Taittamisen tyylikurssi

Työharj01tus

Eli ohjelmat on hallussa, mutta miten taitetaan/ toimitetaan lehden näköinen lehti? Ingressit, nostot, artikkelityypit jne...

Löytyykö netistä jotain?

3

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      KVG.

      Taittaminen on, paitsi taiteenlaji, myös viestinnän peruste. Taittamaan oppii taitamalla, ei netistä "kädestä suuhun" neuvoja kyselemällä.

      Taittamisen perusta on luetavuus. Typografia. perehdy siihen, se kaiken A&O. Lue nyt vaikka aluksi yksi perusteos aiheesta. Markus Itkonen; "Typoteesit". Sen jälkeen, jos tajuat, mistä kyse, voit alkaa syventymään typografian historiaan jne.

      Ai niin, vaikkei huomaakkaan, Tyyppi ollut mulla opena, vaikka nuorempi onkin. Mutta hyvä, paras, mitä suomesta löytyy, Lisäksi istuttu typografian historian luentoja viikko tolkulla, taitettua kymmeniä vuosia, perehdyttyä eri kulttuurien ja kielimaailmoitten kirjalliseen ilmaisuun, erilaisiin aihealueisiin , ties mitä. Enkä ikinä ole valmis, olen paksa taittaja, omasta mielestäni, vaikka lehtiäkin on tullut taitetuksi ja ulkoasuja suunnitelluksi jne..

      Kyse on ihan muusta, kuin ohjelmien osaamisesta. Kyse on taidemuodosta, ei teknisten asioiden osaamisesta, paljon syvempää. Perehdy kaligrafiaan, sitten alat tajuamaan, mistä kyse.

      Hommaan ei ole riitäneet lukemattomat sukupolvet, nuolenkärkikirjoituksesta nettiviestintää. Ei alaa voi oppia ikinä. Mutta sitä voi opetella koko ikänsä.

      =DW=.

      • ...

        Ja hokasit kai?

        Oikoluku olisi se tärkein asia. Taittaja huomaa virheet muitten teksteissä, korjailee niitä, stilisoi tekstejä, muokkaa niitä julkaistavaan asuun. Mutta harvemmin osaa itse kirjoittaa virheetömästi, etenkään kännissä :DD

        Yksi viisas neuvo: Oikoluku aina ulkopuolisilta.


        =DW=


    • Työharj01tus

      Niin päivänselvää toki jo alunperinkin että taittaminen on taiteenlajinsa.

      Taittamisessa on myös toimituksellinen puolensa, eli millainen painoarvo tai sävy jutulle annetaan graafisin tyylikeinoin. Kolumni, pääkirjoitus, pakina, pikku-uutinen, iso-uutinen jne.

      Tällä hetkellä pähkäilen mihin artikkelin kirjoittajan nimen lykkäisin, pääotsikon alle, johdannon alle (jos sellainen on) vai artikkelin loppuun vaiko molempiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe