Mikä voi mennä pieleen jos irroittaa hanan itse

irti vaan :)

Hei.
Meillä on keittiön purku huomma edessä. Ajattelin, että keittiön hanan voi irroittaa niin että väännetään niistä kahdesta putkestä ruuvvarilla klivut toiseen suuntaan. Kun hanasta ei tule vettä voi altaan ja hantan purkaa pois.
MIes ei usko ja haluaa tilata putkimiehen. Putkimies saa asentaa kaiken sitten takaisin, mutta tämän uskon että voimme tehdä itsekkin.
Onko jotain mitä en tiedä tai pitäisi ottaa huomioon. Olisi se tietenkin noloa, jos keittiö uisi vedessä ja vakuutus ei korvaisi.

17

7943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuutustarkastaja

      Ei siinä mikään voi pieleen mennä. Vaikutat niin näppärältä, että ota itse vaan irti. Saatat säästää peräti 50€.

    • meisse li

      Kyllä toi kannattaa itte tehdä! Siinä säästää monta kymppiä ja saattaa saada pari asuntoa kastumaan. Niitä kuivatellessa saattaa teiän remppakin pari viikkoa myöhästyä. Itte vaan meisseli käteen ja hommiin!

      • tuon olisin osannut

        Putkimies kävi. Väänsi ne samat kaksi klipua toiseen asentoon, mitkä olisin itsekkin vääntänyt. Oli putkijätkällä niin kiire, että saimme irroittaa sitten kaiken lopun itse. Mies sanoi, että olisi pitänyt uskoa minua. Mutta mitä akkojen sanomisia uskomaan.
        Mutta hei, kiitos teille kahdelle avusta.


      • Vakuutustarkastaja
        tuon olisin osannut kirjoitti:

        Putkimies kävi. Väänsi ne samat kaksi klipua toiseen asentoon, mitkä olisin itsekkin vääntänyt. Oli putkijätkällä niin kiire, että saimme irroittaa sitten kaiken lopun itse. Mies sanoi, että olisi pitänyt uskoa minua. Mutta mitä akkojen sanomisia uskomaan.
        Mutta hei, kiitos teille kahdelle avusta.

        Sanottiin; että ota itse vaan. Tilasit sitten kuitenkin sen putkarin.


      • kakekas
        Vakuutustarkastaja kirjoitti:

        Sanottiin; että ota itse vaan. Tilasit sitten kuitenkin sen putkarin.

        Totta pieniä putkitöitä voi tehdä kuka tahansa, ne ei ole luvanvaraisia.


    • Eerika^

      kuuleppas!
      mitään putki töitä ei saa tehdä jos ei ole putkimies!
      vakuutus ei korvaa!

      • kj lkjn lkjnl kn

        Höpöhöpö.

        Kaikki putkityöt saa tehdä itse. Vahingon sattuessa kyse on ainoastaan siitä, miksi vahinko on sattunut, ei siitä, kuka on tehnyt putkityöt.

        Kaiken muun, paitsi osaa sähkötöistä, saa tehdä itse. Riittää että työt tehdään oikein.

        Vakuutus korvaa vahingot, jos korvaa, täysin riippumatta siitä, kuka ne on tehnyt. Se on sitten vakuutusyhtiön asia, kun koittaa periä rahojaan jostain konkurssiin menneestä ämpäriputkifirmasta jos ne on syyllisiä vahinkoon. Jos omistaja itse tehnyt väärin, se menee sitten omaan piikkiin.

        Mutta joku hananvaihtaminen on niin pikkuinen juttu, että sen nyt pystyy tekemään kuka tahansa.


      • mkiolkju
        kj lkjn lkjnl kn kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kaikki putkityöt saa tehdä itse. Vahingon sattuessa kyse on ainoastaan siitä, miksi vahinko on sattunut, ei siitä, kuka on tehnyt putkityöt.

        Kaiken muun, paitsi osaa sähkötöistä, saa tehdä itse. Riittää että työt tehdään oikein.

        Vakuutus korvaa vahingot, jos korvaa, täysin riippumatta siitä, kuka ne on tehnyt. Se on sitten vakuutusyhtiön asia, kun koittaa periä rahojaan jostain konkurssiin menneestä ämpäriputkifirmasta jos ne on syyllisiä vahinkoon. Jos omistaja itse tehnyt väärin, se menee sitten omaan piikkiin.

        Mutta joku hananvaihtaminen on niin pikkuinen juttu, että sen nyt pystyy tekemään kuka tahansa.

        Ja paskat. Kaikkia putkitöitä ei saa tehdä itse. Otetaan esimerkiksi vaikkapa taloyhtiöt.


      • kakekas
        kj lkjn lkjnl kn kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kaikki putkityöt saa tehdä itse. Vahingon sattuessa kyse on ainoastaan siitä, miksi vahinko on sattunut, ei siitä, kuka on tehnyt putkityöt.

        Kaiken muun, paitsi osaa sähkötöistä, saa tehdä itse. Riittää että työt tehdään oikein.

        Vakuutus korvaa vahingot, jos korvaa, täysin riippumatta siitä, kuka ne on tehnyt. Se on sitten vakuutusyhtiön asia, kun koittaa periä rahojaan jostain konkurssiin menneestä ämpäriputkifirmasta jos ne on syyllisiä vahinkoon. Jos omistaja itse tehnyt väärin, se menee sitten omaan piikkiin.

        Mutta joku hananvaihtaminen on niin pikkuinen juttu, että sen nyt pystyy tekemään kuka tahansa.

        Sähkötöitä, asbestitöitä, öljypöltin asennuksia. öljysäiliön tarkastus ja poisto töitä, kyläasennuksia ja kaukolämpötöitä ei saa tehdä ilman ko. pätevyyttä.
        Kaikkia muita pieniä putki töitä saa tehdä. Kunhan ei vaadita KVV-pätevyyttä laajuuden takia.


    • omatoiminen oon

      Naapurilla ollut putki päällä jo pari viikkoa mutta en sitä kyllä töihin ota.

    • varmuuden vuoksi

      Kyllä siinä hanan vaihdossa voi mennä monia asia pieleen. Vaikka sulun saa päälle ruuvimeisselillä, voi se vuotaa silti. Hanan liitos pitää myös osata avata (ja kiinnittää niin ettei väännä kupariputkea rikki. (Kiinni laitettaessa pitää myöspystyä varmistamaan liitoksen tiiviys. )Siinä ehtii paineella tulla aikamoinen määrä vettä jos pitää talonmiestä ootella. Asunnoissa joissa on omat vesimittari on yleensä myös sulut siellä mittarin vieressä, esim. vessan kattopanelien takana omassa huoneistossa.

    • Asiat on

      helppo tairkastaa ja sen tekee niin tefe se itsemies kuin putkarikin. Yleensä sulun jälkeisestä putkesta lasketaan paine lpois avaamalla hana ja jos sulku ei pidä niin veden tulo ei lakkaa. Kuteria tai pallofixiä kiinni laitettaessa käytetään 2. avainta jolla toisella pidetään kiinni siitä kuterista/pallofixistä niin putket eivät mene kieroon.
      Ja jos laittaa putkikittiä liitoksen helmeen niin liitos pitää pienemmälläkin väännöllä.
      Piru minkä uusavuttomien sukupolven taas kasvatetaan näitten pelottelijoitten avulla sillä asennustyöt eivät ole mitään kvanttifysiikkaa joten ei ne niin vaikeita ole tavalliselle ihmiselle ja tavallisia ihmisiä putkimiehetkin ovat. Eikä se kvanttifysiikkakaan kovin vaikeata ole.

    • Anonyymi

      Varoituksena, että ainakin 2000-luvun alussa asennetuissa putkissa saattaa olla kalustesulut sellaisia, että ne aukeaa viallisesti sulun sisältä jos hanan puristusliitos onkin tiukemmalla tai hapettunut kiinni kuin se sulun sisällä oleva liitos. Kylppärin pesualtaan lämpimän veden sulku petti tuolla tapaa, onneksi lattiakaivo veti ja huoneistosulku löyty nopeasti. Nykyiset sulut on on hanan puolelta kiinteitä ja käyttäjäystävällisempiä.

    • Anonyymi

      Ei hanan irroitus ole vaikeaa, mutta jos jokin menee pieleen, niin kostesvaurion kuivatus voi tulla kalliiksi. Sulusta saa vedentulon katkaistua, mutta jos sulkua purettaessa se murtuu, niin putkimiehen vakuutus maksaa mahdolliset vuotovahingot.

      • Anonyymi

        Eihän korvaa jos putkimies ei ole tehnyt virhettä. Ei se vanhuus asentajan vakuutukseen mene.


    • Anonyymi

      Pitää tietää, onko sulku miten helposti särkyvä, sitten tulpattava välittömästi, jos se kestää.

    • Anonyymi

      Putket poikki vaan, kuka niitä sulkuja ehtii sulkemaan.

      -Eero

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      350
      2550
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1744
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      68
      1595
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1547
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe