Jorma Ikävalko, unohdettu suuruus?

Viipurin pehtori

Kuka muistaa Jorma Ikävalkon? Sotien jälkeisen iltamaperinteen työjuhta, loistava muusikko, laulaja ja säveltäjä. Hän on turhaan jäänyt aikansa isompien tähtien varjoon, joden kanssa muuten esiintyi ainakin elokuvissa Lentävä kalakukko ja Rovaniemen Markkinoilla.

15

2829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joejensuun Elli

      Muistetaan hänet vielä, on vaan jäänyt vähälle huomiolle viime aikoina. Jäi aikanaan vähän noiden isompien tähtien varjoon, ihan turhaan mielestäni.

    • Hopeahääpäivänä

      Syksyllä ilmestyy Kustannusosakeyhtiö Moreenilta Ikävalkon elämäkerta Viipurin Sorvalista Rovaniemen markkinoille.

    • Rillumareiska

      On ilmestynyt jo. Löytyy mm. nettikaupoista.

    • pikkulikka 91

      Diggaan herrasta - harmi ettei ole saanut suurempaa suosiota.

    • lapsen lapsi

      Juu, minä olen hänen lapsen lapsi. en itse koskaan ole häntä nähnyt, mutta olen olen soitellut hänen kapaleitansa viululla ja pianolla(soitan hänen vanhalla viululla) . Äitini on sanonut, että hän oli yli positiivinen ja aina iloinen ja puhui kaikille.

      • saturn65

        Hei. Sinähän varmaan pystyt tunnistamaan hänet kuvastani - onko?


    • saturn65

      Saatteko avattua tällaisen linkin https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200441148925303&set=oa.304453429652716&type=3&theater
      Hallussani on evakko-mummoni jäämistöstä tällainen orkesterikuva, jossa kaksi miestä oikealla mummoni veljiä. Olen yrittänyt tunnistaa muita henkilöitä, ja mietin olisiko vasemmassa laidassa Jorma Ikävalko? http://pomus.net/001490 sanoo: "Viipurilaislähtöisen Ikävalkon ensimmäinen instrumentti oli viulu, jota hän oli soitellut lähinnä klassisen musiikin merkeissä, kunnes hänet pestattiin vuonna 1936 viihdyttämään tanssijoita Kämärälän lavalle."

      Tuo antaisi viitettä, että kuvassa voisi tosiaan olla n.18 vuotias Ikävalko ennen siirtymistään Taifun-orkesteriin. -37. Kämärä ja Viipuri ovat nimittäin myös kuvassa olevien sukulaisteni asuinpaikan lähellä. En vaan mistään netistä löydä kuvia nuoresta Ikävalkosta, ainoastaan tässä pätkässä hän esiintyy vuonna 1951
      http://www.youtube.com/watch?v=aH_DZEBHojE

      ja voisi hyvinkin olla kuvassani esiintyvä mies 15vuotta vanhempana...

      • Hopeahääpäivänä

        Minusta tuo kuvalinkkisi nuorukainen ei muistuta niitä Jorma Ikävalkon nuoruuskuvia, joita olen nähnyt. Aivan satavarma en ole, mutta jos veikata pitäisi sanoisin, että hän ei ole Jorma Ikävalko.


      • saturn65
        Hopeahääpäivänä kirjoitti:

        Minusta tuo kuvalinkkisi nuorukainen ei muistuta niitä Jorma Ikävalkon nuoruuskuvia, joita olen nähnyt. Aivan satavarma en ole, mutta jos veikata pitäisi sanoisin, että hän ei ole Jorma Ikävalko.

        OK, kiitos, en ole netistä löytänyt yhtään nuoruuskuvaa.


    • saturn65
    • lapsen lapsi

      tuo kuva joka facebookista, siinä ei ole hänen kuvaa. hänet kylää tunnista heti!

      • saturn65

        Onko sinulla kuvaa hänestä 18v...?


    • lapsen lapsi

      muuten, jos teitä askarruutta tai haluatte tietää jotain papastani niin kysykää vaan. tiedän jonkin verran hänestä!

    • Kajanen1

      Jorma oli isäni taistelupari sodassa. Hänellä oli viulu mukana ja hän soitteli sitä aina kun mahdollista. Isäni kehui häntä mukavaksi kaveriksi!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe