmistautunut, kuin sen ohjeen mukaan.

En suosittele itse ajamaan. Yleensä syötostaatin jälkeen ei suositella itse ajaa autoa, jos alkaa tulla huono olo, tai pyörtyy, on turha riski. Saattaja mukaan tai soita ja kysy, saatko käyttää taksia?

Mulla oli marraskuussa ensimmäinen Taxotere.

Koska sulla on ensimmäinen tiputuspäivä?

Siinä annetaan pahoinvointilääkettä ensin suoneen. Mulle ei koko aikana tullut pahoinvointia. Päänsärkyä, joka mulle on harvinaista, oli ensimmäisen kortisoonin oton jälkeen ja jatkui sytostaatin jälkeiseen päivään. Sen jälkeen päänsärystä ei ole ollut jälkeäkään.

Ai niin, sellainen ongelma minulle tuli, että suoli pysähtyi täysiin. Joten suosittelen, että ota sytostaattia edeltävänä iltana LAXOPERONIA (apteekista) muutama helmi.

Minun suoli jymähti tukkoon ja pysyi viikon vaikka työnsin sinne minkälaisia apteekin aineita. Oli mieletön tuska, ja verta senkuin roiskui, mutta tulppa ei auennut. Olivat just kutsumassa sairaalaan, kun sain sen auki.

Sitten opin junailemaan niin, että sytostaattia edeltävänä iltana otin 3-4 laxoperoonia ja seuraavana aamuna kans 3-4 laxoperonia, ja se piti suolen toiminnassa, eikä se enää tukkeutunut.

• -ra

Minulla oli joka tiputuksen jälkeen 2 viikkoa heikko olla,kolmas viikko oli parempi.Sairastin kevätmielisen kanssa samoihin aikoihin,oli tiputukset samalla viikolla.Kevätmielinen tsemppasi lähtemään väkisinkin lenkille ,ja marjoja poimimaan..Joka tiputuksen jälkeen huokasi helpotuksesta jotta aina yksi tiputus takana.Tsemppiä sinulle selviät kyllä,

• -ra

Ruoat kun eivät maistu,on mehukeitot,ja lihaliemi helpotusta tuomaan,ja kaikki kylmät ruot.Pian lähtee karvoitus,mutta onneksi ei pitkäksi aikaa.

• eräs ex.syöpäläinen.

Hei sinulle Mirjami,muistan että kerroit aiemmin että ensimmäinen hoitosi on 10/6,sinulla on vielä muutama päivä aikaa sopeutua ja tsempata itseäsi tulevaan.
      Ensimmäisenä sanoisin että jos mahdollista,niin ota itsellesi kuski mukaan,jos se ei ole mahdollista ota taxi,saat sairaalasta paperin jolla kela korvaa matkasi,samoin kuitti taxikuskilta.Omavastuu osuus on noin 10e. matka.

Saat sairaanhoitajilta opastusta,siinä ei ole sen kummempaa kuin että sinut ohjataan hoitohuoneeseen,saat pitää omat vaatteesikin.

Sairaanhoitajat kerovat kaikesta ja vastaavat kysymyksiisi,sitten vaan lepäät sängyllä,sinulle laitetaan tippaletkut ja tiputus alkaa.
      Sinua tarkkaillaan koko ajan,että kaikki menee hyvin.
      Samassa huoneessa on muutamia potilaita ( 4-5 ) joiden kanssa voit siinä tipassa ollessasi keskustella tai sitten vain lepäät sen noin puolentoista tunnin ajan.
      Kaikkihan me etukäteen jännitämme kaikkea uutta mutta sanon sinulle että jännittäminen on turhaa,ei tiputus ole niin paha asia,kuin mitä etukäteen kuvittelemme.
      Sivuvaikutuksia voi tulla,ne on yksilöllisiä,toiset saa enemmän,toiset vähemmän ja kaikille ei välttämättä tule juuri mitään.
      Ensimmäisen hoidon jälkeen minä voin aika hyvin,vasta kolmannen hoidon jälkeen aloin väsyä,oli etova olo ja ruokahalu meni täysin.

Aluksi oli ummetusta,mutta siihenkin on lääkkeet.

Hiukset yleensä irtoaa taxoterehoidoissa,mutta se on vain väliaikaista elämässä.
      Tällaiset matkaeväät minulta sinulle ja reippain mielin taistoon syöpää vastaan;)

• Minulla ei mennyt tuo tippa vaan toisen tyyppistä, samat ohjeet kuitenkin.

Kun saavuin hoitoon, siellä minulle kerrottiin tarkasti mitä tehdään ja sitten hoitaja katseli siinä papereitani kun tippa tippui, jännitin aika tavalla.
      Lopussa jäin vähän huilimaan ja ennen kotiin menoani hoitaja mittasi verenpaineeni, kaikki oli ok, ja soitin ystäväni hakemaan minut.
      Menin hoitoon julkisella kulkuneuvolla.
      Ei saa lähteä ajamaan jos ei ole saattajaa, taxi on toinen vaihtoehto.

Kannataa siivota etukäteen ja valmistaa ruokaa pakkaseen jos alkaa väsyttämään ja ei jaksa tehdä ruokaa.

Onneksi alkaa sinulla hoidot kesällä, ei ole liikkeellä flunssia niin paljon.
      Pahoinvointilääkityksen otan etukäteen kotona ja sen jälkeen parina päivänä.
      Nyt vaihdettiin Primperaniin minulla viikon ajan alussa 3 kertaa ja viikon kuluttua tarvittaessa.

Tänään oli viimeinen tippa minulla:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      30
      2861
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2671
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      29
      2377
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1503
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      29
      1199
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1193
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe