Kultturituotanto/ metropolia

Vooihan

Hemmetti!

Just olin yhteydessä hakutoimistoon ja sain tunnin jonottelun jälkeen kuulla vihlovat sanat: "sinulle ei ole lähtenyt valintakoekutsua", eli ennakkotehvät meni siis mönkään :/

Eipä kai siinä auta muu, kun ihmetellä, että millähän ihmeen konstilla kyseiseen koulutusohjelmaan pääsee, kun jatkoonkin tuntuu olevan niin vaikeaa sijoittua.

Kokemusta alalta ei vielä paljoa työn puolesta ole, harrastustoiminnan kautta jonkin verran enemmän. Harmi, jos kulttuurituotannon koulutusohjelmaan pääsee opiskelemaan vain jos täyttää jo valmiiksi tuottajalle asetetut kriteerit. "Tuottaja opiskelee tuottajaksi, JEE".

Tänä vuonna ennakkotehtäviin kuului lyhyt kirjoitelma "kuinka näet itsesi tulevaisuudessa kulttuurituottajana" ja 2 minuutin ääni/ kuvatallenne itsestä, jossa kerrotaan miten omasta mielestäsi sovellut tuottajaksi työn, opiskelun ja harrastustoiminnan kautta. Em. tehtävät meni ainakin omasta mielestä nappiin ja kehuja tuli henkilöiltä, joille valmiit työt näytin.

Onnittelut kuitenkin heille, jotka jatkoon pääsivät! Ois kiva tietää vähän minkä ikästä porukkaa ja millä työkokemuksella kyseiseen koulutusohjelmaan keskimäärin pääsee

2

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai ändöständ

Moi, sun kirjoitus on ihan samanlainen kuin mun avautumiset vuosi sitten. :) Olin kuulemma vaan "katkera" ja huono häviäjä, mutta kiva, etten ole ainut.

Älä pidä itseäsi luuserina... Olet ihan oikeassa; "Tuottaja opiskelee tuottajaksi, JEE". Saat varmaan kesän aikana postia, jossa kerrotaan, kuinka monta hakijaa oli ollut, ja mitä ennakkotehtävissä olisi vaadittu. Itseasiassa noi tehtävät oli ihan samat viime vuonna.

Itse olin todella ihmeissäni, etten päässyt edes valintakokeeseen (olin haaveillut siitä lukion ekalta asti). Tilanne oli hieman ymmärrettävämpi kun sain lukea, että hakijoita oli ollut yhteensä n. 600, ja vain n. 100 oli kutsuttu kokeen ensimmäiseen vaiheeseen! Joo, kappas, en ollutkaan ainut luuseri.

Tallenne-CV:ssä tärkeintä olisi ollut sanallinen sisältö eli se, mitä olet jo tehnyt / harrastanut. Ns. taiteellinen ja tekninen toteutus eivät olleet ollenkaan oleellisia (eli ei väliä, oliko sulla hieno kamera ja kavereista kasattu tuotantotiimi, vai juttelitko yksiksesi web-kameralle). Äänen kuuluvuuteen kannatti kiinnittää huomiota!! Joissakin tallenteissa ääni ei ollut toiminut. Kyseessä ei myöskään ollut missikisa eli pärstäkertoimesta ei kuulemma saanut lisäpisteitä.

Eli se oli ihan kylmästi CV:n perusteella tehty karsinta, ihan kuin töihin hakisi (toki joku saattoi karsiutua muistakin syistä). Eli Metropoliaan on lähes mahdotonta päästä ilman aktiivista puoliammattilaistaustaa. Aivan turhaan mainostavat kyseistä koulutusta nuorille.

Mikäli vielä haluat kulttuurituottajaksi, suosittelen unohtamaan Metropolian (ellet nyt sitten ensin halua mennä about kymmeneksi vuodeksi alan töihin ja yrittää sitten uudestaan, heh). Kokeile vaikkapa HUMAK:ia tai Mikkelin ammattikorkeakoulua! Esim. HUMAK:in kulttuurituottajalinja löytyy PK-seudulta Kauniaisista, ja pääsykokeeseen pääsee kaikki, koska ennakkotehtävät viedään koululle pääsykokeen yhteydessä. Kokeeseen pitää lukea joku kirjanen, ja koe on vain yksipäiväinen. Jokatapauksessa yritä kerätä "kulttuuriCV:tä" välivuoden aikana. Osallistu vaikkapa festareiden talkoisiin, tms.

Itse suuntaan jo toiselle alalle. Heipähei.

• Kolmannella sisään

Niinpäniin. Suurin osa pääsee sisään vasta toisella tai kolmannella yrittämällä. Hakijoista noin yksi viidestä pääsee sisään ja neljä viidestä jää odottamaan seuraavaa kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      265
      5283
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4271
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4251
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3660
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3657
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3475
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      32
      2810
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2616
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2576
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      69
      2435
    Aihe