Sisäsiisteys & mökkireissu

nomnom.

Meille on kesäkuun alussa tulossa (englannin)cockerspanielin pentu, ja heinäkuun puolessa välissä olisimme lähdössä mökille kahdeksi viikoksi, pentu tietenkin lähtee mukaan. Viivsätyttäkö mökillä oleminen pennun sisäsiistiksi oppimista, jos olemme sen kanssa ulkona lähes koko päivän, mutta kuitenkin kehumme sitä joka kerta kun tekee tarpeensa ulos? (Kotona ei välttämättä olla yhtä paljoa ulkona.) Tietenkin myös sisällä ollessamme vahdimme sitä ja viemme tarvittaessa pihalle, ja kehumme kun se hoitaa hommansa.

Toivottavasti tajusitte pointtini ._.

4

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * aloittaja *

      niin, siis lähinnä mietin, että tajuaako koira sisälle ja ulos pissimisen eron jos se on koko ajan ulkona? :O

    • luojasenttäs

      Mistä näitä sikiää ;_____;

      • spanielinkin omistaj

        Joo, mutta tuntuu näistä' "LUOJASENTTÄSIÄKIN" jostain kumman koloista aina tänne möyryävän. Aloittaja sentään teki asiallisen kysymyksen, mutta vastauksesi on sellainen, joka ei ole asiallista.

        Aloittajalle. En usko, että se varsinaisesti siitä häiriintyy. Heti alkuun vain opettelet koiran viestinnän, että mistä merkistä tiedät sillä olevan hädän. Siis sisällä. Jos tulee liru, niin siivoat sen pois eleettömästi. Itse en ole koskaan erityisemmin kiitellyt koiraa ulostekemisestä. Pissaaminen on niin luonnollinen asia. Sellainen "hieno poika"-lausuma riittää, äänenpaino se tärkein on. Eli vältä sirkusmaista ylilyöntiä noissa kehuissakin. Koira tekee asiansa kun tekee, ja jo luonnostaan mieluummin ulos kuin sisälle. Aika usein näkee, miten tästäkin oikeasti yksinkertaisesta asiasta on saatu tehtyä hirmu show, itse en usko sen edes nopeuttavan prosessia. Aluksi riittää kun on aikaa oppia tuntemaan koiransa, ja kun se osoittaa, että on hätä, jollakin keinoin, niin huomioi sen. Okei, pissittää siis. Siis vastaa koiran viestintään, ja antaa sille mahdollisuuden tehdä ne asiat ulos, pidätysaikaa kun kasvatetaan sitten pikku hiljaa, ja pennulla se on hyvin pieni. Ja se kasvaa siinä ajanmittaan vasta.

        Kun osaat huomioida koiran ulospääsyn tarpeen, viet siis sinne, tarvittaessa otat vaikka kainaloon, jotta se pissahomma onnistuu vasta ulkona, eikä esimerkiksi rappukäytävässä. Siitä "ulospääsyntarpeen ilmaisusta" kuitenkin kannattaa antaa se positiivinen palaute. Se on se, johon kannattaa panostaa. Se itse luonnollinen pissaamistapahtuma tapahtuu joka tapauksessa, eli vahvista sitä, että koira kertoo tarpeensa sinulle jollakin tapaa. Tämä on ihan sama, missä se tapahtuu.

        Erityisesti, kun kyseessä on miellyttämisenhaluinen spanieli, uskoisin, että homma menee nopeasti hyvään suuntaan. Meillä springerillä loppui sisälle tekemiset kahdessa viikossa, ja hyvin nopeasti pidätyskykykin kasvoi siihen kuuteen tuntiin. Mutta alkuviikot olin siis kotona, ja keskityin siihen, että olin mahdollistamassa sen ulospääsyn. Ja sitten kun tämä ulospääsyn viestiminen oli selkeä, niin aloin siis kasvattamaan sitä siten, että ilmoitin, että okei, haluat ulos, mutta odota, kun laitan nämä vaatteet päälleni :D Ja kun tämä sujui hyvin, niin aloimme jo nopeassa aikataulussa opettamaan niitä sallittuja paikkoja, mihin ulkona saa asiansa tehdä, meillä on joka koira opetettu siihen, että esimerkiksi pihoille ei pissitä, mennään metsään, eikä pissitä naapureiden tontinnurkkia. Tämä odota ja ole hyvä termien avulla, jotka on toki jo opettetu ihan ensitöikseen.

        Onnea teille koiranne kanssa! Menkää iloisin mielin sinne mäkille, suuri määrä yhdessäoloa ja ulkoilua on edesauttava tekijä yhteistyösuhteessanne. Ensi viikkoina luotte pohjan leppoisalle tulevaisuudelle. Kun tämä suhde on kunnossa, muut asiat on sitten helppo opetella, yksi kerrallaan.

        P.S. Jos et ole vielä ehtinyt tutustumaan naksutinkoulutukseen, niin teeppäs se nyt. Sopii erityisen hyvin ainakin meillä spanielille, ja naksuttimen avulla pystyy opettamaan melkein mitä vaan, ja ajoittamaan sen palkkion juuri oikein ja tarkkaan.


      • spanielinkin omistaj
        spanielinkin omistaj kirjoitti:

        Joo, mutta tuntuu näistä' "LUOJASENTTÄSIÄKIN" jostain kumman koloista aina tänne möyryävän. Aloittaja sentään teki asiallisen kysymyksen, mutta vastauksesi on sellainen, joka ei ole asiallista.

        Aloittajalle. En usko, että se varsinaisesti siitä häiriintyy. Heti alkuun vain opettelet koiran viestinnän, että mistä merkistä tiedät sillä olevan hädän. Siis sisällä. Jos tulee liru, niin siivoat sen pois eleettömästi. Itse en ole koskaan erityisemmin kiitellyt koiraa ulostekemisestä. Pissaaminen on niin luonnollinen asia. Sellainen "hieno poika"-lausuma riittää, äänenpaino se tärkein on. Eli vältä sirkusmaista ylilyöntiä noissa kehuissakin. Koira tekee asiansa kun tekee, ja jo luonnostaan mieluummin ulos kuin sisälle. Aika usein näkee, miten tästäkin oikeasti yksinkertaisesta asiasta on saatu tehtyä hirmu show, itse en usko sen edes nopeuttavan prosessia. Aluksi riittää kun on aikaa oppia tuntemaan koiransa, ja kun se osoittaa, että on hätä, jollakin keinoin, niin huomioi sen. Okei, pissittää siis. Siis vastaa koiran viestintään, ja antaa sille mahdollisuuden tehdä ne asiat ulos, pidätysaikaa kun kasvatetaan sitten pikku hiljaa, ja pennulla se on hyvin pieni. Ja se kasvaa siinä ajanmittaan vasta.

        Kun osaat huomioida koiran ulospääsyn tarpeen, viet siis sinne, tarvittaessa otat vaikka kainaloon, jotta se pissahomma onnistuu vasta ulkona, eikä esimerkiksi rappukäytävässä. Siitä "ulospääsyntarpeen ilmaisusta" kuitenkin kannattaa antaa se positiivinen palaute. Se on se, johon kannattaa panostaa. Se itse luonnollinen pissaamistapahtuma tapahtuu joka tapauksessa, eli vahvista sitä, että koira kertoo tarpeensa sinulle jollakin tapaa. Tämä on ihan sama, missä se tapahtuu.

        Erityisesti, kun kyseessä on miellyttämisenhaluinen spanieli, uskoisin, että homma menee nopeasti hyvään suuntaan. Meillä springerillä loppui sisälle tekemiset kahdessa viikossa, ja hyvin nopeasti pidätyskykykin kasvoi siihen kuuteen tuntiin. Mutta alkuviikot olin siis kotona, ja keskityin siihen, että olin mahdollistamassa sen ulospääsyn. Ja sitten kun tämä ulospääsyn viestiminen oli selkeä, niin aloin siis kasvattamaan sitä siten, että ilmoitin, että okei, haluat ulos, mutta odota, kun laitan nämä vaatteet päälleni :D Ja kun tämä sujui hyvin, niin aloimme jo nopeassa aikataulussa opettamaan niitä sallittuja paikkoja, mihin ulkona saa asiansa tehdä, meillä on joka koira opetettu siihen, että esimerkiksi pihoille ei pissitä, mennään metsään, eikä pissitä naapureiden tontinnurkkia. Tämä odota ja ole hyvä termien avulla, jotka on toki jo opettetu ihan ensitöikseen.

        Onnea teille koiranne kanssa! Menkää iloisin mielin sinne mäkille, suuri määrä yhdessäoloa ja ulkoilua on edesauttava tekijä yhteistyösuhteessanne. Ensi viikkoina luotte pohjan leppoisalle tulevaisuudelle. Kun tämä suhde on kunnossa, muut asiat on sitten helppo opetella, yksi kerrallaan.

        P.S. Jos et ole vielä ehtinyt tutustumaan naksutinkoulutukseen, niin teeppäs se nyt. Sopii erityisen hyvin ainakin meillä spanielille, ja naksuttimen avulla pystyy opettamaan melkein mitä vaan, ja ajoittamaan sen palkkion juuri oikein ja tarkkaan.

        Lisään vielä, että kun koira on ollut teillä jo reilun kuukauden tuolloin, niin sisäsiisteys homma on jo hyvässä vauhdissa, eikä häiriinny. Isompana haasteena ehkä pitäisin sitä, että koira tottuu koko aikaiseen yhdessäoloon, jolloin syksyn arki voi olla sille yhtäkkiä liian iso asia, eli mökilläkin, muistakaa, että ei koiraa aina mukaan, vaan ihan samalla lailla kuin kotonakin, sen yksinoloharjoituksia pitää jatkaa. Jos iskee eroahdistus, niin takuulla on sitten syksyllä edessä ongelmia. Myöskin sen sisäsiisteyden kanssa :D Ja eroahdistus on spanieleilla melko yleinen, johtuen siitä, että ovat niin ihmisrakkaita. Eli tarkkana nimenomaan sen kanssa, että koira ei pääse joka paikkaan ja aina mukana, vaan se joutuu jäämään välillä sinne sisällekkin :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe