Kieltävätkö vanhempasi moposi virittämisen jyrkästi?
Haluavat että ajat täysin vakiolla?
Kuinka moni myöntää tämän täällä?
Tiedän että näitä on ja tulee aina olemaan.
Vastatkaa rehellisesti
35
5101
Vastaukset
- Liika on liikaa
En tajuu mikä sul on sitä vastaan, jos joku osaa ajaa, ja laittaa sen kulkemaan noin 60km/h. Itse saan virittää kohtuullisesti ja itse maksan seuraukset jos niitä tulee. Eri asia on ne pellet jotka laittaa mopon kulkemaan 100km/h ja ajaa sitä vauhtii keskustassa...
- J78.
No itseasiassa tämän aiheeni tarkoitus oli vain udella uteliaisuuttani että löytyykö täältä yhtään sellaista joka EI saisi virittää? :) en mä tässä nyt ala saarnaamaan mitään siitä miksi olen mitäkin vastaan.
Ja totta toki.. kyllä mä ton 55-60km/h vielä ymmärrän koska silloin kun isäni ajoi nuorempana niin mopot kulki sen 50-55 laillisesti. Sitten tiputettiin nopeus neljäänkymppiin ja nostettiin taas neljäänviiteen. Eli aikamoista pelleilyä. Loppujen lopuksi sama kulkeeko se 45-vai 55, mutta totta kai jos ajat pyörätiellä 10km/h hiljempaa eli vakionopeutta, niin riskit vähenee selvästi ja yhteentörmäyksen aiheuttamat vahingot. - löytyy niitäkin
mä ainakin tunnen muutaman jotka ei saa virittää/eivät halua virittää, jotta kevarikortti ei viivästyisi...
- J78.
Se on parasta sitten ajaa karkuun ja lujaa jos meinaa narahtaa, meinaan vuosi tulee kyllä lykkäystä jos verot viritetystä ajokista saa.
Kokeilkaa kunnon motocross pyörää niin sen jälkeen ei tappiviritetyt rassit enää tunnu miltään. Crossimiehet ajaa suljetulla alueella ja sillä harrastuksella kyllä saa pahimmat pillurallit tyydytettyä.
Ja kukaan ei tule valittamaan. Tosin kaikille tuokaan ei ole mahdollinen, onhan siihen omat syynsä.- ölkjasdföklj
sinäkin näköjään kuuntelit ratiota. Ajokorttia ei voi saada vuoteen siitä, kun poliisi pysäyttää kevari-mopolla. Eli lykkäystä voi tulla väliltä ei-mitään ja vuosi.
Syitä siksi miksi mopojen pitää olla mopoja:
1) Ajotaito on tietenkin värkin teknistä hallintaa, mutta se on myös liikennesääntöjen tuntemista, kykyä lukea liikennettä ja tarpeeksi aikuista ihmistä että ymmärtää noudattaa liikennesääntöjä (vaikkei aina miellyttäisikään).
2) Mopot liikkuvat osin kevyenliikenteenväylillä (laillisesti ja laittomasti).
3) Vaikka mopo onkin mopo, niin silti nuoret ajavat aika paljon mopokolareita. Te siirrytte mopoihin polkupyöristä, ja jatkatte mopolla ajamista kuin se olisi polkupyörä.
Jos mopojen pitää kulkea kovempaa, se pitäisi näkyä myös mopokortin vaatimuksissa ja liikennesäännöissä. Vastaavasti a1 ja pikku-a tehorajoja voisi silloin nostaa.
- fet34yt34634
Ei kai kiellä jos se on turvallinen, isännät... varmaan ajattelevat että olisi turvallinen....
Ei kannata joo karkuun ajaa :D:DD - sykkö
Vanhempani eivät anna virittää, mutta arvatkaapas viritänkö.
- Hur dur
Saan virittää ja isäni sanoi itsekin että se on ihan lahna vakiona ja niiden pitäisi kulkea sitä mitä ne ovat alun perin tarkoitettu kulkemaan.
- J78.
No ei kuulosta kovin fiksulta isältä jos sanoo mopoa "lahnaksi", koska eihän mopon tarkoitus ole mikään raketti ollakaan. Se että sillä pääsee paikasta A paikkaan B, riittää mainiosti. Miksi ostit mopon joka on sitten "lahna"? Etkö löytänyt pirteämpää vakiota?
Ja alunperin tarkotettu kulkemaan on ulkomailla, ei meillä täällä Suomessa. - J78.
"Saan virittää ja isäni sanoi itsekin että se on ihan lahna vakiona ja niiden pitäisi kulkea sitä mitä ne ovat alun perin tarkoitettu kulkemaan. "
Tarkennetaan nyt vielä ettet vedä hernettä nenään... eli yleensähän vanhempien pitäisi pyrkiä näyttämään esimerkkiä jälkikasvulleen, mutta monet ei sitä tee vaan ovat lähes samalla aaltopituudella teidän kanssanne :)
Onhan se toki sinun mielestäsi rentoa kun isäntä sanoo että otetaan kurit pois ja pannaan se kulkemaan, mutta silloin unohtuu se tärkein rooli isännällä, jonka pitäisi opettaa jälkikasvuaan oikeaan suuntaan, ei siis rikkomaan lakia.
Näin tulisi olla kunnes kasvaa itse siihen ikään, että on kykenevä itse päättämään asioistaan ja kantaa vastuunsa niistä. Siis pystyyhän kuka hyvänsä ikäisesi itse päättämään asioistaan, mutta se miten ne suoritetaan voi olla kokeneemman mielestä tyhmää, kun kokeneempi ja varttuneempi tietää enemmän elämästä yleensäkin.
Siis jos meillä olisi kodit täynnä nuoria ilman holhoajia, niin kaikkihan täällä pärräisi kahdeksaakymppiä pitkin öitä ja ryyppäisi viikonloput pitäen mekkalaa :)
Juuri tämä kertoo siitä, että holhoaja tarvitaan eli kasvattaja jonka tulisi olla jälkikasvulleen oikea ja järkevä roolimalli.
No minä en ole isä, mutta jos joskus olen, niin pyrin olemaan järkevä roolimalli antamatta väärää kuvaa jälkikasvulleni.
Osalla isännistä on myös syynä se, ettei heillä ole yksinkertaisesti pokeria olla niin "ilkeä" että kykenevät toimimaan vastoin nuoren tahtoa, kun tietävät miten kova paikka on kun "kaikki virittää" ja pitäisi kieltää omaa lastaan tekemästä sitä samaa mitä muutkin. Ei haluta eikä kestetä nähdä sitä pettynyttä ilmettä.
Mutta mutta..... rakkaat lapsukaiset.... olette vasta 15-18 vuotiaita. Onhan tässä elämässä aikaa päristellä ja viritellä. Ei se nuoruus ole ainoa aika elämässä. Se on asenteesta kiinni milloin tekee mitä huvittaa.
Parempi se on ajaa vapaapudotukseen 50 vuotiaana kuin vasta 16 vuotiaana.
Siksi minäkään en täällä kehoita ketään virittämään vaikka tiedän että sitä tehdäänkin koko ajan, mutta painotan aina suljettua aluetta.
Meilläpäin tiedän yhden kaverin joka oli vasta 16v ja nyt ei pysty liikuttamaan mitään jäsentään. Makaa vaan halvaantuneena. Aivot pelaa kyllä.
kaverilla oli lähes 100km/h kulkeva ajopeli ja erittäin nuorella iällä sillä temppuili kohtalokkain seurauksin.
Siinä tulee kyynel silmään monella kun tuossa kunnossa on ainoa toivo enää se että siitä joskus toipuisi ennalleen että voisi edes kävellä, mutta vähän vaikeata se on kelata takaisin kun olisi voinut vielä tehdä toisin. - Hur dur
Väitinkö että siinä on päätyvirit? Se ei kulje kuin 60km/h ja se oli alun perin kuristettu yhdellä holkilla niin että ei mennyt kuin 45km/h alamäkeen niin silloin hän sanoi sitä lahnaksi.
- vompo
mun faija kyl aluks sano etten saa virittää mutta nyt se sit suostu ja menee sen 63:)
- jambooooo
mun mopo menee joku 70 ja porukat tietää sen mutta ite joudun maksaan seuraukset.
- ei halua
isä sano: "Sää voit sen niillä riparirahoillas ostaa, teet mitä haluat, mää en siihen saatana koske." *sitte se meni tupakille ......mutta en mä varmaa saa/aio virittää, koska ei hirveesti tee mieli maksaa viristä sakkoja.
- yhden_mielipide_toiseen
Mun faija vuonna yksi ja kaksi kielsi virittämisen enkä virittänyt. Perustelut oli hyvät ja uskoin. Kaveri taas ei saanut tätä ripitystä tai ei välittänyt. Sen PV meni lähemmäs 80km/tunnissa. Kytät narautti ja kortti hyllylle vuodeksi. Jatkoin harrastusta kevarilla kun taas tämä kaveri siirtyi käyttämään bussia.
- toistan
Vanhempani eivät anna virittää, mutta arvatkaapas viritänkö tai vähintää nää pikkukurit helvettii,,
- J78.
Eräs hemmo piti 90-luvulla yhden päivän ajan 80cc pyttyä kiinni pv:ssään. Vanhemmat kielsi virittämästä, mutta kun oli pakko saada näyttää, että "osaan minäkin tappaa itseni", niin ei muuta kun aamulla kaverilla rassasivat yläkerran auki ja päivällä mentiin ja lujaa. Illalla sitten kamat irti ja kotiin niin kun mitään ei olis tehty.
Huvittavinta oli se kun tämä jässikkä pääsi ensikertaa kokeilemaan 80cc rassia. " onko täs varmasti nyt ykkönen päällä " se kysyi kädet täristen.
Joku huusi sille sivusta " sä laitoit kakkoselle ".
Sen jälkeen se lähti prööööööööööööt ... Meni siinä ehkä minuutti-pari kun se huomasi miten käsitellä kamapyttyä. Takaisin tullessaan silmät pyöri päässä sikin sokin, suu oli ammollaan ja jotain se yritti sanoa mutta ei saanut sanoja suustaan. Sitten se tuli " jumalauta vittu tää lähtee! "
Ja siinä samassa se päästi kytkimen ja pv lensi suoraan edessäpäin seisovaa samia polviin... " ui vittu.... !!! "
Kaveri meni sekaisin kun ensin oli paniikissa ja huomattuaan miten sen pv kulki niin ei hyvää seurannut...
Sirkusta kesti koko päivän. Välillä tosin piti käydä syömässä ja juomassa, mutta tällaista esitystä ei voinut jättää seuraamatta sillä hupia kesti koko päivän iltaan saakka.
Se missä kaveri seuraavaksi nähtiin oli paikallinen urheilukenttä. Siellä se teki paskarinkiä. Kun pari futistyyppiä raivostui sille niin tappeluhan siitä syntyi.
PV unohtui vähäksi aikaa kun turpaan tuli niin että heijarit senkun lenteli, oli kaksi poikaa yhtä vastaan.
Kaikenlaista sitä näkee.. - Hur dur
Ja sä hihitit jossain puskan takana piilossa vai?
- ;)...
tietenkin... porukalla. Itselläni ainakin olisi ollut hauskaa katsoa pölhö-kustaata vauhdissa.
- Reetuhai2
Kyllä on kaikki mopot/skootterit meillä viritettyjä, paitsti oma pappa tunturi. Mutta kyllä ne melkee keikki kulkis yli verorajan, vanhemmat tietää sen kyllä. äiti sanoo joskus että ei sais hirvee lujaa ajella ainakaa isolla tiellä (en kyllä siellä yleensä aja kun jotain 40-50km/h, siellä kun menee noita poliiseja kumminki.)
Mutta on ne antanut virittää, mutta niin on sovittu että jos kiinni jään ni itte maksan. Sillee on hyvä, vähän välttää sitä kiinnijäämistä.- ei kaikki
Itsestäni voin sanoa, että aikanaan ei tullut liikenteessä olevaa mopoa viritettyä, sillä itselle oli tärkeämpää, että mopo kesti ja sillä pääsi varmasti perille.
kaveri porukassa oli myös muita jotka ajelivat vakio mopoilla.
huollettua ja puunattua tuli mopoani virittämisen sijaan. en rahaa virittämiseen olisi raaskinut laittaa, kun piti kevaria varten säästää kaikenlaisilla hommilla tienatut rahat.
Tuli muuten ajettua aikanaa monkey hondalla 25tkm.
kevarilla ajoin sitten kun kortin sain kesäisin ja mopolla taas talvissin.
- eijei
en saa virittää ja en ehkä haluaisikaan :) jos monkeyn otan, niin ei ne muutenkaan lujaa mene, mutta minulle riittää:)
- Hönöö
Kyllä mua ainaki on kielletty jyrkästi virittämästä mopoa, joka kulkee 80km/H ja nytkun issee sai kuulla, että mopo on viritetty niin käski vaihtaa vakiovälit ja nyt taas luulee, että mopo menee 50km/H ja että on täysin vakio vaikka kulkee 75km/H ^^ ja tuota ei saa millään enää vakioksi ilman, että rahaa kuluu.
- dsfghjl
Vanhemmat kieltävät jyrkästi virittämisen, mutta pitäähän siinä mopossa pientä piristystä olla, jotta ei jäisi jalkoihin liikenteessä. Kulkee noin 60.
- addfghössd
kuulkaas tyypit kyllä se niin on että mopoja viritetään ja moottoripyörillä ajetaan. ja ei se tarkota että kun moponi menee 90 että ajan sillä aina sen verran ku moposta irtoo. joskus painelen iha 50kmh 60 tiellä tien reunassa nelosella. sitte päästellää menemää jossain 10-11 aikaa yöl ku ei oo liikennettä ja hyvä suora. btw niille kaikille jotka motkottaa siitä 65 vauhdista niin nykyiset supermotot esim tehään kevarin runkoon ja niissä on mopona way too paremmat levyjarrut kun jossai 90 luvun honda rumpukevarissa. think about it.
- KUISKUIS
Nno äiti sanoo että ei sais oikein virittää mutta iskä sano että sen verta viriä että se kulkee tarpeeks mulle. Iskäl oli nuorena PV mikä meni kuulemma sen 120km/h..
- J78.
"Vanhemmat kieltävät jyrkästi virittämisen, mutta pitäähän siinä mopossa pientä piristystä olla, jotta ei jäisi jalkoihin liikenteessä. Kulkee noin 60. "
Miten niin jalkoihin? Et sä saa ajaa siellä autoliikenteessä kuin tienpientareella, joten jos siellä on autojen seassa ihan pakko ajaa, niin pientareella et ole kenenkään jaloissa eli 45km/h riittää hyvin.
Ei auta kiukkuaminen, ei sen tulekaan kulkea autojen seassa koska siellä kulkee MP:t ja autot... mopoille on omat reitit. Kai sen tiedät?
"sitte päästellää menemää jossain 10-11 aikaa yöl ku ei oo liikennettä ja hyvä suora."
Eiköhän siihen 22-23 aikaan pitäisi pienokaisen olla jo tutimassa tai ainakin kotona eikä enää ulkona. Voi voi näitä pilallehemmoteltuja yökiitäjiä...
"btw niille kaikille jotka motkottaa siitä 65 vauhdista niin nykyiset supermotot esim tehään kevarin runkoon ja niissä on mopona way too paremmat levyjarrut kun jossai 90 luvun honda rumpukevarissa. think about it. "
No mitäs luulet miksi motkotetaan? 65km/h sallittu nopeus?
Tehtiin ne nyt sitten vaikka auton runkoon niin silti. 90 luvun rumpukevarit ovat oikeita kevareita eikä mitään 2000 luvun paskoja.
"Iskäl oli nuorena PV mikä meni kuulemma sen 120km/h.. "
Elikkä täysi kusipää ilman kuria ja näkyy olevan vielä tänäkin päivänä, koska isihän se neuvot antaa ja äidistä viis :)
Ei muuta sitten kun laita kulkemaan 120km/h ja päristä pitkin yötä ja sitä rataa...
Täällä näkyi olevan kaaritien paska-ripankin viesti näköjään :) Ukkohan puhuu asiaa vaikka omat poikansa voisi kasvattaakin vähän paremmin.
Terveisin Janne Kuusaalta. - @J78
Ei Helvetti!!!
- J78.
No mikäs nyt tuli? Jotain mullistavaa ilmeisesti?
- Useimmat vanhemmat..
..ei tiedä mitään mopon virittämisen seurauksista. Tuskin kukaan vanhempi antaisi lapsensa virittää mopoaan, jos tietäisi TODELLISET seuraukset.
Täälläkin moni uhoaa, että maksan itse virittämisen seuraukset, mutta kyllä ne monelta maksamatta jää, kun oikein napsahtaa. Sakoista selviää helpolla, ne on namurahoja, samoin kevariverot jos niitä tulee. Kaikki muu onkin sitten täyttä hebreaa niin virittäjille, kuin heidän vanhemmilleen, kun aletaan keskustelemaan vahingonkorvauksista onnettomustilanteissa, kuka korvaa ja mitä.
Ilman vahinkotilanteitakin virittämisen seuraukset maksujen osalta ovat n. 2000€ luokkaa, lisäksi seuraavan ajokortin saanti siirtyy vähintään vuodella. Hurjin juttu on, että joissakin oppilaitoksissa opiskelu tyssää näihin hölmöilyihin. - ............
Jotain mullistavaa?
Pasosen ripa saa vielä turpaansa, hoidellaan ajallaan!
että ei helvetti? - Anonyymi
Joo ja myös pitää ostaa tietty mopo eli siis joku manki tai pv. Ei niis mitään vikaa ole muku en ymmärrä et miks ei sit saa mitään crossii. Ja sit viel ei saa virittää nii mitä iloa on moposta joka kulkee 45km/h. Noh, ainakin antaa muuttaa sitten ku meen amikseen nii voi sit rauhas viritellä omas kodis.
- Anonyymi
Jos ei ole mitään iloa laillisesta moposta, niin ei sitten hanki sitä. Vuoden päästä vaikka sitten kevari, jos siitäkään on mitään iloa, tai muuten odottelee vielä lisää.
- Anonyymi
Monet kuulemma maksaa itse, jos jotain sattuu. Millä rahoilla? Oletteko ihan töissä vai iskän/äiskän kukkarostako ne rahat kuitenkin tulee?
- Anonyymi
No mietinki tätä mutta ite jos saisin virittää mutta en saa koska puol iskä kieltää erittäin tiukasti ja sanoo että jos jään kiinni ja saan sakot niin aikoo myydä moponi ja sitten täytyy pyöräillä. Mutta toivon että voisin kurit vaikka ottaa pois että kulkisi pirteemm8n koska kuulemma hyväksyy keulisimen syrjemmällä tiellä ja voisi paremmin sitä kumiakin polttaa kun täysin vakiolla ja kulkisi melkeen jotain 60 niin ei poliisi suutu paljoa ja niitä sakkoja porukka voi maksaa vaikka kesä työ rahoista eikä menisi sieltä äiskän tai iskän kukkarosta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760