kawasaki zx-9r

jeppistä1

Joo eli lämmöt nousee. Välillä toimii pitkänkin aikaa hyvin. Sit rupeaa yhtä äkkiä nostamaan lämpöjä. Ihan punaiselle asti jopa matka-ajossa. Nesteet menevät ylipainesäiliöön. Tuntuu ettei koneelle asti riitä nestettä. Mistähän rupeais etsimään vikaa.? En usko et kansipahvi paskana kun tosiaan välillä toimii ihan moitteetta eikä lämmöt nouse. Apua tarvittais kipeästi. Ai niiiin. Termostaatin oon vaihtanut. Tänään ajoin yli 100km ennen kuin rupesi nostamaan lämpöjä.

10

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1300cc-T

      Minkähän ikäinen 9-R mahtaa olla kyseessä? Kilometrit? Onko jäähdytin likaa ja hiekkaa täynnä ulkopuolelta? Jos kyseessä on jo iäkkäämpi pyörä on mahdollista että veden joukossa on likaa ja jotain sakkaa joka saattaa pyöriä jäähdytysjärjetelmässä haitaten termostaatin toimintaa esim. Ja jos tosiaan pyörä on jo iäkkäämpi ja paljon kilometrejä takana voi vesipumppukin olla tiensä päässä. Onhan noita syitä ko.ongelmaan mutta etä-apua on vaikea antaa enempää kuin jotain ehdotuksia vaan.

    • jeppistä1

      -96 ajettu 65tkm. Eli ikääkin alkaa jo olla. Aamulla otin nesteet kaikki pois ja puhdistin vedellä. Melkoista kuravettä sieltä pois tuli. Mutta ei öljyä. Tuo nyt vaan ihmetyttää et miksi se toimii sitten välillä normaalisti?

    • jeppistä1

      Niin ja mistähän tuo johtuu että se heittää ylipainesäiliön täyteen ja voi pukata sit ylivuoto letkusta nesteet maahan? Ei kovin paljoa itellä ole tietoa tuosta jäähdytinjärjestelmästä...

      • skyhighway

        Täytit sen sieltä säiliön kautta?
        Omat kawat pitää täyttää jäähdyttimen päältä ja katsoa et nestepinta tulee oikein.
        Jos täyttäää säiliön kautta, se paineella pukkaa vedet pihalle...ilmalukko tjn.
        Veikkaisin kuumenemisen syyksi paskaista ilamnputsaria, ei saa ilmaa vapaasti...


    • jeppistä1

      Ei ihan jäähdyttimen päältä olen täyttänyt. Juu täytynee kattoa se putsari. Kuulostaa vaan niin hassulta että välillä toimii pitkänkin aikaa hyvin. Tuli mieleen että jos olisi jossain joku vuoto, ja kuumenisi sitten kun nesteet alkaa vähentyä. Yritin sitä tänään katsella mut en kyllä silmällä ainakaa mitään vuotoa huomannut......

      • 1300cc-T

        Ilmanputsarilla ei ole mitään vaikutusta jäähdytysjärjestelmään. Jos ilmanputsari on tukossa/likainen se aiheuttaa tehonlaskua,polttoaineen kulutuksen kasvua ja mahdollisesti käynnistymisvaikeuksia.

        Oletko ihan varma ettei moottori ole joskus päässyt "keittämään" eli ylikuumenemaan joko sinun tai edellisen omistajan aikana? JOS näin on käynyt voi syy olla kannentiivisteen palamisesta. Tietysti jos tämä veden kuumenemisongelma on tullut ihan yht'äkkiä eikä keittämistä ole tapahtunut sinun aikanasi on tuo tiivisteen rikkoutuminen epätodennäköistä.

        JOS vesi on moottorissa kovin likaista se MAHDOLLISESTI ajon aikana voi moottorissa kiertäessään kerääntyä yhteen paikkaa eli vaikkapa termostaatin ympärille estäen sen toiminnan. Epätodennäköistä mutta mahdollista. Mahdollista myös se että lika jäähdytysveden joukossa on vuosien saatossa kuluttanut vesipumppua mekaanisesti niin ettei se enää pysty pumppaamaan vettä tarpeeksi tehokkaasti moottorissa. Näin on käynyt omakohtaisesti parissakin vanhassa autossa joten niin voi käydä myös pyörissä.

        Yritä vielä tarkastaa että syyläri on puhdas sekä ulko-että sisäpuolelta. Sisäpuolen saat puhdistettua jäähdytysjärjestelmän puhdistuaineella. Se on kovaa tavaraa ja saattaa joskus aiheuttaa vuotoa vanhassa ja haperassa syylärissä. Mahdollinen kansipahvin vuoto voi kotikonstein olla vaikeaa todeta. Korjaamonkaveri löytää kyllä mahdollisen vuodon.

        Epäilen ekaksi että syyläri on tukossa. Toiseksi että kansipahvi vuotaa syystä tai toisesta. Kolmanneksi että vesipumppu on loppu.


    • jeppistä1

      Joo käynpä hakemas tuota puhdistus ainetta. Eikö jos kansipahvi paskana niin koneen lämmöt nousisi nopeasti eikä noin hitaasti.

      • 1300cc-T

        Ennen syylärin "pesua" irroita se ja pyörittele sitä jonkun aikaa ylösalaisin ja kuuntele kuuluisiko sieltä rahinaa tai muuta ääntä josta voisi päätellä siellä syylärissä pyörivän jotain sakkaa. Myös ihan pesu vedellä letkun avulla syyläri ylösalaisin voi saada lian liikkeelle ja syylärin jommastakummasta päästä valumaan sen ulos.

        JOS kansipahvissa on kovin pieni vuoto se saattaa kyllä nostaa lämpöjä yllättävän hitaastikin. Pahin skenaario tietysti on että jos kone on joskus kunnolla keittänyt se on voinut aiheuttaa sylinterikanteen myös halkeaman joka pysyy ja vuotaa siellä vaikka kansipahvi vaihdettu olisikin.

        Minä nyt varmistaisin kuitenkin ihan ekana että vesi kiertää kunnolla syylärissä ja moottorissa. Vasta sitten miettisin tuota tiivisteen ja kannen mahdollista vuotoa.....


    • jeppistä1

      saakos tuon syylärin helposti tuolta vai pitääkö purkaa taas puolpyörää ennenku siihen pääsee käsiks....

    • 1300cc-T

      Kyykkypyörissä tahtoo olla se huono puoli että mitä vaan teetkin joudut purkamaan puoli pyörää ennen sitä. No kokeile ensin vaikka niin että päästät vedet pois syyläristä kun se on vielä paikallaan ja alavesiputkesta yrität letkulla ruiskuttaa vettä syyläriin ja kun hetken sinne on vettä mennyt otat letkun pois ja katsot tuleeko ulosvirtaavan veden joukossa likaa/roskaa. Tätä muutaman kerran tehtyäsi SAATTAA käydä niin että sieltä on MAHDOLLISET virtausta rajoittavat paskat poistuneet. SItten vaan pelkkää vettä järjestelmä täyteen ja koeajamaan. Glygolit voit laittaa koneeseen sitten vasta kun lämpöongelma on varmasti pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      103
      2988
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      87
      2395
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      1926
    4. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1500
    5. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1470
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1355
    7. siis ihan oikeesti

      Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      892
    8. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      26
      877
    9. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      62
      836
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      2
      749
    Aihe