Koko pitkän ikäni

1943

satoisin sieniretki keväällä Etelä-Suomessa oli tänään. Jo yli kolme viikkoa sitten bongasin suunnistusreitillä yhden pienehkön korvasienen. Nyt palasin samaan maastoon ja ensin ei löytynyt mitään. Jaksoin vaellella ja saalis oli 41 kpl keskikokoisia sieniä. Aikaisemmin olen löytänyt näistä maastoista vain muutaman yksilön, Lapista paljon enemmän ja suuria. Tämän kesän ensimmäinen kyykäärmekin luikerteli aurinkoisessa säässä, 19 astetta lämmintä. Eli herkuttelua on tiedossa.

21

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lejanna

      Kuola valuu, kun ajattelekaan herkkuateriaasi.
      Saisipa joskus maistaa korvasieniä.
      .

      • 1943

        Lapissa kesällä 1967 korvasienimuhennos oli jokapäiväistä herkkua juhannuksen tienoilla. Jos sitä jäi, niin tein paistinpannulla lämpöisiä voileipiä. Kahden ranskanleipäviipaleen väliin muhennosta ja paistettiin molemmilta puolilta. Hyvin katosi meidän nuorten suihin.


    • 1.1947

      Eikö koskaan ole tullut mitään oireita, kuten näkö kahtena ja pahoinvointia?
      Eräs tuttu söi ravintolassa ns. hienosti ja tuli sairaaksi. Mies taas ei oireillut, aika kumma juttu.
      Näihin en ole koskaan törmännyt sienireissuilla. Mökkitontilla kuulemma on ollut, mutta rakentamisen aikana hiekka peitti ne paikat. Sain tietää vasta jälkeenpäin anopilta..

      • 1943

        Pitää ryöpätä kahdesti runsaassa vedessä. Kerran toimme auton takaosassa korvasieniä etelään päin ja höyryjä tuli auto sisällekin. Tuona Lapin kesänä söin ensi kertaa korvasieniä ja seurailin muuta porukkaa, josko tulisi oireilua.


    • ibiza

      Jep...

      Kyllähän täällä pohjoisessa odottelen tuota korvasieniaikaa... Juhannuksen tienoilla tuolla valtaukseni nurkilla Sotajoella tuota herkkua on yllin kyllin... Nyt juuri pääsiäisen aikaan "tuhlasin" viimeiset korvasienet pakkasestani muhennoksena grillattujen hirvenvasan ulkofilepihvien kyytipoikana...

      Tuossa -90 luvun alkupuolella poimimme noita korvasieniä aivan myyntiin... Pari jätesäkillistä Haaparantaan ( parempi hinta kun Suomessa ) tiesi kunnon tiliä... Nyt liene Ruotsissa tuon herkun julkinen myynti on kyseenalaista, muistelen...

      Korvasienihän vaatii kunnon "ryöppäyksen" ainakin kahdessa vedessä... Sattuipa aikanaan työmatkallani Helsinki-Vantaan lentokentällä... Odottelin koneeni lähtöä, kun tuttavapariskuntani tuli juttusille... Kertoivat poimineensa eka kerrankorvasieniä ja pakastaneensa moiset... Eivät tienneet myrkyllisyydestä mitään... Onneksi tuli puheeksi ja aikoivat tuon "ryöppäyksen" suorittaa välittömästi...

      • 1943

        Niin siellähän niitä kasvaa - ja suuria. Meitä oli 7 nuorta ja poimimme niin paljon kuin jaksoimme kantaa. Menimme Eskelisellä Inarin majalle juhlimaan ja lasku maksettiin sienillä. Ruotsissa korvasieni on nykyään myrkkysieni.


    • lejanna

      Minusta parhaimpia, tiedä sitten maultaan en, mutta satoisuuden ja lopputuloksen kannalta, ovat haperot.
      Niitä on runsaasti, ja ne ovat helppoja tunnistaa.
      Ei tarvi ryöpsyttää, eikä niissä yleensä ole koskaan mitään möyhäntönkiäisiä.
      .

      • ibiza

        No...

        Pannulle hiukka rasvaa, sipulia, haperoita hienonnettuna ja edellisenä päivänä keitettyjä uusia perunoita mausteineen... On loppukesän usein tehty ruoka kun noita haperoita kasvaa tonttimme reunoilla...


      • lejanna
        ibiza kirjoitti:

        No...

        Pannulle hiukka rasvaa, sipulia, haperoita hienonnettuna ja edellisenä päivänä keitettyjä uusia perunoita mausteineen... On loppukesän usein tehty ruoka kun noita haperoita kasvaa tonttimme reunoilla...

        Ja taas alkaa kuola valumaan suupielistä :))

        Minulla on periaate, etten syö kenenkään muun keräämiä sieniä, kuin meidän, ja minun perkaamiani.
        .


      • Pirre*
        ibiza kirjoitti:

        No...

        Pannulle hiukka rasvaa, sipulia, haperoita hienonnettuna ja edellisenä päivänä keitettyjä uusia perunoita mausteineen... On loppukesän usein tehty ruoka kun noita haperoita kasvaa tonttimme reunoilla...

        Miten niin..edellisenä päivänä keitettyjä perunoita?..


      • 1943

        Minäkin pidän haperoista, vaan niiden aika ei ole velä. Pakasteessa taitaa vielä muutama purkki olla.


      • 1943
        lejanna kirjoitti:

        Ja taas alkaa kuola valumaan suupielistä :))

        Minulla on periaate, etten syö kenenkään muun keräämiä sieniä, kuin meidän, ja minun perkaamiani.
        .

        Tarkkaan täytyy tietää, miten hyvin poimija tunnistaa sienet. Olen kaupallinen sienineuvoja ja on henkilöitä, joiden ei pidä poimia kuin kantarelleja. Ne tunnistaa melko hyvin eikä myrkyllisiä matkijoita ole.


      • meeriamanda
        1943 kirjoitti:

        Minäkin pidän haperoista, vaan niiden aika ei ole velä. Pakasteessa taitaa vielä muutama purkki olla.

        Suomessahan pitäisi varoa Seitikkejä ja Punaista kärpässientä. Jos vähänkin olen epävarma en koriini pistä. On minulla sellainen ohut kaupan julkaisema vihkonen kauppaan kelpaavista sienistä , hyvinkin vanha teos jo, vaan kuvat ovat selkeät.

        Olemme monena vuotena kävelleet luontopuistossa, ohjattuja reittejä pitkin, siten ei eksytä :)) Poikkeilen sitten polulta ja löytyy sieniä kunhan toinen on passissa huutoetäisyyden päässä :))

        Hiljeni meidänkin hinku kun karhuja siellä liikuskelee ja toinen ei jaksa kovin pitkiä lenkkejä tehdä. Mitään suuntavaistoa ei ole kummallakaan, joten outoihin metsiin ei puhettakaan.


      • Tattirallia
        ibiza kirjoitti:

        No...

        Pannulle hiukka rasvaa, sipulia, haperoita hienonnettuna ja edellisenä päivänä keitettyjä uusia perunoita mausteineen... On loppukesän usein tehty ruoka kun noita haperoita kasvaa tonttimme reunoilla...

        Oletko ottanut selvää että mitkä sienilajit sisältävät eniten radioaktiivisia jäämiä Tsernobylin onnettomuuden jäljiltä. Paljon on vielä joissain sienissä kun hiljattain tuli tiedote. Marjoissa ei niinkään taida enää olla. Ettei vain haperoissa...


      • Tattirallia

      • 1943
        Tattirallia kirjoitti:

        Oletko ottanut selvää että mitkä sienilajit sisältävät eniten radioaktiivisia jäämiä Tsernobylin onnettomuuden jäljiltä. Paljon on vielä joissain sienissä kun hiljattain tuli tiedote. Marjoissa ei niinkään taida enää olla. Ettei vain haperoissa...

        Sieniä tulee syötyä niin vähän, ettei asialla ole merkitystä. Ja haperothan eivät ole pahimpia jäämien suhteen.


      • 1943
        meeriamanda kirjoitti:

        Suomessahan pitäisi varoa Seitikkejä ja Punaista kärpässientä. Jos vähänkin olen epävarma en koriini pistä. On minulla sellainen ohut kaupan julkaisema vihkonen kauppaan kelpaavista sienistä , hyvinkin vanha teos jo, vaan kuvat ovat selkeät.

        Olemme monena vuotena kävelleet luontopuistossa, ohjattuja reittejä pitkin, siten ei eksytä :)) Poikkeilen sitten polulta ja löytyy sieniä kunhan toinen on passissa huutoetäisyyden päässä :))

        Hiljeni meidänkin hinku kun karhuja siellä liikuskelee ja toinen ei jaksa kovin pitkiä lenkkejä tehdä. Mitään suuntavaistoa ei ole kummallakaan, joten outoihin metsiin ei puhettakaan.

        Valkoinen kärpässieni on pahin, sekoitetaan herkkusieneen. Noita vitivalkoisia kaunottaria näkee melko paljon syksyisin metsissä, herkkusieniä harvoin. Uskallan lähteä melko tuntemattomaankin metsään, on hyvä suuntavaisto. Nuo karhut kyllä ovat vähän pelästyttäneet.


    • i_a*'*

      No sinä tiedät että uudet perunat syödään sipuli-voi kastikkeen kera... Ehkä perunalohko haarukkaan sillipalan kera noin herkutellessa... Aina jää "jämiä" jotka pitää hyödyntää seuraavana päivänä... :)

      • Pirre*

        Jaha,,ai niitä jäi tähteeksi, mie luulin että vasiten piti laittaa edellispäivän perunoita..he :)


    • ölöjkokjlklj

      Muista myrkyt.

      • 1943

        Tärkeä asia. Olin kerran opiskelijoiden kanssa sieniretkell ja seurasin melko tarkkaan, mitä koreihinsa laittoivat. Toinen opettaja hoiti jatkojalostuksen ja pistäydyin katsomaan. Tutkin perattuja sieniä ja eikös joukkoon ollut eksynyt kärpässieniä, tunnistan ne pienistäkin palasista. Ei auttanut muukuin biojätteeseen koko sienisaalis, riskiä ei voinut ottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe