Ostettu talo homeessa

Epätoivoinen32

Ostimme 70-luvulla rakennetun talon noin puoli vuotta sitten. Itsellä alkoi allergiaoireet välittömästi muuton jälkeen, joten epäilin home-ongelmaa jo muutaman kuukauden kuluttua muuton jälkeen. Oireet sopivat liiankin hyvin home-ongelmaan eli tyypilliset aivastelua, hengenahdistusta, lihaskipua, pahoinvointia jne.

Otin yhteyttä vaikka kehen talven aikana: kunnan terveystarkastajaan, rakennustarkastajaan sekä useampaan sisäilmatutkimuksia tekevään yritykseen. Ketään ei tuntunut kiinnostavan meidän tapaus joten otin yhteyttä homekoiriin. Koirat tulivat jo viikon kuluttua soitosta ja merkkasivat molemmat talosta aivan samat kohdat. Niitä olikin useita, periaatteessa kaikki muut huoneet paitsi makuuhuoneet ja käytävät...Homeen laajuutta homekoiratutkimuksessa ei tule ilmi, koirat merkkaavat vain kohdat josta hajua tulee,

Nyt kysymys kuuluu, mitä nyt? Kehen otan nyt yhteyttä ja kuka maksaa mahdolliset jatkotutkimukset?

Onko kellään tietoa tai vastaavia kokemuksia?

164

20352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Kun on noin vähän aikaa kaupan teosta niin ehdotappa myyjälle kaupan purkua tai 50000-100000€ hinnan alennusta niin hyvä tulee. Myyjä on 5 vuotta vastuussa tämänkaltaisissa asioissa.

      • kaija2000

        entä jos kyseessä on kerrostalo ka taloyhtiön tekemä remontti


      • asaA

        un on noin vähän aikaa kaupan teosta niin ehdotappa myyjälle kaupan purkua tai 50000-100000€ hinnan alennusta niin hyvä tulee. Myyjä on 5 vuotta vastuussa tämänkaltaisissa asioissa. "

        Joo alennusta 100000€, eihän koko höskä maksa juuri enempää, pyydä mieluummin 300000€alennus, sairasta sanon minä.Pöljä maksaa...


      • Taraw79

        Suosittelen, että ota ensin asianajaja.


      • näinon!

        mk. totta turiset,myyjä on vastuussa,epätoivoinen32 neuvottelut uusiksi !! ;)


      • Näin on
        kaija2000 kirjoitti:

        entä jos kyseessä on kerrostalo ka taloyhtiön tekemä remontti

        Taloyhtiö vastuussa teettämästään remontista.


    • "sekä useampaan sisäilmatutkimuksia tekevään yritykseen. Ketään ei tuntunut kiinnostavan meidän tapaus"

      Jos yritys ei suostu tutkimaan, niin jokin sinussa itsessäsi on aika pahasti pielessä. Suo anteeksi suorapuheisuuteni, mutta rahalla saat aina jonkun tutkimaan.

      • Epätoivoinen32

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.


      • eavv
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        Eikö tämä homekoiratutkimuksen tekijä osannut neuvoa eteenpäin? Kyllä nyt olisi varmaankin aiheellista otattaa niistä koiran merkkauskohdista näytteet rakenteista. Yritä etsiä paikkakunnaltasi joku rakennusinsinööritoimisto, joka tekisi perusteelliset tutkimukset ja korjaussuunnitelman sekä kustannusarvion remontille. Varmista että firma on sertifioitu, vai mikä se hieno sana oikein on...

        Tämä onkin sitten kallista lystiä. Näytteet rakenteista ja niiden analysointi labrassa maksaa n. 250 euroa/kpl. Joka välissä saat olla tonnit ojossa maksamassa kaikenlaisille asiantuntijoille. Sinun on ne itse maksettava. Jälkikäteen voit vaatia niitä myyjältä.

        Yritä pitää myyjätahoon välit asiallisina. Asianajajan palkkaamista kannattaa myös harkita, mutta jos vaan pääsette myyjän kanssa ilman yhteisymmärrykseen on se parempi vaihtoehto.

        Varoitan, että teillä on raskaat ajat edessäpäin. Itse olen taistellut vuoden myyjän kanssa eikä loppua näy. Tunteet vaihtelee laidasta laitaan. Välillä tiedän että olen varmasti oikeassa vaatimuksissani ja sitten taas masentaa kaikki. Itsepähän vanhan ostin. Saan syyttää tyhmyydestäni vain itseäni, luotin sokeasti mitä myyjä vakuutteli sen kummemmin tarkastamatta asian todellista laitaa. Tänä päivänä olisin paljon viisampi talonostaja. On tullut oppi kantapään kautta.


      • Epätoivoinen32
        eavv kirjoitti:

        Eikö tämä homekoiratutkimuksen tekijä osannut neuvoa eteenpäin? Kyllä nyt olisi varmaankin aiheellista otattaa niistä koiran merkkauskohdista näytteet rakenteista. Yritä etsiä paikkakunnaltasi joku rakennusinsinööritoimisto, joka tekisi perusteelliset tutkimukset ja korjaussuunnitelman sekä kustannusarvion remontille. Varmista että firma on sertifioitu, vai mikä se hieno sana oikein on...

        Tämä onkin sitten kallista lystiä. Näytteet rakenteista ja niiden analysointi labrassa maksaa n. 250 euroa/kpl. Joka välissä saat olla tonnit ojossa maksamassa kaikenlaisille asiantuntijoille. Sinun on ne itse maksettava. Jälkikäteen voit vaatia niitä myyjältä.

        Yritä pitää myyjätahoon välit asiallisina. Asianajajan palkkaamista kannattaa myös harkita, mutta jos vaan pääsette myyjän kanssa ilman yhteisymmärrykseen on se parempi vaihtoehto.

        Varoitan, että teillä on raskaat ajat edessäpäin. Itse olen taistellut vuoden myyjän kanssa eikä loppua näy. Tunteet vaihtelee laidasta laitaan. Välillä tiedän että olen varmasti oikeassa vaatimuksissani ja sitten taas masentaa kaikki. Itsepähän vanhan ostin. Saan syyttää tyhmyydestäni vain itseäni, luotin sokeasti mitä myyjä vakuutteli sen kummemmin tarkastamatta asian todellista laitaa. Tänä päivänä olisin paljon viisampi talonostaja. On tullut oppi kantapään kautta.

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!


      • HTTAKKjne
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!

        Materiaalinäytteiden analysointi laboratoriossa maksaa hiukan vajaa 100€, eikä 250€.

        Kannattaa käyttää luotettavinta mahdollista labraa, suosittelen Kuopion Työterveyslaitosta, labroissa on suuria eroja.

        Näytteet voi toimittaa postissa, joten on ihan sama mistä olet kotoisin. Hometta ei kannata tutkia ilmanäyttein, homekoira on tarkempi kuin ilmanäytetutkimus. Nyt siis vain selvittämään missä se home piilee ja selvittämään sitä, miten se saadaan poistettua ja korjattua tilanne sellaiseksi ettei se uusiudu.

        Seinien avaaminen ei pilaa mitään irtaimistoa, se on höpö höpö pelottelua. Tietenkin kannattaa viedä huoneesta pois tekstiilit, jottei niihin tartu homepölyä, mutta jos nyt sattuu niin käymään, eikun tuuleta tekstiilit ja laita pesuun ja a' vot, kaikki hyvin.

        Asiantuntijoilla on todellakin yleensä kalenteri täynnä 2-3 kk, mutta siitä huolimatta suosittelen asian selvittämiseen alaan perehtynyttä todellista asiantuntijaa, koska kaikenlaisia "asiantuntijaksi" itseään nimittäviä tai "mulla on alan kaikki lisenssit" -suhareita esiintyy ja niiden käyttäminen voi tulla kalliimmaksi kuin "kalliin" asiantuntijan käyttäminen heti alusta pitäen.


      • vffee
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        Minullakin oli suuria vaikeuksia saada ketään tekemään tutkimuksia homekämppääni. Alan firmat ovat ylityöllistettyjä ja tekevät näköjään hommia vain vakituisille isoille asiakkaille=taloyhtiöille.

        Testit pitää sitten ottaa rakenteista, esim. välipohjan sisältä, ja analysoida a) viljelemällä b) sellaisessa laboratoriossa, joka on VTT:n auktorisoima, jotta pätee todistusaineistona.


      • Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!

        Kunta tekee ja ottaa myös näytteitä. Se kuuluu terveystarkastajan työhön. Pahimmassa tapauksessa hän laittaa asunnon asumiskieltoon. Itse kysyisin neuvoa kunnan rakennustoimistosta.


      • Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        nyt oli syytä selvittää sen ns kuntotutkimuksen tekijä. se on vastuussa. muistaakseni just on ollut yks oikeusjuttu, josssa tämä on myös todettu. ne ns. kuntokartoittajat on viekä nytkin aika villeja lupiineita. mutta sulla on ollut oikeus luottaa kuntokartoitukseen. ja vaihtoehtoja on kaupan purku tai hinnan alennus. muista, että terveys on tärkein eli jos aiot siinä asua, niin korjaukset on tehtävä ja kunnolla, ei mitään kosmetiikkaa.
        rak ins


      • Militantti Antti
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!

        Aika pitkälle saat itseäsisikin syyttää, kun et etukäteen ottanut selvää homeesta. Jos meinaa uhrata suuren summan 1970-luvun taloon, niin jo etukäteen kannattaa epäillä hometta ja tutkia todella tarkasti jokainen vähänkin epäilyttävä paikka. Ja-varsinkin ne piilossa olevat.... Tuntuu niin turhauttavalta kuunnella näitä iänikuisia valituksia ihmisiltä, jotka ovat ostaneet hometalon, kun sen olisi voinut välttää tutkimalla talon kunnolla ennakkoon. Olen tehnyt korjausrakentamista parikymmentä vuotta, ja kaikkein hankalimpia ovat juuri hometalot! Kaikkia en ole edes suostunut korjaamaan, vaan ne on pitänyt laittaa puskutraktorilla nurin ja uusi talo tilalle! Home on vähän kuin syöpä: ei riitä, ettäpoistaa näkyvän homeen, pitää poistaa varmuuden vuoksi paljon muutakin ympäriltä! Koskahan ihmiset oppivat? Ei kai koskaan.... Koeta nyt edes saada kunnon hyvitys ja tutkimus talollesi, kyllä niitä yrityksiä on, jotka tulevat mittaamaan sinunkin talosi!


      • Pekko Poikamies
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        "Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus."

        Satutko muuten tietämään, että nämä myynnin yhteydessä tehtävät kuntotarkastukset ovat pahinta mahdollista ostajan kusetusta ? Lähdetään nyt ensiksi siitä, että raportin laatija ei vastaa millään muotoa sen sisällöstä. Toisin sanoin, noita kuntotarkastusraportteja ja -tarkastuksia voi tehdä kuka tahansa maallikko, vaikka ei ole mitään tietoa/osaamista rakentamisesta tai homeongelmista ylipäätänsä.

        Moni on maksanut, ja moni tulee maksamaan kalliit oppirahat luottaessaan sokeasti LKV:n myyntipuheisiin ja kuntotutkimusraportteihin.


      • Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        Veljeni tekemän talokaupan perusteella voin sanoa, että ne kuntokartoitukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Välittäjä teettää ne jollakin vakkarifirmallaan, jonka kanssa on varmasti hyvä veli sopimus. Niiden tekemä tutkimus ei paljasta mitään vikoja, vaan ne ovat pelkkää bisnestä ja rahastusta.
        Veljeni talostakin rupesi löytymään yhtä jos toista, vaikka kuntokartoittaja väitti ettei mitään löytynyt.Kaikista varminta olisi ottaa aina taloesittelyyn mukaan oma asiantuntija, mutta kun kaikki aina maksaa ja se ei ole aina mahdollista.
        Kai terveystarkastaja tai joku muu voi puuttua asiaan. Kyllä myyjällä joku vastuu on. Ei se tehty kuntokartoitus vastuuta täysin poista. Jaksamisia!


      • Tontin ostaja...
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!

        Myyjä on vastuussa aivan kaikesta mistä ei ole maininnut kaupassa. Jos hän on maininnut homeesta, niin hän on vapautettu vastuusta. Muuten kaikesta epäkohdasta mistä ei ole mainintaa myyjä on vastuussa! Että otappa suoraan yhteyttä myyjään yleisen reklamaatioajan puitteissa. (Kiva myydä vanhaa taloa...)


      • Tontin ostaja...
        annikivi kirjoitti:

        nyt oli syytä selvittää sen ns kuntotutkimuksen tekijä. se on vastuussa. muistaakseni just on ollut yks oikeusjuttu, josssa tämä on myös todettu. ne ns. kuntokartoittajat on viekä nytkin aika villeja lupiineita. mutta sulla on ollut oikeus luottaa kuntokartoitukseen. ja vaihtoehtoja on kaupan purku tai hinnan alennus. muista, että terveys on tärkein eli jos aiot siinä asua, niin korjaukset on tehtävä ja kunnolla, ei mitään kosmetiikkaa.
        rak ins

        Kuntotarkastajalla ei ole mitään vastuuta mistään, koska ne ei avaa rakenteita yms... Voivat antaa osviittaa mitä kannattaa korjata/tutkia


      • homeetta
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!

        Parikymmenta vuotta sitten liimattiin muovimatot liimoilla joista irtoaa kosteuden mukana allergisoivia yhdisteitä. Tutkikaa myös mahdollinen vuovimaton alusta. Jos ongelma on näissä liimoissa, niin korjaus on paljon halvempi ja helpompi kuin homejutussa.

        Liima vain irrotetaan ja hiotaan pois kokonaan muovimaton poiston yhteydessä ja terveellisemmät allergiatestatus aineet ja materiaalit tilalle.

        Em. ongelma on ollut joissain tapauksissa kyseessä, eikä homeongelma niinkuin on luultu. Jos teillä on jo homekoirat tulosta antaneet niin ok.


      • tiedän
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        Kannattaa kysyä aina, että kuka sen kuntokartoituksen on tehnyt, meinaan vaan alalla on kaikenmaailman tee se itse kartoittajia.


      • Oma koti paras
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Kiitos viestistä ja neuvoista! Ja tätä vähän pelkäsinkin, että saamme itse maksaa kaiken. Sama juttu, tiesimme ottavamme riskin vanhaa taloa ostaessa, mutta harmittaa kuitenkin.

        Meillä on hyvät välit myyjään (vielä, hän ei tiedä home-ongelmasta) ja toivon, että näin myös pysyykin. En ole mikään riitapukari ja en haluaisi sotkea asianajajaa sotkuun, jos mahdollista. Luulen, että myyjä ei tiedä itse homeesta, joten en periaatteessa voi häntäkään syyttää. Tosin olisin toivonut, että olisin itse palkannut paremman kuntotarkastajan, koska keittiön home on kyllä asiantuntijalle helppo löydös.

        Homekoiratutkimusken tekijä puhui myös materiaalinäytteistä. Tiedän, että paikallinen yliopisto tekee niitä, mutta en ole uskaltanut avata seiniä. Joku peloitteli, että meidän irtaimisto voi täydellisesti pilaantua...

        Missä vaiheessa saamme (mahdollisen) korvauksen myyjältä? Ennen remontin alkua, jos pääsemme yhteisymmärrykseen summasta?

        Meillä oli talon kanssa hieman eri remppasuunnitelmat kesäksi kuin nykyisten seinien purkua, kylppäreiden ja keittiön remppaa.

        Tsemiä omaan tilaanteesi eavv ja kiitos vielä neuvoista!

        Kun virhe on havaittu, siitä on ilmoitettava mahdollisimman pian myyjälle, ja sovittava yhdessä mitä tehdään. Myyjä on vastuussa, vaikka hän ei olisi tiennyt oikeasti mitään homeesta. Tästä ns. salaisesta virheestä myyjä on yksiselitteisesti vastuussa 5 v. Oikeuskäytäntö on lähtenyt joissakin tapauksissa melko hyvin ostajan puolelle. Jopa eräässä korkeimpaan oikeuteen edenneessä tapauksessa ennen kaupantekoa kun oli havaittu vuotoja yms. ja ne on kirjattu kauppakirjaan ja ettei myyjä vastaa niiden aiheuttamista ongelmista. Oikeuspa päätti sopimuksesta huolimatta, että ostaja ei millään ole voinut varautua niin suuriin kustannuksiin, kuin mitä vaurioista aiheutui.

        Kun minä myyn joskus tämän talon, otan vakuutuksen piilevän virheen varalta. Vakuutus maksaa muutamia tonneja ja sen edellyttämä tarkastus myös, mutta saanpa nukkua rauhassa yöni. Jos ongelmia tulee huolellisuudesta ja rehellisyydestä huolimatta, se ei romahduta talouttani. Samoin jos olen ostamassa, edellytän että myyjä ottaa vakuutuksen virheen varalta. Tiedän, että virhetapauksessa korvausrahat löytyvät.


      • puupiä!
        Tontin ostaja... kirjoitti:

        Kuntotarkastajalla ei ole mitään vastuuta mistään, koska ne ei avaa rakenteita yms... Voivat antaa osviittaa mitä kannattaa korjata/tutkia

        Niin se on.Tuo kuntokartoitus on pintapuolinen ja perustuu näköhavaintoon,ehkä jossainmäärin hajuhavaintoon.Koska rakenteita ei kuntotarkastuksessa tarkisteta,jää kaikki piilevät viat huomaamatta.
        Vastuu on myyjällä ja ennakkotapaus on myös jotta välittäjä on saatettu vastuuseen.


      • Voimia!
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Yritykset joihin otin yhteyttä vastasivat että tekevät tutkimuksia vain yrityksille tai julkiselle puolelle ja muutama ei vastannut ollenkaan. Jälkeenpäin kuulin, että monilla yrityksillä on yksinkertaisesti niin kiire, että tutkimuksia joutuu odottamaan parikin kuukautta. Vika ei siis olekaan välttämättä minussa. Olisihan se pitänyt tietää, että tänne Suomi24 palstoille on turhaa tulla mitään apua pyytämään kun ihmiset alkavat aina jossain vaiheessa vittuilemaan.

        Talossa tehtiin kuntokartoitus ennen myyntiä, jossa mitään ei ilmennyt. Halusinkin varmistaa, että otan yhteyttä yritykseen, joka todellakin osaa asiansa. Kuntokartoituksen oli tehnyt myyjän kiinteistövälittäjän suosittelema yritys, joten taisi olla yhtä tyhjän kanssa koko tutkimus.

        Minulle kävi aivan samalla tavalla. Välittäjän suosittelema kuntotarkastaja halusi todellakin vain saada kohteen myytyä. Hän ei muka huomannut selviäkään virheitä talossa, kuten myöhemmin selvisi. Meilläkään ei kaupungin terveystarkastaja ollut kiinnostunut, mutta sain apua mm. seuraavilta tavoilta: Aste Ry ja Hengitysliitto Heli Ry. He suosittelivat päteviä henkilöitä auttamaan. Meillä tosin tilanne oli vielä hankalampi, koska myyjä oli varaton, eikä kaupanpurusta tullut mitään sen vuoksi... Yritä kuitenkin ensin kaupanpurkamista! Ei talosta saa välttämättä enää hyvää ja koska olet jo altistunut homeelle, saattaa pienikin homemäärä laukaista oireet! Tsemppiä! Nimim. hometalosta monen mutkan kautta eroon päässyt


      • Että näin meill
        mörri2005 kirjoitti:

        Veljeni tekemän talokaupan perusteella voin sanoa, että ne kuntokartoitukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Välittäjä teettää ne jollakin vakkarifirmallaan, jonka kanssa on varmasti hyvä veli sopimus. Niiden tekemä tutkimus ei paljasta mitään vikoja, vaan ne ovat pelkkää bisnestä ja rahastusta.
        Veljeni talostakin rupesi löytymään yhtä jos toista, vaikka kuntokartoittaja väitti ettei mitään löytynyt.Kaikista varminta olisi ottaa aina taloesittelyyn mukaan oma asiantuntija, mutta kun kaikki aina maksaa ja se ei ole aina mahdollista.
        Kai terveystarkastaja tai joku muu voi puuttua asiaan. Kyllä myyjällä joku vastuu on. Ei se tehty kuntokartoitus vastuuta täysin poista. Jaksamisia!

        Meillä kävi 6 eri henkilöä tarkistamassa talon. jokainen sanoi, että talo on terve. Pesuhuoneessa havaittiin kosteutta, mutta huomasimme että suihkun hana vuotaa, joka teki väärän merkinnän.
        No itsellä tietysti oli se hyvä puoli, että tuttuja oli rakennus, yms muilta alaoilta, jotka tiesivät asioista. Haastattelimme myös naapurit, joilta kysyimme, että mitä isoja remontteja taloon on tehty ja heidän kertomuksensa täsmäsi papereiden ja kiinteistövälittäjän tiedon kesken.
        Ikäväähän tuo on, että myyjä ei kerro kaikkea, varsinkin jos tietää/epäilee.


    • Kalliiksi tulee

      Enpä usko että sellaista joulupukkia on joka alkaa maksamaan mitään ennen kuin remontit on tehty ja kuitit olemassa. Myös myyjän asiantuntija on todettava virheet. Ja ei ne myyjän maksamat summat ole kuin pieni osa noin vanhassa talossa, kaikki muu on tason nostoa.

      • 7+15

        Kaikkein järkevin on selvittää tarkoin edessä olevat kustannukset, laskea mukaan parit muuttokulut ja evakkoasuminen kuluineen ja sen jälkeen koittaa päästä sopuun. Sitten vasta korjata kun mahdolliseen sovintoon on päästy.

        Ei mitään järkeä maksaa nyt ensin kaikkia tutkimuksia, muuttaa evakkoon ja aloittaa korjaamiset. Mistä rahoitus, kun talo onkin vaurioitunut ja vakuusarvo kaikkea muuta kuin ostettaessa ?

        Edessä on taloudellisesti tiukka 2-3 vuotta evakossa, kahden asunnon kuluja maksaen ja kaikki selvittely tutkimuskulut päälle, jotka myyjä maksaa kunnes asia valmis ja myyjä mahdollisesti todettu salanneen jotain.

        Jos myyjä ei ole oikeasti tiennyt mitään, korvaa hän vain tuomitun hinnanalennukset, kaikki muut kulut jäävät ostajalle ja ne saattavatkin sitten olla yhtäsuuria kuin tuomittu hinnanalennus. Eli lopujen lopuksi tuomioistuinkäsittlyt 2-3 vuotta joiden jälkeen tilanne on sinun osaltasi - 0.

        Saat hinnanalennukse, jolla maksat lainat joilla olet kustantanut kaiken muun käsittelyjen ajan. Sen jälkeen sinulla on homeinen talo, ei rahaa korjauksiin, eikä mahdollisuutta saada lainaa taloa vastaan. Näin se menee.

        Myyjä ei maksa mitään ennenkuin nuija viimeisen kerran menee pöytään ja senkin jälkeen voitettuasi korvauksia tulee kuukausittain palkasta ulosmitattu summa ehkä 100-300 euroa.


    • Kyl maar se on niin

      Joko puolessa vuojessa huomasit että rahat ei riitäkään lainanmaksuun ,pitää alkaa riiteleen niin saa velkaa myyjältä pois. vai pankkiko alkoi jo hättyyttään. Yleensä se on että asutaan 3-4 vuotta ja sitte vasta huomataan että tuli ostettua liian kallis talo. sitte haetaan kaikki rakennus virheet ja homeet että saatas sitä hintaa alemmas, Näin se vain on monessa tapauksessa.

      • 13+11

        Se on juuri niin että oireiluja ja todellisisen asumeisterveyshaitan kriteerit täyttävässä kohteessa oireet tulevat esiin tuon puolen vuoden aikana.

        On varmasti olemassa sellaisia ihmisiä jotka ylireagoivat, kun huomaavat jossain rakenteessa pienen vaurion, mutta sellaiset tapaukset kuivuvat kasaan jo siinä vaiheessa kun rakennusalan henkilö käy paikanpäällä asian toteamassa, ellei tämä sitten lietso hysteriaa, rahakas remonttikeikka mielessään ja on siten väärä henkilö asiasta kantaa ottamaan.

        Aivan todellisessa hometalossa asuvana ja kohteen terveenä, hyväkuntoisena ja remontoituna ostaneena, voin sanoa että aika typerää tuollainen yleistäminen.

        Ilmeisesti et ole koskaan käynyt rakennuksessa jossa pinnat ovat siistit ja uudenveroiset, rakenteiden alla kuitenkin piilevät (melko usein salatut) laajat terveyshaitan aiheuttavat vauriot. Ei mitään homeröykkelöitä, vaan kasvustoja siellä täällä, osa aktiivisia, osa kuivuneita ja itiöitä levittäneitä.

        Osa haisee, riippuen materiaalista, alustasta ja rakenteen osasta, osa ei.
        Oireita aiheutavat useimmin ne haisemattomat elintilastaan taistelevat lajikkeet ja kehitysvaiheet, jotka myrkyllisellä kaasuillaan, koittavat tappaa jonkin itselleen uhkana olevan sieni tai homelajikkeen ja pitää siten itsensä elossa. Osa alkaa etsimään kostusvaurion kuivuttua uutta kosteutta ja kasvattaa pitkiä juuriaan jopa kymmeniä metrejä.

        Suuri vaurio voi saada alkunsa puutteellisesti korjatusta vesivahingosta, eikä myyjä sitä tietenkään usko, ellei ja kun ei vaivaudu paikalle katsomaan.
        Sitten asiasta aletaan riitelemään ja kirkkain silmin aisanajaja lausuu todisteena olevien kuvien kommentteina kaiken olevan aivan normaalia ja ostajan olisi kyllä pitänyt osata olettaa talosta tutkimusten kaltaisia löytävänsä, perusteena lehtikirjoitus jossa mainitaan että kaikkialla on hometta, ulkona ja sisällä, home kuuluu ekosysteemiimme.

        Samassa artikkelissa tosin kerrotaan että kosteusvaurion aiheuttama home ei kuulu normaalisti asuinrakennukseen, eikä sitä voi siellä esiintyä ilman kasvun vaatimia olosuhteita. Se unohtuu mainita ja myyjällekkin jää mielipiteeksi että ei hänen kuulu mitään korvata, ostaja vain koittaa huijata.

        Nämä homeasiat pitäisi saada kokonaisuudessaan pois tuomioistuimista ja niiden käsittelyyn täysin eri menetelmä. Asunnon esittelyyn pitää saada muutos, samoin välittäjien toimintaan, selkeä vastuu "törkeästä huolimattomuudesta", samoin kuntotarkastajille.

        Vaurioiden mahdollisesti löydyttyä palaveri pakolliseksi, jossa ovat paikalla molemmat osapuolet ja vaikka molempien erikseen valitsema rakennusinsinööri, jolla on alan pätevyys, sekä sovittelija (ei tuomari tai asianaja) vaan henkilö joka tutustuu asiaan ja ehdottaa ratkaisun asiaan.

        Sen jälkeen sitten käräjille mahdollisen salaamisen vuoksi ja siihen aina poliisin tutkinta jos ja kun todisteita salaamiseen löytyy, esim kohde myyty siten että vesivahinkoja ei ole tapahtunut mutta niiden selkeät korjausjäljet löytyvät ja rakennusinsinööri ne tutkiessaan toteaa. Silloin on käsittääkseni petos tapahtunut, vaikka nykyisissä tuomioistuinkäsittelyissä kun asia tuodaan julki, tuomari ja vastapuolen asianajaja vain tuijottavat tyhmänä eivätkä ymmärrä asiasta mitään tai sitten se ei kertakaikkiaan kiinnosta.

        Tuomioon kirjataan sitten vesivahinkoja oli kuitenkin tapahtunut mutta ne oli jäänyt myyjältä ilmoittamatta. Eipä muuta, kiitos ja näkemiiin.

        Asunnon voi siis myydä vauriot salaten, eikä myyjä joudu siitä koskaan vastuuseen. Oulu on ainut poikkeus, jossa yhdessa tapauksessa salaamiseen on puututtu. Maakaari ja tuomioistuinkäsittely on täysi vitsi näiden asioiden ratkaisemiseksi ja viesti on etä myy vaan salaten, maksat sitten vain pienen osan korjauskuluista, jotka vauriot aiheuttavat.
        Jos et myy, maksat kaiken itse, samoin sijaisasumisen kulut, tutkimukset ym ja joudut hankkimaan tuplasti rahaa, asuntosi "terveenä" -myyntihintaan verrattuna.


      • Olipa taas oikein rakentava ja fiksu kannanotto. Tuliko ollenkaan mieleen, että toisella saattaa olla ihan aito huoli terveydestä ja omasta kodista. Voin kertoa ihan itse nähneenä, että veljeni kodissa on ainakin rakenteissa pahasti vikaa.Sielläkin vikojen todellinen tila havaittiin vasta remonttia tehdessä.
        Entinen asukas omisti rakennusfirman ja moni asia oli korjattu fuskaten. Hänkin luuli saaneensa unelmakodin ja luotti kuntotarkastukseen, mutta kun ei. Ei se niin kivaa ole pienten lasten kanssa asua sellaisessa kodissa. Lainanmaksussa hänellä ei todellakaan ole ongelmia.


      • Anonyymi

        Nimen omaan näin. Tuttu myi vuonna 1980 rakennetun talon 2.5 vuotta sitten. Ostaja teki täydellisen sisäpintojen remontin ja nyt sitten on ilmennyt hometta.


    • mistä näitä idiootte

      Kyllä on ihmeellistä, että ihmiset ei tajua, jotta 70- luvun talossa on luultavasti hometta paljon tai runsaasti. Joskus harvoin semmonen ihme, että ei ole hometta.

      Jos ostaa omakotitalon ja vielä vanhan, niin pitää olla remonttitaitoinen tai varaa teettää remonttia. Haloo.

      Pitäisi lailla kieltää ihmisiä ostamasta ok-taloa jos ei osaa muuta kuin verhot avata ja voivotella. Näitä samanlaisia tilanteita on harva se päivä. Toiset ymmärtää, että vanha talo saattaa tarvita remppaa. Pahimpia on ne talot, joihin on tehty remonttia 70-, 80-, 90- luvuilla.

      Jos ostat vanhan talon niin otat riskin, että talo ei ole uusi. Voi elävä riemu.

      • Idiootit yleistää...

        70 luvulla rakennetussa talossa ei ole hometta tai kosteusvaurioita, jos siinä ei ole koksaan tapahtunut vesivahinkoja, katto ei ole vuotanut, eikä alapuolinen kosteus pääse rakenteisiin. Tämä edellyttää sitä että taloa pidetään hyvin ,eli kojataan tarvittaessa, huolletaan ja pidetään hyvin. Tehdyt peruskorjaukset ja remontithan saa myyjältä tietoon ennen kauppaa ja hintaan vaikuttaa kaikki edellämainitsemani.


      • kuten sinäkin
        Idiootit yleistää... kirjoitti:

        70 luvulla rakennetussa talossa ei ole hometta tai kosteusvaurioita, jos siinä ei ole koksaan tapahtunut vesivahinkoja, katto ei ole vuotanut, eikä alapuolinen kosteus pääse rakenteisiin. Tämä edellyttää sitä että taloa pidetään hyvin ,eli kojataan tarvittaessa, huolletaan ja pidetään hyvin. Tehdyt peruskorjaukset ja remontithan saa myyjältä tietoon ennen kauppaa ja hintaan vaikuttaa kaikki edellämainitsemani.

        > 70 luvulla rakennetussa talossa ei ole hometta tai kosteusvaurioita, jos siinä ei ole koksaan tapahtunut vesivahinkoja, katto ei ole vuotanut, eikä alapuolinen kosteus pääse rakenteisiin.

        ...eikä sadevesi kastele tuuletusraottomia ulkoseiniä eikä höyrysulun limitysten puute (isoja aukkoja siellä täällä) haittaa eikä sekään, että on käytetty höyrysulkumuovin sijaan jotain rakennusmuovia/villapaalien kääreitä tms. muovia, mikä on vuosien saatossa hapertunut palasiksi. Eikä haittaa puuttellinen ilmanvaihtokaan eikä nämä perinteiset, aikanaan ihan OK ellei peräti suositellut ratkaisut, kuten laatoitus muovimaton ja -tapettien päälle.

        Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että moni menneiden vuosikymmenten vakioratkaisu on nykyään rakennusvirhe.


      • Epätoivoinen32

        Tiesimme, että talo tarvitsee remonttia, mutta emme odottaneet että pitää repiä puoli taloa auki homeen takia. Samalla vaivalla olis voitu rakentaa uusi talo.

        Remonttitaitoa kyllä riittää sekä itsellä suvussa, että en onneksi joudu istumaan täällä peukalo perseessä verhoja taittelemassa. Vanhempien talo myös rakennettu 70-luvulla ja ei ole todellakaan homeessa, koska sitä on tarpeen vaatiessa rempattu (oikein) kun paikat ovat vuosien varrella hajonneet. Rahan loppumisesta tässä ei ole kyse. Se on nyt vaan lain vastaistakin myydä talo, joka on homeessa.


      • Sitä saa mitä tilaa

        Tuo oli täyttä asiaa, ei juuri mitään lisättävää. Se on aivan oma vika jos ei ota selvää siitä mitä ostaa. Joku asunnonvälittäjän palkkaama ns. kuntotarkastajan tutkimuksella ei ole mitään merkitystä!

        Pitää tehdä kunnon tutkimukset, rakenteita avata jne. Sehän maksaa eikä siihen ole varaa. Toivottavasti on sitten varaa käräjöidä sillä se vasta kalliiksi tulee!


      • Pekko Poikamies

        Ihan vain kaltaisellesi iditootille tiedoksi, että jo valmiiksi homeisia taloja ei yleensä korjata asuinkelpoisiksi kuin KALLIILLA. Home on selvä merkki rakennusvirheistä, ja niiden korjaaminen kaikilta osin ei yleensä onnistu muuten, kuin ajamalla talo puskutraktorilla kokonaan maan tasalle.

        Toisin sanoin, jos talo on tehty jo rakennusvaiheessa juosten kustuna (kuten moni tee-se-itse-mies on tehnyt), virheiden korjaaminen jälkikäteen on sama, kuin kusisi talvipakkasella housuunsa.

        Pienin riski saada käsiinsä homekämppää ovat sellaiset kohteet, jotka ovat olleet yhden ja saman omistajan hallinnassa, ja jota alkuperäinen omistaja myy. Tässäkin tapauksessa edellytys on se, että rakennusta on remontoitu aikojen saatossa huolella, ja se yleensä myös näkyy.


      • homekämppä
        Epätoivoinen32 kirjoitti:

        Tiesimme, että talo tarvitsee remonttia, mutta emme odottaneet että pitää repiä puoli taloa auki homeen takia. Samalla vaivalla olis voitu rakentaa uusi talo.

        Remonttitaitoa kyllä riittää sekä itsellä suvussa, että en onneksi joudu istumaan täällä peukalo perseessä verhoja taittelemassa. Vanhempien talo myös rakennettu 70-luvulla ja ei ole todellakaan homeessa, koska sitä on tarpeen vaatiessa rempattu (oikein) kun paikat ovat vuosien varrella hajonneet. Rahan loppumisesta tässä ei ole kyse. Se on nyt vaan lain vastaistakin myydä talo, joka on homeessa.

        hei epätoivoinen 32..mulla olis muutama hyvä neuvo ympäristökeskus ottaa kaikki näytteet jalaskuttaa myyjää jos löydökset ovat niinkuin kerroit.se on aivan sama onko osto vai vuokra asunnosta kyse.ja kun kerran teillä on osto niin välittäjän vastuulla tai välitys toimiston vastuuseen menee kaikki...kokemuta löytyy monien vuosien takaa itse aikuinen ja paha astma ja tytär 8v.ja ollut 1. vuoden ikäisestä astmaatikko kämpän takia..ja jos ei muu auta niin otappa yheyttä kuluttaja-asiamieheen/ kuluttajavirastoon.kyllä sieltä apuja löytyy...stemppiä sitä tarviitte.t.nykyisin normi elämää viettävä


      • Voimia!

        Ei tavallinen ostaja osaa odottaa, että talon rakenteet ovat vialliset. Vanhan talon ostaja tietää kyllä, ettei ole ostamassa uutta taloa, mutta ei mitenkään voi aavistaa, että kuntokartoittajan tutkima ja hyväksymä talo saattaa olla asumiskelvoton!
        Eräs homekoiran omistaja sanoi, ettei ole käynyt vielä yhdessäkään 70-luvulla rakennetussa talossa, joka olisi puhdas homeesta :( Osa sietää kuitenkin paremmin hometta, kun taas jotkut saavat voimakkaita allergiaoireita.


    • Tietoa saanut

      Kannattais ottaa yhteyttä esim. Hengitysliiton kojausneuvojiin. Myyjällä on muistaakseni 5 vuotta vastuuta talosta. Voimia asian eteenpäinviemiseen.

      • Epätoivoinen32

        Kiitoksi! Käyn kurkkaamassa nettisivuilla. Toivottavasti löytyy joku jota ei tarvitse odottaa kuukausi tolkulla.

        Voimia riittää kun raivohärällä, joten eiköhän tämä tästä.


    • aivan sama!

      Noitatohtori.fi

    • apinaa koijataan

      Kuka viime kädessä kaiken maksaa, ostaja. 70-80 luvun talojen hinta on melko korkea johtuen juuri siitä kun myyjän pitää joku osa palauttaa ostajalle kun se huomaa maksaneensa liikaa korjausrahojen loputtua. Myyjä tietää useinmiten joutuvansa pienen summan palauttamaan ostajalle. Ostaja paukuttelee henskeitä kun sai remonttirahaa pää punaisena huutaen.
      Molemmat tyytyväisiä, kuka homman maksoi vai firman piikkiin?

      • 8+5

        Paskanmarjat. Hinnat on pilvissä siksi että niistä saa aivan tolkuttomia hintoja ja välittäjät myy sillä mitä ihmiset maksaa.

        Se pitäisi saada yhtenäiseksi ohjeitukseksi, sellainen arvon väheneminen vuosittain, palautuen osin kun jokin tietty peruskorjaus on ajallaan asianmukaisesti tehty.


    • MH

      Homeasunnon ostanut: ota yhteys asumisterveysliittoon. He ovat erikoistuneet näihin omistusasuntoriitoihin. Toki sielläkin hukutaan kiireeseen, mutta pidä pintasi. Ja muista, että aina korjaus ei vie oireita pois...

      Tänään on avattu nettisivut http://homepakolaiset.fi/

    • "elmerry"

      Hei!
      Kerrompas vain omaa tarinaani sen verran että, muutimme omakotitaloon KAIKKIEN KUNTOTARKASTUKSIEN ym jälkeen tyytyväisenä hankintaamme. No, eipäs mennyt kuin kuukausi ja tuli yöllä ensimäinen vesisade, ja kas kun vesi ropisi kahdesta huoneesta sisään kunnolla tiputellen. Siitä tämä homesota sitten alkoi, myyjät ilmoittivat heti että he eivät rupea millekään, katsotaan käräjillä. Noh, hommasimme asianajajan, taloon tehtiin perusteelliset tutkimukset purkamalla osaa paikoista, remonttiarvio tällä hetkellä n. 50 000 e.
      Hometta välikatolla ja villoissa on erittäin reilusti, mikä on siis ilmiselvää että meidän kuukauden asumisen aikana ei ole ehtinyt tulla. Asunto on asumiskiellossa emmekä ole asuneet siellä kahteen vuoteen, ja asia on ollut puolitoista vuotta käräjillä mutta mitään ei ole vielä tapahtunut suuntaan jos toiseen.
      Myyjät ovat olleet ja ovat edelleenkin täysin varmoja että he käräjöinnin voittavat ja pitävät meitä tyhminä kun edes yritämme moista. Painajaisia olen nähnyt sen miljoona, varsinkin vielä ton kataja jutun jälkeen alkoi pelottamaan entistä enemmän!

      Rahatilanteemme on todella tiukka, juurikin joudumme miettimään että luovummeko kaupanpurusta ja vaatisimme vain hinnanalennusta, koska kahden paikan ylläpitäminen on erittäin kallista, vielä meidän tuurilla mies jäi työttömäksi kun vakituinen työpaikka paloi matalaksi. Rahat eivät vain yksinkertaisesti riitä!

      Neuvona vain, jos ihan riita asiaksi menee ja muuta, nniin ole kova, säästä KAIKKI ylimääräiset ja toiselle osapuolelle "kuuluvat" laskut, kirjoita kaikki mahdollinen ylös jos tarvitset ehkä jotain tietoa myöhemmin mm. käräjöinnissä tms.

      Tämä on ihan sairasta hommaa, mielenterveys on tiukilla ja hermot on tiukilla ja ja ..... mutta vielä ollaan hengissä.

      • Partnevia

        Juuri tällaisten(kin) tapausten vuoksi ostoprosessi tulee tehdä eritavalla. Maakaari on ankara ostajalle "salaisen virheen" ollessa kysymyksessä. Ensiksikin siltä vaaditaan merkittävyyttä, ja toiseksi kantajalla (ostajalla) on aina näyttötaakka siitä, että myyjän "olisi pitänyt tietää" virheestä. Kolmanneksi, vanhassa talossa uudistus aiheuttaa lähes aina tasonparannuksen ja/ tai käyttöiän pidennyksen korjatulle kohdalle, joten tämä huomioidaan alentavana tekijänä mahdollisessa korvaussummassa. Neljänneksi, salaisesta virheestä ei koskaan voi saada vahingonkorvausta, koska kysymyksessä ei ole tuottamuksellinen vastuu. Yhteenveto: Ostaja kärsii salaisista virheistä melkeinpä aina.

        Toinen juttu on "sopimuksenvastaisuus", ja tämä on tie, jolla ostaja voi turvata oikeudellisen asemansa AINA. Maakaaren säännösten mukaan kiinteistössä on AINA virhe, jos se ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun ja se aiheuttaa poikkeuksetta myyjälle korvausvastuun, MIKÄLI OSTAJA ON TOIMINUT HUOLELLISESTI. Ongelmaksi muodostuukin se, miten sopimus laaditaan ja mitä kaikkea sopimukseen katsotaan kuuluvaksi. Tätä ei tiedä kukaan ostaja, ellei ole vankkaa juridista taustaa. Tätä ei ostajille kerro kukaan kiinteistönvälittäjä, koska tieto saattaa aiheuttaa negatiivisen riskin kaupan syntymiseen ja välittäjä saa palkkansa vain kaupan syntyessä. Tätä ei ostajille kerro kukaan kuntotarkastaja, koska heidän tehtävänään on ainoastaan tarkastaa kohde rakennusteknisesti, eikä tuoda juridisia näkökulmia tarkastukseen. Ainoa taho, joka tämän ostajalle kertoo, on ostajan palkkaama kiinteistö- ja sopimusjuridiikkaa ymmärtävä asiantuntija.

        Vanha sanonta kuuluu "Jos et voi voittaa vihollistasi, sinun tulee liittoutua hänen kanssaan". Kuka tai ketkä on asuntokaupassa "vihollisia"? Pitkä kokemus on osoittanut, että jokaikiseen osapuoleen tulee suhtautua "vihollisena". Kun kysymyksessä on isot rahasummat, niin mukavistakin ihmisistä voi tulla eläimiä. Tämä on nähty. Asuntokaupassa tulee liittoutua jokaikisen osapuolen kanssa ja ottaa jokaikinen osapuoli huomioon kaikessa tekemisessä. Myös se mahdollinen "neljäs osapuoli", oikeuslaitos. Tämä osapuoli on mielestäni se kaikkein tärkein. Miksikö? Jos kaupan jälkeen ei ole mitään ongelmia, "vihollisillakaan" ei ole mitään merkitystä. Niistä voi tulla jopa ystäviä. Mutta, kun tulee ongelma, niin kaikkein merkittävin osapuoli on se, joka ongelman lopulta ratkaisee. Se on oikeuslaitos. Kaikki muut osapuolet ovat siihen nähden merkityksettömiä.

        Toivon sydämestäni, että ihmiset asuntokaupoissaan tekisivät edes vahingossa hyviä sopimuksia.


      • Konnain Koukut
        Partnevia kirjoitti:

        Juuri tällaisten(kin) tapausten vuoksi ostoprosessi tulee tehdä eritavalla. Maakaari on ankara ostajalle "salaisen virheen" ollessa kysymyksessä. Ensiksikin siltä vaaditaan merkittävyyttä, ja toiseksi kantajalla (ostajalla) on aina näyttötaakka siitä, että myyjän "olisi pitänyt tietää" virheestä. Kolmanneksi, vanhassa talossa uudistus aiheuttaa lähes aina tasonparannuksen ja/ tai käyttöiän pidennyksen korjatulle kohdalle, joten tämä huomioidaan alentavana tekijänä mahdollisessa korvaussummassa. Neljänneksi, salaisesta virheestä ei koskaan voi saada vahingonkorvausta, koska kysymyksessä ei ole tuottamuksellinen vastuu. Yhteenveto: Ostaja kärsii salaisista virheistä melkeinpä aina.

        Toinen juttu on "sopimuksenvastaisuus", ja tämä on tie, jolla ostaja voi turvata oikeudellisen asemansa AINA. Maakaaren säännösten mukaan kiinteistössä on AINA virhe, jos se ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun ja se aiheuttaa poikkeuksetta myyjälle korvausvastuun, MIKÄLI OSTAJA ON TOIMINUT HUOLELLISESTI. Ongelmaksi muodostuukin se, miten sopimus laaditaan ja mitä kaikkea sopimukseen katsotaan kuuluvaksi. Tätä ei tiedä kukaan ostaja, ellei ole vankkaa juridista taustaa. Tätä ei ostajille kerro kukaan kiinteistönvälittäjä, koska tieto saattaa aiheuttaa negatiivisen riskin kaupan syntymiseen ja välittäjä saa palkkansa vain kaupan syntyessä. Tätä ei ostajille kerro kukaan kuntotarkastaja, koska heidän tehtävänään on ainoastaan tarkastaa kohde rakennusteknisesti, eikä tuoda juridisia näkökulmia tarkastukseen. Ainoa taho, joka tämän ostajalle kertoo, on ostajan palkkaama kiinteistö- ja sopimusjuridiikkaa ymmärtävä asiantuntija.

        Vanha sanonta kuuluu "Jos et voi voittaa vihollistasi, sinun tulee liittoutua hänen kanssaan". Kuka tai ketkä on asuntokaupassa "vihollisia"? Pitkä kokemus on osoittanut, että jokaikiseen osapuoleen tulee suhtautua "vihollisena". Kun kysymyksessä on isot rahasummat, niin mukavistakin ihmisistä voi tulla eläimiä. Tämä on nähty. Asuntokaupassa tulee liittoutua jokaikisen osapuolen kanssa ja ottaa jokaikinen osapuoli huomioon kaikessa tekemisessä. Myös se mahdollinen "neljäs osapuoli", oikeuslaitos. Tämä osapuoli on mielestäni se kaikkein tärkein. Miksikö? Jos kaupan jälkeen ei ole mitään ongelmia, "vihollisillakaan" ei ole mitään merkitystä. Niistä voi tulla jopa ystäviä. Mutta, kun tulee ongelma, niin kaikkein merkittävin osapuoli on se, joka ongelman lopulta ratkaisee. Se on oikeuslaitos. Kaikki muut osapuolet ovat siihen nähden merkityksettömiä.

        Toivon sydämestäni, että ihmiset asuntokaupoissaan tekisivät edes vahingossa hyviä sopimuksia.

        **Vanha sanonta kuuluu "Jos et voi voittaa vihollistasi, sinun tulee liittoutua hänen kanssaan". Kuka tai ketkä on asuntokaupassa "vihollisia"? Pitkä kokemus on osoittanut, että jokaikiseen osapuoleen tulee suhtautua "vihollisena". Kun kysymyksessä on isot rahasummat, niin mukavistakin ihmisistä voi tulla eläimiä. Tämä on nähty. Asuntokaupassa tulee liittoutua jokaikisen osapuolen kanssa ja ottaa jokaikinen osapuoli huomioon kaikessa tekemisessä. Myös se mahdollinen "neljäs osapuoli", oikeuslaitos. Tämä osapuoli on mielestäni se kaikkein tärkein. Miksikö? Jos kaupan jälkeen ei ole mitään ongelmia, "vihollisillakaan" ei ole mitään merkitystä. Niistä voi tulla jopa ystäviä. Mutta, kun tulee ongelma, niin kaikkein merkittävin osapuoli on se, joka ongelman lopulta ratkaisee. Se on oikeuslaitos. Kaikki muut osapuolet ovat siihen nähden merkityksettömiä.**

        Siinäpä se oli hyvin ytimekkäästi sanottu! Eikä kysymyksessä tarvi olla isotkaan rahat, kyllä ihminen ahneuksissaan saa pienenkin asian näyttämään aivan toisenlaiselta, varsinkin kun asiat eivät ole paperilla "mustaa valkoisella".


    • Kohtuus kaikessa

      Ei se lainvastaista ole myydä 40 vuotta vanhaa taloa pikkusen kuluneena. Alkuperäisen viestisi perusteella et ole haistanut talossa mitään erityistä vaan itsellesi oireita on alkanut ilmaantua. Jos talo ei haise eikä näkyviä kosteusvaurioita ole - eikä myyjä ole itse oireillut niin mistä ihmeestä myyjä olisi voinut tietää talossa olevan hometta. Olisiko hänen pitänyt soittaa koirat paikalle? Mikset tuonut niitä koiria paikalle ennen kuin ostit? Onhan tämä maailma mennyt kummalliseksi kun vanhaa taloa ei voi enää myydä kuin purkukuntoisena välttääkseen valtavat korvaukset. Eri asia on tietenkin jos myyjä tietää vaurioista ja salaa ne kaupanteon yhteydessä.

    • onnenkauppaa

      myyjä vastaa 5-vuotta asunnon kunnosta.. kenen vastuulla on jos maksaa tietämättään homepesistä?

      • Blaa aalB

        Missä sanotaan, että myyjä vastaa 5 vuotta asunnon kunnosta? Uusi asetus?


    • silläsiististi

      taas on ahne tai täys idiootti ostaja kysesssä ja aletaan myyjältä lypsämään
      ei muutakuin saunan taakse ja nirri ppois tuommoisilta.
      itse voitin oman pitkän oikeustaistelun vastaavanlaisesta tapauksesta.
      Ja ostovaiheessa muka ollaan niin kriittisiä mutta sitten kun on kauppatehty
      niin sanamuodot kääntyykin ihan niinkuin olis uudenasunnon ostanut.
      kyllä se 1970 luvun asunto on semmoinen että voi varmuudella luvata että
      siitä löytyy vähintään muutamia homekohtia ja paljon remontoitavaa.
      siis jos nyt kysyt että kuka maksaa niin suosittelen että sinä itse kiltisti maksat
      nimittäin ne oikeuden käynti kulut tulee hävinneelle aika kalliiksi ja kyllä varmasti ostajana häviät kun niin vanhasta asunnosta on kyse.
      kyllä olen varma että mietit ennen kauppaa paljonkohan remppaan menee rahaa.

    • rintamamies_talosta

      1970 rakennettuun taloon on jo kuulunut tehdä monenlaista kunnossapitoon kuuluvaa remonttia, ja peruskorjaustakin, edellyttäen että taloa on pidetty hyvin ja se sellaisena myydään. Toinen asia on se että talo myydään kertoen että mitään remontteja ei ole tehty ja rakenteissa saattaa olla kunnossapitotoimien laiminlyönnin vuoksi vaurioita. Tällöin vastuu tutkimuksista ennen ostopäätöstä on ostajalla, tai sitten hän ottaa tietoisen riskin.

      Hyvin pidettyjä 1970 rakennettuja taloja on paljon ja niissä ei ole hometta.
      No joo jos saivarrellaan niin varmasti jostain löytyy pieniä paikallisia vaurioita mutta ei terveyshaitaksi tai rakenteelliseksi riskiksi saakka.
      Uusi omistaja korjaa mahdolliset pienet vauriot kunnossapitotoimiensa yhteydessä.

      Läheiset tuttavani myivät 1971 rakennetun täystiilitalon, johon oli vedetty putket pinta-asenteiseksi (ennakoivasti), tehty harjakatto (ennakoivasti) puuosien maalaukset suotitettu 3-4 vuoden välein, salaojat ja sadevesikaivot uusittu
      (ennakoivasti) puutarhan uusimisen yhteydessä.

      Yksi putkivuoto oli tapahtunut, joka korjattiin ja samalla remontoitiin koko kyseinen huonetila. Remontin kaikki vaiheet kuvattiin ja videoitiin, nämä annettiin ostajalle. Myynnin yhteydessä teetettiin kuntotutkimus, jossa käytiin rakenteet huolellisesti läpi. Myös ulkoseinien osalta alimman tiilivarvin tuuletusrakojen kautta

      Koska alapuolinen kosteus ei ollut koskaan talon rakenteisiin päässyt, eikä kattovuotoja ollut tapahtunut ei rakenteellisia riskejä ollut.

      Jos talo olisi pidetty siten etä vanha tasakatto olisi pidetty alkuperäisenä huopapinnoitteisena alusta saakka, ilman että sitäkään olisi huollettu ja varmistettu kattokaivojen toimivuus joka vuosi, pihan veden ohjauksiin ja salaojiin/sadevesikaivoihin ei olisi koskaan kurkistettu, eikä vesikouruja puhdistettu ja pidetty kunnossa, olisi talossa melko varmastikkin jo korjattavaa ja vaurioita. Ei niitä voi yleistää että kaikissa on. Siksi myyjän tulee kertoa talon historia tarkasti ja rehellisesti, ettei niitä piileviä sitten joudu korvaamaan.

      Piilevät,salaiset vauriot korvataan myyjän toimesta, salauksen kautta maksettavaksi tulee myös aiheutuneet vahingot, joihin kuuluu sijaisasuminen, muuttokulut, tutkimus yms kulut. Salaamisen todistaminen on vaikeaa, sillä salaamiseen syyllistynyt, ei sitä voi käsittelyn edetessä myöntää, päätös on tehty jo siinä vaiheessa kun salaamaan lähdetään.

      Myyjän kannattaa kertoa kaikki, se kuuluu myyjän tiedonantamisvelvollisuuteen ja vapauttaa myös myyjän mahdollisilta korvamisilta jos jotain piilevää löytyy ja myyjä on sen mahdollisuudesta kertonut. Jos katto on uusittu sen vuoksi että se on vuotanut, se kannattaa kertoa. Jos myy kohteen ja sanoo ettei kattovuotoja ole koskaan ollut ja vaurioita sieltä löytyykin, on myyjä se joka maksaa ja maksaa myös vahingonkorvaukset.

      Arvonnousua tai tasonparannusta ei synny jos materiaalit eivät muutu...eli siis rakenne pysyy materiaalien osalta vastaavana kuin alkuperäinen...tästä on korkeimman oikeuden ennakkopäätös olemassa.

      • werijnvrjv

        Juuri näin.


      • erikoisasiantuntija

        Mitäpä se auttaa vaikka kuinka olis putkia pintavedetty (ennakoivasti) ja tehty harjakattoa (ennakoivasti) kun koko talo on alunperin rakennettu PERSEELLEEN ja liian matalasti perustaen!

        Sillepä rakennusvirheelle et niin vain teekkään mitään "ennakoivasti".

        Etkä pysty vaihtamaan rakennuksen alla olevia kapillaarisesti vettä pumppaavia massoja karkeammaksi. Et ainakaan järjellisillä kustannuksilla. Halvemmaksi tulee panostaa mökki 30 kg dynyllä, kajauttaa helvettiin ja rakentaa uusi pakasta vetäen. Tällä kertaa oikein tehden.


      • huhhuijjaa
        erikoisasiantuntija kirjoitti:

        Mitäpä se auttaa vaikka kuinka olis putkia pintavedetty (ennakoivasti) ja tehty harjakattoa (ennakoivasti) kun koko talo on alunperin rakennettu PERSEELLEEN ja liian matalasti perustaen!

        Sillepä rakennusvirheelle et niin vain teekkään mitään "ennakoivasti".

        Etkä pysty vaihtamaan rakennuksen alla olevia kapillaarisesti vettä pumppaavia massoja karkeammaksi. Et ainakaan järjellisillä kustannuksilla. Halvemmaksi tulee panostaa mökki 30 kg dynyllä, kajauttaa helvettiin ja rakentaa uusi pakasta vetäen. Tällä kertaa oikein tehden.

        Kuules erikoisavuton. Ei kaikki 1970 rakennetut talot ole matalalle perustettuja.
        Jos itselläsi nyt sattuu sellainen harmina siellä keskiuudellamaalla olemaan niin sitten on. Tiedät juuri sen yhden ja ainoan talon kokemuksella asioita, älä yleistä.


      • beta2/dolhs
        werijnvrjv kirjoitti:

        Juuri näin.

        Ostin henkilöauton, joka myyjän mukaan oli ehjä ja liikennekelpoinen. Huomasin oikean takarenkaan olevan tyhjä, keneltä vaadin korvausta?


    • ex-hometalo

      Palkkaa asiantunteva asianajaja, sitten kosteusvaurioihin erikoistunut yritys, ottakaa materiaalinäytteitä ja käske lähettään kuopioon labraan.
      Ota esiin vihko ja kynä, tee kaikesta muistiinpanot mm.soitot, postit, kuka sano, mitä jne.
      Videokuvaa kun purat jotain tai valokuvaa paljon.
      Kyllä asiantuntijat auttaa eteenpäin.
      Homekoira team oy kävi ex-hometalollani ja kyllä ne oikeassa olivat.

    • Asiat kesken

      Joo ehdottomasti kaikki keskustelut ylös, mieluiten tietty tallentamalla. Ei sitten jää varaa siihen enpäs sanonut tai sanoin näin, asioiden muuttamiseen jälkeenpäin. Silloin on tasapuolisesti omat sanomisesi ja myös toisen tallessa, joten palvelee molempia osapuolia. Yhteydenpito mieluiten sähköpostitse tai tekstiviestinä, niin on sitten molemmilla samat dokumentit tallella.

      Se on periaatteessa sama kuin puhelun tallentaminen mutta puhelun tallentamista pidetään jotenkin vastenmielisenä, vaikka siinäkin tulee esiin molempien sanomiset.

    • Erikoisasiantuntija

      Muahhahahaa.

      Mistä näitä pösilöitä aina vaan sikiää, jotka ostavat näitä 60-70 luvun homepommeja???

      Vaikka TV2:ssa on jo uusintanakin pyörinyt varoitusohjelma nimeltä Homeloukku, niin jostain näitä pösilöitä aina vaan sikiää?

      Ei hyvää päivää vaan. On ihan oma vika jos on mennyt ostamaan 70 luvun homeritsan.

      Itse en koskisi tikullakaan tuon aikakauden taloihin.

      • assssssss

        Kerro nyt minkä vuosikymmenen talot ovat luetettavia.
        Uusimmat ei ainakaan.


      • uudet on

        niin kalliita, ettei siihen ole kenelläkään tavallisella varaa!!!! Kaksio uudesta kerrostalosta maksaa hemmekosti pääkaupunkiseudulla.


    • BigBrother

      Kuulkaa ihmiset hyvät: olette Ilenmaassa! Ja tässä yhteiskunnassa kysessä on "oma moka", valitettavasti, uskokaa jos voitte. Lukekaa tämän valtion saamia Eurooppan Ihmisoikeusistuimen antamia tuomioita ja sakkoja valtiolle ja sitten huomaatte mistä on kyse.

      Olette tehneet jo yhden virheen niin tyytykää siihen. Muuten vaarana on että synty toinen virhe. Tälläinen vilpitön näkemys olisi tarjolla.

    • korjausrakentaja33

      Tee nyt ainakin poliisille ilmotus petoksesta. Se voi säikäyttää myyjän. Sit mä vaan ihmettelen et miksi ihmiset ostaa taloja tekemättä kuntotarkistusta. Sulle tulee kaikenlaisia kuluja jo 20 000 jos myyjä ei anna heti rahoja takaisin. Jos taas joudut haastamaan oikeuteen niin sulle tosiaan tulee kuluja paljon ennen sitä eli sinä maksat kaikki kulut . Kunnon kuntotarkistus maksaa jo pari tonnia.

      • remppamies 36

        Mä Olen rempannut parikin hometaloa aikoinaan. eka talo makso 260 000 euroo ja remppaaminen maksoi 125 000
        Toka talo maksoi ostajan mukaan 180 000 ja remppa maksoi liki 100 000.
        Jos alkaa remppaamaan niin se maksaa aina puolet sen talon arvosta ainakin ja siinä menee myös aikaa paljon.


    • JGODF

      ETSI RAKENNUSTERVEYSASIANTUNTIJAN TITTELIÄ KANTAVA ALAN AMMATTILAINEN JA PYYDÄ HÄNTÄ TEKEMÄÄN KUNTOTUTKIMUS TALOOSI.RAKENNUSTERVEYSASIANTUNTIJA LAATII TILANTEESTANNE LAUSUNNON JA NIILLÄ PAPEREILLA ON HYVÄ VIEDÄ ASIAA TERVEYDENSUOJELUVIRANOMAISELLE YM. MUILLE TAHOILLE. ON TOSI TÄRKEÄÄ KUKA ASUNTOA TUTKII SILLÄ HUIJAREITA PIISAA JA NIITÄ KETKÄ OVAT OSAAVINAAN.SISÄILMAKESKUS ON HYVÄ,SAMOIN MIKROSEM OY TUOTTAA LAADUKASTA PALVELUA .

      • HUUTAAApi..HÄN

        OMPAS HANKALAA LUETTAVAA TÄMÄ ISOLLA OLEVA SOKEAINTEXKTI!!!!


      • huhuuuuhh

        Pikeminkin varo ihmeessä näitä "rakennusterveysasiantuntijoita". Näiden homakammoisiksi aivopestyjen amatöörien tietämys rakennusfysiikasta ja -tekniikasta on lähinnä naurettava. Ovat jotain merkantteja tai sairaanhoitajia yms. jotka ovat käyneet muutaman kuukauden verran kuuntelemassa luentoja tyylini "HOME TAPPAA, KAIKKI PITÄÄ POLTTAAAAAA...."


    • juu---u vaan

      Jooooooo...... ja myyjä tekee ilmoituksen väärästä ilmiannosta!
      Kyllähän vahva näyttö tarvitaan ennenkuin petossyyte rapsahtaa.
      Pelkkä räkätauti ei ihan riitä.....
      Homekoirat saisi viedä sinne kuuluisaan saunantaakse ja......
      Turhia purkuja tuhatmäärin, eikä mitään vastuuta
      Niin onhan se ihminenkin erehtyväinen, mikä ettei
      koirakin....

      • jisjgjjg'SJG

        Kirjoituksestasi paistaa tyhmyys...

        Homekoira on nopea ja helppo ongelmakohdan paikallistaja. Koira kertoo, missä kohtaa tarkemmin haisee home. Sen jälkeen ei tarvitse seiniä availla ja ottaa näytteitä randomkohdista, kun nenätyön ammattilainen on näyttänyt tutkittavat kohdat. Homekoira on myös siitä mukava vieras, ettei tarvitse enää pelätä terveyden puolesta, jos koira on tutkinut talon ilman löydöksiä.

        Olen kuullut itse homekoiran omistajalta/ yrittäjältä tapauksesta, jossa koira merkkasi tiskialtaan viemärin. Putki oli jossain lattian/maan alla rikki ja home haisi viemäristä. Tämän jälkeen tutkittiin putket, itse vauriokohta löytyi ja korjattiin.


    • Juuri rakennuttanut

      Nykyään harvoin asiat sujuu vanhaan hyvään tapaan puhumalla reilusti "mies miehelle" ja sopimalla rehdisti asiat. Mielestäni sinun kannattaa palkata asianajaja, joka hoitaa kokonaisuudessaan tämän ikävän asian, loppuun asti..! Kallista se on, mutta ainakin asia selviää nopeasti(tai niin nopesti kuin mahdollista) ja toivottavasti sinun eduksesi...nykymaailmassa kaikki selvätkin asiat saattavat kääntyä päälaelleen... Tsemppiä.

    • asasasa1234

      allergiaoireet alkoivat välittömästi muuton jälkeen...näinköhän ?

      • Ei toivotonta

      • miiiiiinä tiedän!

        Me muutettiin vuokralle rivariin ja samantien alko tulla oireet! Räkäliinoja on tarttettu! Kylä ne Oireet toisille tulee HE-TI, vaikkei sulle tai kaikille muille. Miehellä ei ollut oireita, mutta meilläkun oli tuo pintakosteusmittari ni sillä saatiin pohjaa mun kipeilyille JA kunkas kävikään? Näytteet otettiin ja kaskummaa kun on koko suihku/sauna homeessa. TeeSeItse omistaja ennen laittanut tosiaan Laatat lattiamaton päälle. Eli kyllä ne oireet aikapian tulee jos on tullakseen!


    • Lapsellinen lego

      Haha Miks ostit semoisen 70 luvun hohoho home pommin.
      sanon vaan että oma vikasi, ja näin myöhemmin teolle ei voi mitään

    • KATTOO PEILIIN

      MISTÄ AINA RIITTÄÄ NÄITÄ ,JOKKA HALVAN TALON PERÄSSÄ JUOKSEE. JÄRKIKIN SANOO 50 000- 100B 000 SAA KUN paskaa .MUTTA SE AHNEUS.VOI VOI..

      • ahnekko.......

        Onko se ahneutta jos haluaa edullisen/halvan talon?
        Jos rahaa ei ole niin paljoa, että sillä saa sen 150-200t€:n talon, eikä ole halua ottaa niin suurta velkaa niin mistä ihmeestä sinä keksit tuon ahneuden? kysympähän vaan.


    • Tässä se nähdään suomalainen pettää suomalaisen talokaupoissakin.Kaunis maa vittumainen kansa niin se nähtiin Norjassakin mikä on lopputulos HA HA HA!!

    • markka12

      Ehdotat myyjälle kaupan purkua, jos ei suostu, ni haasta käräjille. Mahdollisuudet voittaa on aika hyvät.

    • nessauttaja

      jos itse tilasit kuntokartoituksen ja ostit silti,olet todella heikoilla oikeudessa-älä mene sinne asti...

    • läskikerho34525

      Rakentakaa omat ralonne vitunläski, niin ei tule tämmösiä.

    • turhaa hommaa

      Pöhköä hommaa yleensäkään ostaa taloa loputon työmaa kaikkinensa. siihen viel ylisuuren pihan aiheuttamat riesat ja vitun naapurikateus jee mä leikkaan nurtsia ei mene ku hetki ni naapuri ajamas "eilen ajettua muutaman millin sänkeä,,, aivan vitun idioottimaista.

      • .. junttiooot

        Toiset on tollasia niinkuin sinä.. saamattomia ja pinnallisia :) Mun nurmikko saa kasvaa, naapuri saa leikellä kuinstykkää! mut ihanaa että on Omakotitalo


    • Ratkaisu ongelmiin

      Kun asunto myydään niin koiratutkimus tehtäisiis aina myynnin yhteydessä. Listatut koiratutkimus firmat tekis sen. Tulee kustannuksia mut säästyis ainakin vuosien riitely. Kun ei noista "kuntotutkimuksista" ole mitään iloa kun joku käy 500€ laskun kanssa pyörimässä talon sisällä ja toteaa että ei kai tässä mitään, hyvä kuntoinen on.

    • Heikkiantero

      Hei epätoivoinen32 voisitko lähettää minulle sähköpostia minulle osoitteeseen [email protected]
      Haluaisin kertoa sinulle oman kokemukseni ja kuinka siitä selvisin.
      Tällä palstalla mennään aina keljuilulinjalle joten en halua kirjoitella tänne. Terveisin Heikki

    • JAA KUKA MAKSAA?

      Artisti itse tietysti. Te sen talon olette kaiketi ostaneet ja sitä hallinnoitte ja sen omistatte, kenties pankin avustuksella. Jos omassa talossanne haluatte tutkimuksia tehdä niin kyllä niihin maksumies ja -nainen selkiää peiliin vilaisemalla.
      On aika hauskaa, tai oikeastaan naurettavan sinisilmäistä, ostaa itselle talo myyjän hommaaman kuntokartoittajan lausunnon pohjalta. Haiskahtaa rahaväen hommilta. Teitä ei kai kukaan estänyt ostovaiheessa tutustumasta siihen ostokseenne tai teettämästä kuntoarviota omasta puolestanne?
      Kirjoitit soittaneesi homekoirille,,olisit soittanut ennen ostopäätöstä niiden omistajalle. Tuskin nuo koirat sen enempää tuolloin olisivat veloittaneet. Olisitte kenties säästyneet vuosien riitelyltä ja saaneet investoitua parempaan kohteeseen. Jälkiviisautta, sitähän riittää. Mutta toisaalta, nykyaikana kun netti pursuaa ohjetta ja esimerkkejä vastaavista niin tuntuu koko juttusi feikkaukselta. Ettet vaan ole saanut trolli-idistä uusintana pyörivästä hometaloproggiksesta?
      Jos juttu on realitya, niin äkkiä saha käteen ja asuntoanne hajottamaan, muuten saattaa myyjä vedota siihen että olette vahingot asuiaikananne saaneet aikaan. Eikös siinä kauppakirjassa ole kuitenkin teitin nimi alla ja ostokohteena oleva kiinteistö vikoineen lueteltu? Onnee Teille.

    • Mullakin ollut samanlaisia ongelmia suosittelisin kysymään elykeskuksesta neuvoa kuopiossa tälläinen löytyy Eikun ja stempiä

    • Gulp

      Minä vaan ihmettelen sitä, että eikö niillä talon myynneillä ollut mitään allergiaoireita. Kysyittekö ennen ostopäätöstä, että onko teillä allergiaoireita tässä talossa, vai vaikenitteko ihan huviksenne?

      Ihme touhua, kun toiset ovat todennäköisesti terveitä ja toiset saavat heti oireet. Sitten ollaan valmiita syyttämään muita.

      En ymmärrä.

    • Sama kokemus mulla, viämäri putket oli paskana. Onneks myyjä oli ok tyyppi ja sovittiin että myyjä maksaa putket työt ja minä lattialevyt pinnta.
      Ja talo oli kunntotarkastettu, huomasin viat 6-7kk ostopäivästä....
      Kaverilla oli samantapainen ongelma (talo rak 2004) mutta myyjä ei suostunu korvauksiin. Käräjille meni ja myyjä joutus maksamaan 30 000e takas oikeudenkulut. Olis tullu myyjälle halvemmaks heti pikkasen annta takas =D
      päätös, myyjä on vastuussa talosta (3-5v, en muista tarkkaa) vaikka kunntotarkastus on tehty ja viat ei ole huomattu...bla bla bla...

    • homeloukku
    • Hyvin tuottoisaa tuo

      5 vuosikymmentä sitten ei tunnettu homeongelmaa .Puutalot lahoi ja tehtiin uusi. Kopillaan olevat talot haisi tupakalle ja paskalle...Kaikki oli luonnollista.Elämä jatkui kunnes kuolema korjas pois. (ei jaksanu elää.) Ongelma oli siis ihmisissä ei asunnoissa.
      INSINÖÖRIT KEKSII KAIKKEA VIISASTA

      Piirirakennustoimisto lopetettiin ja työttömät insinöörit keksi itselleen työmaan.
      Laho sai uuden nimen ja töitä riittää.

      • juu ja

        kaupustelijalle töitä! Joskus on ikävää olla tyly ja tarkka mutta tarpeellista.
        Ihannoin ihmisten mentaliteettia ennen vanhaan, että turhat pulinta pois ja oikeisiin töihin. Nykyään tekniikka hoitaa kaiken. Ihan pyllystä kun ei ole tekemistäkään eikä paskaa viitsi jauhaa tunnista toiseen.


    • Remontti-Ripe

      Olisit tutkinut talosi itse ja käyttänyt kavereita apuna, varmasti tuttaviasi on rakennusalalla.
      Eli hätäilemällä ei saa kuin k..ipäitä lapsia sanoivat ennen.
      Moni luulee saavansa edullisesti talonsa, mutta ahneella on p..k..nen loppu.
      Pidä opetuksena, nuole haavasi ja ensi kerralla tutki talo tarkkaan.
      Ei se sen kummempaa ole....

    • sitä saa mitä tilaa

      Ei pidä ostella vanhoja märänneitä paskoja. Rakennusmääräykset ja materiaalit ovat kehittyneet huimasti 1970-luvusta.

    • Hygi-Hessu

      Naapurin koira käy nostamassa takajalkaansa autoni renkaalle ja nuuskii sitten sitä.
      Onkohan siinä hometta, osaako joku kertoa?
      Ja tutkisiko esim. terveystarkastaja asian?.

    • todistus ennen ostoa

      Soita J.Katajalle!

    • 7 vuotta taistellut

      meille kävi samoin asuimme 5kk sairastuimme vakavasti nyt pitäisi sopia myyjän kanssa ja ottaa ilma ja materiaali näytteet .

    • Tönö1920

      Tervehdys.

      Pari kommenttia.
      Ensinnäkin koko suurimalle osalle poppoota yleisesti kielen käytöstä:
      Mikä ihme saa teidät nimitelemään idiootiksi, ahneeksi ja mitä näitä oli?
      Arveletteko, että tämä on foorumi jonne voi ammentaa frustraationsa ja
      ihan miten hyvänsä nimittelemällä? Näinkö puhutte naapurillenne, töissä..?
      Käytöstapoja aikuiset ihmiset.

      Sitten asiaan:
      Voit koittaa kysyä Kauppakamarin tavarantarkastajalta protokollaa. Osti itse
      muutama vuosi sitten -20 -luvun talon ja se myytiin purkukuntoisensa.
      Tiesin sen olevan sitä, eikä ainoastaan irtisanoutumista vastuusta. Tsekkasin
      nurkat, pohjat, katon ja tungin kameran piippuihin aikalaukaisimella todetakseni
      paljonko ostovaiheessa tingin; tingin neljäsosan ko dokumenteilla. Toki on tullut
      lisää ongelmia eteen ja niiden takan ongelma ja sen takana jne. Vanha on vanha ja vanhan hintainen. En siis valittanut, vaan olen nyt kolme vuotta
      korjaillut mutta mitä sitten; hintansa väärti.

      Myyjällä on vastuu myös piilevästä viasta, vaikka kuinka olisi ollut oireeton.
      Tiedän naapurissa kaverin joka myi 3-kymppiselle heebolle rintamamiestalon.
      Hlö ei koskaan ollut asunut ok-talossa mutta alkoi heti haistaa hometta ja
      purkaa lattiaa tietämättä tuon taivaallista rakentamisesta. Psykosomaattiista
      oirielua... kenties; pelko ahdistaa, koska ympäristö (kaverit yms) ovat heti
      vainuamassa ongelmia. Tuo myyjä ja pienet lapset eivät olleet sen viiden
      asumisvuotensa aikana sairastelleet mut ans olla kun stadilainen uusluomu-
      romantikko löytää elämänsä mahdollisuuden; heti alkoi "nuha".

      Kaikella kunnioitksella; seuraa tilannetta ja ota vaikka osaava timpuri (yli 50-vuotias, joka ymmärtää vanhoja taloja) tsekkaamaan paikat. Niitä
      koiran ulkoiluttajia ja kosteusmittariheeboja on ollut ja tulee olemaan mut
      eiihan pidä ottaa vakavasti heitäkään, aina.

      • elmää vain

        Itse olen kuullut samanlaisen tarinan työkaverilta. Häin myi vanhan rintamiestalon, jossa ei koskaan ollut hometta eikä kosteutta.
        Ostaja muutti siihen ja sitten hän alkoi purkamaan taloa, Talo purettiin melkein perustuksia myöden, vain ulkovuoraus jäi.
        No löysihän tämä kaveri sitten viimein kosteutta ja hometta. Puuvarastossa oli ikkunan pieli aikojen saatossa falskannut ja oli alkanut menemään huonoon kuntoon.

        Ja tämä siksi, että hän oli home/kosteus pelkoinen.


    • Näyttää jälleen

      kerran "tosi ammattilaiset" jakelevat neuvojaan tällä palstalla. :) Ehkäpä taas kerran ihan kaikkea mitä täällä kerrotaan / opastetaan ei kannata todellakaan uskoa.

      Kaupungin / kunnan terveysvalvonnan velvollisuus on ottaa asia käsittelyyn. Ja heti alkuun kannattaa ottaa joku rakennusalan ammattilainen kelkkaan mukaan, eikä yrittää selvitä itse ko ongelman kanssa. Ammattilaisen veloittamat kustannukset ovat vain murto-osa kustannuksista mitä jutussa syntyy. Ammattilaista valitessa kannattaa käyttää syvää harkintaa ja kysellä onko muilla kokemuksia ko henkilöstä sekä myös tiedustella ehdokkaan referenssejä. Halvalla ei tässäkään kohtaa saa hyvää.

      Nimim. Leipätyökseen n. 600milj€ kiinteistöomaisuuden yllä- ja kunnospidosta vastaava sekä myös ko asioiden osalta iltatöikseen oikeusasteille lausuntoja antava.

    • Utelias talonomistaj

      Voisitko antaa mullekin yhden homekoiran puhelinnumeron?

      • UUSI KATTO

        www.homekoira.fi 200e.
        www.eliittikatot.fi MAKSUTON :)


    • jjjghhgghh

      Olen ollut kahdessa remontissa jossa homekoira merkannut hometta ja avattu seinän alaosa. Hometta ei löytynyt mutta emäntä maksoi ensin koiranomistajalle ja sitten mulle ja kaverille.

      Ei ne koirat aina tiedä homeesta mutta jos usko on vahva niin oireita tulee.

      Muutama hometapaus on korjattu mutta en ole kysynyt miten ilmeni. Yhdessä oli listojen poiston jälkeen näkynyt värimuutoksia.

    • On se.

      Kumma,ettei ennen ostoa viitsitä tarkastaa taloa. Vähän sama asia on ostaa vanha käytetty auto ilman koeajoa.

    • apua saatavissa

      Moi otapa yhteyttä. Kerron ja neuvon. Mulla oli yksi vesivahinko ja sain apua.

    • Moi vielä. Älä ole epätoivoinen. Minä sain apua kosteusvauriotutkimuksiin aika nopeasti. Kyllä se tästä järjestyy. Ole huoleti vaan.

    • Einari 60

      90-luvun laman aikana homeongelmat lisääntyivät valtavasti ja samat merkit on nytkin nähtävissä laskusuhdanteen aikana jolloin työttömyys on lisääntynyt, korot nousevat ja pelko siitä, että aiheuttaako Kreikka ja jotkut muut Välimeren maat todellisen ja syvän laman Eurooppaan. Sekin on yleistä, että ostaja yrittää saada lisäarvoa tehtyihin kauppoihin, kun huomaa, että on maksanut liikaa ostamastaan asunnosta ja asumiskulut kallistuvat korkojen ym maksujen noustessa. Itse myin talon ennen 90-luvun lamaa ja laman alkaessa ostaja yritti maksattaa ties mitä vikaa asunnosta. Talossa oli tehty kuntotarkastus ja virheettömäksi todettu. Mikään ostajan vaatimus ei mennyt läpi, enkä myyjänä joutunut ostajan keksimistä virheistä maksamaan.

      • mjtykty

        "90-luvun laman aikana homeongelmat lisääntyivät valtavasti ja samat merkit on nytkin nähtävissä laskusuhdanteen aikana jolloin työttömyys on lisääntynyt, korot nousevat ja pelko siitä, että aiheuttaako Kreikka ja jotkut muut Välimeren maat todellisen ja syvän laman Eurooppaan. Sekin on yleistä, että ostaja yrittää saada lisäarvoa tehtyihin kauppoihin, kun huomaa, että on maksanut liikaa ostamastaan asunnosta ja asumiskulut kallistuvat korkojen ym maksujen noustessa. Itse myin talon ennen 90-luvun lamaa ja laman alkaessa ostaja yritti maksattaa ties mitä vikaa asunnosta. Talossa oli tehty kuntotarkastus ja virheettömäksi todettu. Mikään ostajan vaatimus ei mennyt läpi, enkä myyjänä joutunut ostajan keksimistä virheistä maksamaan. "

        Tiivistit asian. Suurin osa näistä "hometaloista" esitetyistä vaatimuksista koskee aivan tavallista vanhan talon nurkkien normaalia rapistumista.
        Myös tiedetään että suurinosa "homeen" aiheuttamista terveysongelmista on psykosomaattisia ongelmia. Ongelma on tuttu työterveyshuollossa sillä näitä homeiden aiheuttamia selittämättömiä ahdistuksia ja särkyjä on useinmiten työpaikoilla joissa työilmapiiri ei ole terve. Älkää ostako vanhaa ylihintaista omakotitaloa jolle teillä ole rahaa tehdä edes normaaleja väistämättä eteen tulevia remontteja.


    • ota tai jätä

      pohj. karjalassa olis nyt myynnissä homeinen laho talo rehellisesti sanoen jos kiinnostaa.ei salattavaa hieno tontti ympärillä ja ulkosauna hirrestä.kyllä vanhasta saa uutta jos on ammattitaitoa tehdä

    • peukkunolo

      peukkua pystyyn jos on itse muuttanut home taloon

      • gfdsdfg

        Useimmista taloista löytyy hometta. Sitä kun on ilmassakin niin vaikea on välttää. Niin se vaan on, että vanhoja taloja pitää aina välillä rempata ihan perusteellisestikin. Älkää ostako, jos ette usko.


    • pemehorse

      Home, sweet home!

    • UUSI KATTO

      www.eliittikatot.fi
      Tutkii katto - ja seinä rakenteet MAKSUTTA !
      TOIMII YMPÄRI SUOMEA !

    • Home R Simmons

      Tsemppiä,

      Tee heti virheen havaittuasi kirjallinen reklamaatio. Maakaaren mukaan reklamoitava kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Aika ei varmasti ole yli 3 kk. Pelkkä nuha ei ehkä ole vielä syy reklamoida, mutta se että homekoirat merkkavat paikkoja on. Pyydät myyjältä vastineen reklamaatioon kirjallisesti kohtuullisessa ajassa. Joko myyjä myöntää tai kiistää virheet. Jos myöntää, alatte neuvotella korjaustoimenpiteistä, hinnanalennuksesta tai kaupanpurusta (oikeus päätyy aina hinnanalennukseen tai kaupanpurkuun tuomitessaan ostajan eduksi). Jos kiistää, alat kerätä aineistoa, jolla todistat virheiden olemassaolon; netistä etsit alueellasi toimvat akretoidut tavarantarkastajat (kauppakamarilla lienee lista). Sitten tarvitset asianajajn ja kotivakuutuksen oikeusturvan. Ota kaikki tapahtumat, keskustelut ja havainnot päiväkirjaan ylös. Jos myyjä ei kirjalliseen reklamaatioon vastaa lainkaan, tarvitset taas asianajajaa.

      Ostaessa ei tarvitse rakenteita rikkoa kohdetta tutkiessa, ellei kuntotarkastuksen tai myyjän ilmoittan perusteella siihen ole aihetta. Myöskin jos myyjä jätää jotain kertomatta, raukeaa ostajan selonottovelvollisuus siltä osin. Tyypilisesti unohtuu mainita esim. ettäkerran kovalla sateella tippui vettä piipunjuuresta ja siihen laitettiin uudet pellit... Jos virhe on kuitenkin sen kaltainen, että ostajan olisi se pitänyt huomata kauppaa tehdessä, jää vastuu ostajalle.

      Kaiken epäasiallisen kommentoinnin peittäessä tällä palstalla alleen muutaman asiallisenkin vinkin, voi syntyä sellainen kuva, että tilanne olisi kovinkin monimutkainen, vaikkei ehkä olekkaan. Pidä kuitenkin pää kylmänä. Jos virhe on syntynyt myyjän hallinta-aikana, vastuu kuuluu hänelle, ellei virhe ole tullut tietoosi ennen kaupantekoa tai ellet ole sitä passiivisuudellasi hiljaisesti hyväksynyt.

    • C

      En jaksanut lukea koko viestiketjua, joten olet jo ehkä nämä neuvot saanut, neuvoni perustuu vain maalaisjärkeen, ei ole kokemusta/ tuntemusta vastaavasta. Ole ensimmäisenä yhteydessä välittäjään (luin jostain että semmoinen oli käytössä). Tämähän (=ongelmat) on yksi välittäjien myyntiargumenteista, "jos näitä tulee, meillä on vastuu". Tee KAIKKI! "reklamaatiot" kirjallisesti ja vaadi kirjalliset vastaukset. Se, mikä kuntokartottajan vastuu on en osaa sanoa ja kartoituksiakin myydään eri laajuisina, mutta mielestäni olette toimineet "hyvässä uskossa" ja yrittäneet selvittää talon kuntoa. Esim Katajan tapauksessa tuli ilmi että kartottaja oli suositellut laajempia selvityksiä jota ei kuitenkaan tehty, teidän tapauksessa näin (kai) ei ole.

    • loukussa..

      Hei! Tiedän tasan tarkkaan, miltä sinusta tuntuu! Itse ollaan käyty ihan sama läpi, unelmien koti paljastui 5kk muuton jälkeen asumiskelvottomaksi jonka jälkeen asiaa ratkottiin käräjillä lähestulkoon 3 vuotta. Myyjä on vastuussa 5 vuotta, myöskin piilevissä virheissä. Ensinnäkin, tarvitset mustaa valkoiselle että talossa on hometta. Tarkoitan siis ammattilaisten lausuntoja. sen jälkeen yhteys myyjään että mitäs tehdään -> korjauskustannusarvio ammattilaiselta! (meillä silloin talo maksoi alle 70t € ja korjausarvio oli 53000e..)

      Katso, mitä myyjä sanoo. Oletko itse valmis satsaamaan talon remonttiin? Näin jälkikäteen ajattelen, että voi kun oltais vaan otettu se 50t enemmän lainaa ja korjattu talo, oltais säästytty monelta harmilta. Vaikka meillä kaupan purku tulikin, jäätiin melkein 20t tappiolle ja edelleen on arjessa vaikeaa vaikka tapauksesta jo muutama vuosi aikaa..

      Selvitä nyt ensin, mitä mieltä se myyjä on asiasta, tuleeko vastaan hinnanalennuksena vai suostuisko purkamaan kaupan saman tien. Kyseessä on vanha talo, joten piileviä vikoja voi olettaa olevaksi. myyjä niistä kuitenkin vastaa vaikkei olisi asiasta tiennytkään.
      Jos myyjä on hyvin kielteinen, ota yhteys lakimieheen. Eikä mihinkään oikeusavustajaan vaan oikeaan juristiin! Oikeusaputurvaa et varmaan saa koska olet omistanut talon alle 2 vuotta. näin kävi meillekkin. mutta jos asia on selvä ja todennäköisimmin voittaisit oikeudessa, vastapuoli maksaa kulut.

      Toivottavasti asianne selviää pian, Voimia sinne! Niitä tarvitaan..

    • loukussa..

      Ai niin, Kannattaa olla yhteydessä myös asumisterveysliittoon. Sieltä kävi silloin meilläkin kaksi asiantuntijaa, jotka tutkii just homeloukkuja..

    • Pulinat pois

      Kyllä se vähän niin, että ostajan pitää selvittää mitä ostaa. Pulinat pois, kun kaupat on tehty.

    • Nimim: Loukussa puhuu asiaa, Toi ( Myyjä on vastuussa 5 vuotta, myöskin piilevissä virheissä) kuulostaa aivan samalt kuin kaverini oikeuden päätöksestä, onneks!!!
      Ja toi Pulinat pois on ihan pihalla. Ja asiast toiseen, auton ostaminen autoliikkeestä on aina taku, yksityiseltä kun ostaat ei takua. Oli va pakko pistå toi auto homma, ettei teil tule uusia ongelmia =)

      • eesti vaparick

        näitä tulee ja paaljon nii kauan ku "ammattimiehet" rakentelee.

        Mut nii kauan kun näitä ostellaan nii ei huolta huomisesta.

        "ammattimiehet" rakentaa ja kädettömät ostaa..............................................


    • Kotini on linnani/ l

      Minulla ei henkilökohtaisesti ole kokemuksia asiasta paitsi, että itse olen asunut 21 vuotta 70-luvun talossa . Ostimme talon aikanaan sen rakentajalta joka oli asunut siinä niinikään16 vuotta. Minkäänlaisia allergioita tai muita ei ole ilmennyt. Monenlaista perusparannusremppaa on tehty talon peruskunnon ylläpitämiseksi.Putket ja viemärit uusittu. ikkunat ja ovet uusittu. Lämmitysjärjestelmä , pesutilat uusittu ja vesieristeet. Silti hiukan kauhulla ajtelen talon myyntiä kun se jossakin vaiheessa tulee ajankohtaiseksi. Olen pitänyut kaikista taloon kohdistuvista toimenpiteitä tarkkaa kirjanpitoa, mistä aina voi tarkistaa mitä on minökin vuonna tehty. Homma pysyy pienellä vaivannäöllä hanskassa. Tällaiset seikat kannattaa selvittää ennen kauppoihin ryhtymistä tarkkaan. Lopuksi kohdellaan täällä toisiamme ystävällisesti ja sivistyneesti. Kun joku tulee purkamaan huoliaan eihän heitetä lisää kiviä kuormaan?! Jos taas itseä ketuttaa on parempi mennä vaikka ulos potkimaan kiviä. Tämä palsta ei saisi olla mikään kiukunpurkauksien foorumi. Tsemmpiä Sinulle joka taistelet taloongelmiesi kanssa. Kun etsit oikeat tahot asiat varmasti ajan mittaan järjestyvät.

    • Nikkaroiva

      Niin tyypillistä, että tukka lähtee päästä. KYSYN MIKSI melkein jokaisesta asuntokaupasta tulee oikeusriita. No lakimiehet on keksineet hyvän ansiokeinon
      itselleen kun ne ns lakimiehet pyrkivät asioiden hoidossa sotkemaan asiat niin, että oikeudessa tapellaan loppuun asti korkeimpaan oikeuteen ja lakimiehet paukuttelee henkseleitään. lopputuloksena on, että toinen osapuoli tai molemmat osapuolet kusee niihin lakimiesten sotkemisiin ison potin rahaa. Lakimies pyrkii houkuttelemaan asiakastaan vaatimaan monesti semmoisista seikoista joista järkikin sanoo että häviö tulee mutta lakimies saa palkkansa ja on kyllä tyytyväinen.
      Ja nyt siihen hometaloon sanoisin, että kun olet ostanut niin vanhan asunnon
      niin voit jo heti tiputtaa itsesi maanpinnalle ja todeta se seikkae että jos ostaja joutuisi jotain korvaamaankaan niin siitäkin lasketaan ikävähennyksinä tietty summa ja kun asunnon oletettu elinikä on 50v niin siitä voit päätellä, että et tule niistä rempoista saamaan kuin korkeintaan 5%. Koska se olisi muutoin selkeää asunnon tason parannusta ja arvon lisäämistä. Suosittelen että yrität myyjän kanssa keskustella korjaamisesta ja joskus myyjä tilaa itse siihen korjaajan ja kaikki hyvin.Mutta jos myyjä sanoo että ei tuu kyseeseenkään niin suosittelen että et tuhlaa niihin lakimiesrosvoihin rahaa vaan tilla edulinen timpuri joka korjailee ne merkatut paikat. enpä usko että ne rempat paljookaan maksaa kun ei niin hirveesti kuitenkaan tarvi purkaa kuin vain turva alue ja sitten varmuuden vuoksi sumutella vaurion ympärille homeenestoainetta. Niin sillä siitä selviää.
      Olen korjaillut tämmöisiä riitataloja useita ja kuullut monesti että ostaja on hävinnyt oikeudessa kun nimenomaan on ostanut vanhan talon. Sillä ostajalla on suuri vikojen selvitysvelvollisuus ennen kauppaa jos on ostamassa vanhaa asuntoa.Suosittelen että käytät ennemmin ne lakimies ym hölynpöly rahastaja rahat remonttiin kuin alat riiteleen vanhasta homeloskasta. Tiedän sanoa, että
      kaikissa ennen 1985 rakennetuissa rakennuksiisa löytyy todennäköisesti jostain hometta jos oikein huolella alkaa tutkimaan. Niin että kyllä se varmaan ennen kauppaa olet tiennytkin mutta niin se vai kaupanjälkeen unohtuu ja tulee ahneus ja rahapula.

      • uhygfdfgh

        Niinpä. En usko, että lakimies laittaa lattiat uusiksi.


    • homeille altistunut

      Ota yhteyttä Asumisterveysliittoon ja Varatuomari Raija Himberg:iin. Vaadi kaupanpurkua sillä hoimeista puutaloa et voi korjata sillä itiöitä on kaikki alla.
      Voimia koitoksiin mutta purku on ainoa tapa saada perheesi terveeksi.

    • sa<dzfxcghlkjöäjöohl

      Hienosti olette kastelleet terveen näköise lankut. Onko jollakin tarvetta provoilla?

    • Varma Tieto

      Mitä sitten teetkin, pidä myyjä ajantasalla kaikista tutkimuksista ja käänteistä. Älä kuitenkaan ryhdy turpakäräjiin myyjän kanssa. Välttämättä paraskaan asianajaja ei tiedä hevon kukkua mistään. Kokemusta on! Asuntojen välittäjät, asiantuntijat ja muut ottavat vain rahasi ja nauravat sitten kimpassa partaansa. Älä ainakaan luota suvussasi oleviin tai sinne pyrkiviin lakimiehiin tai lakinaisiin. Älä luota keneenkään! Häviät jutun kuitenkin ja terveytesi ja taloutesi on yks hevonkukku koko sopassa. Usko puhe!

    • KOLLIPOLIIKO

      Mistä näitä home talon ostajia riittää. EIKÖ TALOA VOI TUTKIA ENNEN OSTOA MAKSAA 200-500e EIKÖ KYSYN VAAN.....................

    • BigBear.....

      Aina ensin KUNTOTARKASTUS ennen ostamista, sama kun viet auton AUTOTOHTORILLE ennen ostamista Koita virolaiset tai puolalaiset palkata korjaamaan se! Vuokratyövoimana tulee halvimmaksi.

    • homeentuoksu tulee.,

      Tietoja ja kokemuksia on useallakin, jos ostat homeelletuoksuvan kiinteistön tietäen ongelmista, ? Miksi???

      • Valitus MB

        Vastaan tilapäisesti nyt itselleni, jos ostaa auton, jonka myyntihinta on merkistä riippuen tietysti sinulle kohtuullinen,olkoon nyt vaikka 600e. kauppaan on kuuluneet kasettisoitin, on kahdet renkaat, on. Asiakas on tutustunut, jopa kysellyt kaupantekotilaisuudessa, onko paljon ajettu,. Siis myytävä ajoneuvo mersedes bens 200 D vusimalli -88 entinen pirssi. mittarinlukema 1 23364954. ei huota,saa hyvän kyydin. ostin tuollaisen,enkä varmasti elinikänäni luovu, että saako jostain apua.? Omakun on tenava w202. mitt 3370200 auom. Voinko valittaa, vasen alapallo on kuulemma vaihtokunnossa, Mersufoorumiltahan sitä apua saa,jopa hyviä ohjeita kaikenlaiseen säheltämiseen. Kenelle valitan.?


    • Deku
    • homeperse...

      Kannattaa soittaa Hannu Karpolle ja valittaa, että Udulaattejakin pierettää ihan hulluna uudessa talossa. Varmaan pääsette televisiooon ja saatte miljoonia euroja vahingonkorvausta.

      • Kaarlo-eno

        Miksi nämä ÄÄLIÖT kirjoittelee täällä ????????


      • EHKÄ SIKSI, ETTÄ
        Kaarlo-eno kirjoitti:

        Miksi nämä ÄÄLIÖT kirjoittelee täällä ????????

        NUO FIKSUMMAT TAJUAISIVAT OLLA OSTAMATTA paskaa SUKLAAN KUORISSA!!!!!!!!!!
        Minun mittakaavallani asunnon ostaminen ei ole mikään pieni liiketaloudellinen toimenpide, kiitos "köyhyyteni". Kyllä siinä laitetaan munat yhteen kippoon vuosiksi, ehkä kymmeniksi. Käsittämätöntä shaissee tuossa vaiheessa itkeä ja kitistä muita sponsoriksi kun itse ei vaivauduta panostaan omaan huomiseen. Mitä se muutaman tonnin lisäpanostaminen tuon aloittajankin talokauppaan muka tekee kun sen jakaa 30:lle vuodelle, jos oletetaan että nuo tuossa talossa sen aikaa asuisivat? Ei yhtään mitään. Päinvastoin, asuisivat nyt kenties terveessä talossa vailla huolia kuka maksaa ja mitä.
        Kyllä tuo on pitkälle uusavuttomuuden ja sosiaalipolitiikan helmi. Ihmiset, nuoret aikuiset on kasvatettu siihen ettei omista päätöksistä tarvitse kantaa vastuuta ja aina on olemassa joku helevetin tukiverkko mikä maksaa viulut kun itse sössitään asiansa. Kukaan kai ei voi väittää etteikö tietoa ole saamatteilla jos halua on. Ongelmaksi muodostuu vain raha,,,kaikki kun pitäisi saada ilman tai ainakin halavalla.


    • Asianajaja1

      Jos havaitsitte kohteen home- ja kosteusongelmat jo viime talvena ja jos tosiaankaan ette vielä ole myyjälle asiasta reklamoineet niin oikeutenne hinnanalennus- tai kaupanpurkuvaatimukseen on menetetty.

      Myyjää on reklamoitava kohtuullisessa ajassa siitä, kun ongelmat havaitsitte ja samalla esitettävä vaatimukset. Vaatimuksiksi riittää ylimalkainen hinnanalennus- tai kaupanpurkuvaatimus, hinnanalennuksen määrää ei tarvitse osata vielä mainita. Kohtuullinen aika reklamaation tekemiselle oikeuskäytännössä on katsottu max 3-4 kuukautta virheiden havaitsemisesta. Itse noudatan 2 kuukautta, max 3 kk,ettei tule turhia väitteitä.

      HInnanalennuksen määrä on sama kuin asiantuntijan laatima korjauskustannusarvio mahdollisilla tasonparannuksilla vähennettynä. Kaupanpurku on usein enemmän myyjää miellyttävä jos/kun korjauskustannukset nousevat suuriksi alkuperäiseen kauppahintaan nähden.

      Homekoirat ovat täyttä hölynpölyä, heititte rahanne hukkaan. Homekoira merkkaa esim. ruokapöydän paikan....miksiköhän :) ? Ja varsin törkeää toimintaa homekoiraporukalta kun eivät neuvoneet teitä heti reklamoimaan.

      Ottakaa välittömästi yhteyttä Suomen Asianajajaliittoon kuuluvaan asianajajaan. Terveisin, asianajaja

    • Kaarlo-eno

      Hei,

      Oletkohan mahtanut saada yhtään järkevää vastausta ???
      Meiltä löytyy apua mikäli asia on vielä kesken.

      T. Pahempaakin kokenut

    • FAKTAHOMMA

      KÖYHÄN EI KANNATA HALPAA OSTAA!!!!

    • KANNATTAVA SIJOITUS

      Voi voi

      Ostajan muistettava...
      jos haisee vanhalle talolle => hometta tai muu ongelma, etsi syytä
      katon vuotopaikat mistä voi tulla sade sisään, vessat kosteat tilat, putken vedot vaikeissa ja tutkimattomissa paikoissa (ei ole uusittu aikoihin ja muutenkin rakentamisen laatu kyseenalaista), veden kertyminen taloon päin väärillä kallistuksilla, rikkoutuneet rännit, kondenssivedet ilmastointiputkien suojauksen petettyä, liian tiiviit väärässä kohti olevat rakenteet (vaikein havaittava)... selvitä syytä ja aina löytyy se heikoin kohta. MAALAISJÄRKEÄ VAAN KEHIIN ei siinä ammattilaista tarvita tarpeeksi vain silmiä. Olen muutamalle ollut mukana omien kohteiden lisäksi ja AINA on löytynyt jotain katsottavaa tai vikoja... joista voi valittaa/hintaa laskea samalla tai jättää kohteen muille... tosin kannattaa mainita viat välittäjälle ja kohde siirtyy monesti toiselle samassa firmassa välitettäväksi => ei ole tietoinen näin ongelmasta... tai ainakaan kuullut mitään :)


      Jos ei löydy syytä hajuille ja kohde ei kiinnosta tarpeeksi lähde pois HETI.
      Asuntoja on ja aina löytyy parempi,

      Jos haluat kuitenkin kohteen ja saat sen riskiin nähden riittävän halvalla selvitä vielä perusteellisemmin... hinta laskee monesti mitä enemmän virheitä ja ammattilaista kehiin. Tässä vaiheessa joku voi jo ostaa, mutta joskus tulee näin tosi hyvät kaupat. Jos löytyy selvää kasvustoa ja paljon niin jätä kohde. Pienet vesivahingot, esim. kohteessa missä on riittävä tuuletus ollut koko ajan ovat vielä selvitettävissä poistamalla koko osa riittävällä laajuudella. LIsäksi homepesua ja riittävän pitkaa tuuletusta jne viereen.

      Jos teet kuitenkin väärän ostoksen niin eikun projekti käyntiin. KAIKKI AUKI VAAN... ja väliaikainen muutto jos viat löytyy rakenteesta. DOKUMENTOINTIA => käräjät jos ei sopua ja korjaaminen... odottamalla tilanne ei parane. JOS OSTANUT AIVAN MAHDOTTOMAN KOHTEEN NIIN POISMUUTTO JA RAKENTEET AUKI OLEVANA ASIANTUNTIJAT PAIKALLE KIRJOITTAMAAN LAUSUNNOT JA LABORATORIONÄYTTEET KEHIIN JA EDELLINEN OMISTAJA PAIKALLE. VALITAN PITKÄ PROSESSI EDESSÄ JOS MYYJÄ EI NIELE TAPPIOTAAN. VARMA HÄVIÖ TULOSSA jos näin käynyt.

      HALPAA KANNATTAA OSTAA, mutta viisaasti :)

    • ladetsy

      Ihmettelen miksi monessa viestissä neuvotaan ottamaan yhteyttä kuntaan ja rakennustarkastajaan. Sehän on vähän sama asia, kun ostaisi auton josta hajoaa kytkin heti ja ostaja menee sen jälkeen valittamaan katsastusinsinöörille.
      Rakennustarkastaja voi kyseisessä tapauksessa vain neuvoa korjausavustuksen teossa ja kertoa mahdollisten tutkijoiden yhteystietoja.

      Aika paljon puppua on myös väitteet, ettei muka mistään saa avustuksia korjaamiseen. Juuri laitoin yhden asiakkaan hakemuksen eteenpäin ja sanoivat ,kun soitin aralle että osa korvataan. Arahan voi korvata jopa 70% terveyshaittakorjauksesta. Kyseessä on siis terveyshaitta-avustus. Siinä on jatkuva haku. Ara = Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus. googleta tuo ja lue haku ohjeet ja kerää siinä mainittavat lukuista liiteet ja vie ne kuntasi rakennusvalvontaan. Paljon täällä myös kirjoitellaan myyjän vastuusta. Kaikki riippuu mitä siihen kauppakirjaan on kirjattu. Jos asunnon kunnoksi on kirjattu esim. välttävä tai myydään purettavaksi, ei myyjää kyllä vastuuseen saa edes oikeudessa.

    • zzzzzzzzzzzzzzzzzz

      taidettiin ostaa hurmiossa, ei kateltu paikkoja sen vertaa, oliko hajua ym.oliko jonkin sortin ammattilaista mukana, pantiinko kauppakirjaan ehtoja. tietysti ostettiin kun piha oli niin nätti.

    • Joskus isäntä

      Kuntotarkastuksissa on tosiaan sellainen porsaanreikä, että kuka tahansa pintakosteusmittarin haltija voi ruveta sellaiseksi. Välittäjä sitten tilaa tältä narrilta läpijuoksun kosteusmittarin kanssa. Kannattaa tehdä niin, että ostajana tilaa kuntotutkimuksen sellaiselta firmalta, joka ei ota toimeksiantoja välittäjiltä. Olen ollut mukana Raksystems Anticimexin ja Suomen Kuntotarkastus Oy:n tekemissä kuntotarkastuksissa ja heillä oli mielestäni oikea ote asiaan. Raportti oli kattava ja havaitut viat oli lueteltu ymmärrettävässä muodossa.

      Sinun täytyy maksaa nuo jatkotutkimukset, ellei myyjä suostu niissä avustamaan. Takaisinsaantia niille rahoille voi hakea viime kädessä käräjäoikeudesta. Asiassa kannattaa alkaa edetä asiantuntijan kanssa mahdollisimman pian. Tärkeintä on, että laitat asian vireille ja etenemään heti etkä jää odottamaan, että joku muu tekisi sen puolestasi.

    • ota yhteyttä

      Asumisterveysliitto on Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama ry jonka
      tehtävänä on auttaa ja opastaa juuri hometalollisia.
      Hengitysliiton korjausneuvojat ovat toinen joilta voit saada apua.

      Molemmat ovat hyvin täystyöllistettyjä joten ole aktiivinen jotta saat apua.

      Asumisterveysliiton tj. suosittelee varatuomari Him...iä mutta itse kaduimme että otimme hänet ja on tainnut moni muukin katua.Rahastaa ihan sikana eikä
      perustele rahastusta.

      Rakenneusterveystarkastajista on lista ja heillä on viimeisin koulutus tähän asiaan.

      Kotivakuutuksen oikeusturvaan haette vakuutusyhtiöltä päätöksen että voitte sitä käyttää asiantuntijapalkkiioihin joihin mm. kuuluu asianajapalkkiot ja rakennusasiantuntijoiden palkkiot kuten myös homekoiran palkkio.

      Itse maksatte tutkimukset, Asumisterveysliitto ei veloita tai veloittaa, riippuu mistä roikkuu:)

    • rosvoksi haluavamyös

      juuri näin kaikki lakimiehet kyllä tekee rahaa näissä jutuissa itselleen ja pyrkivätkin maksimoimaan rahansa saannin mahdollisimman pitkällä oikeuden käynnillä sotkemalla asioita mahdollisimman paljon.
      ei tässä nykymenossa ole mitään järkeä on oaikenlaisia rakennusmääräyksiä sertifikaatteja ja laki mukana jotka kaikki on keksitty vain rahastus silmälläpitäen.
      itse kävin pitkän oikeus taistelun ja voitin kyllä mutta molemmat joutui maksamaan omat kulunsa ja kyllä siinä takkiin tuli sekä ostajalle että myyjälle nimenomaan näistä rahastaja lakimiehistä johtuen.

    • ääööööö

      ettekö teetättäny kuntokartoitusta???nyt on aika vaikea valittaa...

      • öööääää

        Etkö ole oppinut lukemaan?????????

        Aika vaikee kommentoida, jos ei ymmärrä lukemaansa..........


    • Kokemusta on

      Ainoa oikea ratkaisusi on kaupanpurku.Homeesta ei pääse koskaan eroon.Kaupanpurkukin on tosi vaikeaa,mutta se on ainoa oikea ratkaisu.Televisiossahan pyörii parhailaan ohjelma Homeloukku,seuraamalla sitä,saat varmasti hyviä neuvoja ja mahdollisesti myös saat halutessasi asiantuntija apua ilmaiseksi.Kosteustarkastuksilla ei ole käytännössä mitään merkitystä.Jokainen vähäkin rakennusalaa seuraava ja vastuullinen ihminen pystyy paremmin havaitsemaan rakennusvirheet kuin ns.ammattiihminen.Olin juuri katsomassa omakotitaloa välitysliikkeen toimesta.Täydellinen homeloukku oli,eli ostaja kohtaa sinunlaisesi kohtalon.Suomessa on rakennusala ja sen valvonta täysin laiminlyöty tarkoitushakuisesti. Tämä kaikki johtuu korruptiosta,veljeystä ja tavallisen ihmisen riistämisestä kaikilta osin.

    • kjhgfgh

      Ota yhteys kirvesmieheen, jos et osaa itse tehdä. Lattiat vaan uusiksi ihan vakio remppoja vanhoihin taloihin.

    • asuntoviranomainen

      Tarvitaan tosiaankin kunnan terveystarkastajan lausunto eli pyydäpä uudestaan ja sen jälkeen suosittelen hakemaan (mikäli olet joutunut taloudellisiin vaikeuksiin) hakemaan ARAsta terveyshaitta-avustusta. Avustuksen määrä on enimmillään 70 % kustannuksista. Lisätietoja linkistä http://www.ara.fi/default.asp?node=1261&lan=. Hakemukset osoitetaan kunnan asuntoviranomaiselle. Tie on pitkä ja rankka, mutta kannattaa tehdä ja hommata kaikki tarvittavat todistukset ja paperit, myös lääkärintodistus. Myöskin kannattaa yrittää saada kaupan purkua tai hyvitystä kauppasummasta ja mahdollisesti myös korvausta oikeusteitse, jos ei muuten järjesty.

      Voimia prosessiin!

    • hotitalo=hometalo

      No joo taas tätä samaa itkemistä. Onse ku kädettömät uusavuttomat ostaa talon, niin heti ollaan itkemässä kenen on vastuu. Se pitää jo ostaessa älytä, että talo ei ole ikuinen ja se riski täytyy huomioida ennekuin nimen pistää kauppakirjaan.
      Itse olin myyvänä osapuolena 2000 luvun alussa ja ostajat alkoivat kitisemään seinälevyn sisäpinnalle tulleista homepilkuista.
      Talon hinta oli 50th:tta € ja nimeltämainitsemattoman Oululaisinsinööritoimiston Tehottomien insinöörien arvion mukaan korjauskustannukset olisi ollu 120 000€.
      Ostajat oli tehny lisäeristyksen ja poistivat ilmaventtiileitä ja uusia ei tietenkään asennettu, no poistoilmakoje veti ilmaa seinänraosta ja kostutti levyt.
      Kusivat omille kintuille,
      Tässä teille mietittävää, onko tässä salattu jotain kaupan käyntiin liittyen, jonka mukaan saisi korvausta.
      http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2005948-meidat-huijattiin-ostamaan-homotalo-voimmeko-purkaa-kaupan/

    • JonesHenry

      Meilläkin on sama tilanne taloyhtiössä! Menee koko taloyhtiön suihku ja saunahuone uusiksi, ja nyt tuo alakerran muori haluaisi tänne vielä hissinkin!


      Hohhoijaa!

    • loukussa..

      Kyllä meilläkin tehtiin tutkimukset, paperit oli missä luki että kaikki kuivaa tervettä lattian allakin vaan eipäs ollutkaan.. Ko. Firma ei joutunut vastuuseen lausunnostaan, joka vaikutti ostopäätökseemme. Homeelta ei haissut ennen kuin oltiin jonkin aikaa asuttu, haju maakellarimainen haju nousi vasta iltaisin.. Kyseessä piilevä virhe, josta vastaa myyjä sen 5 vuotta. Piste.

      Meillä oli maasta noussut kosteus laatan läpi ja kastellut kutterit lattian alta. Lisäksi kantavissa rakenteissa oli pahoja laho- ja homevaurioita. Laatan alla olevassa ns. ketunhiekassa oli sädesieniä joka kuivuessaan voi verrata rhadon-kaasuun (pidemmän päälle siis jopa tappava). Korjauksena olis ollut lattioien purku, laatan purku- hiekat pois ja lekasora tilalle- lattioiden uudelleen rakentaminen (lisäksi seinien purku, villat pois ja uudet tilalle koska itiöt tarttuu..) lisäksi uusi kylpyhuone/sauna olis pitäny purkaa..
      (ja siitähän en tiedä, mitä myyjä oli maksanut kuntokartoittajalle että tekee tuollaisen lausunnon..Kuntokartoittajalla ei vaan ole vastuita, samoin kuin ei kiinteistövälittäjilläkään.. Toivottavasti asiaan tulee muutos, näitä olis paljon vähemmän..)

      Aina ei kaikki ole niin yksinkertaista näissä talokaupoissa. Piileviä virheitä voi olla kenellä tahansa, toisilla virheet pienempiä, toisilla suurempia. Toiset pääsee helpommalla, toisilla kestää käräjöidä selvää asiaa vuosia. Riippuu ihan siitä, miten vastahakoinen myyjä on.

      Laki on monimutkainen mutta tulipa sitäkin luettua tuohon aikaan melko paljon.

    • talopekka

      moi epätoivoinen

      jos haluat tietää miten riitelemättä saat apua kirjoita minulle
      remppasin vaikka vakuutus sen maksoikin mutta toimintaperiaatteet voin kertoa.
      [email protected]

    • lukihiäriö

      Luin vahingossa että homotalo.

    • Remppamies vm 64

      Hei

      Tehkääs silla lailla että älkää tuhlatko olemattomia rahoja tyhjänpäiväisiin tutkimuksiin. miettikääs asiaa tarkemmin.

      Olen ollut rakennusalalla 30v ja nimenomaan korjausrakentamisen parissa. On muutama vesivahinko tullut korjattua ja myös rakennusvirheitäkin sattunut.

      Lähes kaikissa kohteissa on jonkinlainen veden aiheuttama vaurio.
      Kun rakenteet avataan ei lattian tai väliseinän sisältä löydy uutta puuta vaan jos talo on rakennettu 70 luvulla puu on todellakin 40v vanhaa. elikkäs aika tummasävyistä höyläämätöntä ja usein vielä lojunu ulkona ennen kiinnittämistä.
      sitten itse asiaan jos ja kun olette avanneet sen välipohjan väliseinän tms. paikan ja löytäneet sen mustuneen lankunpätkän jossa se mustapilkkuinen itiöryhelmä kasvaa. Itkaskaa pikkasen kirvatkaa haukkukaa anoppi ja ottakaa puukkosaha kouraan sahatkaa se musunu kalikka poies. Tutkikaa mistä vesi on sinne päässyt korjatkaa sen aiheuttaja. ja kaivakaa kahden metrin kuoppa haudatkaa mustunut laudanpätkä juhlallisin menoin lämmittäkää sauna ottakaa olut ja tuumailkaa (paska homma mutta tulipahan tehtyä)

      Ei kannata polttaa rahojansa ja menettää hermojaan asioissa joka ei tutkimalla tule kuntoon. Suomenmaahan on koulutettu niin valtava määrä insinöörejä että täytyy yrittää keksimällä keksiä heille töitä ja maksumiehenä on kukas muu kuin talon omistaja tai myyjä (Kosteuskartoitus, sisäilmamittaus, lämpövuodot, kuntotarkastukset,) kohta varmaan määräaikaiskatsastus tulee taloihin ja omaktiostajan täytyy suorittaa talonomistajan tutkinto jne.

      Älkää siis olko hysteerisiä hometta on ja tulee olemaan joka paikassa ja harvoin on rakennusta jota ei voi korjata

      Siis jäitä hattuun ja järki käteen

    • Epätoivoinen32

      Olipas hauskoja kommentteja. Mukaan mahtui myös täysin tolloja, mutta monta käyttökelpoista ohjetta myöskin! Kiitos niistä kaikista, jopa niistä jotka käskee saunan taakse...heh heh.

      Tilanteen päivitystä...

      availimme homekoirien merkkaamia paikkoja ja yllätys, homettahan sieltä löytyi (itse ainakin suosittelen koirien käyttöä). Yhdestä kohdasta hieman epäilyttävä löydös koska alajuoksupuu korjattu ja nostettu lattiatasoon, koolaus homeessa ja viereinen koolaus korjattu (alin 30 cm pätkästy pois), mutta seinäpinnat ympäriltä täysin kuivat . Meille ei siis kerrottu mistään vesivahingosta, ja vesivahingoltahan ja (huonolta) korjaustyötähän tuo näyttää. Ongelmien laajuus ja syy vielä selvittämättä, joten selvitykset jatkuvat.

      Asumisterveysliitosta ollut todella paljon apua ja löysimme heidän avulla erinomaisen asiantuntijan. En halua käräjille ja toivon, että asia sovitaan myyjän kanssa. Myyjälle siis ilmoitettu, katsotaan miten käy.

      Niin ja en enää ole epätoivoinen, koska tiedän missä hometta on ja miten ongelma korjataan (seinät matalaksi homekohdissa). Paljon tässä on tullut opittua asunnon ostoprosessista (kyllä, hätiköimme liikaa ostohetkellä), oikeasta rakentamisesta, homeista sun muusta. Jospas alkaisi itsekin kuntotarkastajaksi ;)

      En ostaisi enää 70-luvun taloa, tosin en ostaisi 50, 60, 80-luvun talojakaan. Meidän talossakaan ei päällä päin näkynyt mitään ongelmia vaan ne ilmenivät vasta sitten kun aloimme avaamaan paikkoja.

      • hometaivas

        Usein vaan käy niin että kun rupeaa remonttia tekemään niin uusia vaurioita löytyy. Suosittelisin kaupanpurkua.
        Me ostimme viime talvena "hyväkuntoisen" talon joka oli feikattu ja meikattu. Kuntotarkastuksessa ei mitään voinut nähdä kun virheet piilotettu. Nyt ollaan käräjille menossa.
        Myyjäpariskunta on vielä isossa firmassa kiinteistövälittäjiä ja välittivät itse kohteen. Maalilla, uusilla kipsilevyillä ym saa paljon hienoa aikaan :D


    • kysyy hän vaan

      Mitenkäs muuten vastuu menee?? Ollaan 4v sisällä 3henkilöt, jotka tähän taloon muutti. Ensimmäinen aloitti remontin, toinen jatkoi ja me ollaan kolmansia jotka tähän taloon tulee. Mitä jos talosta löytyy ongelmaa? Kuka on vastuussa? Yhdet muutti ulkomaille, 2 asukkailla ulosottomies perässä.(et velkaa on )
      Kärsitäänkö me ongelmista ja myydään talo nopiasti eteenpäin ja häivytään maisemista???

    • hometaivas

      Edellinen myyjä vastuussa teille omakotitaloon 5v ja muihin 2v.
      Jos teette remonttia niin sen jälkeen vaikeaa hakea mitään korvauksia.
      Myynti ei kannata, seuraavat asukkaat voivat laittaa teidät vastuuseen jos ongelmia ilmenee.

    • Vastaavia nähnyt

      Taitaa olla vikaa epätoivoisessa kun ketään ei kiinnosta. Teen itse näitä töitä ja en todellakaaan ottasi toimeksiantoa epätoivoiselta, sen verran haisee ongelma-asiakkaalta.

    • hautausavustaja

      Myytiin ok talo 2010 henkilölle josta "haisi päällepäin home". Talo oli 76- ( 99 siipi) rakennettu ja erittäin kauniisti remontoitu rakennusliikkken puolesta, ihan muuten vaan ilman vikoja halusimme pitää kotia kauniina.

      Home tonkiminen oli aloitettu 2012 ja jätetty paikat kastumaan välikatolla eristämättä putkia että vesi tihkui ales avatusta kattoaukosta seinälastulevyyn sateella ja milloin aina kondensoitui pisaroiksi. Katon avaaja sekä villojen poistaja ei ole kuulemma enää tiedossa, asukas ei muista. Sen jälkeen paikalla on käynyt vakuutusyhtiön tarkastaja ja sitten kuivausliike sitten vasta minä sain tiedon. Menimme paikalle kuntotarkastuksen laatijan kanssa jonka hän hääti ulos kovin sanoin kun tarkastaja kertoi nähneensä vähän hyvääkin rakenteissa.. Tehdessä kuntotarkastusta 2010 kaikki olivat kuivaa.

      Tahallaan kastellut paikat on pienellä alueella ja asukas pakottaa huutamalla
      maksamaan kaiken tai asia menee käräjille.

      Olen ymmällä, mistä pitäisi alkaa? Jos tämä on ostajan päätarkoitus
      hankkia voita leivälle ja palkata tuomari kuten hän uhkasi, ikään kuin selvänä suunnitelmana lypsää lehmä kuivaksi. Tämä ns rosvoryhmä on nyt pesiytynyt suomeen ja näitähän ei kitketä ihan helpolla kun ei ole kyse duunareista.

      Toisin sanoen. Jos ostat ok talon niin älä myy sitä kenellekään sillä röttalauma tulee ja putsaa sinut. jos tahdot talostasi eroon, et ole ensimmäinen joka polttaa talonsa.

      Tätä vääryyttä saisi käsitellä ohjelma MOT ja lakimuutoksia pitää tehdä ehdottomasti.

      Maanantaina pala juustoa ja vettä, illalla 3 lasia punaviiniä ja aamulla 5,30 nukkumaan.
      Tiistai päivän ruoka on 1 sämpylä aamulla ei muuta.
      Keskiviikoksi ei olekaan yhtään mitään mutta vettä voi juoda.

      ihmisen kiusaajat nautivat tästä kun saavat kunnon kansalaiset ja ehjät perheet sekoamaan. Hoitolaitoksessa olisi yksinäisille intervallipaikkoja, näihin nuuskamuikkuset pitäisi sijoittaa.

      • 054

        Muista että haukkuva koira ei pure :) Tuollainen huuaminen ja uhkailu on vain kokeilua saada sinut pelkäämään ja maksamaan ilman oikeudenkäyntejä.

        Vaadi tutkimuksia ja perusteita, tuon ostajan on ne itse maksettava. Kun saat jonkinlaisa aineistoa niin näytä ne rakennusalan ammattilaiselle ja kysy kustannusarvion paikkansapitävyydestä yms mielipide.

        Kirjoita tänne sitten kun saat vaatimuksen, että mitä vaaditaan ja millä perusteella. Mietitään tilnnetta sitten uudelleen. Älä huoli taidat olla vain ns, kusetusyrityksen uhrina tällä hetkellä.


    • ddddddddddddddg

      Miksi pitää ostaa näitä 70 luvun paska taloja ihmettelen kaikissa melkein kosteus vaurioita eikö ihmiset opi ikinä.

    • Eskonen

      hautausavustajan tekstiin viitaten, vastaavasta myös kokemusta. Tietty, ilmeisen vakiintunut ryhmä (muuan lakimies, pari tiettyä asumisterveysasiantuntijaa) paikalle ilman ilmoitusta myyjälle ongelmista, talo revitään, tutkitaan, tehdään raporttia, tähtitieteelliset korvausvaateet ja huutamalla isketään myyjän kimppuun kun myyräntyötä on tehty kaikessa hiljaisuudessa se 2 vuotta. Kaiken lisäksi kiinteistöä vielä tärvelty ostajan toimesta veteen liittyvillä toimilla.

      Ei puhettakaan, että oltaisiin heti kärkeen myyjään yhteydessä. Käytäsiin läpi kiinteistöä puolueettoman asiantunijan ja terveystarkastajan kanssa. NEUVOTELTAISIIN löytyneiden virheiden korjausvelvollisuuksista ja PYRITTÄISIIN sopuisaan ratkaisuun.

      Tämä ei tietenkään tule kysymykseen, jos talon runko pukkaa sientä ja on kauttaaltaan vaurioitunut, mutta mikäli virheet ja vauriot ovat paikallisia ja rakennus muuten toimiva, niin asiat tulisi hoitaa kohtuullistamisperiaatteella ja oikeudenmukaisesti heti alusta lähtien. Hautausavustajan mainitseman tietynlaisen rosvolauman hälyttäminen paikalle ei kyllä käy oikeustajuun sitten millään.

      MOT tulisi tosiaan ottaa tämäkin puoli kolikosta käsittelyynsä

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe