Olen nuori opiskelija joka haaveilee omasta koirasta ( jonka hankin kun minulla on varaa ja oikeasti aikaa hoitaa sitä). Ongelmana on se että vaikka on rotuja mistä valita, niin sitä sopivaa ei tunnu löytyvän. Mitä sinä siis ehdottaisit ;)
-Kokemukseni koirista olisi kohtalainen, vanhemmilla,tutuilla ja kavereilla koiria.
-Ilman koiraa liikun vähän, mutta koiran kanssa lähden usein lenkille ja muutenkin ulos leikkimään, lenkkiä tulisi päivässä arvioni mukaan 1-3 tuntia, se vaihtelee sään,mielentilan ja kiireen takia. En ole luultavasti tule harrastamaan mitään erikoista koiran kanssa.
- Toivoisin koiran olevan hiljainen tai sellainen että se kyllä ilmoittaa mutta ei ole taipumusta jäädä räksyttämään( tiedän että koulutuksella pystyy vaikuttamaan, tähän voi myös laittaa pientä koulutusvinkkiä)
-Koolla ei ole niin paljon väliä, pääsääntönä olen pitänyt sitä että pystyn pitämään koiraani paikallaan hihnassa mutta olen etsinyt usein n.20- 55 cm koiria
-Pidän metsälenkeistä ja haluaisin pitää koiraa sinä aikana irti, enkä halua että lenkki menee pelkäksi koiran kyttäämiseksi joten toivon koiralta laumasieluisuutta ja olematonta riistaviettiä.
-Turkilla ei väliä, olen valmis hoitamaan työlästäkin turkkia sillä luonne on tärkein ja voihan turkin pitää ns.kotitrimmissä.
-Lapsia on lähipiirissä, joten lasten takia en halua terävää/herkästi reagoivaa koiraa, koiran ei tarvitse pitää lapsista kunhan edes sietäis
Koirako?
8
86
Vastaukset
- dhrtyjyui
Sinulle menisi niin moni koirarotu..joten vaikea ehdottaa. Silkkiterrieri, norfolkin terrieri, lancaster heeler, corgit, havanese, bichon frise, sheltti, cockeri etc..
- aikuisten oikeesti
Kyllä sun täytyy ihan itse käydä vaikka koiranäyttelyissä tutustumassa eri rotuihin ja jutella niiden omistajien kanssa.
Miten kuvittelet, että täällä netissä aivan vieraat ihmiset osaisi sulle rodun valinta, kun et sitekään sitä tiedä, ja sinä kait parhaiten itsesi tunnet.
Ja koska koiran hankinta ei vielä ole ajankohtaista kohdallasi, niin kesällä on hyvin aikaa käydä tutustumassa kaikkiin ja monipuolisesti eri rotuihin koiranäyttelyissä. Sieltä se pikkuhiljaa rupeaa sinulle selviimään sitten. - Koirako?
^^TIedän jo nyt ettei heeleri ja corgit sopisi minulle(olen tutustunut, mutta hylännyt suuren toimintatarpeen vuoksi), muita ehdotuksia voinkin miettiä.
^Olen käynyt näyttelyissä ja nähnyt monia eri rotuja siellä, mutta ei siitä ole ollut oikeastaan paljon apua, kaikilla tuntuu olevan kamala kiire kaikkialle. Kyllä olen pari kertaa kysynytkin ja lopuista koirista olen etsinyt tietoa netin kautta. Itse asiassa olen jo tehnyt ns. top rodut-listan mutta olen aikamoinen roturasisti joten monet rodut on hypätty yli pelkästään vähillä tiedoilla( vaikka olenkin yrittänyt välttää sitä).
Ongelmana rodun valitsemisessa on se, ettei mikään tunnu ns. omalta, kyllähän välillä tulee sellainen olo, että "tämä on se koira mitä olen etsinyt!" mutta sitten tulee epäilykset ja pohdinnat olenko minä sopiva sellaisen rodun omistajaksi.
Joten jatkakaa ihmeessä ehdottelua :)
Jotta saisitte edes vähän tarkemmat raamit, paljastan muutaman rodun sekalaisessa järjestyksessä rotulistaltani.
-Kesk.villakoira
-Japanese chin
-Keeshond - ameeeeba
Villakoirat joka kokoluokassa sopii kirteereihisi kuin nenä päähän! Tutustu ihmeessä rotuun lisää, olisi varmasti mainio rotuvalinta sinulle :)
Keeshond ( spitzit) sopii kirteereihisi myös muuten hyvin, paitsi tuo haukkuminen. Rodut on luotu hälyttäviksi vahdeiksi, eli taipuvaisuutta on siihen "jatkuvaan räkyttämiseen". Keskäytteävät kyllä haukkumisen, kun komennat ja koulutat mahd. hiljaisiksi.
Chineista ei ole juuri kokemuksia. Tähän tietoon olen saanut rodusta sellaisen kuvan, että ovat oivallisia seurakoiria, suhteellisen hiljaisia (eli ei-räkyttäjiä) ja hyviä niin eläkeiläisille kuin lapsiperheisiinkin. Luonteeltaan ovat toimeliaita ja kilttejä, mutta omaa tahtoakin tuntuu löytyvän :)
Tutustu myös perhoskoiriin, ei papilloniin ja phalenéen. Innokkaita ja toimeliaita koiria, joilla on myös omaa tahtoa eli ei ole sitten "liian helpooja" kouluttaa. Eivät ole kovia räksyttämään, mutta pikkukoirina ääni näilläkin korvaa koon. Koulutus on avainsana tähän haukkumis-juttuun lähes joka rodulla muutamia lukuunottamatta.
Paimenkoirista suomenlapinkoira ja sileäkarvainen collie (ent. lyhytkarvainen collie), eli nahka, sopivat hyvin kriteereihisi. Myös pitkäkarvainen collie, eli pehko. Nahkan ja pehkon luonne-ero on siinä, että nahka on ns. harrastuskoiramaisempi olematta kuitenkaan mikään säköjänis. Kuin taas pehko on enemmän perhekoiramaisempi olematta mikään flegmaattinen makoilija, eli toimieliaisuutta näiltäkin löytyy.
Eri asia on sitten, että miellätkö nämä sitten liian suuriksi?
Shetlanninlammaskoira voi myös olla kiva vaihtoehto. Kunhan katsot tarkkaan, mistä koiran ostat ja millaisesta yhdistelmästä. Shelteissä on ikävää arkuutta esiintynyt, joten ole tarkka pentuetta valittaessa. Tutustu pentueen emään eritoten, emä antaa pennuille käytösmallit paremmin kuin isä. Isäänkin kannattaa tutustua, jos on mahdollisuus.
Jos olet ihastunut johonkin rotuun, tunnet sen Omaksesi, kysy rodun harrastajilta ja kasvattajilta mielipiteitä, sopiiko rotu sinulle. Rotuyhdistyksien kautta löydät foorumin rodulle (tai googlettamalla esim. "Villakorira foorumi") ja kasvattajalistat. - BALI1222
Muista! Älä ota vaativaa koiraa kuten sheltti tai helleri! Ovat kuitenkin pohjimmiltaan paimenia yms.... Mutta villakoira sopisi hyvin kriteereihesi tai sitten otat jonkun pienen seropin.... ; ))))
Itselläni on kaksi malinoista (älä ota) ja besenji. Basenji on kissamainen rotu. Ei hauku, tykkää lenkkeilä ja on koti koira. Eli suosittelen basenjia! - Teppo.
Nyt tää on sitten tarkka paikka, ennenkö otat koiran niin mikä se rotu on. Niin monet on möhlänny tässä. Käy joitenkin kiinnostavien rotujen kasvattajalla kylässä, kysele vähän, minkälaisia ne on, käy ite katsomassa ja jos joltakin saat, niin ehkä vähän hoitamassakin sellaista koiraa.
Ja kannattaa tietenkin kysyä rodusta tietäviltä. Koiranäyttelyissä ja muissa sellaisissakin voi käyä katsomassa erinlaisia koiria.
Pelkän rotukirjan perusteella ei kannata koiraa hommata. - ameeeeba
Joo. Basenji ei hauku, mutta mölisee ja jodlaa sitten. Ja se ei ole kivaa kuunneltavaa. Nimim. Sellainen oli naapurissa ja voi luoja sitä melua! Muuttivat pois, kun saivat niin paljon valituksia meluavasta koirastaan.
Basenjit ovat kissamaisia; itsenäisiä ja itsepäisiä. Eivät miellytä omistajaansa, eli haasteellisia kouluttaa.
Sheltti on joo paimen, mutta ei haastava. Pehmeä ja helppo kouluttaa, ja sopii ihan kotikoiraksi (tunnen muutamia kotikoira-shelttejä edesmennyt sheltti oli meillä 'vain' kotikoira), kunhan saa liikuntaa ja jotain tekemistä. Mutta ei ole paimen aktiivisemmasta päästä (vrt. heeleri, belggarit, holsku...). Oman kokemukseni pohjalta sheltti voisi sopia aloittajalle. Luulen, että aloittaja haluaa toimeliaan koiran (jos on esim. villakoiraakin katsonut ja sain aloitusviestistä sellaisen kuva) eikä mitään helppoa lapatossua (cavalier esim.). - Koirako?
Kiitos vastauksista, pari uutta rotua on tullut mietintään.
Ja basenjia en halua, ovat sen verran alkukantaisia että lähtevät saaliin perään jo hajusta(haluan nimenomaan koiran joka pysyy metsälenkeillä "luonnostaan" lähellä)
Ja koiran toimeliaisuudesta, en halua koiraa joka on rauhaton eikä jaksa olla yhdessä paikassa kauaa tai sellaista raatoa joka vain makoilee flegmaattisena jossakin.
Kyllähän se cavalierkin siellä listassa on ja aika vahvoilla, ollut jo kauankin aikaa :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h302861Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062651Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv282365Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141493- 321473
- 1771183
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021183En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015- 29989