Hei,
Luin jostakin että westiellä pitäisi kauttaaltaan olla säänkestävää ja karkea turkki. Olen käyttänyt omaa Westiäni nypittävänä 4-5 kertaa vuodessa. Koiralla on selkäkarvat oikein hyvässä säänkestävässä ja karkeassa kunnossa. Muualta koira on kuitenkin aika pehmoinen ja likaantuu helposti.
Kyselisinkin tietäviltä, että kuuluuko Westien karva nyppiä muualtakin kuin vain selästä ja hännästä?
Westien oikeaoppinen nypintä?
3
258
Vastaukset
- Turkissa on eroja
Westie nypitään kauttaaltaan.Tassunpohjat, peräpeilin ympärys ja hännän alapuoli on sen verran arkoja paikkoja koiralla että ne voi leikata saksilla.
Ehkä joillakin westiellä on pää ja jalkakarvat luonnostaan pehmeämpiä kuin selkä, vaikka ne nyppimäällä trimmattaisiin. oletko saanut olla katsomassa trimmausta, ettei jaloissa ole käytetty saksia? Ajan säästämiseksi. Kauanko trimmi kestää? - Karvariina
Karkeaturkkisilla koirilla karkein ja vahvin karva on selässä ja kyljissä. Jalat, vatsanalus ja pää on yleensä hieman ohuempaa ja pehmeämpää karvaa. Westeillä on hurjia eroja turkin laadun kanssa eri koirien välillä. Toisilla on päässä ja jaloissa suhteellisen karkeaa karvaa ja toisilla taas höttöä, mikä ei meinaa irrota millään.
Tälläiset pehmeämmät ja tiukat kohdat saattaa jotkut trimmaajat aikaa ja vaivaa säästääkseen leikata. Oma periaatteeni on, että ensin nypitään mahdollisimman paljon ja sitten voi loppuja tasata saksin päästä, helmoista, jaloista ja hännän alta. MUTTA seuraavalla kerralla nämä saksin tasatut karvat nypitään, joten suurta vahinkoa ei ole tapahtunut. Esim. päässä tätä joutuu joskus tekemään, jos trimmiväli on venähtänyt ja alla ei ole tarpeeksi lyhyempää karvaa, jotta saisi edes jotenkin kauniin pörröpään. - trimmimimmi
Mitäs järkeä edellä mainitun kirjoittamisessa oli? Ensin vaikeat kohdat leikataan ja sit nypitään. Justiisa joo. Seuraavalla kerralla karva on entistä vaikemapi ottaa jos sitä ei ole nypitty. Luonnostaan pehmeäturkkisella westiella ekat trimmit voi olla tosi hankalia kun karva ei tahdo irrota mutta oikealla tyylillä karva irtoaa myös pehmeiltä kohdilta. Ajan kanssa turkki karkeutuu mutta voi olla että koskaan se ei karkeudu jaloista, päästä yms. Se vain vaatii kovaa työtä ja useita trimmejä ja karvaa ei saa päästää liian pitkäksi, eli trimmi välit lyhyitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606664- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262750- 212428
- 271953
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251670
- 321518
- 491492
- 111472