MDF -paneli ja hakasnaulat

Semmost

Riittääkö mdf-panelin (8mm paksu) naulaamiseen 16mm:set hakasnaulat?

9

4490

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25mm

Saattaa pysyäkin noilla hakasilla, mutta itse laitoin pitemmillä hakasilla 25 mm:llä. Eikös noissa MDF-paneeleissa ole suositukset 25mm, joten kannattaa varmaankin ottaa ns. varmaan päälle.

• 25mm

Laita 25 mm:llä, muuten voi tulla myöhemmin harmia. Ennen asentamista selvitä myös yksi asia: KAIKU.

• voihannenäny
        25mm kirjoitti:

Laita 25 mm:llä, muuten voi tulla myöhemmin harmia. Ennen asentamista selvitä myös yksi asia: KAIKU.

mahtoikohan varrota neljä vuotta sun vastaustasi, mitäs meinaat?

• jotaintämäkinantaa
        voihannenäny kirjoitti:

mahtoikohan varrota neljä vuotta sun vastaustasi, mitäs meinaat?

Nämä keskustelu-palstat eivät ole vain suoraa vastausta varten vaan myös myöhemmin saman ongelman/pulman kanssa ihmetteleville ja ratkaisua hakeville ohjeeksi.

Toki myönnän, että neuvot eivät aina ole sieltä parhaimmasta päästä eli huonojakin neuvoja piisaa.

• BauHerr

Riippuu monesta asiasta, kuten koolausvälistä ja sijainnista (katto/seinä). Kattosoiroa olen 90-luvulla laittanut muistaakseni juuri tuollaisilla hakasilla, ja ymmärtääkseni ovat edelleenkin katossa.

• rakentajaraimo

Nyrkkisääntö (naula kuin naula) on, että naulan pituus on hyvä olla noin 3 kertaa kiinnitettävän materiaalin paksuus. Elikkäs, 25mm paksun laudan kiinnitykseen pitää valita 75mm pituisia nauloja (3-tuumaisia). Sama periaate hakasnauloissa, ja missä tahansa muissakin nauloissa.

• pitkällänuvilla

Vedetäänkö kakkosneloset kymppituumilla kiinni,vörni ?

• Esi_merkki

Eli millin teräslevyn voi kiinnittää 3 milliä pitkillä nauloilla?

Hieman taitaa nyrkkisääntö olla liian suuntaa antava.

16 mm pitkä hakanen riittää hyvin MDF-paneelille jos koolausvälit on mitä suositellaan. MDF-levyissä on kuitenkin se pontti todella ohut joten hakasen pituuden ei tarvi olla kovin suuri, enemmän se vaikuttaa minkä levyinen "selkä" on hakasessa. Kapea hakanen voi mennä ajan kanssa pontin läpi jolloin itse paneeli putoaa.

Perinteiset katopaneeleihin kannattaa käyttää pidempiä esim. 25mm hakasia, koska paneeleilla on taipumus katossa pyrkiä kuivumaan ja kieroutumaan joten pidempi hakanen estää sitä paremmin.
        Mikäli hakanen ammutaan päästä paneelin läpi saisi se olla n. 35 - 40 mm pitkä.

• timpermannivanhus

ei sitä 8mm mdf panelia läpinaulata, vaan pontista, jolloin se onkin ehkä 4mm paksu.. ja varmasti pysyy 16mm hakasella..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1640
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      16
      1107
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      30
      1060
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      132
      855
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      796
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      684
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      597
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      588
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      48
      528
    10. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    11. 69
      500
    12. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      488
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    16. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      413
    17. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      412
    18. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      399
    19. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    20. En usko et enää

Uskaltaisit irl mitään
      Ikävä
      37
      396
    Aihe