Noniin, 22v vanhalla peltikatolla ois aikamoisia reikiä irronneista lumiesteistä ja joskus aikoinaan asennetuista ja ironneista lumiesteistä, joiden aiheuttamia reikiä on yritelty kolvilla paikkailla. Reikiä n. 5-6 pellin pätkässä.
Uusiakko koko katto vai voisiko yrittää vielä korjata? Tiedän, että täällä on tätä kyselty, mutta keinot on aika heppoisia olleet.
Itse haluaisin vaihtaa kokonaan nuo reikäiset pellit tai ujuttaa alle/päälle uutta, mutta en tiedä onko se mahdollista. Kaikki reiät ovat ns. erkkereiden pelleissä, jotka ovat vain erkkerit pituisia (n. 1,5 metrisiä pätkiä), eivät siis harjalle asti mene samalla pellin palalla. Erkkerin jälkeen on sitten pidempi pelti harjalle. En paljolti välitä sävyeroista, mutta voisihan muun katon maalata, jos se edes mitään enää säästää.
Jotain perus paperiaaltopeltiä katto siis on ja aluskate löytyy. Muuten hyvässä kunnossa oleva katto. Ei tarvitse maalia, eikä ole ruostetta. Tosin ruuvattu kiinni vaan sieltä täältä (eipä ole vuotavia ruuvinreikiä, mutta ihme, että on päällä pysynyt), joten pitäisi kuitenkin pari laatikkoa ladata sinne ruuveja tänä kesänä.
Kiitos vastauksista, joista voisi olla jotain hyötyä.
Aaltopeltikaton vaurioiden korjaus
5
1304
Vastaukset
- Paikanlaatija
Sikalla on kans jotain vastaavaa? Tuon jälleenmyyjät on täältä Savosta katsottuna kaukana. Massaamalla vois yrittää, koska tosiaan tuo pelti on aika heppoista ilmeisesti. Sit vetäs maalilla katon uudeks.
Mites, kun laittaa noita uusia ruuveja, niin kannattasko niidenkin reiät jo valmiiks löydä jotain Sikaa täyteen, niin ei heti tiivisteen petettyä valuis vedet räystäille? - w4t 3t 34 3t4 344t g
Korjaa vaan.
Pääasia on, että katto pitää ja kestää.
Unohda ihmekemikaalit, ne hätäapuja. Reiät umpeen just tinaamalla. Lisää ruuveja. Vaikka ruostetta päälisin puolin ei näy, katolla sitä voi ehkä nähdä. Ruoste pois, ferriksiä päälle. Kunnon pesu jynssäämällä, kovilla aineilla ja runsaalla huuhtelulla. SittenRK- maali kaks kertaa, taas mentiin kymmeniä vuosia.
Ei ole järkeä vaihtaa ehyttä kattoa uuteen, ehyeen kattoon. - peltsi pelitämään
. Äääh.... Ota kuvat katostasi. Laske erkkereihin tarvitsemasi pellinpalat. Mene rautakauppaan näytä kuvat myyjälle kuva joka tunnistaa valmistajan ja tilaa pellit..Ujuta vanhan kateen alle. Kun ne ovat samaa sarjaa, sen pitäisi onnistua helposti. Muut asennusohjeet, lumiesteasennusohjeineen saat valmistajalta/kauppiaaltasi.
Luultavasti olet itsekin ajatellut samaa ja ymmärrät, ettei kitti tina ym. ole kestävänkehityksen ratkaisu. - Paikanlaatija
Joo, no tuolla toisella laidalla on ilmeisesti tinailtu ja sieltä katto nyt sitten vuotaa taas. En tosin tiedä, että onko tinailtu 20 vuotta sitten vai 5 vuotta sitten, kun en ole taloa omistanut kuin reilun vuoden. Että voihan se kestääkin kauan, mutta nyt ei kestä enää.
Jos tuo ujuttaminen onnistuisi, niin sitä kehiin. Täytyy lähteä rautakauppaa peltiä etsimään ja sitten etsimään joku ujuttaja. Kattohan on kunnossa niiltä osin, kun sitä ei ole reiitetty.
Ruuveja tosiaan pitää löydä lisää ja täytyy samalla tutkia tuo maalaustarve. Pääasia ois, että ei vuoda.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849