Vaisto/intuitio: Muutama tarina minun kokemuksista

aurooranvarjot

Tänä aamuna heräsin klo10 aikoihin. Poikaystäväni oli noussut jo tuntia aikaisemmin, niin kuin joka arkiaamu. Menin herättyäni vessaan ja silloin ovikello soi. Poikaystäväni meni avaamaan ja kuulin keskustelun vessaan asti. Kun tulin vessasta, oli vieras jo lähtenyt. Tietenkin kysyin poikaystävältäni, että kuka oli oven takana ja poikaystäväni kertoi

"Siellä oli talonmies, rappukäytävässä löyhkää hirveältä ja hän kysyi että voiko tulla katsomaan lähteekö se haju täältä. Sanoin että tule vaan katsomaan, mutta ei täällä mikään haise. Talonmies oli sanonut siihen että ei hänen tarvitse, kun ei se haju tosiaan tule meiltä."

Silloin jo tiesin ja vastasin "joku on varmaan kuollut". En haistanut vielä sitä hajua. Poikaystäväni lähti töihin, hänen aukaistessaan oven haistoin sen yököttövän löyhkän. Menin puolituntia myöhemmin tupakoimaan parvekkeelle ja siellä se löyhkä iski vasten kasvoja hyvin voimakkaana (olin jo aiemmin käynyt pari kertaa tupakalla poikaystäväni kanssa, jolloin sitä hajua ei siellä ollut). Alas vilkaistessani näin ulkona alaovella kaksi poliisia ja maijan. Poliisit aukaisivat ulko-oven ja jättivät sen auki.

Hetkeä myöhemmin päätin lähteä kauppaan. Poikaystäväni oli viikonloppuna hakenut äitinsä luota pyörän, jonka lukkoa en saanut auki. Pitkään tuskailtuani lukon kanssa, toinen poliiseista tuli autttamaan muttei hänkään saanut sitä auki. Ilmoitin että "taidan kävellä, kun ei lukko suostu aukeamaan". Samalla kysyin että "mistä tuo löyhkä on peräisin?" johon poliisi vastasi "yhdelle asukkaalle on käynyt huonosti, on ollut pidemmän aikaa siinä tilassa.. Kestää jonkin aikaa että saadaan paikalle kunnon tuuletus."

Lähdin sitten kauppaan, tullessani takasin huomasin että seinänaapurin parvekkeen ovi on jätetty auki ja rappukäytävään tullessani huomasin että hänen ulko-oven välissä on sanomalehti. Eli kuollut asukki oli seinänaapurini ja kun hänen poliisit olivat jättäneet hänen parvekkeen oven auki, niin tottakai minun parvekekkin löyhkää (sama parveketaso, välissä paksu lasiseinä).

Pari vuotta olen tässä talossa asunut ja noin 3 kertaa nähnyt tämän miehen. Tiesin että hän oli n. 50v alkoholisti, hänestä ei kyllä koskaan ollut häiriöksi. Talven aikana ohimennen ihmettelin, kuinka en koskaan törmää tähän henkilöön rappukäytävässä, enkä ole kuullut hänen enää olevan tupakoimassa parvekkeellaan. Eikä hänen asunnostaan kuulunut mitään ääniä.

Mutta viime aikoina minulla on ollut tunne, että täällä olisi joku "ylimääräinen" iltaisin ja öisin. Parina viime yönä se tunne on vaivannut minua. Varsinkin kun olen yksin, kolmisen viikkoa sitten nämä tunteet alkoivat taas (minulla on siis aiemminkin ollut samanlaisia tuntemuksia, toki voin kuvitella.. Pelkään pimeää.).

Mutta silloin kolme viikkoa sitten poikaystäväni oli äitinsä luona maalla ja minä yksin kotona. Luin erästä kirjaa yöllä ja minulle tuli häiritsevä olo. Tunne siitä, että täällä asunnossani on joku minun lisäkseni. Kuulin kolinaa ja aivan kuin askelia. Toki säikähdin ja lopulta kuulosteltuani sanoin "Jätä minut rauhaan. Minä haluan lukea ja nukkua nyt, tämä on minun asuntoni ja sinä et saa olla täällä nyt. Voisitko poistua." ja vastaus oli vain kolinaa. Ajattelin että en saa pelätä ja ajattelin itseni täyteen valoa (sanokaa vaan miten naurettavaa se on, se kuitenkin yleensä häivyttää pelkoni.). Lopulta nukahdin, valot päällä ja kirja kädessä.

Jos täällä tosiaan edesmenneen naapuri henki kummittelee, kuinka siitä päästä eroon?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tämä mitä kerron on täysin totta. Minulla on aiemminkin ollut eräänlaisia tuntemuksia.. Minä toisinaan vaistoan erilaisia asioita ja minulle on tapahtunut outoja "sattumuksia".

Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja ollessani 13 vuotias, paikkakunnaltani katosi eräs nuori mies baari-illan jälkeen.
Asiasta tuli juttua paikallislehdessä ja jopa poliisi-tv:ssä.

Eräänä iltana, käydessäni nukkumaan ja puoliunessani ollessani, näin kevyttä unta jossa minä ja serkkuni olemme uimassa erään tietyn järven rannalla kesällä. Ja tämän kadonneen miehen ruumis kellahti pintaan.

En muista, oliko se seuraavan päivän vai sitä seuraavan päivän lehti, kun äitini aamulla sanoi että tämä mies on löydetty ja siitä on uutinen lehdessä. Luin jutun ja aloin itkemään hervottomasti. Se mies joka oli kadonnut, oli löytynyt juuri sen järven jäistä, parisataa metriä rannasta, kuolleena.
----------------------------------------------------------------------------------------

1

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurooranvarjot

      Muitakin sattumia on, ei ehkä niin rankkoja..

      Ollessani 14 vuotias kuuntelin tuolloin lähinnä raskasta musiikkia, rockia ja metal-musiikkia. Minulla oli mankka ja minulla oli tapana nauhoittaa kasetille musiikkia radiosta. Nauhoitin aina raskasta musiikkia, mutta sitten kuulin erään kappaleen joka oli tyylilajiltaan aivan erillainen ja silti nauhoitin sen.

      Esittäjä oli Skandinavian Music Group ja kappaleen nimi oli "100 kilometriä Ouluun". Kertosäe menee näin "Harva jaksaa enää puhua, kun jäljellä on sata kilometriä Ouluun silloin radio käännetään pienemmälle ja kohta joku jo nukkuu"

      Ja kappas, meni vain 2kk kun minut yllättäen huostaanotettiin ja minut sijoitettiin Oulun alueelle. Muistan kun istuin 2 ohjaajan seurassa henkilöautossa ja näin Oulun kyltin. Ja muistin nauhoittamani kappaleen, jota olin kuunnellut tietynlaisen surun tunteen kanssa.
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Ollessani 16 vuotias, asuin perhekodissa edelleen Oulun lähettyvillä. Olin viikonloppu lomilla isäni luona ja satuimpa törmäämään paikkakunnan Siwassa tuttavani poikaystävään, jonka olin tavannut pari kertaa aiemmin.

      Kutsukaamme häntä vaikka Mikoksi. Yllätyksekseni Mikko alkoi juttelemaan minulle niitä näitä ja kertoi myös eronneensa tyttö-ystävästään.
      Isäni tuli pian hakemaan minut Siwalta, kuten olimme aiemmin sopineet. Hän kysyi minulta "onko tuo poikaystäväsi?" johon vastasin että "tuttavani entinen.". Minulla oli jotenkin outo olo, ajellessamme isäni kanssa kotiin.

      Kotona aloin pelata pc:llä peliä, jota kerkesin pelata pari tuntia kun kuulin että minulle on tullut tekstiviesti. Ensimmäinen ajatukseni oli "Se on Mikolta!" No ei ollut, katsoin viestin; mainoksia. Olin ehkä hieman pettynyt jostain syystä ja jatkoin pelaamista. Ajattelin kuinka typerää on olettaa että Mikko olisi laittanut minulle viestiä. Eihän hänellä ole minun numeroa. Tai miksi hän edes minulle laittaisi viestiä, exänsä tuttavalle.

      Kerkesi kulua parikymmentä minuuttia, kun kuulin uuden tekstiviestin tulleen. Ja tylsistyneenä katsoin sen. Ja se oli Mikolta. Ajattelin että jotain "mitä hittoa, tämä on jonkun pilailua" mutta se oli tosiaan Mikolta, joka ehdotti minulle treffejä - ja tapasimme seuraavana päivänä.

      Seurustelimme pari vuotta, suhde loppui kyllä ikävästi, kun hän kävi käsiksi minuun ja sain selville hänen pettäneen minua ja valehdelleen minulle monista asioista. Muttei siitä sen enempää.
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------
      Viime syksynä sattui parikin kummallista ja hieman huvittavaa sattumaa.

      Olimme lähteneet poikaystäväni kanssa kauppaan jalkaisin, takaisin tullessamme jouduin kantamaan kahta kauppakassia jotka painoivat mielestäni liikaa. Poikaystäväni ei suostunut ottamaan toista kannettavaksi ja minä kirosin "vittu kun joudun kantamaan näitä kahta paskakassia!" noin viisikymmentä metriä kuljettuamme, näimme tiellä oli - mitäpä muutakaan kuin kaksi paskakassia, toinen suljettu ja toinen avoin josta oli valunut kissanhiekkaa ja sitä itseään. Totesin vain "näetkö, siinä ne kaksi paskakassia ovat!"

      Eräänä iltana taas, minulle iski mieletön himo saada suklaamuffinseja. En ollut vuosiin syönyt suklaamuffinseja, enkä todellakaan tiedä mistä se ajatus pälkähti päähäni. Puhuin poikaystävälleni siitä kuinka mieleni tekee suklaamuffinsseja. Lopulta kävimme nukkumaan. Seuraavana päivänä kaverimme tuli käymään ja hänellä oli yllättäen mukanaan suklaamuffineita!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1356
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1283
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1248
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1196
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      634
      1171
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      7
      1053
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      994
    Aihe