Naksutin

penikka

Uusi pentu tulee muutaman viikon päästä taloon.
Edellisestä koirasta onkin aikaa melkein kymmenen vuotta.
Tutustuin naksutinkoulutukseen näin netin välityksellä aivan hiljattain ja vähän se vielä kyllä on sellainen hämärä juttu... Mutta innostuin siitä sen verran että otan asiasta lisää selvää.

Oletteko perehtyneet tähän koulutusmetodiin?
Kannattaako aloittelevan koirankouluttajan ryhtyä tätä kokeilemaan?

7

1078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naksutinkoulutusta

Hei :)

Itse olen koirani kouluttanut naksuttimella. En siis tietenkään jokaista sen osaamaa asiaa vaan sellaisia mihin tarvitsen itseltäni nopean reaktion kun koira tekee oikein. Minkä rotuinen koira sinulle on tulossa?

Kun koiran kouluttaa naksuttimella tulee siitä yleensä operantti ja se itse yrittää paljon enemmän ja tarjoaa koko ajan erilaista temppua. Sit'ä mieltä olen, koska itse olen käynyt eläinten koulutuskouluja ja ja opiskellut eläinten käyttäytymismalleja, että kannattaa lukea kirja "Naksutinkoulutusta koirallesi" siinä kerrotaan lähes kaikki asiat, mitä naksutinkouluttamisesta kuuluu tietää.

Jos taas et halua sellaista koiraa, joka seuraa sinua joka paikkaan ja tarjoaa erilaisia käytöksiä KOKO AJAN ei sinun kannata alkaa käyttää naksutinta pelkkänä koulutusvälineenä. Naksutin on ns. nopeusmerkki ja sekin pitää ensin ehdollistaa koiralle, että se tietää mitä tämä naksu tarkoittaa. Eli jos et ajatellut koiraasi kouluttaa nameilla, ei kannata harkita naksutinta.

Naksutin kertoo koiralle mitä se teki oikein ja oppiminen nopeutuu. Myös se, että koira saa itse ehdottaa erilaisia juttuja / asioita parantaa koiran oppimista. Mutta silloin kun käyttää naksutinta koulutukseen pitää itse miettiä kriteerit, joiden pitää olla todella matalia - ainakin pennulle. Ja pitää suunnitella se toiminto jonka aiot kouluttaa kohta kohdalta - mieluiten paperille. Sinun pitää myös miettiä tarkasti mitä haluat että koira tekee. Esimerkiksi pelkkä haluan, että koira menee maahan ei riitä. Sinun pitää miettiä haluatko että se istuu ensin vai meneekö se suorilta jaloilta, kuinka pitkä on latenssi, vahvistetiheys jne.

Pentua ei muutenkaan saa kouluttaa pitkiä aikoja kerrallaan. Muutama minuutti vain ja sekin leikin varjolla.

Suosittelen lukemaan tuon "Naksutinkoulutusta koirallesi" ja miettimään vielä onko sinusta siihen, että suunnittelet kaiken etukäteen ennen kuin edes opetat koirallesi sitä maahan menoa. :)

Terkuin,

Onnelinen bokserin omistaja. :)

• penikka

Kiitos sinulle,
        itse asiassa jo matkalla kotiin koukkasin kirjaston kautta. Ja mainitsemasi kirja kainalossa kotona. :)

Kääpiövillakoirapoika tänne on tulollansa. Peruskontaktin luominen ja "kotitottelevaisuus" meillä on lähtökohtana. Sitten kun vähän enempi näkee ja tutustuu koiraan, niin harkitaan mitä ryhdytään harrastamaan, agility ja toko kiinnostavat enemmänkin mutta aika näyttää. Villakoira on älykäs ja nopea oppimaan, joten en tiedä onko naksuttimesta siten hyötyä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että koira joutuu tässä metodissa enemmän käyttämään omaa päätään ja se tietysti olisi hyväksi.

Mutta juuri tuo oppimisen pilkkomisen osiin ja alhaiset kriteerit ovat todella hankalia ymmärtää. Mutta luenpa tuon kirjan ja mietin asiaa sitten uudemman kerran.

• TuirenOppilas

Kannattaa huomioida, että naksuttimen ääni ei ole mikään hiljainen: hieman arempi koira voi jopa stressaantua kovasta naksauksesta. Ethän halua aiheuttaa lemmikillesi stressiä ja pahaa oloa? Itse suosittelen vain omaa, rauhallista ja innostavaa ääntä :)

Nämä nykypäivän välineet ovat suunniteltu ihmisen näkökulmasta, harvoin osataan ajatella sitä, mikä olisi myös karvaiselle perheenjäsenelle parasta.

• ihanuutta

Samaa mieltä TuirenOppilaan kanssa. Naksutin on suorastaan väkivaltaa pennulle. Anna pennun kasvaa, leikkiä ja nauttia kesästä. Ei koulutuksella ole kiire. Älä tressaa perheenjäsentäsi.

• qweasew

Järkyttävää, luen ensimmäisen kerran että "tuiren oppilas" kirjoittaa asiaa.

• Koiran ehdoilla

Juu, toivon että tämän palstan lukijoilla on taitoa erottaa mitkä viestit on provoja ja mitkä ei... voihan tietty olla että mikään ei ole provoa, maailmaan kun mahtuu kaikenlaisia ihmisiä :)

Joka tapauksessa, itse olen käyttänyt naksutinta koulutuksen apuna ja juurikin se on kätevä sellaisessa koulutuksessa jossa erittäin nopeasta käytöksestä halutaan muokata pidempiaikainen käytös. Esimerkiksi, jos haluaa sheipata jonkun käytöksen, on naksutin kätevä ja tehokas kommunikointikeino koiran kanssa. Nuo kriteerit ja latenssit pätevät kaikkeen palkitsemalla kouluttamiseen, eivätkä vain naksuttimen käyttöön, joten niihin kannattaa perehtyä joka tapauksessa. Naksutin on vain tapa kertoa koiralle että saat pian palkan siitä asiasta minkä juuri teit, ja se on kätevä koska koira oppii parhaiten kun palaute tulee muutaman sekunnin sisällä tekemisestä. Ensin tietty pitää opettaa koiralle että naksautuksesta seuraa aina palkka, muuten sen ääni on koiralle yhdentekevä eikä se auta koulutuksessa mitenkään.

Se on kyllä liioittelua, että naksuttimen ääni stressaisi koiraa. Sillä äänellä ei sinänsä ole väliä (no, en paukkuaralle koiralle opettaisi laukausta palkan merkkinä). Se voi olla myöskin jokin tietty, lyhyt sana joka aina sanotaan samalla tavalla tai mikä tahansa ääni. Naksutin on siitä hyvä, että ääni on aina sama joten viesti koiralle on selkeä. Mutta koska periaate on se, että ensin opetetaan koiralle että äänimerkkiä seuraa palkka, niin on aikamoinen temppu saada koira pelkäämään sitä ääntä jos ääntä seuraa aina jotain koiralle mieluisaa.

Itse olen sitä mieltä, että juuri kotiin tulleelle pentukoiralle pitää tarjota paljon kokemuksia ja opettaa pennun keskittymiskyvyn mukaan mahdollisimman paljon, koska pennun elämän ensimmäiset viikot ja kuukaudet ovat ne jolloin se imee itseensä kokemuksia jotka vaikuttavat enemmän tai vähemmän koiran luonteeseen loppuelämän ajan. Jos haluaa painaa koiran mieleen jonkin asian, niin helpointa on tehdä se varhaisessa pentuiässä - myös pentuna koetut pelottavat tai ikävät asiat saattavat varjostaa koiran elämää sen loppuajan.

Täällä muuten lyhyesti noita termejä, jos helpottaisi niiden hahmottamisessa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Koiran_kouluttaminen

• Mittelspitz99 n

Moikka! :) Mulla on 4v Mittelspitz tyttö koira. Sille on koulutettu hyvä peruskoulutus ja osaa myös kivoja temppuja. Sille on aina annettu palkinnoksi nami,kehuja yms. Haluaisin kokeilla naksutinkoulutusta,mutta voiko koirani edes oppia sitä kun sitä ei ole ikinä kehuttu/palkittu sillä? Kiitos vastauksista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2512
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2414
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2290
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1520
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1442
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1186
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe