Mielenterveysongelmia > sairaspäivärahaa?

apua93

Hei!

Olen nyt 18-vuotias ja muutan 1.6. omaan asuntoon. Minkäänlaisia tuloja tai tukia ei ole, tosin säästötilillä on pari tuhatta perintörahoja. Vaikeaa ja keskivaikeaa masennusta oon sairastanut 8-vuotta, josta avunparissa oon ollut huimat 3-vuotta. Useiden viikkojen osastojaksojakin on aikaan mahtunut. Mitään merkittävää muutosta terveydessä ei ole tapahtunut ja nyt epäillään maanisdepressiivisyyttä.

Voisiko minulla olla oikeus sairauspäivärahaan?

Mielenterveysongelmien takia olen joutunut keskeyttämään lukion, ammattikoulun ja saanut potkut/joutunut irtisanoutumaan useista töistä. Syksyllä yritän opiskelua ammattikoulussa uudelleen, vaikka jo etukäteen pelottaakin pärjääminen. Omaan asuntoon muuttamisesta vielä sen verran, että mm psykiatri, 3 psykologia, 2 sairaanhoitajaa, sosiaalityöntekijä ja lääkäri ovat todenneet, etten voi terveyden kannalta asua äitini luona.

Tunnen itseni saamattomaksi luuseriksi ja ärsyttää, että olen näinkin pitkään saanut apua ilman edistystä. Suurin osa ajasta "avun parissa" on mennyt ei poliklinikoiden välillä palloilussa kun ammatti-ihmiset eivät halua ottaa vastuuta tekemisistään.

6

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M46v

Tuota... itselläni on kyllä tehty tutkimukset ja b-todistuksiakin on useampi, mutta eipä vaan KELA myönnä eläkettä tai sairaspäivärahaa. Joulukuusta 2009 on tämä tilanne jatkunut ja ikää on 46 vuotta.
      Mikään ei silti estä Sinua yrittämästä sairauspäivärahaa ja toivotan parhainta menestystä.

• 123333

Voit saada, ja toivottavasti saat. On totta että Kela voi joskus kieltäytyä maksamasta sairaspäivärahaa vaikka olisi oikeasti syytäkin. Ei kuitenkaan kaikkien tapauksessa. Jos ei maksa niin mene vajaakuntoiseksi työttömäksi tai sossuun. Mutta perintörahat joudut sitten käyttämään ennen sossuun menemistä.

• niin se on

Tai ota perintörahat pois tililtäsi ! Älä käytä, jollei ole pakko. Hae toimeentulotuki ja älä ilmoita käteisvaroja (=perintörahoja) - muuten menetät ne.

• johan on provo

Miten on muka voinut 10-vuotiaasta asti sairastaa masennusta?????

• Esson baari

Missä harhamaailmassa sä vatipää elät? Itse kanssa olen samanikäisestä vaikeaa masennusta sairastanut. Nyt 32v ja useampi vuos sitten sairaus muuttui kaksisuuntaiseksi. Ne voivat jättää tänne kirjoittamatta jotka asioista eivät mitään tiedä tai paksuun kalloonsa asiaa saa mahdutettua.

• perukkalaenen

Ole kiitollinen jos sinulla ei masennusta ole. Masennukseen voi valitettavasti sairastua jo 10- vuotiaskin, ja on todella valitettavaa, että sen ikäiset yrittävät jo itsemurhaa masennuksessaan ja pahassa olossaan. On hyvä asia jos joku on saanut avun jo siinä iässä ja masennus on tunnistettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe