Nimimerkkiä en vaihda , vaikka nyt onkin kyseessä Ford 4000 , vuosimallia -68. Siinä on sellainen CAV jakajapumppu , mallia DPA. Pumpun alapinnalla on automaattinen ruiskutushetken säätölaite , jossa on nyt polttoainevuoto. Polttoainetta vuotaa aina , kun se vaan tankista pääsee , riippumatta siitä onko kone käynnissä vai ei. Vuoto on tosin paljon runsaampaa koneen käydessä.Vuoto näyttäisi tulevan siis säätölaitteesta pumpun ja moottorin väliseltä alueelta. Voiko sitä säätölaitetta näin kotioloissa irrottaa , vai pitääkö koko pumppu uusia vai oitääkö oikein viedä korjaamolle ? Pikaisia vastauksia kiitollisena odotellen.
Pumppu vuotaa
35
5658
Vastaukset
- Dieselasentaja
Terve taas
Mistä kohti vuoto on.
ota paineilmaa ja puhalla. näät mistä vuoto.
Paikat
Ennakonsäätimen ja pumpun rungon väli paperitiiviste
Isot tulpat säätimen molemmissa päissä o renkaat.
Toisen tulpan keskellä pieni ruuvi kuparitiiviste
Kaksi kiinnitysruuvia joilla säädin kiinni pumpun rungossa. onko mutteri ja pultti kireällä.
Tarkista se ensin
Toisessa usit tyyppinen tiiviste toisessa pari o rengasta
Jos vuoto on ennakonsäätimessä vian voi korjata joka tapauksessa paikallaan pumppua irroittamatta.
Älä irroita vielä mitään. kiristä ensin yllä mainitut pultit - Valmetnainen
Kiitos vastauksesta . Hienoa , että annat taas ammattitaitoista apuasi , olen siitä tosi iloinen.
Onkohan tämä nyt ihan hassu kysymys , mutta voiko sitä ennakonsäädintä irrottaa siitä pumpusta. Se vuotopaikka on niin hankalassa kohdassa , siinä pienen ruuvin vaiheilla ja sinne pitää katsoa peilin avulla , kun ei muuten onnistu. Tapahtuuko ihan kamalia , jos niistä kiinnitysruuveista irrottaa sen osan ja yrittää sitten katsoa tarkemmin. Sitä pikkuruuvia kun ei oikein edes saanut kiristettyä. Minkähänlainen avain siihen sopii ?
Ja mistähän kannattaisi kyseisiä osia , esim kuparitiivistettä ja niitä o-renkaita hankkia. Onkohan ne jotenkin erikoistuotteita , vai saako normaalista varaosaliikkeestä oikeanlaisia ?
Tässä tuli nyt monta kysymystä , kun se kohta vaikuttaa niin hankalalta.
Jään odottelemaan , jos ehtisit vastata.- Dieselasentaja
Tarkoitatko että vuoto on ennakonsäätimen alla olevan pienemmän ruuvin(toisen jolla ennakonsäädin on pumpun rungossa kiinni) ja ennakonsäätimen välistä. Oletko kirinyt molemmat ruuvit Ettei vaan valu sieltä ylempää ennakonsäätimen ja pumpun rungon välistä tai pumpun takapuolelta joka on moottorin lohkon puolella. Tarkenna tätä sitten katsotaan mitä tehdään.
Pumpun numerot tyyppikilvestä DPA 324 ......
- Valmetnainen
Heips !
Se vuoto näkyis tulevan sieltä säätimen takaa minusta katsottuna (kun siis olen siellä traktorin vieressä ) juuri sen ison tulpan (tai mikä pultti se onkaan) ja sen säätimen välistä heti kun hiukan hanaa raottaa. Tulpan ja pikkuruuvin välistä ei näkyis tulevan mitään. Ja juuri sitä isoo tulppaa oon koittanu kiristää semmoisella 24 millisellä avaimella , ja se tuntuis olevan tiukka.Se vaan on semmoinen ahdas paikka , että olis kiva ottaa se koko mötti irti , niin sais vaikka sen o-tiivisteen vaihdettua.Eikös siinä välissä ollut juuri se o-rengas. Mutta voiko niin tehdä ?
Mitään tyyppikilpee en edes nähnyt , numeroista puhumattakaan , ihan musta , öljyinen mötikkä.
Uskaltaisko sen säätimen irroittaa ?- Dieselasentaja
Hei
Nyt en oikein pysy kärrillä.
Nyt asia kerrallaan .
Oletko kiristänyt ne kaksi alinta ennakonsäätimen kiinnitysruuvia jolla ennakonsäädin on kiinni ruiskutuspumpun rungossa. Jos kirit ne hylsyllä on hylsy
kiinnitettävä alhaalta ylöspäin ruuveihin.Siis ne ruuvit jotka pitäis avata jos haluaisit irroittaa ennakonsäätimen .
- Valmetnainen
Heips taas !
Joo , ne isot ruuvit ovat kireällä ja olen ajatellutkin , että juuri niistä saisi sen säätimen irti.
Ja tämä vuotokohta taas on juuri siellä hankalassa kohdassa säätimen ja traktorin välissä , jonne ei näe ilman peiliä , eikä siellä oikein taida onnistua se tiivisteiden vaihtokaan näin kotosalla. Mutta lampun ja peilin avulla näyttäisi selvästi siltä , että se vuoto tulee juuri sen takana olevan isomman ruuvin juuresta. Se olisi koko paljon helpompi korjata , kun sen voisi ottaa viilapenkkiin tutkittavaksi koko säätimen, juuri avaamalla ne kaksi isoa ruuvia.
Mutta käykö se ? Voiko sitä irrottaa ja varsinkin siis , onnistuuko sen takaisinlaittaminen kotona ? Vai onko se sellainen homma , johon ei pidä sorkkia ?
Jos se on liian paha homma kotona , laitan sen korjaamolle.
Kaunista keskiviikkopäivää !- Dieselasentaja
Hei
Kyllä se onnistuu jos noudatat ohjeita mitä kerron.
Onko sulla painepesuri ja paineilmaa käytettävissä. Asia on helppo mutta tehtävä erittäin puhtaasti määrätyssä vaiheessa.
Pumpussa on ellipsin muotoinen tyyppikilpi sinivalkoinen pohjaväri Ensin liuotinpesuainetta pumpun päälle ja painepesu tai kyltin puhdistus muuten,ei raapimalla.
Siitä numerosarja joka on Tekstin DPA JÄLKEEN. ESIM 324.......
Siitä selviää pumpun sisältämät osat. Tiivisteitä saa yleensä nykyään vaan sarjana eivät kalliita.
Ennakonsäätimen molemmissa päissä on isot tulpat joiden alla on mäntä mikä liikkuu pumpun pituusakseliin nähden 90 asteen kulmassa. Onko näkyvissä olevan tulpan keskellä pieni ruuvi 5/16 tuuman avainkanta tai 8 mm. Vai onko kyseinen tulppa ennakonsäätimen toisessa päässä pumpun ja moottorin lohkon välissä
- Valmetnainen
Minä taas !
No se mokoma vuotava tulppa ja pikkuruuvi on juuri siellä moottorilohkon ja säätimen välissä , tosi kurjassa paikassa.
Liuotinpesulla ja painepesurilla lähti kyllä lika pinnasta , mutta kyltti on ihan sininen , ei siinä ole mitään merkintöjä , vaikken hinkannut sitä mitenkään.
Täytyy koittaa , jos löytäisi jostain sellaisia avaimia , että sitä vuotavaa paikkaa saisi avattua ja sitten tiivisteitä vaihdettua. Se varmaan onkin sellainen 5/16 avain , koska 8 ei ole ihan napakka siihen , kokeilin sellaisella hylsynpätkällä.
Siellä vaan on niin kovin pieni väli ja sekin mutkan takana , eikä sinne edes näe.
En ole vielä ihan varma, uskallanko avata sitä täällä kotona , kun nyt en tiedä edes sitä tyyppiä sitten tarkemmin.
Jos rupeaa heikottamaan , tilaan auton hakemaan sen korjaamolle , etten tärvää koko peliä , se on niin ketterä peli monessa hommassa, esim heinäpellolla.
Nyt saunaan , rankka päivä takana ja odotettu vapaailta edessä. - Dieselasentaja
Hei
Kyllä siinä sinisessä kilvessä on pumpun tyyppinumero.
Ei ole vielä yhtään kilpeä ollut jossa sitä ei ole, joskus joku on hangannut sen sekaisin. Se tarvitaan myös varaosia sekä pumpun säätöarvoja varten. Löytyy ne muutenkin mutta ovat tiukemmassa.
Se on niissä sinisen alueen välillä olevissa vaaleissa osissa, tai sitten vaan sinisessä jossain kohti.
Ota kunnon valo ja katsot sitten. Vastavaloon sivuvaloon ja niin ed Se on joskus aika himmeesti.
Nyt ei luovuteta , tyyppikilvessä on myös pumpun pyörintäsuuntaa osoittava nuoli. Miten päin se on pumpun vetopäästä katsottuna.
Älä vaan ala irroittamaan vielä sieltä takaa tulppaa jonka keskellä on pieni ruuvi sieltä tulee jousi tai pari jousta joilla on esijännitys tulppaa vasten.
Kaikki nämä tiedot tarvitaan että löydetään järkevin toimintamalli jatkoa ajatellen - Valmetnainen
Heips !
Kyllä siinä tosiaan on numeroita , joista ei kyllä saa ihan selvää. Näyttäis ihan siltä , kun jossakin vaiheessa siihen olisi laitettu maalia päälle. Koitan liottaa huomenna sitä jollakin tärpätillä , jos vaikka saisin sitten paremmin selvää.
Kirjoitan sitten tuloksen.
Kiitos taas ja hyvää yötä !- Dieselasentaja
Hei
Voitko lähettää samalla traktorin sarjanumeron rekisteriotteesta?
- Valmetnainen
Heips !
No , jo näkyy numerot: 3233210 ja kansipellin alla on traktorin mallinumero D1014C. Oisko näistä jotakin apua ?
Jos tilaisi jostakin tuolla numerolla tiivistesarjan , ja hankkisi sopivia avaimia , voisiko olla toiveita ??
Mahtaako noita tiivistesarjoja saada ihan tavallisesta varaosaliikkeestä ?
En ole availlut mitään , olen malttanut mieleni.
Ihanaa , kun sataa. - Valmetnainen
Lisäys edelliseen...
Mitään nuolta sieltä ei näe , vaikuttaa päällemaalatulta koko kilpi.
Taidan hiukan raottaa sitä isompaa ruuvia , noin koemielessä , että mitä sieltä löytyy.
Olen hiukan hätäinen luonteeltani , toisinaan . - Valmetnainen
Hei !
Avasin sen takapultin ja sinne jäi sellainen iso jousi töröttämään. O-rengas näyttää hyvältä , mutta se kuparitiiviste on jotenkin plinttaantuneen näköinen. Koitan hankkia siihen uuden ja kokeilen sitten , vieläkö vuotaa.
Siellä oli joku muukin klisu , prikan näköinen , ei kuparia, mikä lieni.
Ei tainnut olla viisasta avata sitä ominpäin , mutta päätin kuitenkin hiukan kurkata.
Ei se näytä enää ihan yhtä pelottavalta hommalta , kun on sitä paikkaa putsaillut ja katsellut jo monena päivänä.
Ihana ilma , ei liian kuuma ja silti paistaa -kaunista. - Valmetnainen
Ja taas !
Nyt näen , mistä se vuoto on , kun suljin avasin hanaa ja peilillä katsoin. Eipä sitten olekaan sen ison pultin juuresta. Se vaan valuu sen reunoja alaspäin ja näyttää siksi tulevan pultin ,vai tulppako se on , juuresta.
Ehei , se tuleekin siitä pumpun ja säätimen välisestä vaakasuorasta välistä . Siitä se pulppusi selvästikin , takapuolelta. Oliko siinä nyt se paperitiiviste ? Kai sen voi irrottaa ja laittaa uuden tiivisteen , jahka saa semmoisen hommattua.
Olen iloinen , jos viitsit taas vastata , kun nämä hommat on ihan outoja.- Dieselasentaja
Hei
Tulin sisälle ulkohommista
Just vuotaa mistä arvelinkin.
Kirjoitan illan mittaan miten homma etenee. - Dieselasentaja
Dieselasentaja kirjoitti:
Hei
Tulin sisälle ulkohommista
Just vuotaa mistä arvelinkin.
Kirjoitan illan mittaan miten homma etenee.No niin
Seuraavaksi ensiksi treenaat saisitko ison korkin minkä irrotit takaisin.
Ihan vaan sitä jatkoa ajatellen, jos et saa koko pumppu voidaan joutua irrottamaan.
Jos taas saat pumppua ei tartte irrottaa. Säädin voidaan irrottaa paikallaan ja tiivisteet vaihtaa.
Siellä korkin alla kuuluu olla kaksi jousta. Korkkia täytyy painaa jousia vasten jonkun verran ennenkuin lähtee kierteille!!
Korkissa sisällä on säätölevyjä joilla ennakonsäädintä säädetään. Ne pitää pysyä siellä korkin kiinnityksen aikana.
Älä irroita säädintä ilman ohjetta. Se on tehtävä erittäin puhtaasti.
Mikä on teitä lähellä oleva isompi paikka kaupunki mistä hommataan osat.
Kerron mitä tarvitaan.
Kerro onnistuitko millä lailla
Miten käy kerro siitä. Sitten annan jatko-ohjeet.
- Valmetnainen
Juu , se tulppa on jo paikallaan ja hyvin onnistui , siis luullaksieni. Moottori käy ihan hyvin, jousia en tosin nähnyt kuin yhden töröttämässä , mutta sekin meni paikalleen takaisin ja siellä oli yksi semmoinen säätölevy ja senkin panin takaisin paikalleen.
Jos nyt sen säätimen irrottaa , niin voiko semmoisen tiivisteen tehdä ihan ite , kun mulla on semmoista paperia kotona , josta käsittääkseni saa tehtyä tiivisteitä, vai pitäiskö ihan tilata jostakin. Ja riittääkö puhtaudeksi se, että pitää puhtaan lakanan tai paperin purkaessa alla , jos jotakin putoaisi ja suihkuttelee semmoista haihtuvaa ainetta ponnepullosta niihin osiin ja kattoo tarkkaan , ettei mitään hituja jää minnekään.
Tampere on tässä aika lähellä , sieltä voisin hakea tarvittavat osat , kun olen muutenkin sinne menossa vaateostoksille ihan juuri.- Dieselasentaja
Jatkuu
Tottakai sen voi tehdä itse kun piirtää vanhasta tarkasti mallin.
Pumpun tiivistesarjan missä on kaikki muutkin tiivisteet voi ostaa esim Tampereelta
Pumpun maahantuoja on http://www.atoyautomotive.fi/fi/ Helsingissä
Ota sinne yhteyttä ja anna pumpun numero DPA 3233210 Nykyinen tuotemerkki
Delphi Kertovat sulle lähimmän ostopaikan suhteessa siihen missä asut.
Puhtaus on kriittinen takimmaisen isomman säätimen kiinnityspultin suhteen.
Kun irrotat sitä puhdista ympäristö hyvin sieltä tulee pultin mukana tiivisteitä o-renkaita kaksi joskus vielä tukirengas katso tarkkaan miten ne on. joissakin voi tulla hauli pultissa olevasta kolosta. Onko pultissa useita eri avainkokoja josta voi vääntää tai onko käyttöohjekirjassa ohjeita
pultin suhten kylmäkäynnistustilanteessa.
Reikään josta pultti lähtee pumpusta ei saa mennä mitään likaa tässä yhteydessä
Pulttia ja muitakaan osia ei saa pestä ruiskutettavilla aineilla, paras huuhdella osat polttoainevirrasta joka valuu pumpusta kun avaat hanan kun osat on poissa. Se on suodattimien läpi tullutta puhdasta ainetta. Näin menetellen onnistut asiassa.
Tsemppiä työhön
- Valmetnainen
Hei !
Pieleen meni !
Sain osat tosi hyvin Tampereelta , sellaisen tiivistesarjan, eikä paljon maksanutkaan.
Kaikki kävi kokolailla mukavasti ja vaihdoin sen säätimen ja pumpun välisen paperin ja pari tiivistettä , yhden o-renkaan ja sitten sellaisen utsin tai mikä se on , jossa on musta tiivistereuna keskellä . Valkkasin sarjasta samanlaiset ja putsasin sen paperin jämät huolellisesti pinnoilta ja välillä lorotin lientä tankista , että pysyi puhtaana pinnat. Niin , ja haulinkin sain takasin ihan hienosti.
Ja voi että , olin iloinen ja ylpee , kun koko komeus oli taas kasassa.
Hanan avattuani ei tapahtunut heti mitään ja oikein pompin riemusta , mutta ilo ei kestänyt kauaa , kun taas alkoi vuotaa.
Eikä taatusti siitä raosta , jota olin rukkaillut.
Ja vaikka kuinka peilillä katson , eikä se pumpun pinta näytä siltä , että joku sitä pitkin virtailisi , niin se tuntuu näppeihin märältä ja ikävä kyllä , myös tiiviste pöröttää pahasti ulkona sieltä ylemmästä raosta , eli onko se sitten pumpun kansi. Joo , sellainen "optinen harha", sellaista laakeaa pintaa pitkin sen on pakko valua ja kerääntyy sitten juuri siihen rakoon , ja sitten tein väärän arvion ja siis myös jonkin verran ihan turhaa työtä , ihan omaa tietämättömyyttäni.
Kyllä sen löpön sieltä täytyy tulla , vaikka se oikein kerääntyy siihen säätimen rakoon. Oikeastaan näytti jopa siltä , että se pulppuaisi juurikin siitä.
No , se paperitiiviste , jonka vaihdoin oli niin hyvännäköinen , ettei se voisi edes selittää nii isoa vuotoa , kuin tässä on.
Taitaa olla sitten vaan paree soittaa se auto paikalle , kun toi kansitiiviste taitaa olla mieluusti ammattilaisen hommia , eikä tämmöisen , joka ei tiedä koneista oikeesti yhtään mitään.
Nielen tappioni , vaikka olisi ollut niin hauskaa saada se kuntoon ihan ite.
Varmaan lapsellista , mutta olin hetken tosi pettynyt , koska ehdin jo riemuita. Vaikka mitäpä näistä , olen optimisti ja voin riemuita vaikka siitä , etten kertaakaan iskenyt päätäni , vaikka akku oli sivuunkäännettynä ja siinä yläpuolella pahasti.
Eikä kaikkea tarvi osata , vaikka kivaahan se olisi ollut -kieltämättä.
Niin , kiitos Sinulle ja halaus ja suukko.
Sinulla on hyvä sydän , kun jaksoit taas neuvoa , vaikka tällä kertaa en onnistunut.
Onnellisia kesäpäiviä !- Dieselasentaja
Hei
Eläpäs lannistu, säätimen kopan tiivisteen vaihto on paljon helpompi homma muutaman minuutin juttu.
Siinä tiivistesarjassa on myös se tiiviste.
Pese pumppu ensin ylhäältä.
Jatketaan huomenna - Dieselasentaja
Dieselasentaja kirjoitti:
Hei
Eläpäs lannistu, säätimen kopan tiivisteen vaihto on paljon helpompi homma muutaman minuutin juttu.
Siinä tiivistesarjassa on myös se tiiviste.
Pese pumppu ensin ylhäältä.
Jatketaan huomennaHei
Joko jatketaan remonttia.
Maksimissaan tunti nin vuoto on pois pumpusta
- Valmetnainen
Heips !
Olin ulkoilemassa ruohonleikkurin kanssa.
Pesen pumpun siis uudelleen ja taitaisi olla hyvä ottaa niitä letkuja taikka putkia , mitä siinä edessä on tiellä , myös pois -siis jos saan.
Taidan laittaa sen polttoaineen valumaan pesun ajaksi , kun sieltä takasaumasta pöröttää se tiiviste aika ilkeästi , ettei menisi likaa saumasta sisään ,jollei jo ole mennyt .
Se tiiviste voi olla vaikka kokonaan ulkona rakosestaan , koska tuo uusi tiiviste näkyy olevan aika kapoinen , siis vaan muutaman millin ja saman verran näkyy sieltä takasaumasta tiivistettä usean sentin matkalta. Ei ihme , että vuotoa on kumminkin aika runsaasti.
Mulla on tänään jonkin verran muita velvoitteita , mutta jos saisin mahdollisimman tarkan kuvauksen siitä , miten mun pitäisi toimia ,
aikoisin yrittää tänään. Menen nyt ensin pesemään ja jahka saan ohjeet , alan sitten varsinaiseen hommaan .
Eilen olin kyllä ihan varma , ettei kannata edes ajatella moista , kun siinä kannen päällä on niin kovin monta törötintä eri suuntiin. Ne on vissiin paras pestä oikein harjalla , esim pulloharjalla.
Maamiehen koneoppi - nimisestä kirjasta , joka on siis tod vanha opus, katsoin tuon kohdan läpileikkausta , mutta se kuva ei paljon minua valaissut.
Odottelen ohjeita aika innokkaana. - Dieselasentaja
Samoin olin muokkaamassa perunamaata joustopiikkiäkeellä. Menen kohta jatkamaan.
Se nyt avattava paikka ei ole lian suhteen niin kriittinen kuin eilinen.
Pumpun kaasuvipuun tuleva tanko tai vaijeri pois. samoiten pysäytysvipuun tulevat tangot tai vaijerit. Niin että Pumpun kantta kaksi 11mm tai 7/16 mm ruuvia avattuna voidaan nostaa noin 20 mm Maksimissaan.
Polttoainehana kiinni.
Pumpun sivuluukkua josta lähtee putki kahdesta 8 mm 5/16 mm ruuvista auki niin paljon että kun siitä vuotaa ainetta ulos nin polttoaineen pinta laskee pumpussa alemmas kuin nyt oleva vuototaso. Sitten luukku kiinni.
Nyt tulee tarkka ja sormiherkkyyttä vaativa vaihe.
Pysäytysvipu käyntiasentoon.
Kierrä vasemmalla kädellä kaasuvipu täyden kaasun asentoon, pidä siinä.
Lähde kiertämään oikealla kädellä HILJAA pysäytysvipua pysäytysasennon suuntaan, noin puolessa välissä kiertovastus HIEMAN lisääntyy. Kokeile useita keroja että opit tunnistamaan vastuksen muuttumisen. Tietoa tarvitaan myöhemmin.
Pysäytysvipu käyntiasentoon kaasuvipu joutokäyntiasentoon
Seuraavaksi avaat pumpun kannen kaksi ruuvia, poistat tiivisteet.
Nosta pumpun kantta noin 20 mm poista vanha tiiviste välistä rikkomalla tai pujottamalla lyhyeltä sivulta kannen yli. Katso tarkkaan miten päin tiiviste oli ja misä koloissa oli tiivisteessä olevat pienet pykälät.
Pyri putsaamaan tiivistepinnat sekä pumpun että kannen puolelta jos niissä on jotain, yleensä ei ole. Älä nosta kantta ylemmäs kuin vaatii että voit sormella kokeilla välistä ettei tiivisteen kappaleita ole jäänyt kiinni kummallekkaan puolelle.
Sulla täytyy olla hyvä valo otsalamppu tai muu.
Pujota uusi tiiviste kannen lyhyeltä sivulta kannen yli niinpäin että tiivisteessä olevat ulokkeet osuu vastaaviin koloihin alaosassa
Katso raosta pysäytysvivun akselin alapäätä pumpun sisällä. Näät siinä ulkonevan tapin alaspäin. Vastaavalla kohtaa pumpun alaosassa näet liuskatangon jossa olevaan koloon akselissa oleva uloke täytyy osua kun lasket kannen paikalleen.
Kun olet laskenut kannen paikalleen kokeile pysäytysvivun hiljalleen kääntöä yllä olevan ohjeen mukaan. jos vastus tuntuu puolessa välissä tappi on kolossa ja olet onnistunut siihen asti. Jos vastus ei tunnu nosta kansi muuta pysäytysvivun tai liuskatangon asentoa hieman ja yritä uudestaan. Toista kunnes onnistuu.
Kiinnitä uudet harmaat tiivisteet sarjasta kannen kiinnitysruuvien alle ja kiinnitä ja kiristä ruuvit.
Kokeile vielä kerran pysäytysvivun kiertovastuksen muuttumista.
Kokeile Kaasuvivun kiertoa lisääntyykö jousivoima sitä mukaa kun kierrät suurempien kierrosten suuntaan.
Älä kiinnitä pysäytys ja kaasuvipuun vielä mitään.
Pysäytysvipu käyntiasentoon
Kaasuvipu joutokäyntiasentoon.
Polttoainehana auki.
Pumpun kannessa oleva ilmausruuvi auki kunnes siitä virtaa polttoainetta.
Ilmausruuvi kiinni.
Puhalla pumppu paineilmalla, tarkista vuotaako mistään polttoainetta.
Ellei , käynnistä moottori. Kaasuvipu joutokäyntiasennossa.
Valmistaudu pysäyttämään moottori pysäytysvivusta tai avaamalla suuttimille pumpulta meneviä paineputkia jos ryntää kovemmille kierroksille kuin joutokäynti.
Pitkävartiset rukkaset kädessä polttoainesuihkujen tulon varalta suuttimista jos joutuisit avaaman.
Nämä on varotoimia eikä tarvita jos olet noudattanut ohjeita.
Kokeile lisätä kaasuvivusta kierroksia ja pysäyttää moottori pysytysvivusta.
Jos toimii kasaa irtiolleet osat pumppuun.
Jos olet missään vaiheessa epävarma, keskeytä ja kysy lisäneuvoa.
Jos kaikki toimii, onnittele itseäsi laita sauna lämpiämään. - Valmetnainen
Uskomatonta !!
Se toimii , eikä vuoda.
Ohjeita yritin noudattaa niin tarkoin , kuin vain ne ymmärsin.
Kaikkien osien ja toimintojen nimeä kun en tiedä , mutta ymmärsin kai ne tarpeeksi hyvin ,koska homma onnistui.
Hiukan enemmän otin tiellä olevaa osaa pois , että sain paremmin operoitua .
Se tiiviste jäi aika ikävästi niihin alareunoihin , mutta lähti kumminkin mattopuukon terällä hivuttamalla , paitsi takaosa oli hiukan vaikeampi , mutta siellä ei sitä ollutkaan , koska oli sieltä lähtenyt juuri pois ja vuosi.
Muuten sen uuden tiivisteen laittaminen ei ollut kovin helppoa , muttei mitään mahdotontakaan. Tein siitä sarjan tiivisteestä mellia ottamalla toisen varoiksi paperista , jos vaikka sattuisi menemään pilalle , mutta ei se hajonnut.
Aikaa tosin meni aika paljon , mutta sehän ei haittaa.
Grillin laitan tulille ja sauna on jo lämpiämässä.
Tämä juttu oli vaikea ja jännitin sitä aika lailla , vaikken yleensä paljon hermoile mistään , asioilla kun on tapana järjestyä kunhan parhaansa tekee.
Eilinen pettymys kääntyi kyllä sellaiseksi helpotukseksi ja iloksi , vaude.
Olen siis tosi kiitollinen ja iloinen , että annoit aikaasi ja tietojasi taas.
Se oli kauniisti tehty.
Ajattelen Sinusta lämpimästi .
Kaunista kesää. - Dieselasentaja
Hei
Kiva että päästiin hyvään lopputulokseen.
Aikalailla sitä voi tehdä itsekin kun uskoo asiaansa eikä anna periksi.
Tärkeätä elämässä olisi ihmisten välinen yhteistyö, yksi osaa yhtä toinen toista.
Pitää vain uskaltaa kysyä asioita joita ei tiedä tai jotka arveluttaa. Neuvojalle nämä on mielestäni myös kivoja koska näistä joskus saa ihan kivaa palautetta
Hyvää kesää ja kasvulle suotuisia ilmoja. Toivottavasti ihmiset ymmärtäis mitä tarkoittaa kotimainen ruoka ja että siitä täytyy maksaa myös ruuan alkutuottajille asiaan kuuluva korvaus. - Valmetnainen
Heips vielä !
Ihanaa lukea tuollaisia viljelijämyönteisiä kommentteja , kun useasti saa vaan halventavat jutut niskaan.
Eipä kai niistä "tukimollaajista" pitäisi välittää, mutta kyllä se vaan sattuu.
Itse olen yrittänyt esim lihat myydä suoramyyntinä tilalta , mutta sekin on käynyt kannattamattomaksi , kun oma osuus on kuivunut kokoon ja jatkojalostuksen osuus on napannut kaiken. Ymmärrän toki , että lihanjalostuksessa on palkattua työvoimaa , mutta miksi se koko potti menee muualle kuin tänne alkutuottajalle , jotka kuitenkin teemme pitkää päivää ja kaikki riskit ja vastuut on omalla kontolla.
Silloin ei auta muu kuin vähentää tuotantoa , jollei se kannata ja sehän taas on lopun alkua.
Onhan tässä työssä ne hyvät puolet , vaikka työtä on paljon ja lisää tulee koko ajan . Kaikesta huolimatta saa elää keskellä luontoa ja nähdä sen kauneuden ja ihmeet, siitä todella voi nauttia , vaikka sitten tuleekin pellolta naama pölystä mustana .
Tämä ei nyt taida kuulua traktori-palstalle , mutta en malttanut vaan kirjoittaa ,miltä tuntuu.
Olen kiitollinen saamastani avusta ja vielä iloisempi olen lukiessani tuollaista myönteistä palautetta viljelijöistä.
Ihmisten väliseen läheisyyteen ja ymmärämykseen on vain yksi avain ja se on sydämen sivistys. Se sisältää kaiken .
Ei maksa paljon enempää olla suupielet ylöspäin , kuin koko ajan naama mutrulla ja muita mollaamassa.
Itselleenhän siitä saa , kun toista ilahduttaa !
Tosi onnellisia päiviä kesääsi toivoo yksi viljelijänainen. - Perkins-neljäsatakasi
Hei Dieselasentaja, osaisitko auttaa seuraavassa asiassa. CAV DPA pumpun kaasuvivun tiiviste (ilmeisesti O-rengas) vuotaa. Miten tuo vaihdetaan ilman pumpun irroittamista?
Kone 4.108M (merimoottori, matalamalli).Tervehdys. Vaihdoin hieman tuota nimimerkkiä kun sen joku nappasi kun en ollut rekisteröitynyt
Säätimen kopan joutuu kokonaan irroittamaan,näppäräsormisuutta se vaatii. On se mahdollista tehdä, monesti olen tehnyt. Pumpun tyyppi ellipsin muotoisesta kilvestä tarvitaan
DPA 324...... siitä jatkonumerot. Sen lisäksi säätökoodin toiselta riviltä jos se siinä on. Miten on tilaa pumpun ympärillä, esim ylöspäin. Onko moottori veneessä vai muussa. Onko kierroslukumittaria mistä näkee moottorin kierrokset. Osa ohjeista on samoja kuin tuossa keskustelussa Valmetnaisen kanssa kuusi vuotta sitten. Se oli kyllä yksi mieleenjäävimpiä neuvontoja joita olen tällä palstalla tehnyt. Tämä projekti on hieman haastavampi mutta tehtävissä. Ensin nuo tiedot.
- Perkins-neljäsatakasi
Hei Seniordieselasentaja, kiitos pikaisesta vastauksestasi! Ihaillein luin kärsivällisesti antamiasi analyyttisiä ohjeita Valmetnaiselle. Harvoin törmää vastaavaan ammattitaitoon nykyään.
Kyseinen moottori on purjeveneessä ja tilaa on aika niukasti ympärillä. Pakosarjan joutuu ilmeisesti irroittamaan ennenkuin tuohon pumppuun pääsee käsiksi, tilaa pumpun yllä on todella vähän. Kierroslukumittari on.
Olemme juuri nyt niin kaukana kotimaasta kuin Itämeren alueella voi olla, palaamme Suomeen heinäkuun lopussa. Voimmeko jatkaa keskustelua silloin?
En oikein uskalla alkaa "säätämään" tämän asian kanssa reissun aikana koska kone kuitenkin toimii moitteetta ja selkein haitta on hetkellinen dieselin haju kajuutassa koneen sammuttamisen jälkeen. Vuoto on luokkaa tippa/10s ja havaitsin sen äsken tehdyn öljynvaihdon yhteydessä.
Terv.
ihe (at) protonmail piste comAsia selvä, katson keskustelua tältä osin heinä elokuun vaihteessa. Ei tuo vuoto nopeesti lisäänny. Helppo on neuvoa toista jos on riittävästi itse tehnyt.
Hyviä tuulia ja ilmoja.
- Perkins-nejäsatakasi
Tervehdys Seriordieselasentaja, pumpun korjaus siirtyy syksymmälle kunhan vene saadaan ylös talvehtimaan. Konetta tarvii purkaa aika paljon jotta pumppuun pääsee käsiksi ja pelkäänpä aikaa kuluvan yllätyksiin ja varaosien saamiseen tms. Talvella on paremmin aikaa odotella.
Laitan oheen pari kuvaa tilanteesta. Yhdessä niistä näkyy pumpun tunnusnumeroita DPA 3247E190.
yleiskuva: http://aijaa.com/27RHb1
pumppu: http://aijaa.com/vs5UQ8
kone pumpun puoleiselta sivulta: http://aijaa.com/wNN6cA
Olisko työjärjestys seuraava:
1. Jäähdytysnesteet pois
2. Ruiskuputket pois, pumpun polttoainelähtöjen tulppaus, kaasu- ja pysäytyskaapelit irti pumpusta
3. Pakosarja irti
4. Pumpun huolto
Katos uteliaisuuttasi seuraava kuvasarja missä käsitellään just tätä hydraulisen DPA pumpun ongelmaa. 4108 Perkinsiä on myyty USA:ssa Westerbeke 4-91 nimellä. Onko ohjeet mielestäsi oikein?
http://www.cruisersforum.com/forums/f54/westerbeke-4-91-injection-pump-leaking-131879-2.html Muutama kysymys aluksi.
Minkäverran moottoria on käytetty esim tunteina uudesta alkaen.
Pumpun säädin on hydraulinen, tiivistevuoto kyseisessä kohdassa viittaa jo jonkinlaiseen käyttöaikaan. ?
Onko polttoainelaitteille siirtopumppu suuttimet ruiskutuspumppu tehty mitään huoltoja korjauksia aiemmin.
Osien saanti ei ole ongelma. Löytyy välittömästi Suomesta
Pelkän tiivisteen vaihto on periaatteessa helpompi kun kyseisen pumpputyypin mekaanisissa säätimissä. Totaalista puhtautta vaaditaan työn aikana jos sen tekee paikallaan
Ajattelin vain että olisko kuitenkin järkevä käyttää pumppua ja suuttimia samalla Dieselkorjaamossa tarkistuksessa.
Miten polttoaineen vedenerotus ja polttoaineen suodatus on veneessä hoidettu.
Talvisäilytys polttoainelaitteiden osalta on aina näissä veneissä myös kiinnostava tekijä kokonaisuutta ajatellen.
Onko itse moottorille tehty historian aikana millaisia huoltotoimenpiteitä ölyn ja suodattimien vaihdon lisäksi.
Jatketaan juttua.- perkins_neljäsatakasi
Tervehdys, koneen kokonaiskäyttötunteja en tiedä. Se on täydellisesti peruskorjattu 2009 edellisen omistajan toimesta. Työhön on kuuluneet: uudet sylinteriputket ja männät, koneen tasapainotuksen, kansiremontin, ruiskupumpun huollon ja uudet suuttimet, uudet ruiskuputket, kaikkien tiivisteiden vaihdon, kuvissa näkyneet kromaukset, tassut, jne Remontin hintalapussa komeillut summa on liian iso tässä kerrottavaksi. Kone käy kuin kello, starttaa ihan heti, ei savuta eikä vuoda mitään nesteitä. Poislukien nyt havaittu ruiskupumpun polttoainevuoto.
Imuletkun päässä tankin sisällä on hyvin hieno haponkestävä teräsverkkosuodatin, sen jälkeen sähköinen Facet polttoainepumppu. 30 micronin Racor MA500 hoitaa polttoaineen karkeasuodatuksen ja vedenerotuksen, koneen päässä tavallinen 10 micronin CAV296 tyyppinen suodatin.
Viime talveksi polttoainejärjestelmään jäi biodieseliä vaikka olen pyrkinyt sen tankkaamista välttelemään. Olisiko aineen sisältämät superliuottimet tavalliseen löpöön verrattuna olleet liikaa ruiskupumpun kumitiivisteille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822