Kauanko nivelen jäykistys/luudutus?

odotus menossa...

Niin, siis kauanko teillä on nivelen jäkistys/luudutus kestännyt parantua? Siis kauanko olette joutuneet mahdollisia tukirautoja/piikkejä pitämään ja onko kaikki saatu sitten positettua?

Kokemuksia siis haen. Itselläni on nyt tukipiikit olleet nelisen viikkoa ja parin viikon päästä on tsekki, reilun kolmen viikon päästä pitäisi piikit saaada sitten pois.

Onko nuo jäykistykset onnistuneet teillä hyvin? Entä jos ei, niin mikä on ollyt syynä?

9

7971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noppa75

      Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että kokonais toipumuisaika on jotain
      6 kuukauden verran. Nivelten luutuminen alkaa varmaan jossain 2-3 viikon paikkeilla ja jatkuen siitä eteenpäin? Itse olen menossa syksyllä luudutusleikkaukseen jalasta. Minulla syynä on muistaakseni paha virheasento. Ylänivelessä on nivelrikkoa, mutta se ei ole kivun aiheuttaja.

    • odotus menossa...

      No mulla luudutus tehtiin käteen (itse asiassa sormeen), joten yhtä suurta rasitusta ei varmaan ole, kuin sulla jalassa, ei ainakaan painoa ole paljoa päällä.

      Mulla sormi siis roikkui holtittomasti eikä jänteitä saatu kuntoon (on siis jo kerran yritetty korjata).

      Täytyy vaan toivoa, että tää jäykistys onnistuisi, kun varsinainen jänteen korjaus ei.

      • odotus menossa

        No niin, huomenna on sitten piikkien poisto. Viime viikolla oli röntgen ja kuulemma hyvältä näytti eli luutuminen tapahtunut kuvien perusteella hyvin. Siis kuuden viikon kohdalla tuo ok-tsekkaus ja nyt seitsemän viikon jälkeen piikkien poisto.

        Tosiaan kovasti taitaa olla yksilöllistä ja ainakin paikasta kiinni.

        Ja toki eri juttu on murtuman luutuminen kuin nivelen jäykistys/luudutus.


    • A.N.

      Se on niin yksilöllistä. Minulta on yritetty luuduttaa jalkapöydän luita oikeaan asentoon kolmella eir leikkauksella, mutta tuloksetta. Olen ollut sairaslomalla jo puolitoista vuotta. Siihen on laitettu rautaa jotka jäävät sinne, mutta kun ei edes ruuvit pysy paikoillaan.

    • leikattu

      Minulla luudutus tehtiin sormeen. Kuuden viikon jälkeen ei ollut vielä kunnolla luutunut. Piikkiä laitettu ja kahdeksikonmuotoinen rauta, josta yhteen laitettu kierre taitaa tulla ihosta läpi. Eikä sitä voi ottaa pois. Punainen ja turpea on. Meniköhän sudes koko homma.

    • muistaliikunta

      Jos on terve luu ja leikkaus onnistuu, niin paranee aika nopeesti.

      Joka viidennellä suomalaisella on heikentynyt luusto. LÄhde: osteoporoosiliitto

      Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.


      Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

      Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:

      C-vitamiinia 400 mg/vrk
      D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
      K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk

      Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.

    • Kauhustakankeana

      Meillä pojalla pikkurilliin tulossa kk päästä jäykistys tulossa. Mietitään miten mahtaa leikkaus mennä ja parantuminen. Onko kivut ollu minkälaiset teillä leikkauksien jälkeen. Tuleeko aina piikit????

      • dfsfasafas

        Miksi ihmeessä niitä pitää mennä jäykistämään, vieläpä lapselle...?


    • Suomiboy22

      Itsellä pitäisi sormessa vielä 4 viikkoa olla piikki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      150
      8773
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1443
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      76
      1325
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      78
      1212
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      143
      1092
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1077
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      103
      837
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      808
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      791
    10. 45
      787
    Aihe