Tuntityön laskutusperiaate?

Rakentaja-Rane1

Olen rakennuttamassa tietä tontille tuntityönä.
Miten on, maksetaantko tuntitöissä esim. kaivinkoneesta ne tunnit, mitä tontilla on, tekemättä mitään, vai pelkästään niistä tunneista, mitä se kone tekee tontilla töitä? Mikä on alalla tapana?

14

3074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Konekuskin pomo antaa sulle koneen ja miehen päiväksi käyttöönsä, ja haluaa laskutusta 7.5h/päivä. Vallitsevana tapana on käydä myös lounaalla asiakkaan ajalla.

• Rakentaja-Rane1

Siis kyseessä on urakoitsija, joka tekee koko homman. En ole tilannut konetta päiväksi enkä kahdeksi, vaan sen tien, jonka hän sanoi tekevänsä tuntitöinä. En tiedä, mitä koneita/kuorma-autoja/miehiä siinä tarvitaan, mutta sen tajuan, että jos se kaivinkone kaivaa päivässä vaikka 15 min. jotain sepelikasaa, niin pitääkö minun maksaa koko päivän työtunnit??

• Näin se menee

Tottahan sinä maksat joka minuutista kun paikalla on kuski ja kone. Kun kuski lopetta työpäivän, laskutus päättyy siksi ajaksi kunnes kuski taas saapu töihin. Jos kone hajoaa ja korjaus kestää, niistä tunneista et maksa.

• Rakentaja-Rane1

Voinko mä sitten sanoa, että nyt ei ole tarvetta, kun se työ on tavallaan urakoitsijan käsissä ja hän hoitaa sen kokonaan? Mitä siitä tulee, jos menen väliin ja lähetän sen kuskin pois? Onko mun löydettävä hänelle töitä 8h, kun en tiedä siitä työn etenemisestä mitään? Eikö se ole urakoitsijan homma hoitaa se niin, että luppoajat ovat mahd. vähäiset?

• Näin se menee

Jos se homma on kokonaan urakoitsian "käsissä", sehän tekee sitä omaan tahtiinsa, pidempää tai lyhyempää päivää, eikä siinä sen kummempia taukoja pääse syntymään. Lyhyemmässä päivässä on vähemmän tunteja, joiden mukaan laskutetaan. Jotain sora-autoa ehkä joutuu välillä hetken odottelemaan ja silloin kyllä taksamittari pyörii. Jos taas vastaan tulee vaikkapa kalliota, jota pitää räjäyttää, kannattaa niistä sopia etukäteen.

Etkö pyytänyt hommasta minkäänlaista kustannusarviota? Saati jos olisit pyytänyt urakasta tarjouksen ja tehnyt sopimuksen, ei tarvitsisi tällaisten asioiden kanssa pähkäillä.

Mikä on sellainen syy, että sinun tarvitsisi laittaa työt stoppiin?

• rakennuttaja rapp

Muutama huomio klassisesta suullisesta tuntityösopimuksesta:

-riskit asiakkaalla, toisaalta myös mahdollisuus selvitä vähemmällä
        -asiakkaan pitää valvoa työn etenemistä/tuntikirjanpitoa
        -asiakkaalla on mahdollisuus puhaltaa peli poikki heti kun on epäselvyyksiä laskutuksessa

Omalla okt-työmaalla urakoitsija ei suostunut antamaan urakkatarjousta eikä edes osaurakoista. Pari kuukautta työt sujui hyvin, mutta pikkuhiljaa siitä työmaasta tuli suojatyöpaikka; sinne lykättiin kaikki toimettomat miehet ja koneet kun urakoitsijan muut työmaat loppui! Joukossa oli myös harjoittelijoita/kesähousuja, joista veloitettiin sama tuntitaksa. Työsaavutus ei ollut enää kohdallaan, ja päivän parin varoitusajalla pistin koko jengin pois.

• Rakentaja-Rane1

Hän antoi kyllä kustannusarvion, joka on ylittynyt. Urakkana hän ei suostunut tekemään. 8h lyhyempiä työpäiviä ei ole ollut, pidempiä kylläkin. :P
      Sora-auto on hänen omansa, ja niistä on nyt tullut laskua 8h/pvä, oli tarvetta tai ei.

Soitin urakoitsijalle ja hän oli ymmärtäväinen, kun sanoin, että enää ei voi tulla laskuja kuin tehdystä työstä.Ja että tuolla tuntimäärällä olisi tehnyt jo moottoritietä. Että hänen tehtävänsä on aikatauluttaa se homma niin, että odotus- ja luoppoaikoja on mahd. vähän.

• Monenlaista laskutta

Mikään ei ole maukkaampi tilaisuus urakoitsijalle, kuin sanallinen sopimus tuntityöstä, ilman sen kummempia ehtoja. Sanallinenkin sopimus (kustannusarvio) on pätevä, kunhan sen vain kykenee todistamaan, nimittäin jos laskutuksen tai työn riitauttaa.

Jos ei..

ja jos laskutus on suhteessa työhön selkeässä epäsuhteessa ja urakoitsija ei suostu kohtuullistamaan veloitusta, kannattaa arvioituttaa työ ulkopuolisella ammattilaisella, näyttää arvio urakoitsijalle ja ilmoittaa, että jos laskutuksesta ei päästä vieläkään sopimukseen, asia siirtyy kuluttajaviranomaisten käsiteltäväksi.

• Rakentaja-Rane1

Joo, kirjallinen sopimus on, mutta siinä ei ole puhetta, että laskutetaanko automaattisesti koko päivän tunneista vai vain niistä, mitä on tehty. Siis että jos kuorma-auto/kaivuri paikalla on, niin tuleeko siitä automaattisesti laskua.
      Oletin tietenkin, että vain tehdyt tunnit laskutetaan (sekä minusta mahd. johtuvia odotustunteja).

• Laskut maksanut

Minulla on ollut tapana maksaa töistä laskun mukaan eikä kulkea kello kädessä koneiden perässä eikä aikani edes riittäisi siihen.

• Rakentaja-Rane1

Niin tekisin minäkin. Mutta kun nyt laskutetaan tunteja, mitä ei ole tehty. Maksaisitko nekin?

• Laskut maksanut

Joku tuntuma minulla aina on ollut ajan käytöstä kuin maansiirtokoneita yms olen tarvinnut esim monta päivää kone ollut tai osan päivästä.En ole sen tarkemmin tunteja ja ajankäyttöä laskenut.

• ....................

Lähtökohtaisesti teit virheen kun et uskaltanut antaa kiinteähintaisella urakalla tehtäväksi!

Silloin homma oloisi valmistunut hetkessä kun tekijä olisi optimoinut kalustonsa käytön. Nyt konemies laskuttaa tunti tunnilta ja kone koneelta kiirettä pitämättä niin kauan kuin piikki on auki. Sen lisäksi sinun aikasi menee tuntien laksemiseen ja riitelemiseen.

• Anonyymi

Tilajana en suostunut maksamaan ajasta, jolloin toimitusjohtaja ei tehnyt työtä. Oltiin katselmuksessa sovittu tietty tuntimäärä, jonka hyväksyin. Tuntimäärä ylittyi, koska tj hoiti firman asioita puhelimissa ja tekstaili sekä odotti selkäleikkausta. Työteho oli alhainen ja työnteko hidasta. Materiaalit ja ajot maksoin toteutuneen mukaisesti.
      Tilaajana en hyväksy aina laksua sellaisena kuin se esitetään.
      Apumiehenä oli vanha mies, joka ei jaksanut.
      Työntekijöiden työtehossa on eroja samoin tuntilaskutuksessa.
      Miten te muut tilajaat ja urakoitsijat toimitte tuntityön perusteena.
      Kun kone on pihassa vai kun kone tekee töitä.
      Vähennetäänkö ajat, kun kone seisoo ja kuski puhuu puhelimessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      185
      8529
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4618
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4178
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3712
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3186
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2940
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2646
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      42
      2436
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2143
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe