Passi?

Kotihiiri87

Tämä kysymys varmaan menee kategoriaan "tyhmät kysymykset". Eli olen 23-vuotias ja haluaisin ensimmäistä kertaa matkustaa alueelle, jossa tarvitaan passia. Eli passia minulla ei vielä ole. Luin poliisin sivuilta, että passin hakemiseen tarvitaan passi tai henkilökortti. Voimassa olevaa henkilökorttia minulla ei ole (joku ikuvanha, tuskin löydän). Eli jotta saisin itselleni passin, minun täytyy ensin hakea henkilökorttia ja sen jälkeen passia? Lisäksi henkilökortinkaan hakeminen ei taida olla ihan helppo juttu, kun senkin hakemisessa tarvittaisiin joko passi tai henkilökortti. Luin poliisin sivuilta: "Mikäli henkilökortin hakijalla ei ole voimassa olevaa henkilökorttia tai passia, pyritään henkilöllisyys selvittämään henkilöllä hallussaan olevien muiden henkilöllisyyttä tukevien asiakirjojen ja rekisterihakujen sekä tarvittaessa myös haastattelun avulla." Kelpaisiko tähän ajokortti vai pitääkö olla vielä jotain muita todistuksia?

Kiitos vastanneille.

28

2794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virkatodistus

      Pyydä varmuuden vuoksi seurakunnalta tai maistraatista virkatodistus. Se periaatteessa todistaa, kuka olet. Ennen sen on aina tarvinutkin, kun on hakenut henkkareita tai ajokorttia.

      • Anonyymi

        Joo sormenjälkien voi piirtää paperille


      • Anonyymi

        Joo japyhäkoulusta,kätilöltä,sukuselvitys 500v.,niin ja lastentarhadta ja takxilta


    • 5 vuotta

      kuvallinen Kela kortti käy myös ja kyllä yleensä myös ajokortti vaikka se ei virallinen henkkari olekkaan. Minusta on aika outoa miksi tuo oman passin hakeminen on niin vaikeaa....siihen tulee kuitenkin sinun kuva ja sinun tietosi,,,miten sitä voisi käyttää väärin?

      • Anonyymi

        Siten että joku hakee passia toisen henkilön tiedoilla. Silloin vain kuva on oma, kaikki muu on toisen henkilön tietoja.


    • passi ja passi

      Mikähän on se alue, jolla tarvitaan passia? Olen matkustellut paljonkin, mutta koskaan, missään aluella ei ole passia kysytty. Ainoastaan valtioiden rajoilla ja lentokentillä se on kysytty.

      • Kotihiiri87

        Niin tarkoitin vaan sitä, etten mene vaan ruotsinlaivalle, missä passia ei satamassa tarvita. En tarkoittanut mitään aluetta, tarkoitin vaan sitä, että lentokentällä sellainen tarvitaan.


      • Et sitten

        tosiaankaan ole paljoa matkustellut! Löytyy paljon maita, jossa ulkomaalaisen on esitettävä passi esim. rahaa vaihdettaessa. On myös alueita, joissa ulkomaalaisen on periaatteessa kannettava aina passia mukanaan, sillä se on esitettävä jokaisessa maan sisäisessä tarkastuspisteessä tai matka tyssää just siihen kohtaan.


      • passi ja passi
        Et sitten kirjoitti:

        tosiaankaan ole paljoa matkustellut! Löytyy paljon maita, jossa ulkomaalaisen on esitettävä passi esim. rahaa vaihdettaessa. On myös alueita, joissa ulkomaalaisen on periaatteessa kannettava aina passia mukanaan, sillä se on esitettävä jokaisessa maan sisäisessä tarkastuspisteessä tai matka tyssää just siihen kohtaan.

        No ei multa kyllä ole koskaan kysytty passia, jos olen rahaa vaihtanut. Saati pysäytelty kaduilla ja kyselty passia. Ai, sori kerran on henkkarit kysytty Yojakartassa, kun tuli vähän tumpeloitua.

        Saattanee johtua myös siitä, että kulloisessakin maassa elän kuin paikalliset, pukeudun, syön ja liikun paikallisten tavoin, enkä näytä suomalaiselta peruspirkolta.


      • on meitä

        kyllä se pitää olla vaikka menee Tallinnaan tai ainakin kuvallinen henkilökortti. Siis aina matkassa ja kyllä maailmalla löytyy minne ei ole mitään asiaa ilman passia....olet vähän ajasta jäljessä kun puhut ihan potaskaa...on myös paikkoja minne ei passikaan riitä mutta se on sinulle varmaan jo liian vaikeaa...


      • aina mukana
        passi ja passi kirjoitti:

        No ei multa kyllä ole koskaan kysytty passia, jos olen rahaa vaihtanut. Saati pysäytelty kaduilla ja kyselty passia. Ai, sori kerran on henkkarit kysytty Yojakartassa, kun tuli vähän tumpeloitua.

        Saattanee johtua myös siitä, että kulloisessakin maassa elän kuin paikalliset, pukeudun, syön ja liikun paikallisten tavoin, enkä näytä suomalaiselta peruspirkolta.

        kyllä matka tyssää jos yrität mennä Schengen alueen ulkopuolelle ilman passia Vantaalla....ja myös alueen sisällä se pitää olla mukana tai kuvallinen henkilökortti. On aika tyhmää väittää selvästä asiasta. Tallinnaankin pitää olla passi...ei sitä missään katsota mutta mukana se olla pitää.


      • pöllö??
        aina mukana kirjoitti:

        kyllä matka tyssää jos yrität mennä Schengen alueen ulkopuolelle ilman passia Vantaalla....ja myös alueen sisällä se pitää olla mukana tai kuvallinen henkilökortti. On aika tyhmää väittää selvästä asiasta. Tallinnaankin pitää olla passi...ei sitä missään katsota mutta mukana se olla pitää.

        No tottakai, mutta ei siellä ALUEELLA sitä erikseen kysytä. Rajoilla ja passintarkastuspisteissä tottakai! Kukaan ei toista väittänytkään.


      • Perdone
        pöllö?? kirjoitti:

        No tottakai, mutta ei siellä ALUEELLA sitä erikseen kysytä. Rajoilla ja passintarkastuspisteissä tottakai! Kukaan ei toista väittänytkään.

        No sinä pöllö??, menepä vaikka Mexicoon vaihtamaan rahaa. Kerro sitten käytyäsi miten onnistuit! Vuoden alusta ottivat käyttöön henkilön todistuspakon koskien kaikkia rahanvaihtopisteitä. Tai sitten osavaltion rajalla; jos ei ole passia, lähdet rajasotilaan kyytiin ihan mukisematta! Lähempänä Suomea on myös oltava henkilöllisyys tarvittaessa todistettavissa, aivan tässä edellä mainitulla alueellakin vähintään kuvallinen henkilökortti tai passi, ja muualla Euroopassakin aina passi. Turhaa selitellä muuta. Passin hakeminen on helppo juttu ja sujuu kuten on tuossa selitetty. Viimeistään sillä henkikirjoittajan todistuksella sen saa.


      • pekingitär
        passi ja passi kirjoitti:

        No ei multa kyllä ole koskaan kysytty passia, jos olen rahaa vaihtanut. Saati pysäytelty kaduilla ja kyselty passia. Ai, sori kerran on henkkarit kysytty Yojakartassa, kun tuli vähän tumpeloitua.

        Saattanee johtua myös siitä, että kulloisessakin maassa elän kuin paikalliset, pukeudun, syön ja liikun paikallisten tavoin, enkä näytä suomalaiselta peruspirkolta.

        Pekingissä ei saa rahaa vaihdettua ilman passia.


      • passi silti
        pöllö?? kirjoitti:

        No tottakai, mutta ei siellä ALUEELLA sitä erikseen kysytä. Rajoilla ja passintarkastuspisteissä tottakai! Kukaan ei toista väittänytkään.

        ei kysytty mutta kyllä tuossa ylempänä joko tollo muuta väittää kun kehuu etä ei missään tarvita passia....ei vastannutkaan kysymykseen vaan siihen...pöllö olet itse. Eikä passia kysellä schengen alueilla...ei edes tullissa....et tiennyt sitäkään...tollo.


      • Edelleenkin,
        passi ja passi kirjoitti:

        No ei multa kyllä ole koskaan kysytty passia, jos olen rahaa vaihtanut. Saati pysäytelty kaduilla ja kyselty passia. Ai, sori kerran on henkkarit kysytty Yojakartassa, kun tuli vähän tumpeloitua.

        Saattanee johtua myös siitä, että kulloisessakin maassa elän kuin paikalliset, pukeudun, syön ja liikun paikallisten tavoin, enkä näytä suomalaiselta peruspirkolta.

        ei näköjään ole kummoisia kokemuksia matkustamisesta! Eikä siinä paljon auta, vaikka kuinka eläisit kuin paikalliset, jos paikallisiltakin pyydetään henkkarit näytille.

        En minäkään ole sen enempää peruspirkko kuin elovenatyttökään, mutta silti en ulkonäöllisesti sulaudu joukkoon vaikkapa Aasian maissa! No, tosin Intiassa luultiin pakistanilaiseksi näyttelijäksi ja sekös sai jengiä liikkeelle kameroineen.


    • ........

      Otat mukaan kaikki mahdolliset kortit lompakossasi: kelakortti, kirjastokortti, bonuskortti. Täyttelet poliisiasemalla papereita, ja varaat aika, voi olla että et saa ensimmäistä passiasi niin nopeasti kuin muut. Me haimme alaikäisille lapsillemme henkilökortit, riitti kun oltiin molemmat läsnä, näkihän noista teineistä että ovat lapsiamme. Jatkossa saavat noilla korteilla hakea itse seuraavia matkustusasiakirjoja.

    • 5+8

      Käytännössä se menee näin: Joudut poliisin juttusille. Poliisi kyselee äitisi, isäsi, sisariesi nimet, syntymäajat jne. Kyselee sinusta esim. Jos olet syyllistynyt joskus rikokseen niin kysyy milloin ja mihin rikokseen. Näin poliisi tunnistaa sinut sinuksi ja asia on sitten selvä.

    • ???

      Onneksi sentään muistan vanhempieni syntymäajat suunnilleen, tulis tenkkapoo, mieheni ei tuolla logiikalla varmasti saisi passia, tuskin veljenikään. Ainoa rikokseni on pysäköintisakko, vuotta en enää muista.
      Onneksi mulla on jo passi.

    • Tietämätön.... =/

      Saakohan passin tai uuden henkilökortin vanhalla (2w) henkilökortilla???

      • ei ongelmaa

        kyllä saa. Ja vielä kun kuvan otat mukaan.


    • Anonyymi

      Hei,
      Passin tunnistaja linjasto, , , passin myöntäminen, tunnistaminen, valokuvat, mukaan kaikki.

    • Anonyymi

      Tahallista holhousta Poliitikkojen lait Sormenjäljet kun vanhenee 6voudes mihin ne katoaa.

    • Anonyymi

      Sitten ne siel taas voitonriemuisena eruskumnas kun me päätettiin nyt on 6 vuotta keskisormen jälki voimas Hyvä akat ,ukot saa Orjat kyykkyä .ne laitos lasiset.

    • Anonyymi

      Hallita voidaan monella tavalla kuin venäjällä

    • Anonyymi

      Tiketti,passit,luvat,liput,laput,,mm.vcpuuvc lupa , ajolupa kauppaan ,tarkasti trafille, siel ne istuu tunkiolla ,synkkänä irti muusta maailmasta ,hallitukset syytää lisää mielivaltaisesti ,veronmaksaja lapsenne kun kiroaa Ne.

    • Anonyymi

      Tyhmiä on nää passien myöntävät poliisi,poliitikot veivaa 3-5-10vuotta jne. Monet menee kaverin passilla nyt kun tunnuksen kautta liput ym haetaan.

      • Anonyymi

        Näitä menettelyjä on arkijärjellä vaikea ymmärtää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3729
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2327
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2039
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1924
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      402
      1350
    6. 79
      1221
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      136
      1118
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1040
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1000
    Aihe