Sammakoita pääsee

kuten monet palstalaisista ovat huomanneet, näkemään kaikkialla.
Kaivoissa ne olivat ennen ihan toivottujakin, raukat söivät silloin vedestä isommat pöpöt pois.
Ja jos kuolivat kannatti hakea vedet järvestä.

Yksi sammakoiden ihailijoista on nyt kuollut ja enää ei kukaan osaa sanoa minkälainen kesästä tulee.
Jos nyt ei sitten palstalla satu olemaan ennustajaeukkoja tai heidän jälkeläisiään?
Minä olen kulkenut luonnossa koko kevään, mutta eivät näytä Sammakot keskittyvän sääilmiöihin.
Minä vähän luulen että osaan ennustaa mitä ne nyt pyrkivät ennustamaan.
Luonnonilmiöistä täällä jo on aloituksia, on laulunliverrystä, paria munaa, keväthuomioita, Soinia ja muita Kuovia, kukkasia, Mehiläisten muonia.
Koska oksa katkesi rasahtaen saappaani alla, oli poikkeuksellisen aikaisin kuivunut, ennustan että kesä alkaa 13.07 02.45 ja viimeinen Joutsen muuttaa 13.12. :)
H.

32

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainoatakaan sammakkoa en ole vielä tänä keväänä nähnyt, huolestuttavaa.

Olen hyvä ennustamaan ja niin ollen, sanon että kesä alkaa 5.6 klo 21. 20 ja miksikö juuri silloin, en kerro, se on salaisuus, se on salaisuus, laulaa R. Frimankin.
      Yksi vihje kuitenkin on se, ettei katiskassa ole vielä ollut yhtään haukea, vain pieni ahven.
      Tästä laskin tarkat ennusmerkit ja päädyin tuohon päivämäärään.

No, voihan ennustus mennä pieleenkin, mutta ette tätä enää silloin muista. :)

• vienojaviileä

Sammakohan oli entisajan Kylmä-Kalle, maitotuotteiden viilentäjä.

• Oikeastaan Sammakko piti maidon puhtaana, kaivo sitten oli kylmä.
        Eli Sammakko kaivossa merkitsi puhdasta vettä jossa ei ollut pöpöjä.
        Kaivo oli kylmä ihan muuten vaan.
        H.

• vienojaviileä
        hunksz kirjoitti:

Oikeastaan Sammakko piti maidon puhtaana, kaivo sitten oli kylmä.
        Eli Sammakko kaivossa merkitsi puhdasta vettä jossa ei ollut pöpöjä.
        Kaivo oli kylmä ihan muuten vaan.
        H.

Sammakko laitettiin astan sisälle, piimä-, tai maitohinkkiin esim.

Ei kaivoja niitylle voitu mukaan ottaa.

• vienojaviileä kirjoitti:

Sammakko laitettiin astan sisälle, piimä-, tai maitohinkkiin esim.

Ei kaivoja niitylle voitu mukaan ottaa.

Pöpöjä, pöpöjä ja uskomuksia.
        Sammakko on kyllä vaihtolämpöinen, mutta laitahan Kilo maitoa ja 12 grammaa kylmää Sammakkoa...ei se silleen toimi.
        Tai sitten pitää tutkijoiden ottaa uusi asenne ennen sotaa-Sammakoihin.
        Saattaa mennä meteorologian laitoskin uusiksi.
        H.

• vienojaviileä
        hunksz kirjoitti:

Pöpöjä, pöpöjä ja uskomuksia.
        Sammakko on kyllä vaihtolämpöinen, mutta laitahan Kilo maitoa ja 12 grammaa kylmää Sammakkoa...ei se silleen toimi.
        Tai sitten pitää tutkijoiden ottaa uusi asenne ennen sotaa-Sammakoihin.
        Saattaa mennä meteorologian laitoskin uusiksi.
        H.

Uskomuksiahan suurin osa täällä kaikista ja kaikesta suoltaa, luulojen ja luulottelujen lisäksi.

"Holotniekan merkitys on edellä sanotun jälkeen yllättävä: ’sammakko, joka on pantu maito- tai piimäastiaan pitämään juoma kylmänä’. Jaakkimassa, Laatokan pohjoisrannalla, kerrotaan anopin moittineen miniäänsä, joka piimäastiasta kauhalla piimää ammentaessaan oli vahingossa nostanut sammakonkin mukaan: "Mänit jamakkua (= uunipiimää) hakemua, toit holotniekan!"

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1004

Uskomuksiahan suurin osa täällä kaikista ja kaikesta suoltaa, luulojen ja luulottelujen lisäksi.

"Holotniekan merkitys on edellä sanotun jälkeen yllättävä: ’sammakko, joka on pantu maito- tai piimäastiaan pitämään juoma kylmänä’. Jaakkimassa, Laatokan pohjoisrannalla, kerrotaan anopin moittineen miniäänsä, joka piimäastiasta kauhalla piimää ammentaessaan oli vahingossa nostanut sammakonkin mukaan: "Mänit jamakkua (= uunipiimää) hakemua, toit holotniekan!"

Hieno sana toi holotniekka taas karttui sanavarasto,kuka on noin fiksu?

Venäjän sanoja on siellä sun täällä.
        Väkisin väännettyjäkin.
        Minulle riittää tuo Ruotsalainen ja Venäläinen "ryssä", näin Suomeksi väännettynä.
        H.

• vienojaviileä
        koti-kiusattu kirjoitti:

Hieno sana toi holotniekka taas karttui sanavarasto,kuka on noin fiksu?

Kiva, kun sinulta liikenee kauniita sanoja, sydäntä lämmittää! ;))

Eikös teillä päin sanota, joskus kun palelee, että on holokna, tai holotna?

Tuo niekka-on lukemani perusteella venäjästä vorottu.

On praasniekkoja, runoniekkojakin. :)) Monia muitakin, niekkoja.

"Muhoksella muutkin kummat, sammakotkin sarvipäitä." Muistelen, että piimätiinusta oli kurkannut sarvipääsammakko.

"Muhoksella muutkin kummat, sammakotkin sarvipäitä." Muistelen, että piimätiinusta oli kurkannut sarvipääsammakko.

Ihan noin ohimennen huomasin, että oletatte holodnan ja praasniekan olevan jotenkin suomalaisia sanoja. Eheii, kyllä ne ovat ihan suoria lainauksia venäjästä.

Holodna, siis холодно on ihan puhdasta venäjää. Holodnaja pagoda on kylmä ilma/sää. Holodilnik (kuullostaa holodnik) tarkoittaa jäähdytintä/jäähdytyslatetta/jääkaappia. Holodna on adverbi kylmä/kylmästi.

праздник (lausutaan prasznjek) on myös silkkaa venäjää ja tarkoittaa juhlaa.
        Muista venäläisistä lainasanoista tulee mieleen äkkiä mieleen palttoo ja saikka.

Suomen kirjakielen sanoissakin löytyy venäläistä vaikutetta Esim ikkuna(akkuna), puoli(kas) ja lusikka tulevat venäjän sanoista aknoo, pol(ovina) ja loshka. Venäjän vallan aikana nuoruutensa elänyt mummoni Itä-Hämeestä sanoi lusikkaa aina luska.

• vienojaviileä
        sedna2003 kirjoitti:

Ihan noin ohimennen huomasin, että oletatte holodnan ja praasniekan olevan jotenkin suomalaisia sanoja. Eheii, kyllä ne ovat ihan suoria lainauksia venäjästä.

Holodna, siis холодно on ihan puhdasta venäjää. Holodnaja pagoda on kylmä ilma/sää. Holodilnik (kuullostaa holodnik) tarkoittaa jäähdytintä/jäähdytyslatetta/jääkaappia. Holodna on adverbi kylmä/kylmästi.

праздник (lausutaan prasznjek) on myös silkkaa venäjää ja tarkoittaa juhlaa.
        Muista venäläisistä lainasanoista tulee mieleen äkkiä mieleen palttoo ja saikka.

Suomen kirjakielen sanoissakin löytyy venäläistä vaikutetta Esim ikkuna(akkuna), puoli(kas) ja lusikka tulevat venäjän sanoista aknoo, pol(ovina) ja loshka. Venäjän vallan aikana nuoruutensa elänyt mummoni Itä-Hämeestä sanoi lusikkaa aina luska.

Johan linkkikin kertoo sen olevan laina venäjästä.
        Olemme saaneet kieleemme runsaasti lainasanoja idästä, etelästä, kuin myös lännestä.

http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-9f78.htm

Johan linkkikin kertoo sen olevan laina venäjästä.
        Olemme saaneet kieleemme runsaasti lainasanoja idästä, etelästä, kuin myös lännestä.

http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-9f78.htm

Linkkikin sen kertoo!! Nythän sä vasta sen linkin esitit! Ihan hyvä linkki muuten, kiitti vaan.

Minua vaan phämmästytti tuo niekan korostaminen venäjän kieleksi holodnan sijaan. Niekka kun on vakiintunut suomenkielen sanaksi, saattaapi olla jopa kirjakieltä. Mulla nimittäin oli sellaiset äidinkielen kirjat kuin Sananiekka ja Sananiekan harjoituskirja. Holodna taas on ihan selkeästi venäjää, eikä suomea. Pilkunviilaamistahan tämä, mutta minkäs teet, kun on tällaiseksi syntynyt.

• sedna2003 kirjoitti:

Linkkikin sen kertoo!! Nythän sä vasta sen linkin esitit! Ihan hyvä linkki muuten, kiitti vaan.

Minua vaan phämmästytti tuo niekan korostaminen venäjän kieleksi holodnan sijaan. Niekka kun on vakiintunut suomenkielen sanaksi, saattaapi olla jopa kirjakieltä. Mulla nimittäin oli sellaiset äidinkielen kirjat kuin Sananiekka ja Sananiekan harjoituskirja. Holodna taas on ihan selkeästi venäjää, eikä suomea. Pilkunviilaamistahan tämä, mutta minkäs teet, kun on tällaiseksi syntynyt.

Minun mummoni, Parikkalassa rajan takana syntynyt, käytti sanaa luska, samoin isäni. Mielenkiintoista että Hämeessäkin se on ainakin ollut käytössä.
        Myös monia muita venäläisperäisiä sanoja oli mummon puheessa. Suomennettuina.
        Onko muuten sana "akkiloida" myös venäläisperäinen?

• vienojaviileä
        sedna2003 kirjoitti:

Minkä sille viilailunpakolleen tekee, kun sen on syntyissään saanut, niin minäkin.
        Kyllä kerrotaan niekan olevan ilmeinen venäjän kielen johdin.

"Jälkiosan lähtökohta on ilmeisesti venäjän johdin -niekka. Karjalaispohjaisissa murteissa ovat tuttuja sellaiset kuin praasniekka, puusniekka mutta yleiskielessäkin voidaan puhua esimerkiksi rapua tarkoittaen saksiniekasta, naista tarkoittaen hameniekasta jne."

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/piripin.html

Minkä sille viilailunpakolleen tekee, kun sen on syntyissään saanut, niin minäkin.
        Kyllä kerrotaan niekan olevan ilmeinen venäjän kielen johdin.

"Jälkiosan lähtökohta on ilmeisesti venäjän johdin -niekka. Karjalaispohjaisissa murteissa ovat tuttuja sellaiset kuin praasniekka, puusniekka mutta yleiskielessäkin voidaan puhua esimerkiksi rapua tarkoittaen saksiniekasta, naista tarkoittaen hameniekasta jne."

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/piripin.html

Aivan, Aivan ! Totta, totta!
        Venäjästä tullut, mutta jo suomen kieleksi ehtinyt muuttua.- toisin kuin holodna... jos nyt ihan tarkkoja ollaan!

• Anceli kirjoitti:

Minun mummoni, Parikkalassa rajan takana syntynyt, käytti sanaa luska, samoin isäni. Mielenkiintoista että Hämeessäkin se on ainakin ollut käytössä.
        Myös monia muita venäläisperäisiä sanoja oli mummon puheessa. Suomennettuina.
        Onko muuten sana "akkiloida" myös venäläisperäinen?

Itä-Hämeessä puhutaan mie ja sie, mutta muualla Hämeessä se tulkitaan Karjalan murteeksi. Suht tiuhaan asutuilla alueille murteet sekoittuvat.

Tuli muuten mieleen, että Pietarin radan varressahan oli venäläisiä virkamiehiä, joilta tarttui sanoja. Pietarin radan läheisyydessä asunut mummoni Mummoni olisi halunnut yhden tyttärensä nimeksi Veera Tatjana, mutta vaari sanoi, että noin venäläinen nimi ei käy. Toiseksi nimeksi tuli sitten germaaninen Helga. Aika oudolta kuullostava yhdistelmä Veera Helga.

Akkiloida???? Täysin tuntematon sana. Ei tule mieleen muuta kuin englannin kielen sanat accomodate-majoittaa ja accumulete-kasaantua. Eivät varmaankaan liity mitenkään akkiloimiseen. Niin ja tietenkin tulee mieleen akku.

• sedna2003 kirjoitti:

Itä-Hämeessä puhutaan mie ja sie, mutta muualla Hämeessä se tulkitaan Karjalan murteeksi. Suht tiuhaan asutuilla alueille murteet sekoittuvat.

Tuli muuten mieleen, että Pietarin radan varressahan oli venäläisiä virkamiehiä, joilta tarttui sanoja. Pietarin radan läheisyydessä asunut mummoni Mummoni olisi halunnut yhden tyttärensä nimeksi Veera Tatjana, mutta vaari sanoi, että noin venäläinen nimi ei käy. Toiseksi nimeksi tuli sitten germaaninen Helga. Aika oudolta kuullostava yhdistelmä Veera Helga.

Akkiloida???? Täysin tuntematon sana. Ei tule mieleen muuta kuin englannin kielen sanat accomodate-majoittaa ja accumulete-kasaantua. Eivät varmaankaan liity mitenkään akkiloimiseen. Niin ja tietenkin tulee mieleen akku.

Akkiloiminen tarkoittaa sitä, että vahditaan jotain; akkiloi sie tuota vähän aikaa. Myös lapsia voi akkiloida eli katsoa perään.
        Sana tuli vaan mieleen, itse en sitä käytä enkä ole kuullut kenenkään toisenkaan käyttävän.

• Anceli kirjoitti:

Akkiloiminen tarkoittaa sitä, että vahditaan jotain; akkiloi sie tuota vähän aikaa. Myös lapsia voi akkiloida eli katsoa perään.
        Sana tuli vaan mieleen, itse en sitä käytä enkä ole kuullut kenenkään toisenkaan käyttävän.

Jos poikkeet venäjällä, niin älä koskaan sano vahingossa hui, äläkä kuvaile kenenkään ammattia jobbari, äläkä ravintolassa tilaa ruoka suussa soppaa. Jos ässä menee surisevaksi, niin voi olla, että hovomestari kehottaa poistumaan.

• sedna2003 kirjoitti:

Jos poikkeet venäjällä, niin älä koskaan sano vahingossa hui, äläkä kuvaile kenenkään ammattia jobbari, äläkä ravintolassa tilaa ruoka suussa soppaa. Jos ässä menee surisevaksi, niin voi olla, että hovomestari kehottaa poistumaan.

Tuosta huistahan K jo aikoinaan varoitti, yritän muistaa.
        Vai testaisinko huomenna Lappeenrannan Prismassa, voisi syntyä säpinää. :)

• Anceli kirjoitti:

Tuosta huistahan K jo aikoinaan varoitti, yritän muistaa.
        Vai testaisinko huomenna Lappeenrannan Prismassa, voisi syntyä säpinää. :)

Juu, testaa ! Sähän voit leikisti olla vaarassa pudota vaikka liukuportaista, ja sen varjolla huudat oikein kovaa "HUI". Jos joku katsoo paheksuvasti, katsot takaisin häijysti ja sanot vaikka idusaja sopa dirka. Jos teet sen todistettavasti, niin ompelen sinulle talvitakin 100% villaa. (Yllytyshullu??)

• sedna2003 kirjoitti:

Juu, testaa ! Sähän voit leikisti olla vaarassa pudota vaikka liukuportaista, ja sen varjolla huudat oikein kovaa "HUI". Jos joku katsoo paheksuvasti, katsot takaisin häijysti ja sanot vaikka idusaja sopa dirka. Jos teet sen todistettavasti, niin ompelen sinulle talvitakin 100% villaa. (Yllytyshullu??)

Jepsis, katson kohteen etukäteen, sopivan kokoinen venäläismiesten ryhmä ja sitten testi käyntiin.
        Raportoin sulle huomenna, mikäli olen vielä Suomessa.
        Joku saa kuvata tapahtuman, sittenpä uskot.
        Takin värin saan kai valita itse, eikö?

Yllytyshullu ihan varmasti olen. :))

En mä tota sanaa yleisemmin ajatellut yhristin sen vaan piimäsammakkoon ja siin yhteyres se oli outo.
        Holotnaa oli viime talvenakin.

• Anceli kirjoitti:

Jepsis, katson kohteen etukäteen, sopivan kokoinen venäläismiesten ryhmä ja sitten testi käyntiin.
        Raportoin sulle huomenna, mikäli olen vielä Suomessa.
        Joku saa kuvata tapahtuman, sittenpä uskot.
        Takin värin saan kai valita itse, eikö?

Yllytyshullu ihan varmasti olen. :))

No, ehkä saat valita, tai sitten ei. Mulla löytyis melerattua mustaa, tummaa liituraitaa, tumman sinistä ja savu- tai luumumaista tummaa ruskeaa. Saattais löytyä auringon nousua aamu-usvassa ja ruskeaa kukonharppausta, mutta sähän et tykkää keltaisista vaatteista ja kukonharppaus on mua itseäni varten. Toi eka sopis parhaiten sun uuteen raitalookiin.

• sedna2003 kirjoitti:

No, ehkä saat valita, tai sitten ei. Mulla löytyis melerattua mustaa, tummaa liituraitaa, tumman sinistä ja savu- tai luumumaista tummaa ruskeaa. Saattais löytyä auringon nousua aamu-usvassa ja ruskeaa kukonharppausta, mutta sähän et tykkää keltaisista vaatteista ja kukonharppaus on mua itseäni varten. Toi eka sopis parhaiten sun uuteen raitalookiin.

Kyl mie olisin halunnut ite valita, mutta otan sitten tuon ekan vaihtoehdon. Mitään liituraitaa laita päälleni.
        Ei kun mittoja ottamaan, laitan sähköpostin kautta.

• Anceli kirjoitti:

Kyl mie olisin halunnut ite valita, mutta otan sitten tuon ekan vaihtoehdon. Mitään liituraitaa laita päälleni.

Säädettävälle sovitusnuke mittoihin ja halloweenkurpitsa ja pääksi, ja hommiin! TV:stä tulee muodin huipulle. Ihan jänniä asuaja. Rauskutakki kävis hyvin sullekin.

• sedna2003 kirjoitti:

Säädettävälle sovitusnuke mittoihin ja halloweenkurpitsa ja pääksi, ja hommiin! TV:stä tulee muodin huipulle. Ihan jänniä asuaja. Rauskutakki kävis hyvin sullekin.

Sinä ja sun rauskus, mie meen laskeutumaan levolle.
        Hyvät yöt.

• Anceli kirjoitti:

Jee, Linda voitti!

Oli tossa edellisessä kommentissa ihan hirveesti virheitä, kun poistin noita taskulamppuja sun halloweenpään sisältä ja katsoin samalla TV:tä.

• sedna2003 kirjoitti:

Jee, Linda voitti!

Oli tossa edellisessä kommentissa ihan hirveesti virheitä, kun poistin noita taskulamppuja sun halloweenpään sisältä ja katsoin samalla TV:tä.

Onnea Lindalle, kuka lieneekin.
        Taskulamppuja pään sisällä, tästä ei hyvä seuraa.
        No, mie menin jo.

• henrjii

Ukkosmyrskyjä, trompeja, ja suikuvirtauksia on tulossa, puita taas kaatuu.
      Meinaan vaan kun suihkuhävittäjät lentelee niin matalalla, ja kovaa

• xxxyyyy

Ei mitenkään yleisömenestyksiä.
      Sinun aloituksensi

• sääli sääli

Ja säälistä nämä vähätkin

• Eipä ne oikein ole.
        Aiheeni ovat yleensä tylsiä, ja niissä on paha päästä kiukuttelemaan, mutta hyviä yrityksiä siihen suuntaan olen huomannut. usein.
        Mutta joo, on niissä se hyvä puoli että harvemmin ovat pelkkiä kopioita lehtiuutisista tai muusta nettijutusta. Uutisia kyllä käytän törkeästi hyväkseni.
        Sen verran voisit kuitenkin arvostaa minua että pyrin ainakin aina kertomaan miten minä jostain asiasta ajattelen.
        H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe