Mielenterveysongelmia > sairaspäivärahaa?

apua93

Hei!

Olen nyt 18-vuotias ja muutan 1.6. omaan asuntoon. Minkäänlaisia tuloja tai tukia ei ole, tosin säästötilillä on pari tuhatta perintörahoja. Vaikeaa ja keskivaikeaa masennusta oon sairastanut 8-vuotta, josta avunparissa oon ollut huimat 3-vuotta. Useiden viikkojen osastojaksojakin on aikaan mahtunut. Mitään merkittävää muutosta terveydessä ei ole tapahtunut ja nyt epäillään maanisdepressiivisyyttä.

Voisiko minulla olla oikeus sairauspäivärahaan?

Mielenterveysongelmien takia olen joutunut keskeyttämään lukion, ammattikoulun ja saanut potkut/joutunut irtisanoutumaan useista töistä. Syksyllä yritän opiskelua ammattikoulussa uudelleen, vaikka jo etukäteen pelottaakin pärjääminen. Omaan asuntoon muuttamisesta vielä sen verran, että mm psykiatri, 3 psykologia, 2 sairaanhoitajaa, sosiaalityöntekijä ja lääkäri ovat todenneet, etten voi terveyden kannalta asua äitini luona.

Tunnen itseni saamattomaksi luuseriksi ja ärsyttää, että olen näinkin pitkään saanut apua ilman edistystä. Suurin osa ajasta "avun parissa" on mennyt ei poliklinikoiden välillä palloilussa kun ammatti-ihmiset eivät halua ottaa vastuuta tekemisistään.

6

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M46v

      Tuota... itselläni on kyllä tehty tutkimukset ja b-todistuksiakin on useampi, mutta eipä vaan KELA myönnä eläkettä tai sairaspäivärahaa. Joulukuusta 2009 on tämä tilanne jatkunut ja ikää on 46 vuotta.
      Mikään ei silti estä Sinua yrittämästä sairauspäivärahaa ja toivotan parhainta menestystä.

    • 123333

      Voit saada, ja toivottavasti saat. On totta että Kela voi joskus kieltäytyä maksamasta sairaspäivärahaa vaikka olisi oikeasti syytäkin. Ei kuitenkaan kaikkien tapauksessa. Jos ei maksa niin mene vajaakuntoiseksi työttömäksi tai sossuun. Mutta perintörahat joudut sitten käyttämään ennen sossuun menemistä.

    • niin se on

      Tai ota perintörahat pois tililtäsi ! Älä käytä, jollei ole pakko. Hae toimeentulotuki ja älä ilmoita käteisvaroja (=perintörahoja) - muuten menetät ne.

    • johan on provo

      Miten on muka voinut 10-vuotiaasta asti sairastaa masennusta?????

      • Esson baari

        Missä harhamaailmassa sä vatipää elät? Itse kanssa olen samanikäisestä vaikeaa masennusta sairastanut. Nyt 32v ja useampi vuos sitten sairaus muuttui kaksisuuntaiseksi. Ne voivat jättää tänne kirjoittamatta jotka asioista eivät mitään tiedä tai paksuun kalloonsa asiaa saa mahdutettua.


      • Ole kiitollinen jos sinulla ei masennusta ole. Masennukseen voi valitettavasti sairastua jo 10- vuotiaskin, ja on todella valitettavaa, että sen ikäiset yrittävät jo itsemurhaa masennuksessaan ja pahassa olossaan. On hyvä asia jos joku on saanut avun jo siinä iässä ja masennus on tunnistettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe