Kuinka haulikon osto rinnakkaisluvalla onnistuu?
Täytän pian 15 ja toisella huoltajallani on useita aseita ja lupia.
Täytyykö huoltajani hankkia lupa aseeseeni ensin ja minun siihen se rinnakkaislupa vai riittääkö jos hankin vain itselle sen rinnakkaisluvan?
Ja kun täytän 18, pitääkö minun hankkia uusi lupa, että ase on ainoastaan minun?
Uusi aselaki tulee voimaan ennen kuin täytän 15, joten tuoko se aseen hankkimiseen uusia mutkia matkaan?
Aion hankkia metsästykortin ennen luvan anomista.
Haulikko rinnakkaisluvalla
26
3357
Vastaukset
- ääh
No pelkästään itsellesi et voi hankkia asetta rinnakkaisluvalla. Jonkun muun omistamaan (ja johon hänellä on luvat) voit hakea rinnakkaislupaa...
Siitä en tiedä miten tämä uusi (huonompi) laki vaikuttaa rinnakkaislupiin.- effef
haulikkoon ei tarvii mittää luppiii
- metsästäjä231
Miten se, että minulla olisi rinnakkaislupa huoltajani aseeseen, käytännössä eroaa siitä ettei minulla olisi? Saanhan ampua aseella laillisesti huoltajani kanssa ilman rinnakkaislupaakin.
- pykytti
Rinnakkaisluvalla saat pitää asetta itsenäisesti hallussa eli mennä ilman aseen omistajaa radalle tai metsälle. Rinnakkaislupa oikeuttaa aseen hallussapitoon kuten hallussapitolupa.
- vähän sama juttu
Mul on kans sama juttu. Tänä kesänä aion suorittaa metsästyskortin. Papan kanssa aiotaan hakea haulikolle rinnakkaislupia. Täytän 15 melkein heinäkuun lopussa, joten vaikuttaako tämä uusi aselaki tähän (uudistuu siis 13. kesäkuuta kuluvaa vuotta)? Kertokaa 14 vuotiaalle, innokkaalle aseharrastajalle selko kielellä noiden lupien saamisen vaikeutumisesta. Katsoin äsken 45 minuuttia-ohjelman ja siinä sanottiin, että luvan hakija esim. joutuu johonkin puolustusvoimilta lainattuun kyllä/ei kokeeseen yms. Myös käsiaseita pyritään vähentämään mm. vaatimalla 2 vuoden säännöllinen harrastustoiminta, ja että niiden lupia ei saa alle 20 vuotias ilman että hän on maailmanluokan kilpa-ampuja (tässäkin tapauksessakin vain erikoisluvalla). Ikävä kyllä kivääreistä tai haulikoista ei taidettu mainita mitenkään.
- Testing
Testissä 300 väittämää, joihin vastataan pitää paikkansa/ei pidä paikkaansa. Samaa asiaa koskevia väittämiä useita ei muodossa. Siinä kannattaa olla skarppina. Vastaavanlainen testi käytössä puolustusvoimilla - tein kun hain työpaikkaa. Testin päätyttyä virkailija sulkee ohjelman. Siinä yhteydessä testi ilmoittaa, aiheuttaako jatkotoimia. Tuloksen muotoa en tiedä, mutta luulisin, että lääkärin todistuksen joutuu hankkimaan, jos vastaukset antavat kyseenalaisen kuvan. Kysymykset käsittelevät mm. sosiaalisuutta, elämän asennetta, depressiotaipumusta, räjähdysherkkyyttä ym. Normiälykäs saa testin hyväksyttävästi tehtyä, vaikkei oikeasti ihannetapaus olisikaan. Ei kannata hautoa itsaria tai polttaa päreitään helposti. Seurallinenkin kannattaa olla.
Aika tarkkaan kysytään harrastuksen luonne ja mahdollinen seuran jäsenyys. Dokumentit mukaan.
Jouduin käymään läpi tämän ruletin uusiessani rinnakkaislupia. Pikkasen nappasi.
- metsääntahdon mennä
Mutta,älkää koskaan luottako siihen,että jos on rinnakkaislupa...vaikka huoltajan aseisiin esim.(rinnakkais lupa on voimassa niinkauan,kun kyseinen henkilö omistaa ks aseen/t). Teet jtn tyhmää...pientäkin,ni lähtee omat luvat ja lähtee rinnakkaisetkin.. Otappa vaik varas tai pahoinpitelijä kiinni,ja joudut käyttää vähän tiukempaa otetta..voit sanoa..Heippa luvat muutamaks vuodeks.
T:kokemusta omaava
P.s Laitanpa tän tonne "luvat meni osioonkin" - metsästäjä97.
onko mahdollista että vanhempani saisi hankkimisluvan haulikolle. Itse olen 15vuotta, ja saisin siihen rinnakkaisluvan, mutta vanhemmilla ei ole enää metsästyskorttia, kun ne jätti sen maksamatta 8 vuotta sitten. Mutta kumminkin omistavat haulikon?
- Tiedotan eteenpäin
Heillä on siis haulikko kotona jolla ei ole käyttötarkoitusta, eli poliisi vie sen välittömästi kun kuulee asiasta!
Jos on noin piittamatonta touhua niin älä mene hommaamaan mitään lupia siihen aseeseen, kasva aikuiseksi ja osta oma! - Outo kommentti
Tiedotan eteenpäin kirjoitti:
Heillä on siis haulikko kotona jolla ei ole käyttötarkoitusta, eli poliisi vie sen välittömästi kun kuulee asiasta!
Jos on noin piittamatonta touhua niin älä mene hommaamaan mitään lupia siihen aseeseen, kasva aikuiseksi ja osta oma!Kuinka niin? Voivathan vanhemmat milloin hyvänsä uusia metsästyskortin. Ja vaikka eivät uusisi, se on heidän henk.kohtaista omaisuuttaan. Tämä ei ole (ainakaan vielä) mikään poliisivaltio.
Kasva itse aikuiseksi, ihme provoilija. - Realistisesti näin.
Outo kommentti kirjoitti:
Kuinka niin? Voivathan vanhemmat milloin hyvänsä uusia metsästyskortin. Ja vaikka eivät uusisi, se on heidän henk.kohtaista omaisuuttaan. Tämä ei ole (ainakaan vielä) mikään poliisivaltio.
Kasva itse aikuiseksi, ihme provoilija.Jos ne ovat koristena niin se ei ole hallusapitoon hyväksyttävä syy!
Noi ne jää sinne nurkkiin lojumaan ja poika löytää sen ja rupeaa kinumaan lupia siihen, sen jälkeen kun on miehekkäästi lupa saatu ja joku kaveri kylillä mottaa jostakin syystä turpiin ,niin mennään ja haetaan justiinsa luville saatu haulikko ja ammutaan se ilkea kiusaaja hengiltä, kun tuskin on hirveästi vanhemmilla intressejä tuon aseen perään kattoa jos on metsästysluvatkin päässyt vanhaksi jo vuosia sitten.... - Ihime tyyppi
Realistisesti näin. kirjoitti:
Jos ne ovat koristena niin se ei ole hallusapitoon hyväksyttävä syy!
Noi ne jää sinne nurkkiin lojumaan ja poika löytää sen ja rupeaa kinumaan lupia siihen, sen jälkeen kun on miehekkäästi lupa saatu ja joku kaveri kylillä mottaa jostakin syystä turpiin ,niin mennään ja haetaan justiinsa luville saatu haulikko ja ammutaan se ilkea kiusaaja hengiltä, kun tuskin on hirveästi vanhemmilla intressejä tuon aseen perään kattoa jos on metsästysluvatkin päässyt vanhaksi jo vuosia sitten....Sinäkö sen päätät, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei? Ase on hieno koriste.
Taitaa sinun oma pinnasi olla kovin lyhyt. Luulet sitten, että kaikki muut ovat samanlaisia.
- jooo o
elikkä asia on näin, vanhemmilla on oikeus pitää asettaan esim. koristeena poliisilt eivät pysty viedä asetta ilman että on tapahtunut siihen jtn merkittävää!
- kyllä näin on
aivan oikein! Meillä oli aivan samanlainen juttu viime kevääänä, kävin itse kysymässä poliisilta onko tämä mahdollista kun lopetin metsästämisen kiireitteni takia, omistin vain yhden haulikon ja nyt se on koristeena seinällä.
- Gardinaali
Huijarit! se koriste-esine ei ole mikään aseen hallussapidon peruste jos ase on hommattu metsästyskäyttöön!!!!!!!
- -
Mutta asetta saa pitää koristeena, jos se on hommattu metsästystä varten.
Mene vaikka aamulla kysymään poliisisedältä. - Gardinaali
- kirjoitti:
Mutta asetta saa pitää koristeena, jos se on hommattu metsästystä varten.
Mene vaikka aamulla kysymään poliisisedältä.Nyt nn kysytty ja jyrkkä ei tuli vastaukseksi! Kuulemma pitäisi ase luovuttaa poliisille kun sillä ei kerran oikeasti harrasteta...
- -
Gardinaali kirjoitti:
Nyt nn kysytty ja jyrkkä ei tuli vastaukseksi! Kuulemma pitäisi ase luovuttaa poliisille kun sillä ei kerran oikeasti harrasteta...
Baarissa sinä olet istunut koko päivän työttömyysrahoja kuluttamassa, muualla et käynyt. Ja nyt tulit vasta kotiin.
- jepjep
tunnen monia henkilöitä jolla on ase koristeena, tulkoot hakemaan aseen jos kiinnostaa, mutta nyt on metsästyskortti jne. nii ei ole syytä sellaiseen..
- -
Minulla on tuossa olohuoneen seinällä oikein hieno kivääri koristeena.
Vieraatkin aina tarkastelevat sitä kiinnostuneena, kun käyvät kylässä.- Uuuh Jeaah!
Ihanaa! kaikki imevät sen piippua ennen kuin saavat istua sohvalle!
- -
Uuuh Jeaah! kirjoitti:
Ihanaa! kaikki imevät sen piippua ennen kuin saavat istua sohvalle!
Se on heidän asiansa, miten siihen suhtautuvat, mutta tuossa se on seinällä.
Tule vaikka katsomaan itse.
- aloittelij
voiko rinnakais luvan hankkia haulikkoon johon on jo yksi lupa?
- Jepu jep
Tottakai voi, ei siinä mitään rajaa ole, jos sen haulikon haltija antaa suostumuksen ja poliisi uskoo perustelut.
- geige1
aselaista löytyy
43 §
Hyväksyttävät käyttötarkoitukset
Hankkimislupa voidaan antaa seuraaviin käyttötarkoituksiin:
1) metsästyslainsäädännön mukaan sallittu eläinten ampuminen;
2) ampumaurheilu ja -harrastus;
3) työ, jossa ase on välttämätön;
4) näytös, kuvaus tai muu vastaava esitys;
5) museossa tai kokoelmassa pitäminen;
6) muistoesineenä säilyttäminen;
7) merkinanto; (11.2.2011/124)
8) 15 vuotta vaan ei 18 vuotta täyttäneen, luvanhaltijan huollettavana olevan henkilön hallussapidettäväksi tarkoitetun haulikon, kiväärin, pienoiskiväärin tai yhdistelmäaseen säilyttäminen ja kuljettaminen.
106 §
Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen
Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.
Jos säilytettävänä on erityisen vaarallinen ampuma-ase taikka yhteensä yli viisi pistoolia, revolveria, itselataavalla kertatulella toimivaa kivääriä tai itselataavalla kertatulella toimivaa 6 §:n 2 momentin 12 kohdassa tarkoitettua muuta ampuma-asetta, on aseet säilytettävä sisäasiainministeriön asetuksen mukaisessa lukitussa turvakaapissa. Turvakaappia ei kuitenkaan edellytetä, jos aseiden säilytystilojen sijaintipaikan poliisilaitos on hyväksynyt säilytystilat
eli koriste ei todellakaan ole peruste aseen hallussapidolle ja seinälääl säilyttäminenkään ei taida täyttää lain asetuksia. Ja kyllä ne poliisisedät hakke ne aseet pois kun luvat perutaan vaikka kuinka on omaa omaisuutta. Aseen omistajalla on oikeus myydä aseet eteenpäin tietyn ajan kuluessa jos aseluvat perutaan, aseita tietysti säilytetään lupien perumisen jälkeen poliisilaitoksella. - Mehtämies
Miten ne rinnakkaisluvat sitten haetaan käytännössä?
Itse olen juuri hakemassa vaarini haulikkoon rinnakkaislupaa mutta en ole aivan varma miten ne nyt sitten haetaan käytännössä. Eikö ensin pidä mennä jonnekkin poliisiasemalle ja sitten vastailla niihin kysymyksiin vai miten? Itse olen käynyt monesti mettällä vaarina kanssa nii nyt olisi mukavaa tosiaan saada tuo tieto kun ei vaarin kunto oikeen enää kestä lähteä mukaan muutakun ampuradoille...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783