iltapuuro ei kelpaa

väsynyt äiti

taas piti laskea kymmenee ja jäähdytellä hermoja... mitä ihmettä tuolle lapselle iltasin syöttäisi? ku ei tuo puuro enää kelpaa ei sitte millää! poika nyt 11kk ja maitoa vaa pitäis juoda eikä lusikallistakaa suostu suuhunsa päästämään.. en halua lasta tyhjällä mahalla laittaa nukkumaan ettei yöllä sitte herää nälkään.. mitä ihmettä tässä tilanteessa nytte tekis??

6

1214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyjxgff

no en ihmettele että olet väsyny, niin moni muukin tuon tyyppisissä tilanteissa, kun lapsi ei anna vanhemmille unen untakaan, tai koettelee hermoja jatkuvasti, eihän ihminen(äitikään) ikuisuuksiin kestä, jossainvaiheessa kroppa vaa sanoo itsensä irti ja se ei siitä käynnisty, ellei apua ole saatavilla.

Itsellä menis niin totaalisesti hermo jos lapsi pompottelis miten sattuu, jättää illalla syömättä, jotta voi koko yön kiljua nälkäänsä ja pitää äitiä ja koko talon väkeä hereillä.
      Älytöntä terrorisointia vauvalta.
      Jos lapsesi joka ikinen yö tekee tota, niin milloin saat nukkua? eikö jossainvaiheessa hermot repeydy ja nuppi täyty nii pahasti, ettei uni välttis enää tule ja koko masennuksen kirjo on valmis alkamaan.

Kannattaa soittaa neuvolaan, noi penskat on niin tapauskohtasia, että sieltä ehkä vois saada parempia neuvoja.
      Itse suosittelisin antamaan jotain muuta kuin puuria, esim.pilttiä. tietty lapsen on hyvä opetella syömään muutakin ku herkkuruokiansa, tai tulee aika nirso ja on epäterveellistä, jos monipuolinen ruokavalio jää sikseen.

Ymmärrän, että on todella rankkaa ja voimia sulle. Tiedän monen muunki äidin elämän olleen yhtä helvettiä terrorisoivan ja mielenterveyttä koettelevan kakaran myötä. Jos äiti on uneton, niin ei se vauvalle antama palvelu voi olla yhtä samallaista ku hyvissä voimissa oleva äiti.näin se vain menee. ja vauva kyllä sen jossainvaiheessa tajuaa, että leikki kostautuu ennemmin tai myöhemmin äidin todelliseen uupumukseen.

Äidin uupumuksia on todella paljon, joten tää on niin yleistä, että kaikesta varmaa selviää ennemmin tai myöhemmin avun ja tuen kautta.

• yrtyrst

Kylläpä on vastaus.
        "Tiedän monen muunki äidin elämän olleen yhtä helvettiä terrorisoivan ja mielenterveyttä koettelevan kakaran myötä." No en ihan sanoisi 11kk ikäisestä, iltapuuroaan syömättä jättävästä lapsesta noin. Tokko olit ihan tosissaankaan.

AP:lle: voihan sitä iltapalaksi tarjota jotain muutakin, niinkuin joku ehdotti. Ja olen huomannut että lapsella väsymyskin voi tehdä sen, ettei syöminen onnistu, menee lusikan poishuitomiseksi

Meillä 10-11kk iässä kiinnostuttiin kovasti syömään itse ja syömään sormiruokia joten jos ei lusikka omaan käteen auta teillä (meillä auttoi), sitten sormiruokia. Meillä tökkii liharuuat: yksi lämmin ateria (aamu- ja iltapuuron lisäksi) päivässä tuntuu olevan ok, päivällinen ei menisi millään alas. Olen tarjonnut sormiruokana kasviksia, juustoja, keitettyä kananmunaa, leipää... Lapsi syö ne paremmin ja kun liharuokaa syöty jo lounaaksi, uskon että sitäkin saa riittävästi.

Välillä on vaikea itse pysytellä rauhallisena jos tulee tunne että ruualla "temppuillaan", tiedän tunteen. Silloin muistutan itseäni että lapsi voi olla väsynyt (jolloin meillä ainakin jo 11kk iässä osattiin koetella rajoja) ja senkin vuoksi maito olisi lapsen näkökulmasta helpompi eväs kuin puuro.

• vaihtelua!

Vaihda muuhun ainakin vaihtelun vuoksi; tuon ikäisellä on jo käsitys siitä, että maailmassa on muutakin ruokaa kuin puuro ja maito.
      Muroja, viiliä, jugurttia, leipää, hedelmiä, kasviksia - maailma on täynnä vaihtoehdoja! Ja sitten toisinaan sitä puuroa esim. päivinä, joina päivällinen ei ole maistunut tai on maistunut huonosti.

• ap

meillä ei miehen kanssa syödä muroja, viilejä yms ni ei tullut mieleenkään niitä tarjota.. :D pitääkin koittaa! eli siis ensimmäinen lapsi on..

lusikalla syöminen ei oikein lasta vielä kiinnosta... sormin syö kyllä joskus jotain mutta jotenkin se aina automaattisesti menee siihen että alan syöttämään häntä itse.. :/

olen huomannut myös tuon että lapsi on välillä niin väsynyt että maitoa vaan haluaa juoda mutta kummasti aina piristyy esim. ku ottaa kirjan eteen (pari kertaa väsyneenä viimisenä keinona tarjonnut kirjan käteen) .. en tosin halua opettaa lasta siihen että on kirja aina edessä ku syödään niinku nyt jo poika yrittää..

• tytön äiti

Minäkin ehdottaisin että kokeile antaa iltapuuro vähän aikaisemmin, ennen kuin poika on liian väsynyt. Vaikka puolta tuntia tai tuntia aiemmin. Ei maistu meidänkään lapselle puuro jos uni on jo silmässä, vaikka muuten tosi hyvin syökin. Lelu saattaa lasta hetkellisesti piristää, ainakin näennäisesti, mutta eihän se tarkoita etteikö lapsi silti olisi väsynyt.

• miksi puuroa illalla

Vauvasi on vaan niin viisas, että ei halua sopimatonta ruokaa syödä. Tarjoapa jotakin iltapalaa missä on jotakin ravinteitakin lapselle :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe