Hei !
olen parikymppinen miehenalku pirkanmaalta, ja tällä hetkellä koditon. toki minulla on katto pään päällä, eli en asu kadulla mutta kavereiden nurkissa, jne.. tilanne ollut tämmönen nyt muutaman kuukauden. hain ammattikouluun opiskelemaan, ja mietinkin, että onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista? luottotiedot menneet pari vuotta sitten jonkun verohomman takia, oiskohan ollu joku maksamaton jäännösvero tms. tarkoituksena olis siis hakea jotain opiskelijakämppää, esim. TOAS tai vastaava, eli voisikohan olla mitään mahollisuuksia saada asuntoa, vaikka on luottotiedoton? tilanne alkaa olla stressaava omassa päässä ja varmaan kavereidenkin mielestä vaikkei ne sitä suoraan sanokaan. kaikenlisäksi olen työtön, kouluttamaton. joudunkohan viettämään loppuelämäni näin? ja en kaipaa vastauksiin vittuiluja siitä, että itsepähän olen hommani sössinyt, olen tämän kuullut jo tarpeeksi monta kertaa. tosiasiahan on se, että sossunrahoilla ei mihkään velkasaneerauksiin varmaankaan pääse, eikä palkallista työtä saa jollei koulutusta ole..
asunnonhaku & luottotiedottomuus
10
1120
Vastaukset
- VoiVoiVOIVOIii
Valitettavasti olet juuri sitä kastia taustoiltasi, että vuokranantajat saavat paremman hakijan, joten olet aivan viimeinen vaihtoehto.
Voit parantaa asemaasi lainaamalla jostain rahaa ja maksat 2kk vakuuden sijasta 3kk. Silloin sinua EHKÄ maltetaan edes kuunnella, jotta pääset edes näytölle... - aloittajAsd
jep, eli kysyttiin että onko kellään omakohtaisia kokemuksia vastaavista tilanteista? edelliselle kirjoittajalle kiitos vastauksestasi, tosin tiedän mitä olen taustoiltani ja ei mun tarvis rahaa lainata takuuvuokraa varten (olettaen että se ois noin 500e/kk, niin vois ihan hyvin maksaa sen 1500e ilman että mistään lainais) mutta ongelma on tässä se, että katsooko asuntofirmat (esim tampereella toas, ym) kuinka pahalla sitä, että hakija on luottotiedoton, mutta opiskelee ja on hoitamassa luottotietojaan velkajärjestelyjen kautta kuntoon. siis merkitseekö tämä vuokranantajalle mitään vaiko ei?
- lopussa kiitos...
Tässä hyvä esimerkki miksi laskut on maksettava. Jos ei ole tunnollinen ja ei osaa hoitaa raha-asioitaan niin tässä on lopputulos.
Isäni opetti mulle aikoinaan että muista poika, maksa aina laskut ajallaan niin pysyt kunnon kansalaisena. nyt ymmärrän mitä isäni tarkoitti ja hyvä että opetti mulle ton.
Moni mun kaveri ei ymmärrä vieläkään kuinka tärkeää on pitää luottotiedot kunnossa. Jos vaikka yhden kerran sössii niin siitää joutuu maksamaan kovan hinnan. Kaljaan ja huvitteluun kyllä löytyy rahaa mutta laskuihin ei??? - aöheagnri
Jep, tuohan olikin varmaan vastaus juuri siihen mitä aloittaja kysyi. Voimme siis kaikki taputella itseämme selkään, kun ollaan oltu niin hyviä, että ollaan maksettu laskumme.
Joka tapauksessa, TOAS tai kaupungin vuokra-asunnot ovat paikkoja, joista kannattaa kysellä. Ne eivät ole turhan tarkkoja hakijan taustoista ja siellä myös enemmän merkkaa, jos pystyt osoittamaan, että olet korjaamassa tilannettasi. Yksityiseltä on vaikea saada asuntoa, jos luottotiedot on menneet. - vuokratäti
Vuosikymmenen verran useampaa asuntoa vuokranneena olen todennut, että varmimpia maksajia ovat kolmekymppiset, luottotietonsa sössineet miehet, jotka ovat ottaneet itseänsä niskasta kiinni ja maksavat häröilyjään pois ja yrittävät päästä takaisin luottotietoisen kirjoihin. Jos heillä on jossain kuussa maksuongelmia, puhelu tulee minulle heti, he eivät jätä asioitaan roikkumaan. Yhtä killingin puolikastakaan eivät ole maksamatta jättäneet.
Minulle jää kirjoituksestasi kuva, ettet oikein itse tiedä, paljonko sinulla on velkaa, "olisko ollu joku jäännösvero tai jotaa sinne päin" - hekoheko! - oletko ulosotossa, kasvaako velkasi vai ovatko asiasi järjestymään päin, jollakin aikataululla? Keskustelu sossun tai velkaneuvojan kanssa voisi selkeyttää tilannetta itsellesi. Minulle ei ole koskaan tuottanut tuskaa vuokrata asunto ihmiselle, joka osaa paukuttaa ulkomuistista velkamääränsä, maksuaikataulunsa ja luottotietojensa palautumisajankohdan.
Palkkatyötä on monenlaista, toisiin vaaditaan koulutus, hanttihommiin oppii parhaiten työtä tekemällä. Itse olen hankkinut asuntovarallisuuteni pienipalkkaisella raskaalla siivoustyöllä. Hae aktiivisesti ja ota vastaan mitä työtä tahansa. Ja millä palkalla tahansa. Ja jätä nyt hitossa tuo surkeilu-asenne: mää oon tyätön ja kouluttamaton ja veloissa ja kaiken lisäks Tamppereeltta, ei mul varmaakaa ol mitää mahiksii mihinkää... Entäpä jos ajattelisit: tästä ei pääse nääs kui ylöspäin, joten sinne on mentävä - ja minähän menen, vaikka Neulaan asti.
Tsemppiä!- Hakujajo
Vieläkö vuokraat asuntoja ja mistä? Olen noihin määreisiin asettuva asunnonetsijä Helsingistä.
- ei este asunnolle
HEI , käypä lukemassa www.ara.fi sivustolta tietoa :
Ministeriöstä on annettu ohjeistus , jossa selkeästi ohjeistetaan , että maksuhäiriöt eivät voi olla peruste syrjinnälle asunnon vuokrauksessa.- Lutot kunossa
Sossu asunnoista en tiedä yksityinen vuokranantaja valitsee vuokralaisensa omilla kritereillään tietenkin.Luottotietojen menetys ei suinkaan edistä asunnon saantia.
- KannattaaMaksaaAjois
Hyvä "ei este asunnolle"
Mitäs jos sinä ottaisit velkaa ja vuokraisit sitten jollekkin luottotiedottomalle. Voi mennä hyvin TAI tulee ongelmia ja jää vuokrat maksamatta. Pahimmallaan ollaan kostoksi tuhottu kämppä häädön takia kun mitä välii kun on muutenkin niin pirusti ulosotossa. Sitten menee monta vuotta että kämppä alkaa taas tuottamaan n. 5% tuottoa vuokralurkin takia. Mitäs luulet, että riittääkö sinulla sydäntä ottaa JÄLLEEN riskiä jos tarjolla luottotiedoton työtön ja luottotiedollinen töissä käyvä hakija?
Monia vuokranantajat ovat loukkaantuneita kun vuokrasopimusta ei olla noudatettu ja jopa vastalauseeksi myyneet tai jopa pitäneet kämpän tyhjillään kun eivät enään halua samanlaista "sotaa" kokea. Eivät tietenkään KAIKKI luottotiedottomat näitä lurjuksia ole, mutta RISKI KASVAA huomattavasti, että maksuhäiriöt toistuu tulevaisuudessakin. Tästä syystä mielestäni ihan ansaitusti luottotiedottomia "sorretaan", koska hyvin monet ovat sössineet luottotietonsa OMAN AHNEUDEN TAKIA esim. vkl kaljankittaamiseen riittää rahaa, muttei puhelinlaskun maksamiseen. Toki muutamia on myös epäonnen takia menettäneet luottotietonsa esim. taanneet ystävän lainan, mutta väitän että ovat marginaalinen ryhmä.
"Se joka ei laskujaan hoida, niin ei myöskään omaa vuokrasopimusta ansaitse."
- LykkkyyyyPyttyyyyyyy
Totuus on, että erityisesti yksityiset vuokranantajat haluavat TUOTTOA pääomalleen, joka on osakkeiden/rahastojen sijasta vuokra-asunnon muodossa. Tottakai siihen pyritään valitsemaan mahdollisemman "vähähäiriöinen" vuokralainen ja usein nimenomaan maksukyky painaa vaakakupissa eniten ehdokasta valitessa. Puheilla kun on niin helppo hämätä jos hakija tietää mitä todennäköisesti kysellään ja osaa antaa hyvät vastaukset. Sen takia minut vakuuttaa paljon enemmän hakija, joka osoittaa käytännössä maksaneensa laskut ajallaan eli luottotiedot ovat kunnossa kuin SANALLISESTI vakuutteleva henkilö ettei enään sössi.
Mutta saarnan sijaan mietitään nyt keinoja kuten aloittaja toivoi, jotta luottotiedotokin voisi saada kämpän luottotiedollisen ohitse:
- Pitäisi olla jokin (matalapalkkainen) työ opiskelun oheessa ja tuoda palkkakuitti tai pankin tiliote tuloista vuokranantajalle nähtäväksi. Tarjoat myös työnantajasi numeroa jos hän haluaa kysellä sinusta tai tarkistaa että olet todellakin töissä missä väität olevasi. (ei välttämättä koskaan tarkista)
- Vuokran korottaminen esim. 5-20e ja 2kk takuuvuokran sijasta maksetaan 3kk takuu (parempi turva kun luottotiedoton kyseessä jos tekee joku kuukausi tiukkaa maksaa vuokra)
- Pitää tarjota jotain pientä kämpän fixausta:"Täällä on hieman nuhruista. Käykö että ostat maalia ja pensseleitä (telan), niin voisin sitten maalata viihtyisämmäksi? Voisit tulla katsomaan sitten kun maalaus valmis.". Vuokraisännät tykkää siitä jos joku viitsii nähdä vaivaa, jotta kämpästä tulee viihtyisämpi (arvonnousua ja helpompi vuokrata myöhemmin ehkä jopa pienellä vuokrankorotuksella)
- Hommata suositus edelliseltä vuokranantajalta jos on mennyt hyvin. Tarjota hänen puhelinnumeroaan, että hän voi rauhassa kysellä hakijasta. (vuokraisäntä ei välttämättä koskaan soita)
Eli kyettävä miettimään keinoja miten voit osoittaa PELKKIEN PUHEIDEN SIJAAN, että sinuun voi luottaa ja koitat hoitaa asiasi. Eikö sinutkin vakuuta paremmin kun näytän verkkopankki tunnuksillani, että minulla on pari tonnia rahaa tilillä kuin VAIN KERRON sinulle "on mul pari donaa"? Teot kun vakuuttavat paljon paremmin kuin vain puheet...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433167Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222668- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861477- 391320
- 821189