Ennen sanottiin, että mopossa sai olla enintään 1,5 hevosvoimaa. Silti Honda Monkeyssa oli tyyppikyltin perusteella enimmillään 2,1 hevosvoimaa ja kiihtyihän se nopeimmin TM:n vertailussa.
Tehottomin oli Tunturi Tiger Aqua jossa oli vain 1,1 hevosvoimaa. Läppäventiilit ja nestejäähdytys eivät siis olleet merkki tehosta. Ylämäessä sai lyödä pienempää silmään.
Kuka tuo hevosvoimat mittasi jotka leimattiin tyyppikilpeen? Oliko oikeasti joku tehorajoitus?
Vuonna 1989 Honda Monkey maksoi (ennen devalvaatiota) reilut 6 000 mk.
Solifer Suzuki R maksoi 4 990 markkaa.
Paljonko maksoivat muut suomalaiset Soliferin mopot? Moottorithan ostettin Suzukilta.
Sitten oli nämä Helkaman viritelmät, olikohan niiden moottorit Minarellilta?
Kovin suppea oli mopovalikoima silloin...
Vanhojen mopojen hevosvoimat?
5
2008
Vastaukset
- Aleksi__
Tiger Aquassa on kyllä 1,75hp..
- se oli silloin..
Kaverilla oli Aquan kyltissä 1,1 hv. Kehui moottoria sitkeäksi. Sitten kun hän kokeili Monkeytani, hämmästeli vain, että "jumalauta mikä vääntö!"
- 2x papiskan omistaja
Mopoissa on ollut seitkytluvulla tehoraja 1,5 hv tai ainaki jokaisessa senaikasessa mopossa on ilmoitettu tehoksi 1,5 hv
Ennen vuotta -95 mopon suurin sallittu nopeus oli 40 km/h, joten todelliset tehotkin ovat silloin melko pieniä, vaikka ilmotettu olisikin esim. Monkeyn 2,1 hv
Solifer-Suzuki S1 maksoi 8400 mk vuonna -92 TM:n mopovertailun mukaan ja PV oli hieman halvempi- Oli kova peli...
Vanhassa Honda Monkeyssä (3-vaihteinen ja automaattikytkin) oli kyltin mukaan 1,8 hv.
- Sähkömopojannu
vuonna 94 uusi pv irtosi 6000mk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1924936Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1124032Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363589- 573495
- 513420
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362898Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232316
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211939Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361798