Gnome3 Debianiin.

kilux

15

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susi tuli.

      Viimeiseen käskyyn homma lopahtaa:
      "# install -t experimental gnome3-session
      install: käytetään tiedostoa ”experimental”: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole"

      Sattui olemaan Debian eräällä osiolla joten aattelin kokeilla. Mitään järkeä ei ole lähteä Gnome3:n takia testing versiota asentamaan jos Debiania käyttää pääkäyttiksenä!

      Gnome3 voi kokeilla live-CD:ltä:
      http://www.gnome3.org/
      Tai asentamalla Ubuntu 11.04:n jonka Unity työpöytä antaa hyvin osviittaa tulevasta Gnome3 pöydästä.

      • Susi tuli.

        Komennolla:
        "aptitude install -t experimental -r gnome3-session"
        alkoi tapahtua ja paljon tapahtuikin sillä uudelleen käynnistyksen jälkeen ei olla graafisessa tilassa enää lainkaan eli se siitä Debianista ja Gnome3:sta.


      • Susi tuli. kirjoitti:

        Komennolla:
        "aptitude install -t experimental -r gnome3-session"
        alkoi tapahtua ja paljon tapahtuikin sillä uudelleen käynnistyksen jälkeen ei olla graafisessa tilassa enää lainkaan eli se siitä Debianista ja Gnome3:sta.

        Ohjeesta kopioitua "Gnome 3:n asentaminen ei sovi aloittelijoille."

        Ei-aloittelijana olisit kai huomannut että squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa. Ei-aloitteijana olisit ehkä kyennyt paremmin arvioimaan mitä olet tekemässä ja jos alla oi toimiva squeeze-asennus niin jättämättä tesitng/sid-päivityksen tekemättä.


      • tesrhtehreth
        exergy kirjoitti:

        Ohjeesta kopioitua "Gnome 3:n asentaminen ei sovi aloittelijoille."

        Ei-aloittelijana olisit kai huomannut että squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa. Ei-aloitteijana olisit ehkä kyennyt paremmin arvioimaan mitä olet tekemässä ja jos alla oi toimiva squeeze-asennus niin jättämättä tesitng/sid-päivityksen tekemättä.

        " squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa."

        No mitä väliä sitten on onko aloittelija vai ei jos kuitenkin hajoaa vääjäämättä?

        Jos kokenyt käyttäjä siis ymmärtää olla kokeilematta testing versiota niin mikähän vitun idea testing versioilla sitten on?


      • Susi tuli.
        exergy kirjoitti:

        Ohjeesta kopioitua "Gnome 3:n asentaminen ei sovi aloittelijoille."

        Ei-aloittelijana olisit kai huomannut että squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa. Ei-aloitteijana olisit ehkä kyennyt paremmin arvioimaan mitä olet tekemässä ja jos alla oi toimiva squeeze-asennus niin jättämättä tesitng/sid-päivityksen tekemättä.

        Mistä saarnasi?

        Kuten huomaat jo ensimmäisessä postauksessani annoin järkevämpiä neuvoja lähteä kokeilemaan Gnome3 työpöytää. Mainitsin myös että minulla on Debian turhanpanttina eräällä osiolla ja siksi lähdin riskeeraamaan. TIESIN MITÄ OLEN TEKEMÄSSÄ!

        Tätä en ymmärrä:
        "olisit kai huomannut että squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa. "
        Ketjun aloittaja kuitenkin kertoo hänellä kaiken toimivan?

        En varmaankaan ole mikään pro mutta tuskin ihan aloittelijakaan. Windowsia ei ole ollut sitten toisen Ubuntujulkaisun jälkeen ja useita linuxasennuksia on tehty ja jakeluita kokeiltu. Debian piireissä liian usein on sellainen meininki että kun joku mokaa tai ei osaa jotain aletaan paasta aloittelijoista tai menkää tyhmät Ubuntuun tää Debian on meille älykkäämmille pro-ihmisille.

        No exergy nyt on hyvä ja vastaa minulle aloittelijarukalle asiantuntijana miten ATI Radeon HD 4350 toimimaan komentoriviltä kuten jo kysyin sen sijaan että saarnaa miten ajattelematon olin aloittelijana. Vai löytyykö niitä Ei-aloittelijoita?


      • Susi tuli. kirjoitti:

        Mistä saarnasi?

        Kuten huomaat jo ensimmäisessä postauksessani annoin järkevämpiä neuvoja lähteä kokeilemaan Gnome3 työpöytää. Mainitsin myös että minulla on Debian turhanpanttina eräällä osiolla ja siksi lähdin riskeeraamaan. TIESIN MITÄ OLEN TEKEMÄSSÄ!

        Tätä en ymmärrä:
        "olisit kai huomannut että squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa. "
        Ketjun aloittaja kuitenkin kertoo hänellä kaiken toimivan?

        En varmaankaan ole mikään pro mutta tuskin ihan aloittelijakaan. Windowsia ei ole ollut sitten toisen Ubuntujulkaisun jälkeen ja useita linuxasennuksia on tehty ja jakeluita kokeiltu. Debian piireissä liian usein on sellainen meininki että kun joku mokaa tai ei osaa jotain aletaan paasta aloittelijoista tai menkää tyhmät Ubuntuun tää Debian on meille älykkäämmille pro-ihmisille.

        No exergy nyt on hyvä ja vastaa minulle aloittelijarukalle asiantuntijana miten ATI Radeon HD 4350 toimimaan komentoriviltä kuten jo kysyin sen sijaan että saarnaa miten ajattelematon olin aloittelijana. Vai löytyykö niitä Ei-aloittelijoita?

        En tiedä kun ei ole yhtään Atia. Tarttis olla se rauta että vois laittaa sen toimimaan. Nvidian kanssa olen viime vuodet vääntänyt.

        Ellei googlen ohjeet auta niin en minäkään pysty auttamaan ja se johtuu siitä että koneesi ei vastaa googlen ohjeiden versioita eikä minulla tällä hetkellä ole edes debiania asennettuna muuten kuin virtuaalikoneeseen enkä omista Atin näytönohjaimia paitsi jokunen vanha lojuu laatikossa mutta niistä ei ole apua.

        Ellei fglrx auta niin en osaa sanoa, onhan noita proprietary-ajureita ja niitä olen itse yleensä käyttänyt että sieltä atin sivuilta siten tyyliin wget http://www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-11-4-x86.x86_64.run tai mikä paketti oikea onkaan ja sh:lla asentamaan. Testing-versiolla tosin voi jäädä sekin tekemättä lukuisien virheiden takia mutta voihan sitä kokeilla.

        Linuxin suhteen on hyvä pitää mielessä se tosiasia että jos joku jossain kertoo että hänellä toimii niin se ei mitenkään takaa että muilla toimisi, tämä on nähty niin moneen kertaan ettei sen varaan pidä heittäytyä. Koska linux on hyvin pitkälti käyttäjän muokattavissa niin kokoonpanot ovat sen verran erilaisia että muiden antamissa ohjeissa voi olla käyttäjäkohtaista virittelyä.

        "Debian piireissä liian usein on sellainen meininki että kun joku mokaa tai ei osaa jotain aletaan paasta aloittelijoista tai menkää tyhmät Ubuntuun tää Debian on meille älykkäämmille pro-ihmisille."

        Ei tässä nyt siitä ollut kyse.

        "Kuten huomaat jo ensimmäisessä postauksessani annoin järkevämpiä neuvoja lähteä kokeilemaan Gnome3 työpöytää."

        Olet ihan oikeassa mutta menit tekemään sen silti ;)


      • tesrhtehreth kirjoitti:

        " squeeze vaihdetaan testingiin ja hajoaa joka tapauksessa."

        No mitä väliä sitten on onko aloittelija vai ei jos kuitenkin hajoaa vääjäämättä?

        Jos kokenyt käyttäjä siis ymmärtää olla kokeilematta testing versiota niin mikähän vitun idea testing versioilla sitten on?

        Kokeneempi käyttäjä osaa kursia sen taas kasaan vaikka se hajoileekin käsiin. Täysi aloittelija ei ymmärrä yhtään mitä tekee. Mutta siinä välimaastossa on käyttäjiä joille saattaisi olla parempi ratkaisu pysytellä toimivassa kokoonpanossa.

        Teidän täytyy ottaa huomioon että vaikka debian ei olekaan mikään helpoin asennettava niin joku vähemmän linuxia käyttänyt on silti ehkä saattanut saada sen asennettua (kuten onkin) niin tämmöset ohjeet on vähän vaarallisia.

        Kiluxilla on kyllä ihan asialliset jutut mutta tämä kehotus kokeilemaan oli kyllä vähän kehno. Vähän sama kuin "dd on hyvä ohjelma, kokeile" ;D

        Älkää ottako liian vakavasti nyt tätä mutta siis, olisi hyvä muistaa leimata ohjeeseen että siinä on vaativuutta jos sillä oikeasti voi hajottaa järjestelmänsä. Ettei tämä nyt niinkään ollut Susi tulille henk.koht. vaan yleisesti kaikille lukijoille joiden teki mieli mennä asentamaan gnome3.


    • kilux

      Onko sulla näytönohjainajurit kunnossa? Mulla oli vaikeuksia saada Atin ohjaimilla toimimaan, sain kuitenkin toimimaan sillällakin, mutta NVIDIAn-ohjaimella onnistui kerrasta.

      Jos orjallisesti olet mennyt vain copypastaten ohjetta eteenpäin, niin silloin asennus epäonnistuu varmasti. Ajurit pitää olla kunnossa ennen Gnome3:n asentamista.

      • Susi tuli.

        Jokin siinä ajurin kanssa prakaa vaikka minusta näytti että asia olisi ok. Mitenköhän tuon ATI Radeon HD 4350 saisi skulaamaan komentoriviltä?


      • kilux
        Susi tuli. kirjoitti:

        Jokin siinä ajurin kanssa prakaa vaikka minusta näytti että asia olisi ok. Mitenköhän tuon ATI Radeon HD 4350 saisi skulaamaan komentoriviltä?

        Mä oon tehnyt myös ohjeen linux.fi -wikiin Atin binääriajureiden asentamisesta Debianiin. Se ohje pitäisi toimia. Jos ei toimi, niin infoa ihmeessä.

        Linkki vielä tässä:

        http://linux.fi/wiki/AMD/Atin_binääriajureiden_asentaminen#Debian


      • kilux kirjoitti:

        Mä oon tehnyt myös ohjeen linux.fi -wikiin Atin binääriajureiden asentamisesta Debianiin. Se ohje pitäisi toimia. Jos ei toimi, niin infoa ihmeessä.

        Linkki vielä tässä:

        http://linux.fi/wiki/AMD/Atin_binääriajureiden_asentaminen#Debian

        Kokeilin Virtualboxissa enkä ihan täsmälleen seurannut wikiä koska virtuaalikoneessahan on virtuaaliajuri näytönohjaimelle. Rikkinäistä pakettia yms. pukkasi mutta lopulta sain sen horjuen pystyyn toki ilman mitään graafisia kiihdytyksiä.

        Panel ei toiminut hiiren oikealla, onko se normaalia? Valikosta puuttui kokonaan "järjestelmä" kohta. Vaatiiko se 3D-valmiuden, en laiskana tutkinut asiaa.

        Että toimii nyt virtuaalikoneessa mutta 3D-tuen puutteen vuoksi vähän kömpelösti.

        Ei kai hommaa nyt oikeasti viedä siihen että pitää olla 3D näytönohjain etenkin kun esim. debian on saakelin surkea tunnistamaan 3D-kelpoisia piirejä.


      • exergy kirjoitti:

        Kokeilin Virtualboxissa enkä ihan täsmälleen seurannut wikiä koska virtuaalikoneessahan on virtuaaliajuri näytönohjaimelle. Rikkinäistä pakettia yms. pukkasi mutta lopulta sain sen horjuen pystyyn toki ilman mitään graafisia kiihdytyksiä.

        Panel ei toiminut hiiren oikealla, onko se normaalia? Valikosta puuttui kokonaan "järjestelmä" kohta. Vaatiiko se 3D-valmiuden, en laiskana tutkinut asiaa.

        Että toimii nyt virtuaalikoneessa mutta 3D-tuen puutteen vuoksi vähän kömpelösti.

        Ei kai hommaa nyt oikeasti viedä siihen että pitää olla 3D näytönohjain etenkin kun esim. debian on saakelin surkea tunnistamaan 3D-kelpoisia piirejä.

        "debian on saakelin surkea tunnistamaan 3D-kelpoisia piirejä"

        Jos epäilyttää niin olisi pitänyt kokeilla knoppixia ja slackware-muunnoksia. Ne tunnistivat näytönohjaimen mielestäni paljon paremmin kuin ubuntu tai debian jotka ovat kaksi surkimusta näytönohjaimen tunnistamisessa. En tiedä mistä johtuu mutta silti pidän debbareita muten ihan parhaina jakeluina.

        Tämä oli asiallista kritiikkiä, ei haukkumista tai trollia.


      • kilux
        exergy kirjoitti:

        "debian on saakelin surkea tunnistamaan 3D-kelpoisia piirejä"

        Jos epäilyttää niin olisi pitänyt kokeilla knoppixia ja slackware-muunnoksia. Ne tunnistivat näytönohjaimen mielestäni paljon paremmin kuin ubuntu tai debian jotka ovat kaksi surkimusta näytönohjaimen tunnistamisessa. En tiedä mistä johtuu mutta silti pidän debbareita muten ihan parhaina jakeluina.

        Tämä oli asiallista kritiikkiä, ei haukkumista tai trollia.

        En saanut minäkään Virtualboxissa toimimaan Gnome3:sta. En edes OpenSUSEN Liveversiota.

        Debootstrapilla sain ensimmäisen version toimimaan, jonka sitten käynnistin pxebootilla ja sain toimimaan. Piti siinä kikkailla näyönohjaimen kanssa kerran jos toisenkin, kun klusterissa mulla on ATIn näytönohjain... ja ATIn ajureiden kääntämisessä uuteen 2.6.38-2 ytimeen oli ongelmia, jotta luulen siinä olevan sen suurimman ongelman, ei itse Gnome3:ssa. Mä sain sen kuitenkin toimimaan, en vaan muista enää, että miten(pitäis perkele aina tehdä muistiinpanot sitä mukaa kun jossain onnistuu). Kernelin käänsin kuitenkin uudestaan, koska testingin vakiokerneli ei boottaa nfsrootista. Tein siinä niin monta juttua...

        Asensin tämän jälkeen saman systeemin testikoneena toimivaan HP Pavilion dv6000 läppäriin, jossa on NVIDIAn näytönohjain, ja NVIDIAN ajurit asentui heti suosista ja kerrasta ilman ongelmia ja sitä mukaa myös GNOME3 asentui heti kerrasta ja suosista tuon linux.fi-wikiin tekemäni ohjeen mukaan.

        Kirjoitan mm. tätä viestiä nyt Debian Gnome3:lla. Täytyy varmaan lisätä siihen wikin ohjeeseen, että Atin näytönohjainten kanssa on ongelmia ja suositella Nvidiaa.....


      • kilux kirjoitti:

        En saanut minäkään Virtualboxissa toimimaan Gnome3:sta. En edes OpenSUSEN Liveversiota.

        Debootstrapilla sain ensimmäisen version toimimaan, jonka sitten käynnistin pxebootilla ja sain toimimaan. Piti siinä kikkailla näyönohjaimen kanssa kerran jos toisenkin, kun klusterissa mulla on ATIn näytönohjain... ja ATIn ajureiden kääntämisessä uuteen 2.6.38-2 ytimeen oli ongelmia, jotta luulen siinä olevan sen suurimman ongelman, ei itse Gnome3:ssa. Mä sain sen kuitenkin toimimaan, en vaan muista enää, että miten(pitäis perkele aina tehdä muistiinpanot sitä mukaa kun jossain onnistuu). Kernelin käänsin kuitenkin uudestaan, koska testingin vakiokerneli ei boottaa nfsrootista. Tein siinä niin monta juttua...

        Asensin tämän jälkeen saman systeemin testikoneena toimivaan HP Pavilion dv6000 läppäriin, jossa on NVIDIAn näytönohjain, ja NVIDIAN ajurit asentui heti suosista ja kerrasta ilman ongelmia ja sitä mukaa myös GNOME3 asentui heti kerrasta ja suosista tuon linux.fi-wikiin tekemäni ohjeen mukaan.

        Kirjoitan mm. tätä viestiä nyt Debian Gnome3:lla. Täytyy varmaan lisätä siihen wikin ohjeeseen, että Atin näytönohjainten kanssa on ongelmia ja suositella Nvidiaa.....

        Joo, ei tule lasta eikä paskaa, parasta kai odotella rauhassa, minkä takia tuon kanssa pitäisi alkaa tappelemaan. Siis eihän se virtuaalikoneessa voi toimiakaan kyllä hyvin niin kauan kun virtuaalinen näytönohjain on tyyppiä vesa-nolla eikä tue 3D-kiihdytystä.

        Tämmösen ramman sain veivattua virtualboxiin ;D ;D

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/debian/gnome3.png


      • kilux
        exergy kirjoitti:

        Joo, ei tule lasta eikä paskaa, parasta kai odotella rauhassa, minkä takia tuon kanssa pitäisi alkaa tappelemaan. Siis eihän se virtuaalikoneessa voi toimiakaan kyllä hyvin niin kauan kun virtuaalinen näytönohjain on tyyppiä vesa-nolla eikä tue 3D-kiihdytystä.

        Tämmösen ramman sain veivattua virtualboxiin ;D ;D

        http://www.mworks.info/kuvakaappaus/debian/gnome3.png

        Joo, se toimii näköjään sulla siina fallback-modessa, eli se on puolittain Gnome ja Gnome3, eli jotain pystyy tekemään, mutta sekasikiönä ei kuitenkaan juuri mitään.

        Korjasin jo linux-wikin ohjeen ja näyttää olevan niin, että vika ei ole Gnome3:ssa itsessään, vaan Debianin ja näytönohjainajureiden välillä. Gnome3 ei muuten sitten toimi oikein mitenkään Squeezessä, siinä tulee niin paljon virheilmoituksia, etten suosittele edes yrittämään.

        Ja niin, onhan tuo vielä muutenkin experimental-versio, jotta muitakin bugeja voi löytyä. Itse olen huomannut seuraavat bugit:

        -suosikkeihin tallennetut ohjelmat poistuvat suosikeista uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

        -google chromen pikakuvake katoaa aina välillä ja sitten taas joskus ilmestyy. Muiden sovellusten pikakuvakkeilla en ole huomannut samaa.

        -virranhallinta ei ole täysin valmis. Mm. koneen sammutus monen mutkan kautta, eikä välttämättä sammu muuta kuin pakottamalla.

        Muuta en ole huomannut, eikä noidenkaan toimimattomuus nyt niin haittaa, koska muuten on aivan loistava systeemi.

        Näillä mennään!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe