Miten perinnönjako menee?

Enoni kuoli lapsettomana. Perunkirjoitus pidettiin. Siinä selvisi seuraavaa.
Enolla ei lapsia. Enolla sisko ja veli. Veli kuollut joitakin vuosia sitten. Enon vanhemmat kuolleet. Enon sisko elää.
Enon vanhemmat kuolleet, mutta enon äidillä on avioton lapsi, joka on kuollut, mutta hänellä on 2 elossa olevaa lasta.
Miten perinnönjako?
Enoni perii hänen vanhemmat ja isän osuus jaetaan näille kahdelle hänen lapselle. Mutta miten jaetaan äidin osuus?

4

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 37

      Aikamoisen sekavasti selitetty tämä aloitus.

      "Enon vanhemmat kuolleet"
      "Enoni perii hänen vanhemmat"

      Eivät kuolleet peri yhtään mitään.

      Enosi ainoat perilliset kuvailemassasi tilanteessa ovat hänen siskonsa, mahdolliset kuolleen veljen lapset (joita et maininnut, joten oletan että veli kuoli lapsettomana), sekä enon sisaruspuolen (eli äidin aviottoman lapsen) lapset, jotka tulevat vanhempansa sijaan.

      • Kyllä..
        Siis enoni kuoli, mutta eikös hänen jo kuolleet vanhempansa peri hänet ja sitä kautta enoni vanhempien lapset.
        Veljellä on lapsia.


    • jotain tähän

      Käytät kuoleesta sanaa eno, joten taitat olla enon elossa olevan siskon lapsia. Isoäitilläsi on avioton lapsi. tuohan tarkoittaa että enollasi on ollut kahden sisaruksen lisäksi yksi sisarpuoli jos asian olen oikein ymmärtänyt. Koska isoisäsi on kuollut koko omaisuus menisi isoäitillesi jos hän olisi elossa, mutta koska hänkin on kuollut omaisuus menee hänen lapsilleen. Äitisi siis saa puolet enosi omaisuudesta ja enon sisarpuolen lapset jakavat vanhempansa osuuden puoliksi. Joku viisaampi saa korjata jos huomaa päättelyssäni virheitä.

    • Juu näin..

      Aloittaja tässä pähkäilee että kuollut perii mutta ilmeisesti hän yrittää järkeillä miten menee.

      Ensinnäkin lapsettomana kuolleen henkilön perii hänen vanhempansa (siis kumpikin) ja jos toinen vanhemmista on kuollut niin hänen sijaansa tulee hänen lapset (rintaperilliset) eikä elossa oleva toinen vanhempi.
      Jos taasen kumpikin on kuollut niin kummankin sijaan tulee haidän lapsensa (ei välttämättä yhetisiä).
      Ja jos joku näistä lapsista on kuollut niin sitten kuolleen lapsille.

      Tämä ketju ei kuitenkaan jatku loputtomiin, eli serkku ei peri kuollutta serkkua.

      Eli kuollut ei peri koskaan mutta hänen sijaansa tulleet perivät.

      Aloittajan tapauksessa perintö jakautuu seuraavasti:
      Enon sisko (isänpuolelta) perii 1/2 (äidinpuolelta) 1/4 = 3/4 Tai 6/8
      Enon veli kuollut (ei mainintaa lapsista)
      Enon äidin aviottoman lapsen lapset (äidin äidin puolelta) kummallekkin 1/8


      En tiedä sitten oliko kuolleella veljellä sittenkin lapsia " isän osuus jaetaan näille kahdelle hänen lapselle"

      Jos oli niin laskelma heittää aika paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe