Muistakaa sitten kun ajeletta niillä mopoillanne pysähtyneen/hitaastiliikkuvan autojonon välistä että ette sitten itke kun sattuu kipeää.
Terveiset vielä sille kusipäälle joka tänä aamuna tuolla Tuusulaväylän lopussa veteli aika reipasta vauhtia hitaasti liikkuneen autojonojen välistä. Ei ressukka tainnut tajuta, että miten lähellä sillä oli että mopolla ajelu ei siirtynyt rullatuoli ajeluksi tai joksikin vielä ikävämmäksi jutuksi .
Ei se autoilija kuulkaas täällä suomessa kaistaa vaihtaessaan osaa odottaa ja katsoa tuleeko sieltä autojen välistä joku kyrpänääma mopon kanssa autojen välissä.
Moottoripyörällä autojen välistä
24
2886
Vastaukset
- Lane Split
Joo, järki mukana ajossa, ja sittenhän niitä on niitä kateellisia autoilijoita joiden mielestä se on väärin, ajoi sitten hiljaa tai lujaa...
- skyhighway
Autojonossa ajaneelle?
Jos te ajoitte jonossa, niin kuin siellä kukaan pystyi kaistaa vaihtamaan?
Yleensä splittauksella tarkoitetaan kahden hitaasti liikkuvan tai pysähtyneen jonon välissä ajamista.
Jossa ei pitäis olla mitään huolia koska kaikki autot pysyvät omilla kaistoillaan.
Ja kyllä minusta tuntuu että jos aikoo kaistaakin vaihtaa, olisi syytä katsoa peileihin, et olisko siellä joku tulossa?- TFSI.
Kyllä siellä vaan pystyy ja vaihdetaan. Ihan normaalisti tiedätkö, että laitetaan vilkku päälle ja vaihdetaan kaistaa kun on tilaa tai joku sitä tilaa antaa.
Esimerkiksi tuossa Tuusulanväylän lopussa autot menee tiettyyn aikaan aamusta pitkän matkaa kahdessa jonossa ja kaistoja vaihdellaa paljonkin, kun jompi kumpi kaista välillä vetää huonommin, ja kun jotkut pitävät pitempiä välejä edellä ajaviin, niin usein siihen joku vaan väliin tulee.
Lisäksi tuo pyörällä ajaminen kaistojen välissä on kiellettyä, koska jatkuva ajaminen kaistaviivojen päällä on kiellettyä, että turhaan sitä kehoittelet että auitoilijan pitäisi kytätä tuleeko sieltä joku elämäänsä kyllästynyt mopopoika.
Hopeaa ottaa varmasti mopopoika käräjillä jos tuossa tilanteessa kolahtaa, jos mopopoika yleensä käräjille pääseekään. - åpoiqweriiri
TFSI. kirjoitti:
Kyllä siellä vaan pystyy ja vaihdetaan. Ihan normaalisti tiedätkö, että laitetaan vilkku päälle ja vaihdetaan kaistaa kun on tilaa tai joku sitä tilaa antaa.
Esimerkiksi tuossa Tuusulanväylän lopussa autot menee tiettyyn aikaan aamusta pitkän matkaa kahdessa jonossa ja kaistoja vaihdellaa paljonkin, kun jompi kumpi kaista välillä vetää huonommin, ja kun jotkut pitävät pitempiä välejä edellä ajaviin, niin usein siihen joku vaan väliin tulee.
Lisäksi tuo pyörällä ajaminen kaistojen välissä on kiellettyä, koska jatkuva ajaminen kaistaviivojen päällä on kiellettyä, että turhaan sitä kehoittelet että auitoilijan pitäisi kytätä tuleeko sieltä joku elämäänsä kyllästynyt mopopoika.
Hopeaa ottaa varmasti mopopoika käräjillä jos tuossa tilanteessa kolahtaa, jos mopopoika yleensä käräjille pääseekään.Olet oikeassa, mutta turhaan rupeat kyrpänaamaksi nimittelemään. Kukaan ei leikkinyt sinun hengelläsi, vaan omallaan... Oma asiansa jos haluaa kerätä sakot tai järjestää itselleen lanssikyydin liian kovalla vauhdilla. Siksi toisekseen ainoastaan idiootti luottaa autoilijan peileihin katsomiseen kaistojen välissä ajettaessa yhtään missään päin maailmaa. Yhtä hyvin voisit luottaa, että autoilija pysähtyy suojatien eteen koska viereen pysähtyi toinen auto suojatien eteen. Kjehehe....
- skyhighway
TFSI. kirjoitti:
Hopeaa ottaa varmasti mopopoika käräjillä jos tuossa tilanteessa kolahtaa, jos mopopoika yleensä käräjille pääseekään.Tiedäppä häntä.
Samalla kaistalla ajaminen kun ei ole kiellettyä ;)
Alkaa olemaan poliisinkin mielipide.
Ne ei enää sakota splittaamisesta.
Jotenkin outo maailmankuva sinulla on?
Liikenne on erilaisten ajoneuvojen yhteispeliä ja minä ainakin teen kaikkeni, että liikenne olis joustavaa?
Annan tietä niin autoille, mopoille, mp:lle ja jalankulkijoille, fillaristeille.
Oma näkemykseni on että olen siellä liikenteessä yksi osanen jonka tehtävä on varmistaa ettei muille koidu harmia?
Jos joku hölmö lähtee vaikkapa ohitukseen, vaikka rekka on tulossa vastaan, otan mielelläni vauhtia pois ja yritän antaa tietä.
Sillä jos se hölmö tölvää, niin me kaikki kolme siinä kieputaan samassa rytinässä?
Jos näen pyörän, yritän tehdä kaikkeni, että sillä pyöräkuskilla on turvallista, ohitukset, sivustatulot, mitä vaan...
Ei paikkani liikenteessä ole niin arvokas että siitä pitäisi pitää kiinni kynsin hamapin, mä voin antaa sen toisellekin.
Jos se edistää kaikkien meidän turvallisuutta? - TFSI.
skyhighway kirjoitti:
Tiedäppä häntä.
Samalla kaistalla ajaminen kun ei ole kiellettyä ;)
Alkaa olemaan poliisinkin mielipide.
Ne ei enää sakota splittaamisesta.
Jotenkin outo maailmankuva sinulla on?
Liikenne on erilaisten ajoneuvojen yhteispeliä ja minä ainakin teen kaikkeni, että liikenne olis joustavaa?
Annan tietä niin autoille, mopoille, mp:lle ja jalankulkijoille, fillaristeille.
Oma näkemykseni on että olen siellä liikenteessä yksi osanen jonka tehtävä on varmistaa ettei muille koidu harmia?
Jos joku hölmö lähtee vaikkapa ohitukseen, vaikka rekka on tulossa vastaan, otan mielelläni vauhtia pois ja yritän antaa tietä.
Sillä jos se hölmö tölvää, niin me kaikki kolme siinä kieputaan samassa rytinässä?
Jos näen pyörän, yritän tehdä kaikkeni, että sillä pyöräkuskilla on turvallista, ohitukset, sivustatulot, mitä vaan...
Ei paikkani liikenteessä ole niin arvokas että siitä pitäisi pitää kiinni kynsin hamapin, mä voin antaa sen toisellekin.
Jos se edistää kaikkien meidän turvallisuutta?No, ensinnä vedän takaisin noita nimittelyjä.
Mutta en kyllä ymmärrä miten se minun maailmankuva olisi jotenkin outo?
Kyllä minäkin tiedän ja ymmärrän sen että liikenne on yhteispeliä, jossa otetaan kaikki tiellä liikkujat huomioon.
Mutta työlääksi menee tuolla kaupunkiliikenteessä kaistan vaihdot, jos pitää alkaa katsomaan myös että tuleeko sieltä mopokin vielä autojen välissä.
Hieman minulla on ymmärrystä tuosta "splittaamisesta" miksi te sitä kutsutta, tietyissä tilanteissa mutta kyllä se vaan on tehtävä erittäin suurta varovaisuutta noudattamalla.
Suomessa vaan kun on niin onnettoman pienet ruuhkat, että eipä tuosta paljon hyötyä ole minun mielestä kun ottaa vaaratekijä mukaan.
Esimerkiksi tuo kaveri joka jonon välistä veti, niin sillä oli arvioni mukaan vauhtia jotain 40km/h kun jonot mateli noin 20km/h.
Eli aivan liian suuri nopeus. - åpoiqweriiri
TFSI. kirjoitti:
No, ensinnä vedän takaisin noita nimittelyjä.
Kyllä minäkin tiedän ja ymmärrän sen että liikenne on yhteispeliä, jossa otetaan kaikki tiellä liikkujat huomioon.
Mutta työlääksi menee tuolla kaupunkiliikenteessä kaistan vaihdot, jos pitää alkaa katsomaan myös että tuleeko sieltä mopokin vielä autojen välissä.
Hieman minulla on ymmärrystä tuosta "splittaamisesta" miksi te sitä kutsutta, tietyissä tilanteissa mutta kyllä se vaan on tehtävä erittäin suurta varovaisuutta noudattamalla.
Suomessa vaan kun on niin onnettoman pienet ruuhkat, että eipä tuosta paljon hyötyä ole minun mielestä kun ottaa vaaratekijä mukaan.
Esimerkiksi tuo kaveri joka jonon välistä veti, niin sillä oli arvioni mukaan vauhtia jotain 40km/h kun jonot mateli noin 20km/h.
Eli aivan liian suuri nopeus.en tiedä sinusta, mutta itse katson aina peiliin kun vaihdan kaistaa. Kaikki eivät. Eräänä talvena luistelin risteyksen läpi sippiliirissä, kun joku meinasi vaihtaa kaistaa päälle. Ei tuo 20km/h kovalta kuulosta, varsinkaan jos jono meni 20km/h. Kokeile joskus huviksesi autolla tai moottoripyörälläkin miten nopeasti se oikeasti pysähtyy neljästä kympistä (Oletan että kyseinen kuljettaja osasi käyttää jarruja, eikä päästellyt sokkona.) Silmät tosin pitää olla koko ajan auki.
ps. En aja kaistojen välissä, koska en halua kerätä sakkoja. Tosin olen harrastanut sitä useastikin suomen ulkopuolella. - åpoiqweriiri
åpoiqweriiri kirjoitti:
en tiedä sinusta, mutta itse katson aina peiliin kun vaihdan kaistaa. Kaikki eivät. Eräänä talvena luistelin risteyksen läpi sippiliirissä, kun joku meinasi vaihtaa kaistaa päälle. Ei tuo 20km/h kovalta kuulosta, varsinkaan jos jono meni 20km/h. Kokeile joskus huviksesi autolla tai moottoripyörälläkin miten nopeasti se oikeasti pysähtyy neljästä kympistä (Oletan että kyseinen kuljettaja osasi käyttää jarruja, eikä päästellyt sokkona.) Silmät tosin pitää olla koko ajan auki.
ps. En aja kaistojen välissä, koska en halua kerätä sakkoja. Tosin olen harrastanut sitä useastikin suomen ulkopuolella.ja vielä, että lisäksi lähes aina kurkin kuolleen kulman, ellen sitten ole varma ettei vieressä ole ketään. Varsinkin kuorma-auton kuljettajan puolelle jää helposti piiloon.
- åpoiqweriiri
TFSI. kirjoitti:
No, ensinnä vedän takaisin noita nimittelyjä.
Eli aivan liian suuri nopeus.piti tulla vielä pienen miettimisen jälkeen jatkamaan ;)
"vauhtia jotain 40km/h kun jonot mateli noin 20km/h. Eli aivan liian suuri nopeus."
Olet oikeassa. Kyseinen häiskä olisi taatusti kerännyt sakot, ja todennäköisesti hän ajoi yli omien taitojensa. - -
TFSI. kirjoitti:
Hopeaa ottaa varmasti mopopoika käräjillä jos tuossa tilanteessa kolahtaa, jos mopopoika yleensä käräjille pääseekään..
- llllllllllllllllllll
Pysähtyneen jonon saa ohittaa vasemmalta, mikäli ajokaistalla on tilaa. Moottoripyörän splittailu vähentää ruuhkaa ja hyödyttää myös autoilijoita. Mikäli mentäisiin täysin käyttämättä omaa harkintaa, mutta tieliikennelain mukaan pitäisi moottoripyörälle antaa sama tila kuin autolle ruuhkassa.
- Mika++
Luin jostain autokoulun oppaasta (en muista enää mistä), että jos motarilla kaks kaistaa on tukossa ja liikenne seisoo, niin voit pientareen kautta mennä motolla ohi. Tiedä sitten lopullista totuutta.
- kaistavahti
Yleensä kaistaa vaihdettaessa katsotaan ensin peilistä mitä takana tapahtuu...
- maltilla mennään
Mielestäni pyörällä voi ajaa jonojen välissä kunhan sopeuttaa vauhtinsa tilanteen mukaiseksi eikä provosoi ajotyylillään autoilijoita ts. ei käytä liian suurta tilannenopeutta.
- Rojali Enfieldi
Joo, aika ihmeellistä tämä liikenne on täällä Suomessa, kun vertaa ulkomailla ajellessa liikenteen sujuvuuteen. Siis mehän emme täällä Suomessa tiedä mitään autojen välissä ajamisesta, kun vertaa asiaa vaikkapa Intian liikenteeseen; http://www.youtube.com/watch?v=RjrEQaG5jPM
jossa on kaikenlaista samanaikaisesti sulassa sovussa ja homma toimii; http://www.youtube.com/watch?v=Y72Vsh1MgaQ&feature=related - homod
jee
- Motoristi!
Ei muuta edellytystä autoilijoille kaistaa vaihdettaessa kuin taustapeiliin katsominen ja vilkku päälle ajoissa, jotta kaikki tietävät edellä ajavan aikeet.
Tämähän on selvää jo autokoulusta. Ja sitten kaikki tietävät miten menetellä. Myös se välissä ajava motoristi. - bandu 1250
Suomen tieliikennelaki ei salli mp/mopon ohittelua autojonojen välistä!!! kuten esim. Saksassa!
- Ihmetelin
Missäs lehdessä se juuri oli kun poliisi kertoi seisovan autojonon ohittelun olevan sallittua?
- pölöhö
eläpä kehtoo,,, eikö se joka kaistaa mienoo vaihtoo piä kattoo peiliiki?
kortit hyllylle tumpeloilta,,,,, - det kivaa
Aina vasemmalla kaistalla, kun näen motskarin kiilaavan välikköä, vedän tieliikennelain mukaan autoni kaistani mahdollisimman vasempaan reunaan. Odottelen sitten, kun kylkiin ottaa. Olen maalauttanut vanhan autoni jo kahdesti silleen. Se pitää tehdä samoin oikella ollessa oikealle.
- Sakta
Pari päivää sitten Lahden motarilla ajoin ohituskaistaa n. 120 km/h, kun oikealta puolelta meni mopo kovaa ohi, kahden auton välistä. Kuskin selässä oli is X. Terveisiä vaan, että vaikka omalla päällä ei ole arvoa, niitä jätä meidän perhe rauhaan, kiitos.
- menimeni
Joo se oli se Lorenzo, niin kovaa meni että se X siitä kypärästä oli valahtanut selkään...
- konepyör
ajoit 120km/h ohitus kaistaa,oletko täysin uuno?kortti pois tommoselta liikenne häiriköltä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain627552Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1191487Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691439- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774