Tartagals

Heluna44

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta kennelistä Tartagals?

81

4079

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

kivat kokemukset

• joxc

Mihis unohtui perinteinen hihihihihii?

• Nimeä googlettamalla löysin tiedon, että kyseessä on akitoja kasvattava kennel. Ja viimeinen päivitys websivustolla on kesäkuulta 2010. Entä sitten? Minkäs tyyppistä tietoa/kokemusta haet? Pennunostajiako?

• kärsä ossi

no voi ei. kotiviinistä on kyse. tiina hyvä

• Aha, hyvä tietää. Voi kun sinäkin Ossi tietäisit, mitkä sanat suomenkielessä kirjoitetaan isolla ja missäkin lauseen kohdassa, vaikka sisällössä sinun tapaasi ei olisikaan mitään tolkkua. Olisi paljon mukavampi lukea asiallisesti kirjoitettuja asiattomuuksia...

• Heluna44

Kysymykseni taisi olla vaillinainen... olen suunnitellut koiran hankkimista ja Akita noin ulkonäöllisesti vastaisi sitä mitä koiralta haluan ja kotisivun lukemisen perusteella ajattelin kysellä onko joku hankkinut koiran ko. kennelistä. Onko vastuullinen omistaja yms. koska kennelin pitäminen ei ole tae vastuullisuudesta. Onko koirat /pennut terveitä (eli teettääkö pentuja vain terveistä vanhemmista) yms. Otan kyllä kennelin pitäjään yheyttä , totta kai, mutta kukapa koiramyyjä itseään tai koiriaan ei kehuisi ja luotettavaksi sanoisi. Näin toisilta kyselemällä saisin "rehellistä" tietoa. Toivottavasti.

Toivoisinkin vain kunnollisia vastauksi, ei mitään pilailuviestejä. Kiitos!

• Nakkula

Kennelin omistaja ei ole maailman luotettavin ja on joskus pyrkinyt salaamaan teettämiensä pentujen sairaudet akitojen rotuyhdistykseltä. Kokemusta ja varmaa tietoa on.

• gaghst
        Nakkula kirjoitti:

Kennelin omistaja ei ole maailman luotettavin ja on joskus pyrkinyt salaamaan teettämiensä pentujen sairaudet akitojen rotuyhdistykseltä. Kokemusta ja varmaa tietoa on.

Nakkula aka Natasha. Voisitko jo lopettaa akita kasvattajien mustamaalaamisen, kun et edes itse pysty koskaan akitaa omistamaan.

• Nakkula
        gaghst kirjoitti:

Nakkula aka Natasha. Voisitko jo lopettaa akita kasvattajien mustamaalaamisen, kun et edes itse pysty koskaan akitaa omistamaan.

Ja kukahan sinä olet, joka et uskalla edes nimeäsi mainita? En tiedä ketä tarkoitat, mutta luulisin ettei kannata puhua itsevarmasti henkilölle jota ei tunne millään tavalla. Kannattaa mennä puhumaan oikeasti sille henkilölle jota tarkoitat, hohhoijaa.

• hessu55

Heluna hyvä.
        Jos haluat Akitan ota ensin esiin rotuyhdistyksen sivut ja sieltä tutustut koiraan ja sopimuskasvattajiin. Siellä saattaa olla ihmisiä, jotka tietää kasvattajasta asioita.
        Jos on ihan soppeli kasvattaja, tuskin he mollaa sitä. Voi olla listattuna kasvattajien sivuille. Kasvattaja varmasti ei tällaista tuo esiin. Kennelliittonkin sivuilta löytyy tietoa.

Sellainen bisneskasvattaja voi olla tosi hyvä markkinaihminen ja yhtäkkiä voit huomata olevasi akitan omistaja ilman tärkeitä tietoja ja takuita.

• MM

Omakohtaisia kokemuksia ei ole kyseisestä kasvattajasta. Yksi keino tutkia kasvattajan koiria ja aiempia pentueita on käydä tutustumassa siihen KoiraNetin jalostustietojärjestelmässä. Sieltä kun laitat roduksi akitan ja haet kasvattajan nimellä näet kaikki koirat, sukupuut niille tehdyt terveystutkimuksien tulokset sekä aiemmat pentueet jne. Tutustumisen arvoinen paikka, myöskin siinä vaiheessa kun tietää mahdollisen tulevan pentueen emän ja isän kannattaa käydä tutustumassa niiden tietoihin tuolla.

• Heluna44

Kiitos ! :)

• Tähän vielä lisäys,että jos on jonkun kasvattajan jäljestä kiinnostunut tai haluaa ottaa selvän esim.pentua harkittaessa,niin kannattaa klikata kennelnimi auki(aakkosten kohdalta) .Ei siis pelkästään jonkun rodun kohdalta kasvattajan kennelnimi.
        Kennelnimestä kun näkee sitten kaikki kasvatetut pentueet ja myössiis kaikki rodut ;)

• mimmissa

Kasvattaja on luotettava ja koiristaan huolehtiva kasvattaja! Omakohtaiset kokemukset taustalla..

• Akitan Omistaja

Tiedoksesi vaan että Akitaa tai ylipäätänsä
        Mitään koiraa ei voi valita pelkän ulkonäön perusteella! Akitaa ei ole tarkoitettu ensimmäiseksi koiraksi koska se on hyvin vaativa rotu! Se tarvitsee määrätietoisen kasvatuksen jo heti pennusta pitäen jtn ei tod ensinmäinen koira ja jos ajattelit ottaa koiran pelkän ulkonäön perusteella niin huonosti kyllä menee,sitä paitsi akita kasvattajat eivät myy pentujaan kelle tahansa siinä he kyselevät aivan kaiken ja valitsevat parhaan omistajan kasvatilleen.Kennel tartagal'sia en valitsisi sillä siellä on korkeat sukusiitos prosentit joka on huono asia ja kotisivuista ei saa mitään selvää ei sitten mitään! Ja kun tuossa edellisessä mainittiin noista pentujen sairaus jutuista niin kuullut olen niistäkin eli surkein tuo vaihtoehdoista on! Itse suosittelen näin akitan omistajana Kennel Viribus Unitis tai Kennel Vuorenvarman

• Heluna nyt 45
        Akitan Omistaja kirjoitti:

Mitään koiraa ei voi valita pelkän ulkonäön perusteella! Akitaa ei ole tarkoitettu ensimmäiseksi koiraksi koska se on hyvin vaativa rotu! Se tarvitsee määrätietoisen kasvatuksen jo heti pennusta pitäen jtn ei tod ensinmäinen koira ja jos ajattelit ottaa koiran pelkän ulkonäön perusteella niin huonosti kyllä menee,sitä paitsi akita kasvattajat eivät myy pentujaan kelle tahansa siinä he kyselevät aivan kaiken ja valitsevat parhaan omistajan kasvatilleen.Kennel tartagal'sia en valitsisi sillä siellä on korkeat sukusiitos prosentit joka on huono asia ja kotisivuista ei saa mitään selvää ei sitten mitään! Ja kun tuossa edellisessä mainittiin noista pentujen sairaus jutuista niin kuullut olen niistäkin eli surkein tuo vaihtoehdoista on! Itse suosittelen näin akitan omistajana Kennel Viribus Unitis tai Kennel Vuorenvarman

Kiitos Akitan omistaja. Olen samaa mieltä kanssasi ko. kennelistä kun olen tutkinut pentueita menneiltä vuosilta. Myös tämän tulevan pentueen emässä on jotain...en tiedä onko vikaa vai jotain muuta kummallista...kehittynyt hitaasti,mutta pennut on tulossa. Tässä tapauksessa tietää kyllä onko pennut tehty rahasta vai rakkaudesta rotuun. Eikä tilannetta paranna jos pentuja kehutaan sillä mitä emän sisko on saanut aikaan,eihän se mitenkään liity tulevaan pentueeseen. Kotisivut, no joo...en pidä niistä, liian kylmät. Ei mitään persoonallista,edelliset oli paljon paremmat. Niin, tämä akita jota etsiskelen ei olisi ensimmäinen koirani vaan ensimmäinen akita. Isoja koiria minulla on ollut jo yli 20 vuotta. On ollut tanskista,rotikkaa,kaukasialaista ym.

• Akitan Omistaja
        Heluna nyt 45 kirjoitti:

Kiitos Akitan omistaja. Olen samaa mieltä kanssasi ko. kennelistä kun olen tutkinut pentueita menneiltä vuosilta. Myös tämän tulevan pentueen emässä on jotain...en tiedä onko vikaa vai jotain muuta kummallista...kehittynyt hitaasti,mutta pennut on tulossa. Tässä tapauksessa tietää kyllä onko pennut tehty rahasta vai rakkaudesta rotuun. Eikä tilannetta paranna jos pentuja kehutaan sillä mitä emän sisko on saanut aikaan,eihän se mitenkään liity tulevaan pentueeseen. Kotisivut, no joo...en pidä niistä, liian kylmät. Ei mitään persoonallista,edelliset oli paljon paremmat. Niin, tämä akita jota etsiskelen ei olisi ensimmäinen koirani vaan ensimmäinen akita. Isoja koiria minulla on ollut jo yli 20 vuotta. On ollut tanskista,rotikkaa,kaukasialaista ym.

No hyvä jos kokemusta koirista on,sillä itse olen huomannut että noi akitat osaa olla kyllä aika juntteja,saa vääntää rautalangasta välillä :D ja tosiaan itse omistan 2v akitan Viribus unitis herculeksen,mistä muuten olet löytänyt nuo tartagalsin edelliset pentueet? Itse olen katsonut vaan koiranetistä,tuntuu että tuo omistaja ei välitä koiristaan tai kotisivuistaan ei yhtään tietoa omista koiristaan tai kasvattamistaan pentueista? Pennut piti syntyä elokuun alussa,eikä ole kuulunut mitään koko pennuista -.- oletko kokeillut soittaa sinne? Selviäisi että onko noita pentuja ollenkaan tuloilla jos haluat akitan ja samalla informaatiota että miten siellä oikein käyttäydytään ja suhtaudutaan pentujen tuleviin koteihin. viribus kennelille ei ole juuri tulossa pentuja,mutta voit käydä tutustumassa kennelin sivuihin ne ovat mitä parhaimmat (:

• Ruupen

No hyvä jos kokemusta koirista on,sillä itse olen huomannut että noi akitat osaa olla kyllä aika juntteja,saa vääntää rautalangasta välillä :D ja tosiaan itse omistan 2v akitan Viribus unitis herculeksen,mistä muuten olet löytänyt nuo tartagalsin edelliset pentueet? Itse olen katsonut vaan koiranetistä,tuntuu että tuo omistaja ei välitä koiristaan tai kotisivuistaan ei yhtään tietoa omista koiristaan tai kasvattamistaan pentueista? Pennut piti syntyä elokuun alussa,eikä ole kuulunut mitään koko pennuista -.- oletko kokeillut soittaa sinne? Selviäisi että onko noita pentuja ollenkaan tuloilla jos haluat akitan ja samalla informaatiota että miten siellä oikein käyttäydytään ja suhtaudutaan pentujen tuleviin koteihin. viribus kennelille ei ole juuri tulossa pentuja,mutta voit käydä tutustumassa kennelin sivuihin ne ovat mitä parhaimmat (:

en ole soittanut kun en halua sieltä pentua. Jalostustietojärjestelmästä saa aika hyvin tietoa ja sitäkautta muualta netistä.

• Heluna nyt45

en ajatellut soittaa sinne, enkä tiedä onko niitä pentuja nyt tulossa vai ei.

• rrrr22

Mielestäni sillä ei ole korkeat sukusiitosprosentit vaan pennuttaa aivan liian nuorilla koirilla, Ei akita ole aikuinen vielä 1.5 vuotiaana, ei ruumiillisesti eikä henkisesti sanikoon kuka tahansa.

• akitaowner
        rrrr22 kirjoitti:

Mielestäni sillä ei ole korkeat sukusiitosprosentit vaan pennuttaa aivan liian nuorilla koirilla, Ei akita ole aikuinen vielä 1.5 vuotiaana, ei ruumiillisesti eikä henkisesti sanikoon kuka tahansa.

Jos siellä yhellä koiralla on teetetty puoltoista vuotiaana niin se ei kerro vielä mitään. Ja edelleen, jos googlettelette tutkimuksia ja väikkäreitä niin alkukantainen rotu on parempi astuttaa nuorena kuin vanhana. Tätä tukee useat tutkimukset. Enemmän olisin huolissani kun liian vanhoilla akitoilla astutetaan kuten eräs akita kasvattaja/tuomari on tehnyt!

• rrrr22
        akitaowner kirjoitti:

Jos siellä yhellä koiralla on teetetty puoltoista vuotiaana niin se ei kerro vielä mitään. Ja edelleen, jos googlettelette tutkimuksia ja väikkäreitä niin alkukantainen rotu on parempi astuttaa nuorena kuin vanhana. Tätä tukee useat tutkimukset. Enemmän olisin huolissani kun liian vanhoilla akitoilla astutetaan kuten eräs akita kasvattaja/tuomari on tehnyt!

On myös toinen pentue alle kaksi vuotiaana ( 1v 10kk ). Totta se että nuorena on parempi saada pennut kuin vanhana mutta ei näin nuorella. Eikö olisi voinut odottaa että olisi täyttänyt kaksi vuotta, mikä kiire. Olikohan rahapula iskenyt:D
        Pitäisi ehkä keksiä parempi tapa ansaita rahaa kuin koiraparan avulla.

• dogowner2
        akitaowner kirjoitti:

yksikin liian nuorena pentuja saanut on liikaa!!!

se ei kerro vielä mitään, näinkö ajattelet kaikista asioista?

Mietippä vielä hetki.....

• Ruupen

en tykkää yhtään sen sivuista, ei ole mielikuvitusta käytetty yhtään.

• VS Akitan Omistaja

Tarkoitatko tuolla tartagal'sin vai viribus unitis sivua?

• Ruupen
        VS Akitan Omistaja kirjoitti:

Tarkoitatko tuolla tartagal'sin vai viribus unitis sivua?

no tartagalsin tietysti,viribusilla on hyvät sivut.

• Akitan Omistaja
        Ruupen kirjoitti:

no tartagalsin tietysti,viribusilla on hyvät sivut.

Siis kuka haluaa akitan? Olen nyt tippunut kärryiltä D:: ja ruupen oletko koittanut lähettää s-postia kyseiselle henkilölle? Itse en ole saanut lähetettyä viestiä koska se ei mene perille...olisi kiva tietää onko niitä pentuja tulossa

• Ruupen

Minä Ruupen en halua pentua vaan osallistuin keskusteluun kotisivujen osalta ja jalostustietojärjestelmän osalta. Nämä viestit menee vähän ristiin ja sekottaa asiat. Heluna nyt45 on se koiran tahtoja. Onnea vaan etsintään,minä poistun sotkemasta enempää keskustelua.

• Akitan Omistaja

Kiitti Ruupen infosta ;) niin siis Heluna nyt 45 koitappa lähettää kyseiselle henkilölle s-postia,niin selviää paremmin..ja samalla myös kaikille jotka meinaavat ottaa pennun Tartagal's kennelistä.Itsekkin hankin ehkä toisen Akitan joten lähetän myös s-postin hänelle ja kyselen tietoja.Jos tulee tietoa otan sen ilomielin vastaan! (:

• Heluna nyt45

Kiitti Ruupen infosta ;) niin siis Heluna nyt 45 koitappa lähettää kyseiselle henkilölle s-postia,niin selviää paremmin..ja samalla myös kaikille jotka meinaavat ottaa pennun Tartagal's kennelistä.Itsekkin hankin ehkä toisen Akitan joten lähetän myös s-postin hänelle ja kyselen tietoja.Jos tulee tietoa otan sen ilomielin vastaan! (:

En halua kysellä sieltä mitään kun olen päättänyt olla ilman tartagalsin pentua. Otan joltain toiselta jos kasvattajat vaan pennun suostuu myymään minulle. Mutta miksi sinäkään sieltä kyselet jos se sinulle on huonoin vaihtoehto? Kerro kuitenkin tässä keskustelussa miten kävi jos kyselet,olen utelias.

• VS Akitan Omistaja
        Heluna nyt45 kirjoitti:

En halua kysellä sieltä mitään kun olen päättänyt olla ilman tartagalsin pentua. Otan joltain toiselta jos kasvattajat vaan pennun suostuu myymään minulle. Mutta miksi sinäkään sieltä kyselet jos se sinulle on huonoin vaihtoehto? Kerro kuitenkin tässä keskustelussa miten kävi jos kyselet,olen utelias.

Itse kyselin pentua,sanoivat että ne syntyvät sunnuntaista eteen päin...En ole ottamassa sieltä vieläkään pentua,sillä kyselin vaan mitkä metodit heillä on ei mitkään parhaat mahdolliset,jos suoraan saan sanoa.Kyllä sinä ihan varmasti saat akitan,sillä kasvattajat ovat antaneet myös ensikertalaisellekkin akitan ja koska sinulla on jo kokemusta koirista ja vielä isoista,niin hyvät mahdollisuudet sinulla on saada akita. Akita on hiljainen koira ja sopeutuu myös kerrostaloihin,vaikka omakotitalo olisi parhain vaihtoehdoista,mutta sinnekin olen niitä kuulut myyvän

• A-O

Itse kyselin pentua,sanoivat että ne syntyvät sunnuntaista eteen päin...En ole ottamassa sieltä vieläkään pentua,sillä kyselin vaan mitkä metodit heillä on ei mitkään parhaat mahdolliset,jos suoraan saan sanoa.Kyllä sinä ihan varmasti saat akitan,sillä kasvattajat ovat antaneet myös ensikertalaisellekkin akitan ja koska sinulla on jo kokemusta koirista ja vielä isoista,niin hyvät mahdollisuudet sinulla on saada akita. Akita on hiljainen koira ja sopeutuu myös kerrostaloihin,vaikka omakotitalo olisi parhain vaihtoehdoista,mutta sinnekin olen niitä kuulut myyvän

Ja tottahan se on että kun Tartagal's kasvattaa 3 eri rotuista koiraa,niin eihän siinä yhteen koiraan jaksa keskittyä

• Heluna nyt45

kiinnostaisi vielä ne tartagalsin metodit, jos vielä viitsit kirjoitella ja SUURI KIITOS sinulle rohkaisusta akitan omistajaksi.

• lllllllll
        A-O kirjoitti:

Ja tottahan se on että kun Tartagal's kasvattaa 3 eri rotuista koiraa,niin eihän siinä yhteen koiraan jaksa keskittyä

kyllä hänellä kolmea rotua on...tanskis, staffi ja akita joista kaksi ensimmäistä kotona.

• Akitafani2

Nyt pennut ovat syntyneet, mutta ei montaa kuvaa ole näkynyt pennuista, ei mitään tietoa emästä eikä uroksesta. Hieman kummallista touhua verrattuna muihin kasvattajiin. Jos kasvattaja luet tämän niin ole hyvä ja kerro tästä koiraperheestä enemmmän sivuillasi. Antaisi sinusta hieman inhimillisemmän kuvan kasvattajana..

• nauraa hänelle

eiks tää kasvattaja lähteny kävelee akita ry:stä? Sehän jo kertoo siitä ettei åysty noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Ehkäpä kotisivutkin on juuri hänen näköisensä. Kylmät ja mitäänsanomattomat.

• rahan ahne

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

• Akitan Omistaja

Sama täällä!

• staffikansa

Minäkin kävin katselemassa kyseiset kotisivut. Lukemista ei paljon ollu ja tietoa löytyy jos jaksaa ja viitsii kahlata kennelliiton sivut! Ei jääny mitään mukavaa mieleen noista sivuista. Kuvia jokunen ja näyttelymenestymisistä maininnat, ne kylläkin korostetusti huutomerkkien kera. Voi EI!!!!!!!!!!!!!!!

• sivullinen myös

Jep, vaikka pennut on nyt syntyneet ei niistä juurikaan tietoa tai mitään kerrottavaa ole ollut, vain muutama kuva ilman tekstiä. Pitäisi vähän sivujen piristyä!!!

• koiranomistaja
        sivullinen myös kirjoitti:

Jep, vaikka pennut on nyt syntyneet ei niistä juurikaan tietoa tai mitään kerrottavaa ole ollut, vain muutama kuva ilman tekstiä. Pitäisi vähän sivujen piristyä!!!

Jos ja kun harkitsette akitapennun hankkimista, käykää lukemassa Akita ry:n kotisivuilta teksti "Akitapentu tulee taloon"
        Asiallinen ja hieno teksti jossa paljon ohjeita nimenomaan pennunostajaa ajatellen.
        Käykää katsomassa eri kasvattajilla heidän koiriaan, tutustukaa koirien luonteeseen ja niihin ohjeisiin mitä kasvattaja antaa pennun mukana, missä olosuhteissa koirat elää. Älkää missään nimessä maksako yhtään senttiä varausmaksua ennenkuin olette nähneet pennun ja varsinkin sen emän.
        Kasvattajia on moneen menoon ja jotkut jää menosta pahasti jälkeen.
        Koiralla ei pitäisi teettää yhtään pentuetta alle 2 vuotiaana, on sitten kyse mistä rodusta tahansa. Joku täällä kirjoitti että joku kasvattaja oli käyttänyt vanhaa koiraa jalostukseen, hyvä niin jos sillä on ollut aiemminkin pentueita. Uroksen jalostuskykyhän ei mihinkään iän takia häviä. Parempi vain jos on vanha niin tiedetään ettei ainakaan ole sairas eikä mitä ilmeisemmin aiemmatkaan pennut ole sairastuneet.
        En ostaisi pentua kasvattajalta joka ei ole oman rotuyhdistyksensä jäsen.

• että näin
        koiranomistaja kirjoitti:

Jos ja kun harkitsette akitapennun hankkimista, käykää lukemassa Akita ry:n kotisivuilta teksti "Akitapentu tulee taloon"
        Asiallinen ja hieno teksti jossa paljon ohjeita nimenomaan pennunostajaa ajatellen.
        Käykää katsomassa eri kasvattajilla heidän koiriaan, tutustukaa koirien luonteeseen ja niihin ohjeisiin mitä kasvattaja antaa pennun mukana, missä olosuhteissa koirat elää. Älkää missään nimessä maksako yhtään senttiä varausmaksua ennenkuin olette nähneet pennun ja varsinkin sen emän.
        Koiralla ei pitäisi teettää yhtään pentuetta alle 2 vuotiaana, on sitten kyse mistä rodusta tahansa. Joku täällä kirjoitti että joku kasvattaja oli käyttänyt vanhaa koiraa jalostukseen, hyvä niin jos sillä on ollut aiemminkin pentueita. Uroksen jalostuskykyhän ei mihinkään iän takia häviä. Parempi vain jos on vanha niin tiedetään ettei ainakaan ole sairas eikä mitä ilmeisemmin aiemmatkaan pennut ole sairastuneet.

Ai jaa rotuyhdistyskö sen takaa että kasvattaja on hyvä ja hoitaa asiansa hyvin? Minä katselen koiria enkä kasvattajaa. Rotuyhdistys ei koiria tee vaan kasvattajat.

• hihhuli akitaom.

Emme tue jatkossa Akita ry:n toimintaa, koska se ei noudata yhdistyksen tarkoitusta ja yhteistyö on mahdotonta, vaikka päämäärä on sama.
        "Yhdistyksemme on omistautunut edistämään akitan tuntemusta, seuraamaan ja tukemaan rodun tervettä kasvatusta Suomessa sekä ennen kaikkea toimimaan yhteyselimenä rodun harrastajien välillä." Lähde: http://www.akitayhdistys.fi/yhdistys/akita-ry
        Koiraharrastuksen pitäisi olla vapaaehtoista ja mukavaa yhdessä tekemistä rodun parhaaksi. Tällä hetkellä yhdistyksen toiminta mustamaalaa rotua ja sen kasvattajia tarpeettomasti. Lisäksi yhdistys käyttäytyy epäasiallisesti jäseniään kohtaan.
        Emme voi enää suositella liittymistä Akita ry:hyn, sillä yhdistyksen toiminta on muuttunut sellaiseksi, ettei se enää edistä tärkeintä tavoitettaan. Jatkossa toimimme suoraan Suomen Seurakoirayhdistys ry:n jäseninä,jonka alainen Akita ry on. Näin suuntaamme taloudellisen kannatuksemme jäsenmaksun muodossa sinne, missä se käytetään rotukoirien kasvatuksen ja jalostuksen edistämiseen yhteistyössä kasvattajien kanssa.

Kennel Vuorenvarman, Noora Vahvelainen
        Kennel Viribus Unitis, Emilia Honkanen
        Kennel Cazador Grande, Terhi Kämäräinen
        Kennel Kowhai, Päivi Linnasaari
        Kennel Tediibea No, Mervi Tuomaala
        Kennel Tartagal´s, Satu Pöntinen
        Kennel Hokuoukensha No, Jenna Hellman
        Kennel Gekkoo No, Mirka Mertanen

Ai että pelkästään Tartagal's on eronut yhdistyksestä....?

• romeo ja ida

komppaan sinua koiranomistaja täysin. Kirjoitit asiaa.

• Koirien ihailija
        hihhuli akitaom. kirjoitti:

Emme tue jatkossa Akita ry:n toimintaa, koska se ei noudata yhdistyksen tarkoitusta ja yhteistyö on mahdotonta, vaikka päämäärä on sama.
        "Yhdistyksemme on omistautunut edistämään akitan tuntemusta, seuraamaan ja tukemaan rodun tervettä kasvatusta Suomessa sekä ennen kaikkea toimimaan yhteyselimenä rodun harrastajien välillä." Lähde: http://www.akitayhdistys.fi/yhdistys/akita-ry
        Koiraharrastuksen pitäisi olla vapaaehtoista ja mukavaa yhdessä tekemistä rodun parhaaksi. Tällä hetkellä yhdistyksen toiminta mustamaalaa rotua ja sen kasvattajia tarpeettomasti. Lisäksi yhdistys käyttäytyy epäasiallisesti jäseniään kohtaan.
        Emme voi enää suositella liittymistä Akita ry:hyn, sillä yhdistyksen toiminta on muuttunut sellaiseksi, ettei se enää edistä tärkeintä tavoitettaan. Jatkossa toimimme suoraan Suomen Seurakoirayhdistys ry:n jäseninä,jonka alainen Akita ry on. Näin suuntaamme taloudellisen kannatuksemme jäsenmaksun muodossa sinne, missä se käytetään rotukoirien kasvatuksen ja jalostuksen edistämiseen yhteistyössä kasvattajien kanssa.

Kennel Vuorenvarman, Noora Vahvelainen
        Kennel Viribus Unitis, Emilia Honkanen
        Kennel Cazador Grande, Terhi Kämäräinen
        Kennel Kowhai, Päivi Linnasaari
        Kennel Tediibea No, Mervi Tuomaala
        Kennel Tartagal´s, Satu Pöntinen
        Kennel Hokuoukensha No, Jenna Hellman
        Kennel Gekkoo No, Mirka Mertanen

Ai että pelkästään Tartagal's on eronut yhdistyksestä....?

Ei kukaan ole väittänytkään että vain Tartagals on ainoa. Valitettavasti näitä oman tien kulkijoita on muitakin.
        Olen muutaman muun kanssa samaa mieltä että ko. kasvattaja voisi kotisivuillaan kertoa jotain koirista eikä vaan laittaa kuvia ja eritoten näistä uusimmista pennuista.
        Tämänhetkinen tilanne antaa kuvan että, hän ei liiemmin viitsi vaivautua koirien takia. Hyvin ikävää kotisivujen lukijoiden kannalta.

• akitaowner

Ja minä en kuuluisi rotyhdistykseen, joka ei aja rodun asiaa vaan mustamaalaa sitä Jenkkejä ja Japania myöten. Lisäksi en haluaisi kuuluu rotuyhdistykseen, jonka jalostustoimikunnan puheenjohtajana toimii ihminen kuka ei ole päivääkään yhtään pentuetta kasvattanut. Kirjaviisas voi olla, mutta kyllä sitä parhaiten oppii kun kasvattaa.

• toinen akitaowner

Annahan "akitaowner" nyt vähän faktoja siitä ettei muka rotuyhdistys aja rodun asiaa!!! Ja jalostustoimikuntaan kuuluu muitakin kuin vain pj. Ja tämä pj on kyllä hyvin perillä rodun asioista ja muissa jäsenissä on hyvinkin kokeneita kasvattajia. Akitaowner taitaa nyt olla hieman kateellinen kun ei ite mitä ilmeisimmin kuulu johtoväkeen.
        Sen verran tiedän ettei Akita ry ole missään vaiheessa mustamaalannut rotua Japaniin eikä Jenkkeihin. Olisi hyvä tietää tästäkin asiasta hieman faktaa ennenkuin alkaa rotuyhdistystä mustamaalaamaan. Ja sitäpaitsi yhdistys on sama kuin sen jäsenet!!
        Se on totta ettei rotuyhdistys koiria tee vaan kasvattajat, mutta jos rotuyhdistykseen kuulumattomat kasvattajat eivät ajattele rodun parasta, niin yhdistyskään ei sille voi mitään tehdä. Jo se että on käytetty E-lonkkaista urosta jalostukseen kertonee hyvin paljon kasvattajan moraalista. Samoin jopa alle vuoden ikäistä koiraa, liian tiheä nartun astuttaminen jne. Kaikki selviää koiranettiä lukemalla. Eli hei - halooooo!

• rotunainenxxx

Ei kai mikään rotujärjestö mustamaalaa ja kaiva maata pois omien jalkojensa alta haukkumalla omaa rotuaan ja kasvattajiaan. Se on ihan järjetön väite. Toinen asia, kyllä rodunjalostuksessa tarvitaan myös sitä kirjaviisautta,vai teetkö sinä kokeellisia pentueita periaatteella katsotaan mitä tulee. Faktaa pitää olla asioiden takana.Kyllä nämä järjestöstä eronneet kaivavat maata pois rodun hyvinvoinnin alta.

• akitaownerjiaii
        toinen akitaowner kirjoitti:

Annahan "akitaowner" nyt vähän faktoja siitä ettei muka rotuyhdistys aja rodun asiaa!!! Ja jalostustoimikuntaan kuuluu muitakin kuin vain pj. Ja tämä pj on kyllä hyvin perillä rodun asioista ja muissa jäsenissä on hyvinkin kokeneita kasvattajia. Akitaowner taitaa nyt olla hieman kateellinen kun ei ite mitä ilmeisimmin kuulu johtoväkeen.
        Sen verran tiedän ettei Akita ry ole missään vaiheessa mustamaalannut rotua Japaniin eikä Jenkkeihin. Olisi hyvä tietää tästäkin asiasta hieman faktaa ennenkuin alkaa rotuyhdistystä mustamaalaamaan. Ja sitäpaitsi yhdistys on sama kuin sen jäsenet!!
        Se on totta ettei rotuyhdistys koiria tee vaan kasvattajat, mutta jos rotuyhdistykseen kuulumattomat kasvattajat eivät ajattele rodun parasta, niin yhdistyskään ei sille voi mitään tehdä. Jo se että on käytetty E-lonkkaista urosta jalostukseen kertonee hyvin paljon kasvattajan moraalista. Samoin jopa alle vuoden ikäistä koiraa, liian tiheä nartun astuttaminen jne. Kaikki selviää koiranettiä lukemalla. Eli hei - halooooo!

Myös nämä jäljelle jääneet jäsenet (kasvattajat, hallituksen jäsenet, rivijäsenet, vastarannankiiskit, jalostustoimikunnan kirjaviisaat, koirankasvatuksen konkarit, joilta puuttuu yhdistystoiminnassa vaadittavat sosiaaliset taidot yms.) voisivat ottaa hiukan vastuuta tapahtuneesta. Voin vaan kuvitella, minkälainen voima ja turhautuminen saa useat kasvattajat eroamaan omasta rotuyhdistyksestään, oli se sitten yhdistyksen huono ilmapiiri, epämiellyttävät toimarit, kokousten epätoivotut päätökset, huonot henkilökemiat,olo, että omaa jalostustyötä mustamaalataan yhdistyksen jäsenten toimesta tms.

Eikä eronneita kasvattajia haukkumalla saada tämän rodun henkeä nostatettua yhtään sen enempää, joten synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

• xxesp

Jaa-a...täällä selkeästi joku jolla henk.koht ongelmia Tartagal's kennelin omistajan kanssa.
      Hyvä on mustamaalata, kun ei tiedä edes mitä puhuu...
      Akita pennut sinne syntyi, ja ihania ovat. Kasvattaja EI kasvata 3 rotua.
      Keskustelupalstat ei ole oikea reitti ottaa selkoa kasvattajista. Menkää paikan päälle, katsokaa koirien kunto/tapa pitää niitä, keskustelkaa, kysykää jne jne...
      Muodostakaa sitten se oma mielipiteenne.
      Itselläni koira sieltä, monen vuoden takaa, ja milloin vaan ottaisin toisen.
      Pennut kasvavat koko perheen parissa, ei missään kennel tiloissa, niinkuin joillakin.

• sivullinen myös

tanskandoggi, akita, staffi...joista kaksi rotua kotona.

• Akitafani2

No höh, täällä tuntuu keskustelun perusteella olevan USEAMPIAKIN joilla on jotain moitittavaa ko. kasvattajan tavoista ja kotisivuista.
        Totta hemmetissä akitapennut on suloisia aina oli kasvattaja kuka hyvänsä. Sama pätee myös myös muihin rotuihin jos et sattunut tietämään.
        Kasvattajalla on kolmea rotua joista kaksi, staffi ja tanskandoggi, asustelee kotona ja akitat muualla.
        Kyllä keskustelupalstoilla aika hyvän kuvan saa siitä, mitä mieltä ihmiset asioista on ja voi myös keskustella syistä miksi näin on. Myös kasvattajista ihmisinä saa hieman kuvaa.
        Luulisin ja uskoisin että nämä tännekkin palstalle kirjoitelleet ihmiset tuntevat tai ovat tavanneet kasvattajan ja muodostaneet siten mielipiteensä.
        Tottakai selvät faktat koiranetistä kertovat myös selvästi missä mennään.
        PS; minäkin olen jutellut ko. henkilön kanssa ja näinollen muodostan oman mielipiteeni:)

• romeo ja ida

Aivan hullua väittää että Akita ry mustamaalaa rotua ja kasvattajia! Jos ei kasvattaja pysty yhteistyöhön niin erotkoon pois mutta täytyykö hänen mustamaalata Akita ry:tä? Korrektimpaa olisi ollut erota vain hiljaisuudessa eikä näyttää kaikelle kansalle kuka tosiasiassa mustamaalaa ja ketä.
      Kun toimitaan kuten tässä tapauksessa on toimittu niin eipä jää ihmisille epäselväksi mikä on asioiden oikea laita ja kuka tosiaan mustamaalaa ja ketä!

• amakita

Onko Akita ry:n mustamaalaamisesta mitään todisteita, kun taas näiden eronneiden kasvattajien mustamaalaus näkyy esim. hihhuli akitaom. keskustelussa.

• kiinnostais tietää

""Tällä hetkellä yhdistyksen toiminta mustamaalaa rotua ja sen kasvattajia tarpeettomasti. Lisäksi yhdistys käyttäytyy epäasiallisesti jäseniään kohtaan.
      Emme voi enää suositella liittymistä Akita ry:hyn, sillä yhdistyksen toiminta on muuttunut sellaiseksi, ettei se enää edistä tärkeintä tavoitettaan.""
      Antakaahan tähän edes hieman tosifaktaa!
      Miten yhdistyksen toiminta mustamaalaa rotua ja kasvattajia?
      Miten yhdistys käyttäytyy epäasiallisesti jäseniään kohtaan?
      Miten niin yhdistyksen toiminta ei edistä tavoitettaan?
      Selityksiä kehään joskerran noin kehtaatte väittää!

• Hilda täti

Eipä taida pystyä kukaan perustelemaan Akita ry: huonoa käytöstä kun sellaista ei ole tapahtunut. Kuvastaa vain eräiden kasvattajien yhteistyökyvyttömyyttä.
        Ihmettelen myös Kennel Tartagal`s n kotisivujen onnetonta päivitystä jos siellä on pentuja myytävänä niin miksi ei moneen viikkoon ole mainittu yhtään mitään pennuista. Jos taas pennut on myyty niin maininta kotisivuille ettei turhaan ihmiset suunnittele sieltä ostoa.

Eikö koirat enää kiinnosta kasvattajaa vai mikä on!
        Antaa hyvin välinpitämättömän kuvan koiratouhusta.

• Romeo ja ida
        Hilda täti kirjoitti:

Eipä taida pystyä kukaan perustelemaan Akita ry: huonoa käytöstä kun sellaista ei ole tapahtunut. Kuvastaa vain eräiden kasvattajien yhteistyökyvyttömyyttä.
        Ihmettelen myös Kennel Tartagal`s n kotisivujen onnetonta päivitystä jos siellä on pentuja myytävänä niin miksi ei moneen viikkoon ole mainittu yhtään mitään pennuista. Jos taas pennut on myyty niin maininta kotisivuille ettei turhaan ihmiset suunnittele sieltä ostoa.

Eikö koirat enää kiinnosta kasvattajaa vai mikä on!
        Antaa hyvin välinpitämättömän kuvan koiratouhusta.

Ei kukaan Akita ry:stä eronnut kasvattaja pysty perustelemaan väitettään kun on näin hiljaista.

• Loves staffi

Kotisivuilla näyttää olevan tietoa, että staffipentuja on tulossa viikolla 46.

HIP HIP HURAA!!!! Onnea emälle ja omistajalle!!!!

• NoX

Ja millaisia! Ei varmaan ihan sallaisia mitä kotisivuilla lupaillaan,jos viitsit vilkaista koirien lonkkatulokset!

• NoX
        NoX kirjoitti:

Ja millaisia! Ei varmaan ihan sallaisia mitä kotisivuilla lupaillaan,jos viitsit vilkaista koirien lonkkatulokset!

Jalostuskoira ei saisi olla lonkiltaan C:tä (lievä dysplasia) huonompi. Jos kuitenkin erittäin painavista syistä käytetään D (kohtalainen dysplasia) lonkkaista koiraa jalostukseen tulee toisen osapuolen olla lonkiltaan A (ei muutoksia) tai B (lähes normaali/rajatapaus). E (vaikea dysplasia) lonkkaista koiraa ei tule käyttää jalostukseen.

Näin se pitäisi mennä Staffilla

• Staffitar
        NoX kirjoitti:

Jalostuskoira ei saisi olla lonkiltaan C:tä (lievä dysplasia) huonompi. Jos kuitenkin erittäin painavista syistä käytetään D (kohtalainen dysplasia) lonkkaista koiraa jalostukseen tulee toisen osapuolen olla lonkiltaan A (ei muutoksia) tai B (lähes normaali/rajatapaus). E (vaikea dysplasia) lonkkaista koiraa ei tule käyttää jalostukseen.

Näin se pitäisi mennä Staffilla

Tämä on ihan selvästi sanottu, ei luulisi olevan ymmärtämisvaikeuksia jos osaa lukea! Jos on lukihäiriö niin pyytää sit apua toisaalta.
        Eli ei D lonkkaista ja C lonkkaista pennutetaj os ei haluta pentuja joilla on TODELLA suuri riski olla lonkkavikaisia!!!
        Lonkkavika ei välttämättä vaivaa nuorella koiralla jonka lihakset on hyvässä kunnossa ,mutta vanhempana kun liikunta vähenee ja lihakset ei ole enää timmissä kunnossa, niin tilanne kostautuu silloin.
        Eli ajatelkaa kasvattajat ja pentujen ostajat millaisia koiria todella haluatte!!!

• staffitar
        Staffitar kirjoitti:

Tämä on ihan selvästi sanottu, ei luulisi olevan ymmärtämisvaikeuksia jos osaa lukea! Jos on lukihäiriö niin pyytää sit apua toisaalta.
        Eli ei D lonkkaista ja C lonkkaista pennutetaj os ei haluta pentuja joilla on TODELLA suuri riski olla lonkkavikaisia!!!
        Lonkkavika ei välttämättä vaivaa nuorella koiralla jonka lihakset on hyvässä kunnossa ,mutta vanhempana kun liikunta vähenee ja lihakset ei ole enää timmissä kunnossa, niin tilanne kostautuu silloin.
        Eli ajatelkaa kasvattajat ja pentujen ostajat millaisia koiria todella haluatte!!!

ja piti vielä lisätä että staffeilla on todella kova kipukynnys johtuen koirarodun taustasta, joten vaikka niitä kipuja sillä koiralla olisikin jo nuorena niin se ei välttämättä sitä näytä.

• A/A lonkkaisen omist
        NoX kirjoitti:

Ko. kasvattaja EI TUE ko. rodun jalostuksen tavoiteohjelmaa, kertonee jo paljon motiiveista kasvattaa ylipäätään koiria.

• HAUVAVAUVA
        A/A lonkkaisen omist kirjoitti:

Ko. kasvattaja EI TUE ko. rodun jalostuksen tavoiteohjelmaa, kertonee jo paljon motiiveista kasvattaa ylipäätään koiria.

KOMPPAAN EDELLISTÄ!

• LaMoure

Mitähän nykyään kuuluu Kennel Tartaga`lsille?
      Uudet kotisivut näkyy olevan ja ihan kivat onkin.

• Romeo ja ida

jos se kasvattaja on vaikka tullu järkiinsä ja lopettanu koko Tartagalsin. Ei hullumpi ajatus.

• LaMoure

Uudet staffipennut olis jo pitäny syntyä, onko kukaan kuullut montako tuli? Ja onko ne jo varattu kaikki.
        Kotisivuilla ei muuta mainintaa kuin syntyvät viikolla 46.

• LaMoure
        LaMoure kirjoitti:

Uudet staffipennut olis jo pitäny syntyä, onko kukaan kuullut montako tuli? Ja onko ne jo varattu kaikki.
        Kotisivuilla ei muuta mainintaa kuin syntyvät viikolla 46.

Kukaan ei taida tietää mitään..

• LaMoure

Kyseinen kasvattaja on hipihiljaa...ei tietoa pennuista. Ompa salamyhkäistä.
      Mitä salailee???

• Fakta homma

Luontoäiti korjasi ihmisen tekemän virheen ja pentuja ei syntynytkään vaikka kasvattajan kotisivuilla komeilee vieläkin ilmoitus että staffivauvat syntyvät marraskuussa.
        Onko tämä nyt sitä harhaanjohtavaa mainontaa??

• heartbeat2
        Fakta homma kirjoitti:

Luontoäiti korjasi ihmisen tekemän virheen ja pentuja ei syntynytkään vaikka kasvattajan kotisivuilla komeilee vieläkin ilmoitus että staffivauvat syntyvät marraskuussa.

No just sitä!

• Juupaseipäs
        Fakta homma kirjoitti:

Kotisivuilla lukee myös että staffipentuja suunnitteilla keväälle 2013. Pitääköhän tämä paikkansa vai kirjoitteleeko taas mitä sattuu.

• amstaffi1
        Juupaseipäs kirjoitti:

Kotisivuilla lukee myös että staffipentuja suunnitteilla keväälle 2013. Pitääköhän tämä paikkansa vai kirjoitteleeko taas mitä sattuu.

Kuulemma on astuttanu koiransa mut saa nyt sitten nähdä mitä tälläkertaa tapahtuu. Kuulin sellasta et ne edelliset staffipennut oliskin syntyny mut myyny ne rekkaamattomana. En sit tiedä pitääks paikkansa.

• Erikoista on

Tietääkö kukaan miksei viimeisintä kyseisen kennelin kasvattamaa akitapentuetta ole vieläkään rekisteröity? Ovat kait jo yli puolivuotiaita. Joku siis mättää!

• liliane2

Sitä minäkin ihmettelen.

• Susihukkanen1

Upeata on omistaa Tartagal'sin kennelistä urosakita. Koira on kuin elokuvan Hatsiko. Kasvattajalta olen kaiken tiedon saanut, miten akitan kanssa toimitaan. Upean Tartagal'sin akitan omistaja olen.

• liliane1

Onnea vaan upeasta koirasta, nyt vaan ihmeteltiin miksi ko. Kennel mainostaa staffipentuja vaikka niitä ei syntynytkään. Huijataan ihmiset soittamaan ja kysymään pennuista joita ei edes ole! Todella vastuutonta. Onko sinun uroskoirasi viimeisimmästä pentueesta jota ei ole edes rekisteröity? Jotain outoahan senkin pentueen vanhemmissa täytyy olla.

• ...RRR...
        liliane1 kirjoitti:

Onnea vaan upeasta koirasta, nyt vaan ihmeteltiin miksi ko. Kennel mainostaa staffipentuja vaikka niitä ei syntynytkään. Huijataan ihmiset soittamaan ja kysymään pennuista joita ei edes ole! Todella vastuutonta. Onko sinun uroskoirasi viimeisimmästä pentueesta jota ei ole edes rekisteröity? Jotain outoahan senkin pentueen vanhemmissa täytyy olla.

Eikö kasvattajalla todellakaan kantti riitä tulla vastaamaan kysymyksiin. Todellakin, hän käy lukemassa SUOMI 24 keskusteluja ja kommentoi välillä hyvinkin kiivaasti kirjoituksiin jotka EHKÄ, EHKÄ EI sivuavat häntä. Mutta kun asiaa pitäisi kirjoittaa niin ..syvä hiljaisuus...

• Villi lupiin

kumma kyllä kennelin omistaja ei vaivaudu kirjoittamaan asiasta mitään vaikka tiedän hänen käyvän lukemassa täällä. Eikä päivitä kotisivujaankaan. En kyllä paljon kehtaisi mainostaa omistavani koiraa tältä kenneliltä. Jos tarkastelee akita pentueita menneiltä vuosilta niin niistä useammassakin löytyy ihmeteltävää ja kuinka paljon onkaan pentueita joita ei ole rekisteröity.

• SUSIHUKKANEN1

Omistan Tartagal's Akitan Suomen Muotovalio Rekistöröinnit oli OK kaikki muukin Jes Eiköhän kaikki Akita ihmiset viedä ROTUA eteenpäin eikä vain itseään!!!!!!!!! Akita aina ennen kuin upee omistaja.

• Akitafani

Eiköhän kaikki Akita ihmiset viedä ROTUA eteenpäin eikä vain itseään!!!!!!!!! Akita aina ennen kuin upee omistaja.

Hienosti sanottu, harmi vaan että kaikki kasvattajat eivät ole samaa mieltä kanssasi. Joillekkin (Tai jollekkin) oma etu menee rodun edun edelle:.
      Jos kertakaikkiaan raha ei riitä elämiseen niin tekaisempa koirallani pennut niin kyllä taas helpottaa vähäksi aikaa. Eikä sillä väliä onko ne rekisteröintikelpoisia vai ei, kunhan rahaa tulee:
      näin ajattelevia kasvattajiakin löytyy valitettavasti.
      Mutta saamme ne kitkettyä pois sillä että olemme ostajina tarkkoina mistä pennut hankimme ja otamme selvää niin kasvattajasta kuin pennun vanhemmista. Emmekä hyväksy pennun vanhemmiksi muita kuin jalostukseen kelpaavia yksilöitä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe