Välitykset

CB 1

Olisiko jollakin tietoa miten kannattaisi muuttaa ratasvälitystä, että saisi vähän tiputettua kierroksia 80 vauhdissa ,esim.1000r
Jos alkuperäinen välitys on 15/40 niin olisiko parempi muuttaa vain taka esim.36
vai esim. 16/38 tai jotakin muuta.
Pyörä 400 kuutioinen 4-tahti.

14

4023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1300cc-T

      Piikki edessä vastaa n.kolmea takana on nyrkkisääntö. Suuremman rattaan vaihto eteen vaikuttaa vähemmän ketjun pituuteen kuin rattaan vaihto taakse. JOS vaihdat koko ratas/ketjupaketin on melkein sama kumman rattaan kokoa muuttaa mutta jos vaihdat vain rattaan kannattaa se vaihtaa eteen koska silloin jää enemmän varaa ketjunsäätöön. Piikki isompi eteen vaikuttaa jo selvästi moottorin kierroksiin mutta tuskin ihan 1000r/min tiputtaa. Riippuu tietty pyörästä....

      • CB 1

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.


    • yhden_mielipide_toiseen

      Tuonkin voi laskea. Harmi vain etten itse ole niin nero tältä istumalta mutta netti on pullollaan tietoa välityssuhteista. Sitä tietoa hyödyntäen sinun ei tarvitse arvailla. Mutta on siis mahdollista laskea paljonko sinulla on moottorinkierrokset tietyillä välityksillä jos kuljet 80km/h. Pitäisi tietää vaihteiston välityssuhde halutulla vaihteella, haluttu moottorinkierrosluku, ketjurattaiden ja takapyörän koko. Nämä tiedot ehkäpä riittää lopullisen nopeuden selvittämiseen. On asia erikseen riittääkö koneessa vääntöä kulkemaan 80km/h jos kierroksista otetaan tuhat pois. Varo ettei tuuli pääse pysäyttämään :D

      En usko että kukaan täällä voi kertoa sen tarkemmin kuin yllä oleva kaveri. Ellei nyt joku ole tehnyt täysin samaa hommaa samaiselle pyörälle.

    • nuunuu....

      no eikös se ole ihan suoraan suhdeluku? Edessä 1 piikki, takana 1 piikki -> molemmat pyörivät yhtä nopeasti. Edessä 1 piikki, takana 2 piikkiä -> takaratas pyörii 1/2 siitä mitä eturatas pyörii, jne. Siis jos sinulla on vaikka 15/40 rattaat ja kierroksia 6000, ja haluat tietää miten saisit saman takarenkaan pyörimisnopeuden moottorin kierroksien ollessa 5000rpm, niin eikö

      15/40 * 6/5 = 90/200 -- Sievennetään, koska 90 piikkiä on eteen liian iso.

      = 15/33,333.. = 15/33 eli eteen 15 ja taakse 33 piikkiä. Tai jokin muu yhdistelmä soppelisti laventamalla tai supistamalla.

      • nuunuu...

        no eipä ole, vaan minä ole pässi ;)


      • nuunuu...
        nuunuu... kirjoitti:

        no eipä ole, vaan minä ole pässi ;)

        en ole varma enkä jaksa miettiä. Kai se oli ihan oikein. Kokeile ;)


    • yhden_mielipide_toiseen

      Aika näppärästi mietitty. Täytyy itsekkin miettiä huomenissa :D

      • tonnikeiju...

        Ethän sinä ees oo miettiny mitään. Lopettakaa tälläinen kuralla läträäminen ja hankkikaa merkkihuoltaja pyörillenne taikka ostakaa vain uusi.
        Ei ne oo ees kalliita,uus pyörä maksa ku kymppitonnin.


      • nuunuu...
        tonnikeiju... kirjoitti:

        Ethän sinä ees oo miettiny mitään. Lopettakaa tälläinen kuralla läträäminen ja hankkikaa merkkihuoltaja pyörillenne taikka ostakaa vain uusi.
        Ei ne oo ees kalliita,uus pyörä maksa ku kymppitonnin.

        Jos tuli iso olo, niin voisit ilmaista sitä kertomalla miten valitaan soppelit rattaat, kun halutaan maksimoida moottoripyörän keskimääräinen loppunopeus annetulla joukolla eripituisia suoria... Mieluummin kuin mollata muita. Aika noloa.


    • nuunuu...

      voit käyttää ommoo järkee mitä kaikkee tarvihtee, että se ois noi niiq käytännössä sovellettavissa. Niiq että lähtönopeus suoralle ei välttämätä ole nolla ;)

    • CB1

      Nyt ovat rattaat ja ketjut vaihtumassa, kyselin aiemmin välitys-suhteista.
      Nyt eturatas 1 isompi ja taka 1 pienempi, katsotaan sitten miten kierroksien käy.
      Ketjujen mukana tuli perinteinen sokkaliitin , onko se pienehkössä pyörässä luotettava, tai pitäisikö olla puristettava.

      • yhden_mielipide_toiseen

        Minulla on CB750 sokkaliitin lukkona. Toimii mainiosti rauhallisessa ajossa.


      • ----------

        Miten välitysten vaihto onnistui, putosko kierrokset sopivasti ja miten kulkee?


      • CB1
        ---------- kirjoitti:

        Miten välitysten vaihto onnistui, putosko kierrokset sopivasti ja miten kulkee?

        Nyt kyllä ihmettelen miten vähän tuli muutosta kierroksiin tuolla välityksen vaihdolla,ei juuri mitään!
        Täytyy ihan tarkastaa vielä että ovat varmasti erikokoiset.
        Täytyy nyt ajella näillä, ompahan kuitenkin uudet, taka rattaan pienennys joskus,
        eteen ei isompaa ehkä mahdu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe