Gallup: Mistä kaikki alkoi?

vanha pieru

Olen ehkä pistänyt tämän kyselyn ennenkin. Eli harrastajat ja keräilijät; mikä / mitkä olivat ne sarjakuvat joista voitte harrastustanne syyttää? Kaikki me varmasti olemme pentuina lukeneet Akuja ym., mutta onko jokin tietty sarjakuva, tietty tarina tai tapahtumaketju joka lopulta sysäsi teidät nykyiselle tiellenne? Mitkä olivat fiilikset ja tuntemukset kun kohdalle osui ensimmäisiä kertoja jotain mikä todella kolahti nuppiin niin että tuntui?

Itselläni luonnollisesti oli Aku Ankka ja Nakke vaiheet silloin aikanaan. Jotkut ankkatarinat kieltämättä olivat erinomaisia ja naapurin Asterix & Lucky Luke & Tintti kokoelmat kadehdittavia, mutta ne eivät vielä saaneet minua intoilemaan siinä määrin että tätä on pakko saada.

Voin analysoida omalla kohdallani 4 vaihetta, 4 sarjakuvaa, joilal oli ratkaiseva merkitys:

Vaihe 1.
Hopeanuoli -uskokaa tai älkää. En muista minkä ikäinen olin, en varmaan osannut vielä edes lukea mutta päädyin jonkun ompeluseuran tai hirvipeijaisten tms. myötä taloon josta sain selailtavakseni kaksi sarjakuvalehte kun talossa ei ollut lapsia, itse asiassa sain ne omakseni, sillä välin kun aikuiset viettivät iltaa.
Kyseissä Hopeanuoli -lehdessä oli jatkosarjana mustavalkoinen Hiawatha-sarja (tiedän koska myöhemmin etsin lehden käsiini vaikekn lännensarjosta muuten piittaakaan). Jaksossa oli ahdinkoon joutunut intiaanityttö, rumia ja tosi pahan näköisiä rosvoja, pelottavia inkkareita ja temppeli jonka seunustoilla istui luurankoja. Vilunväreet kävivät selässä ja silmät meinasivat tipahtaa päästä - tunsin ekan kerran mitä tarkoittaa kauhuviihde. Okei, Hiawatha ei ole kauhua, mutta ankkoihin tottunut 5 vuotias joka ei osaa lukea tulkitsee näkemänsä pari piirua rankemmin. Suomeksi sanottuna: osui ja upposi. Onneksi kyseessä oli juuri tuo hieman rankempi Hopeanuolen numero. Selasin myöhemmin muualla paljon muitakin Hopeanuolia mutta en koskaan löytänyt mitään yhtä rankkaa.

Sama paikka, sama aika, sama talo. Teräsmies 4/78, muistaakseni. Tarina jossa Lex Luthor ekan kerran pukee "taistelupukunsa". Painovoiman kumoamista, saappaita joilla voi lentää... vautsi. PIeni poika oli aivan myyty - ja olin heti Lexin puolella... Takakansissa liksäki päheet mainokset Lepakkomies -lehdestä ja Tähtien Sota -julisteesta.

2. Non Stop. En muista numeroa mutta tämäkin sattui olemaan Non Stopin rankimpia numeroita. Yoko Tsuno koittaa selvitä apinoiden kanssa kraaterissa ja Sammy Dayllä on kokonainen jakso jossa ei luoteja säästellä. Molemmissa tarinoissa pikkupojan mieleen tarpeksi teknisiä härveleitä ja toimintaa.

3. Ihmeneloset 4/83. Diablo tarina. Jatkosarjana X-men ja Magneton linnake Etelä-navalla. Koko numero Byrneä parhaimmillaan. Awesome!

4. Jedin paluu -albumi. Viimeinen niitti. Al Williamsonin taide puree. Takakannen mainos uudesta Star Wars lehdestä kirvoittaa takaraivossa raivokkaan tavoitteen: "Nämä on PAKKO saada".

Ja tässä sitä nyt ollaan.

2

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha pieru

      Okei, siis 5 sarjakuvaa, joita voi syyttää...

      • scarabaeus

        .......... vastaan että luin tekstisi jo aiemmin, mutta tähän ei kukaan nyt ole laittanut mitään, niin laitan että
        inhoan kaikenlaisia galluppeja ja kun en itseäni lue sarjakuvaharrastajaksi enkä keräilijäksikään........ siis:

        olen niin kauan kuin muistan lukenut Aku Ankkaa ja sitten on tietysti näitä kaikenlaisia eteen tullut ja minähän piirtelen jonkin verran itse sun muuta.
        Toivottavasti saat vastauksia muiltakin.
        Tuolla Kvaak käyn lukaisemassa melko usein kaikenlaisia sarjakuvajuttuja. Mielenkiintoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe