Ensimmäinen kurssi vasta takana joten anteeksi tyhmä kysymys.
Kurssilla opetettiin siis peruspyörähdys ympäri neljällä valssiaskeleella: mies lähtee oikealla jalalla eteen. Välillä kuitenkin koko pyörähdys meneekin jo kolmella askeleella ja seuraavana vuorossa olisi vasen jalka taakse.
Mutta jos mies haluaa jatkaa noiden kolmen askeleen jälkeen suoraan, niin onko oikein ottaakin tuo vasen askel eteen vai sotkeeko se naisen askeleet?
Toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän kysyä :)
Valssin pyörähdys?
6
2819
Vastaukset
- yks-kaks- yhteen
Tällaisissa yksityiskohtaisissa opetuksissa on vaarana, että asiaa ei ymmärretä oikein. Mitäpä jos opettelisit ensin kaikessa rauhassa sen valssin perusaskeleen ja alkaisit sitten pyöriä vähän kerrallaan. Ensin toiseen suuntaan ja kun se on opittu sitten toiseen.
Kaikki tanssit tarvitsevat jonkinlaisen "kaavan" askelille, mutta niitä seuraaminen voi olla toisille meistä jopa vaikeampaa, kuin asian opettelu tanssimalla.
Uskon että vieläkin perustansseja pystytään opettelemaan pelkästään muilta tanssijoilta mallia katsomalla. Näin minäkin aikoinaan opettelin valssin, humpan, tangon, foksin ja jenkan. Eli voisit mennä aluksi tansseihin ja vain katsoa toisilta, miten he nuo käännökset ottavat ja kokeilla sitten itse perässä.
On tietty tansseja, joita on vähän vaikeampi opetella vain muilta mallia katsomalla, kuten lattarit. Minulle oli polkan opettelu kauan "kompastuskivi", en millään oppinut sinä, vaikka se yksinkertaiselta näyttääkin. Sitten löytyi eräs tanssikurssien vetäjä, jolta sain sellaiset avut, että polkkakin alkoi sujua! - hjp.
O-V-O-V-O-V-O-V-O-V- jne
Ei sen kummempaa kun aina vuorotellen ne jalat musiikin tahtiin. - 9
Löytyiskö tuolta apuja
http://tanssi.net/fi/tausta/valssi.html - Se pyörii sitenkin
Nythän on hyvinkin pitkälti niin, että valssin täyskäännös herran oikealle menee erittäinkin pitkälti vasemman jalan suoraan askeleen jälkeen sanottuna näin, että: kään-tyy suoraan kään-tyy suoraan kään-tyy (käännös valmis eli matka jatkuu siihen suuntaan, jonne herran helkkarin komea joko pärstä tahi uskomattoman leveä selkä käännöksen alkaessa osoitti) suoraan. Valssin peruskäännös ei siis nuorten eikä vanhainkaan tanssikäytännössä pyöri koko ajan, vaikka varsinkin näihin valssiasiasioihin senkään tarkemmin perehtymättömistä, ainakin omista mielistään täysin sivullisista tarkkailijoista saatta siltä vaikuttaakin.
http://youtu.be/uPbFsdZgKYk
T: Eräs vakiokirjoittajista - 1
Minkä ihmeen suoraan askeleen ...
Kun valssi pyörii ei siinä suoraan astella muuta kuin pyörimissuuntaa vaihdettaessa.
Pyörivä valssi on vuorovetoa, sisäkurvan puoleinen antaa tilaa ja vetoapuja ulkokuvalla olevalle ja päinvastoin, keskipakoisvoima hoitaa loput. - Osa valssin luonnett
Ainaskii tanssin niin että valssin kaikki kolmekin ensimmäistä miehen askelta etenee suoraan ja daami askeltaa lyhyemmin askelin sivulle sopivastilaa antaen. Toiset kolme miehen askelta ovat lyhyempiä ja antaa tilaa daamin tässä vaiheessa aika suoraan eteneville askelille. Tämä periaate sopii hyvin hitaaseen valssiin ja 130-150 iskua minuutissa hitaahkoille keinuville ja aaltoileville tavallisille valsseille. Nopeuden lisääntyessä suomalainen valssi muuttuu enemmän kaikilla askelillä pyöriväksi ja askel lyhenee, mutta siinäkin miehen ensimmäisen tahdin askeleet voivat kulkea aika suoraan, vaikkakin pyörivät enemmän kuin hitaammissa.
Ja wienervalssiin onkin sitten pakko tanssia suorat askeleet yhdistettynä nopeaan rytmiin ja pyörimiseen. Valitettavasti harvoin lavatansseissa voi tanssia oikeaoppista wienervalssia.
Suorilla ohi - väistää lyhyillä askelilla sivulle ja takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938028
- 403852
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241310
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321143Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311079Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11865Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27762