verotus

mamma ja pappa

Miten on Azoreilla/Madeiralla verotus suomeen verratuna keskimäärin. Puoli vuotta vuodessa ilmeisesti pitää asua jotta saa verotuksen siirrettyä. Keskusteluista, saarilla käynneistä olen tullut siihen tulokseen että 20% keskimäärin edullisempaa joten eläkeläisenä pärjää melko mukavasti, entä tämä verotus?

1

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verotus Azoreilla on merkittävästi alhaisempi kuin Suomessa. Prosenttilukua minun on vaikea esittää, etenkin tällaisella julkisella forumilla, sillä tunnen vain oman verotukseni Azoreilla ja Suomessa.

      EU:n komission, Euroopan keskuspankin ja kansainvälisen valuuttarahaston lainapaketin hyväksymisen myötä verotus kiristyy jonkun verran, mutta jää vielä kauas Suomen tasosta. Azoreille (ja todennnäköisesti myös Madeiralle) on Portugalin valtio antanut 30 prosentin syrjäseutuedun (verotus 30 prosenttia alempi), joka etu ensi vuonna pienentyy 20 prosenttiin.

      Tuloveron lisäksi maksetaan omistusasunnosta omaisuusveroa, joka Ponta Delgadassa on tänä vuonna 0,35 prosenttia kiinteistölle tai osakehuoneistolle määritellystä verotusarvosta.

      Suomen ja Portugalin kansalaisten verotuksesta on sovittu maiden välisellä verosopimuksella. Verotuksen voi Suomesta siirtää Portugaliin ymmärtääkseni välittömästi sen jälken kun on tehnyt viranomaisille ilmoituksen pysyvästä muutosta Portugaliin. Nämä asiat ovat hieman kinkkisiä, joten ne on tarkistettava. Kun tietäisi vain keneltä siellä Suomessa, sillä Suomen veroviranomaiet vetävät aina kotiinpäin eikä heidän tietämyksensä verosopimuksen sisällöstä ole välttämättä riittävä. Oma verotukseni siirtyi Portugaliin käytännön syistä muttovuotta seuraavan vuoden alusta, mutta täällä Portugalissa minun annettiin ymmärtää, että siirto olisi ollut mahdollista välittömästi. Suomen veronviranomaiset painottivat minulle Suomen oikeutta verottaa Suomen kansalaista kolme täyttä muuttoa seuraavaa vuotta. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmen vuoden muuton jälkeen ajan tulee Suomesta esitäytetty verolomake. Toivottavasti olen nyt nähnyt viimeisen.

      Vanhuuseläkettä nauttivalta muuttajalta peritään Suomessa sairaanhoitomaksu, joka vuonna 2010 oli 1,47 %. Sen voinee saada vähentää verotuksessa Portugalissa.

      Yleisesti ottaen voin sanoa, että kyllä täällä hyvin pärjää pienemmälläkin eläkkeellä.. Eurostatin tutkimuksen mukaan Suomen hintataso on 125, Portugalin 92, kun EU:n keskimääräistä hintatasoa merkitään 100:lla.

      Annan mielelläni lisätietoja. Minulle voi kirjoittaa myös suoraan kotisivuillani näkyvään sähköpostiosoitteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe