mikä koira sopisi minulle?

koirahakusessa

Hei,

Olen jo etsiskellyt jo kauemman aikaa koiraa seurakoiraksi, muttei sitä sopivaa ole löytynyt.
Asun siis kerrostalossa (n. 64 neliötä) toisessa kerroksessa. alueella on paljon koirapuistoja ja lenkkipolkuja. koira saisi n. 1,5h lenkin päivässä ( pissatukset) kokemusta koirista löytyy, vaikkei sitä omaa ole ollut. (On tullut hoideltua saksanpaimenkoiraa, chihuahuaa, ranskanbulldoggia...) koiran tulisi olla alle 55cm säkältään, mikä sopisi parhaiten minulle?

ehdotuksia otetaan vastaan!!!

18

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koirahakusessa

      lisäystä tuohon edelliseen vielä;
      tulisi olla lapsiystävällinen koska siskollani on 1,8 v vanha, ja olen heidän kanssaan tekemisissä melkein joka päivä. miel. lyhytkarv/puolipitkä

      • koirafani11

        Minulla on sinulle hyvä koirarotu se on bolognese. Se on hyvin kiltti, viisas, ihmis rakas etenkin lapsi rakas, max korkeus 30cm, aika pitkä karva joka ei lähde eli ei ole karvaa lattialla ja on hyvin söpö. Jos haluat rodusta lisä tietoa kysy minulta koska minulla on täällä koto bolognese


      • koirafani11

        Minulla on sinulle hyvä koirarotu se on bolognese. Se on hyvin kiltti, viisas, ihmis rakas etenkin lapsi rakas, max korkeus 30cm, aika pitkä karva joka ei lähde eli ei ole karvaa lattialla ja on hyvin söpö. Jos haluat rodusta lisä tietoa kysy minulta koska minulla on täällä koto bolognese


      • koirafani11

        Minulla on sinulle hyvä koirarotu se on bolognese. Se on hyvin kiltti, viisas, ihmis rakas etenkin lapsi rakas, max korkeus 30cm, aika pitkä karva joka ei lähde eli ei ole karvaa lattialla ja on hyvin söpö. Jos haluat rodusta lisä tietoa kysy minulta koska minulla on täällä koto bolognese


    • koriahakusessa

      eikö kukkaa tahro auttaa? :(

      • sopivia"

        Tässä muutama sopiva ehdotus:

        -amerikanstaffordshirenterrieri
        -bretoni
        -eestinajokoira
        -griffon belge
        -italianvinttikoira
        -mäyräkoira
        -mudi
        -pinseri
        -sussexinspanieli


      • Tasssulainen
        sopivia" kirjoitti:

        Tässä muutama sopiva ehdotus:

        -amerikanstaffordshirenterrieri
        -bretoni
        -eestinajokoira
        -griffon belge
        -italianvinttikoira
        -mäyräkoira
        -mudi
        -pinseri
        -sussexinspanieli

        Mielestäni ainakaan pinseri,eestinajokoira,bretoni ja mudi eivät olisi oikein sopivia aloittajalle (vaativat tekemistä). Amstaffikaan tuskin sopisi mutta en mene sanomaan sillä en oikein tunne rotua.

        Mutta mitäs aloittaja sanoisi näistä:
        -amerikancockerspanieli
        -cavalierkingcharlesinspanieli
        -Bedlingtoninterrieri
        -Kiinanharjakoira
        -Bostoninterrieri
        -Whippet
        -Villakoira(keskik.,kääpiö)
        -Cockerspanieli( näyttelylinjainen, metsästyslinjaiset ovat aika rauhattomia)
        Muita ei nyt satu tulemaan mieleen :) Muista sitten etsiä riittävästi tietoa rodusta ennen hankintaa ettei tule mitään yllätyksenä :)


      • sopivia"
        Tasssulainen kirjoitti:

        Mielestäni ainakaan pinseri,eestinajokoira,bretoni ja mudi eivät olisi oikein sopivia aloittajalle (vaativat tekemistä). Amstaffikaan tuskin sopisi mutta en mene sanomaan sillä en oikein tunne rotua.

        Mutta mitäs aloittaja sanoisi näistä:
        -amerikancockerspanieli
        -cavalierkingcharlesinspanieli
        -Bedlingtoninterrieri
        -Kiinanharjakoira
        -Bostoninterrieri
        -Whippet
        -Villakoira(keskik.,kääpiö)
        -Cockerspanieli( näyttelylinjainen, metsästyslinjaiset ovat aika rauhattomia)
        Muita ei nyt satu tulemaan mieleen :) Muista sitten etsiä riittävästi tietoa rodusta ennen hankintaa ettei tule mitään yllätyksenä :)

        Kaiken rotuiset koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktivointia. Sitä paitsi liikunnan tarve on suuresti yksilöllistä. Juuri siksi on paljon pieniä, räyhääviä koiria, että niiden luullaan olevan liikunnan suhteen vaatimattomia. Nuo mainitsemani rodut ainakin täyttävät aloittajan kriteerit, samoin kuin sinunkin. Hänellä on kokemusta jopa saksanpaimenkoirasta, joka on hyvin vaativa rotu liikunnan ja aktivoinnin suhteen.


      • Tassulainen
        sopivia" kirjoitti:

        Kaiken rotuiset koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktivointia. Sitä paitsi liikunnan tarve on suuresti yksilöllistä. Juuri siksi on paljon pieniä, räyhääviä koiria, että niiden luullaan olevan liikunnan suhteen vaatimattomia. Nuo mainitsemani rodut ainakin täyttävät aloittajan kriteerit, samoin kuin sinunkin. Hänellä on kokemusta jopa saksanpaimenkoirasta, joka on hyvin vaativa rotu liikunnan ja aktivoinnin suhteen.

        Kyllä shih tzulla ja bordercolliella on aika paljon eroa liikunnan ja aktivoinnin suhteen, se millä shih tzun saa tyytyväiseksi ei luultavasti riitä borderille. Bordercolliet ja muut paimentyyppiset sekä työ-ja metsästyskoirat tarvitsevat "työssänsä" kestävyyttä, ja jalostuksen ansiosta niistä on tullut kestävämpiä kun taas nämä pienet koirat joilla ei ollut mitään muuta tehtävää kuin pitää omistajallensa seuraa joten seurallisuus ja mukava luonne on noussut kestävyyden ja ongelmanratkaisukyvyn edelle.

        Ja räyhääminen on monesta kiinni, se voi johtua pelosta,huvista yms. ja kuten mainitsit turhautumisesta.

        Aloittelijalla on kokemusta saksanpaimenkoiran _hoitamisesta_ , mikä on eri asia kuin omistaminen, myöskään kuinka kauan ja miten hän on sitä hoitanut ei ole mainittu. Eikä ne saksanpaimenkoirat ole niin vaativia, vaikka tarvitsevatkin enemmän aktivointia ja liikuntaa kuin "perus-seurakoirat".

        Ja aloittaja haluaa nimenomaan seurakoiran, ei harrastuskoiraa, eikä metsästykoiraa, tai ainakin näin oletan. Mutta toki aloittajan suppeat vaatimukset antavat sopivat mitat monelle rodulle.


      • sopivia"
        Tassulainen kirjoitti:

        Kyllä shih tzulla ja bordercolliella on aika paljon eroa liikunnan ja aktivoinnin suhteen, se millä shih tzun saa tyytyväiseksi ei luultavasti riitä borderille. Bordercolliet ja muut paimentyyppiset sekä työ-ja metsästyskoirat tarvitsevat "työssänsä" kestävyyttä, ja jalostuksen ansiosta niistä on tullut kestävämpiä kun taas nämä pienet koirat joilla ei ollut mitään muuta tehtävää kuin pitää omistajallensa seuraa joten seurallisuus ja mukava luonne on noussut kestävyyden ja ongelmanratkaisukyvyn edelle.

        Ja räyhääminen on monesta kiinni, se voi johtua pelosta,huvista yms. ja kuten mainitsit turhautumisesta.

        Aloittelijalla on kokemusta saksanpaimenkoiran _hoitamisesta_ , mikä on eri asia kuin omistaminen, myöskään kuinka kauan ja miten hän on sitä hoitanut ei ole mainittu. Eikä ne saksanpaimenkoirat ole niin vaativia, vaikka tarvitsevatkin enemmän aktivointia ja liikuntaa kuin "perus-seurakoirat".

        Ja aloittaja haluaa nimenomaan seurakoiran, ei harrastuskoiraa, eikä metsästykoiraa, tai ainakin näin oletan. Mutta toki aloittajan suppeat vaatimukset antavat sopivat mitat monelle rodulle.

        Jos aloittaja kertoi saaneensa kokemusta saksanpaimenkoirasta, niin eikö hän tarkoita olleensä valmis sellaisenkin omistamiseen ? Mutta hän ei kertonut, onko saku ollut hänellä viikon hoidossa vai onko saku jollain hänen tutullaan lemmikkinä ja sitä kautta tullut tutuksi. Minun mielstäni saku on erityisen vaativa rotu sekä liikunnan että temperamentin suhteen, mutta se perustuu omiin kokemuksiini ja sakuilla tunnetusti ovat yksilölliset erot suuria, omat kokemuksensa kullakin. Aloittajan kriteereissä on minunkin mielestäni puutteita, joten mainitsin vaihtoehdoiksi tarkoituksella mahdollisimman eri laisia rotuja, jotka täyttävät hänen kirjoittamansa vaatimukset. Oikeastaan loppujen lopuksi hänen kriteereihinsä sopii varmaan jopa 100 eri koirarotua.


    • poikjh

      käy hyvä ihminen vaikka hauva.net koiraportaalista lukemassa eri roduista ja sitten kun löytyy kivan oloinen niin hae tarkempaa tietoa.. Täällä ei kukaan tiedä millainen koira sinulle sopii..

    • ameeeeba

      Villakoirat sopii, jos et pelkää joskus tarttua trimmeriin. Kotitrimmissä villiksen turkki on lyhyt ja helppohoitoinen.
      Spitzit ja keeshnd sekä japaninpystykorva sopivat myös. Spanieleista amerikan cockerspanieli ja cockerspanieli myös molemmat sopivat, mutta näiden turkki vaatii huomiota. Jenkin turkki on näistä työläämpi, mutta vaivannäkö palkitsee (upea hyvinhoidetussa turkissa). Britin turkki vaatii harjausta ja siistimistä saksilla.
      Myös shetlanninlammaskoira, jolla on fiksut ja rohkeat vanhemmat, sopii myös.

      Mitä rotuja itse olet miettinyt?

    • koira hakusessa

      Kiitos kaikille!!

      Tosiaan saksanpaimenkoira on ollut hoidossa 3 päivää silloin kun omistaja oli norjassa käymässä. ja ihan seurakoiraa haen, en harraste enkä metsästyskoiraa. olen hieman ajatellut bokseria tai sitten tuota yllämainittua amstaffia, hieman tosin mietityttää se uhmaikä, onko kellään kokemusta, minkälaista oli jne?

      • tuuota

        Bokseri vaatii erityisen paljon harrastustoimintaa, mutta amerikanstaffordshirenterrieri on jo hiukan rauhallisempi. En kumminkaan aio mennä vannomaan, sillä yksilölliset erot ovat suuria ja kaiken rotuisista koirista löytyy yllättävänkin energisiä/rauhallisia yksilöitä. Rotu ei ratkaise kaikkea.

        Varmasti joku on taas eri mieltä, eli kukin omaa henk. kokemuksensa tietyistä roduista ;-)


    • 11+17

      eli etsit vain mahdollisimman vakuuttavan näköistä koiraa, vaikka itselläsi ei ole aikaisempaa kokemusta juurikaan koirista? joku jo koulutettu sakemmanni 3 päivää hoidossa ei anna sulle muuta tietoa koirista, kuin että sitä pitää ruokkia ja ulkoilutaa.

      amstaffi pois listoilta. se on vahvaluonteinen koira josta saa 2-3 ekana vuotena osaamaton leivottua helposti ongelman.
      bokseria voit miettiä, jos jaksat vilkasta koiraa. boksu nimittäin sellainen on eläkekikään asti.

      kattele tavallisia rotuja, äläkä valitse koiraa ulkonäön perusteella.

      • ranskis,sopii kerrostaloon,koska on sellainen ettei juuri hauku..
        ´pienikokoinen,turkki helppohoitoinen..rakastaa ihmisiä


    • jokupoika

      kyllä mäyräkoira sopisi oikein hyvin (näyttelylinjainen)

      • jokupoika

        tuohon vielä kun kerran lyhyt karvaista haluat niin sanottu nakki(lyhytkarvainen mäyräkoira) olisi oikein hyvä =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe