Välitykset

CB 1

Olisiko jollakin tietoa miten kannattaisi muuttaa ratasvälitystä, että saisi vähän tiputettua kierroksia 80 vauhdissa ,esim.1000r
Jos alkuperäinen välitys on 15/40 niin olisiko parempi muuttaa vain taka esim.36
vai esim. 16/38 tai jotakin muuta.
Pyörä 400 kuutioinen 4-tahti.

14

4842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1300cc-T

      Piikki edessä vastaa n.kolmea takana on nyrkkisääntö. Suuremman rattaan vaihto eteen vaikuttaa vähemmän ketjun pituuteen kuin rattaan vaihto taakse. JOS vaihdat koko ratas/ketjupaketin on melkein sama kumman rattaan kokoa muuttaa mutta jos vaihdat vain rattaan kannattaa se vaihtaa eteen koska silloin jää enemmän varaa ketjunsäätöön. Piikki isompi eteen vaikuttaa jo selvästi moottorin kierroksiin mutta tuskin ihan 1000r/min tiputtaa. Riippuu tietty pyörästä....

      • CB 1

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.


    • yhden_mielipide_toiseen

      Tuonkin voi laskea. Harmi vain etten itse ole niin nero tältä istumalta mutta netti on pullollaan tietoa välityssuhteista. Sitä tietoa hyödyntäen sinun ei tarvitse arvailla. Mutta on siis mahdollista laskea paljonko sinulla on moottorinkierrokset tietyillä välityksillä jos kuljet 80km/h. Pitäisi tietää vaihteiston välityssuhde halutulla vaihteella, haluttu moottorinkierrosluku, ketjurattaiden ja takapyörän koko. Nämä tiedot ehkäpä riittää lopullisen nopeuden selvittämiseen. On asia erikseen riittääkö koneessa vääntöä kulkemaan 80km/h jos kierroksista otetaan tuhat pois. Varo ettei tuuli pääse pysäyttämään :D

      En usko että kukaan täällä voi kertoa sen tarkemmin kuin yllä oleva kaveri. Ellei nyt joku ole tehnyt täysin samaa hommaa samaiselle pyörälle.

    • nuunuu....

      no eikös se ole ihan suoraan suhdeluku? Edessä 1 piikki, takana 1 piikki -> molemmat pyörivät yhtä nopeasti. Edessä 1 piikki, takana 2 piikkiä -> takaratas pyörii 1/2 siitä mitä eturatas pyörii, jne. Siis jos sinulla on vaikka 15/40 rattaat ja kierroksia 6000, ja haluat tietää miten saisit saman takarenkaan pyörimisnopeuden moottorin kierroksien ollessa 5000rpm, niin eikö

      15/40 * 6/5 = 90/200 -- Sievennetään, koska 90 piikkiä on eteen liian iso.

      = 15/33,333.. = 15/33 eli eteen 15 ja taakse 33 piikkiä. Tai jokin muu yhdistelmä soppelisti laventamalla tai supistamalla.

      • nuunuu...

        no eipä ole, vaan minä ole pässi ;)


      • nuunuu...
        nuunuu... kirjoitti:

        no eipä ole, vaan minä ole pässi ;)

        en ole varma enkä jaksa miettiä. Kai se oli ihan oikein. Kokeile ;)


    • yhden_mielipide_toiseen

      Aika näppärästi mietitty. Täytyy itsekkin miettiä huomenissa :D

      • tonnikeiju...

        Ethän sinä ees oo miettiny mitään. Lopettakaa tälläinen kuralla läträäminen ja hankkikaa merkkihuoltaja pyörillenne taikka ostakaa vain uusi.
        Ei ne oo ees kalliita,uus pyörä maksa ku kymppitonnin.


      • nuunuu...
        tonnikeiju... kirjoitti:

        Ethän sinä ees oo miettiny mitään. Lopettakaa tälläinen kuralla läträäminen ja hankkikaa merkkihuoltaja pyörillenne taikka ostakaa vain uusi.
        Ei ne oo ees kalliita,uus pyörä maksa ku kymppitonnin.

        Jos tuli iso olo, niin voisit ilmaista sitä kertomalla miten valitaan soppelit rattaat, kun halutaan maksimoida moottoripyörän keskimääräinen loppunopeus annetulla joukolla eripituisia suoria... Mieluummin kuin mollata muita. Aika noloa.


    • nuunuu...

      voit käyttää ommoo järkee mitä kaikkee tarvihtee, että se ois noi niiq käytännössä sovellettavissa. Niiq että lähtönopeus suoralle ei välttämätä ole nolla ;)

    • CB1

      Nyt ovat rattaat ja ketjut vaihtumassa, kyselin aiemmin välitys-suhteista.
      Nyt eturatas 1 isompi ja taka 1 pienempi, katsotaan sitten miten kierroksien käy.
      Ketjujen mukana tuli perinteinen sokkaliitin , onko se pienehkössä pyörässä luotettava, tai pitäisikö olla puristettava.

      • yhden_mielipide_toiseen

        Minulla on CB750 sokkaliitin lukkona. Toimii mainiosti rauhallisessa ajossa.


      • ----------

        Miten välitysten vaihto onnistui, putosko kierrokset sopivasti ja miten kulkee?


      • CB1
        ---------- kirjoitti:

        Miten välitysten vaihto onnistui, putosko kierrokset sopivasti ja miten kulkee?

        Nyt kyllä ihmettelen miten vähän tuli muutosta kierroksiin tuolla välityksen vaihdolla,ei juuri mitään!
        Täytyy ihan tarkastaa vielä että ovat varmasti erikokoiset.
        Täytyy nyt ajella näillä, ompahan kuitenkin uudet, taka rattaan pienennys joskus,
        eteen ei isompaa ehkä mahdu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe